onsdag, november 14, 2018

Chip tuning bil

Daily Rush Debat Off-topic Chip tuning bil

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Hgudmand
    Bruger
    135 indlæg
    Offline

    Nogen der har erfaring med det og kan det betale sig ?

    Jeg har en 1 årig bil med 100 diesel HK og kunne godt fristes af 130 HK. Men jeg er i tvivl om det virker og om det er det værd.

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    Mazeios
    Bruger
    1.245 indlæg
    Offline

    Der er rigtigt mange forhold at tage højde for.

    Men hvis vi går ud fra at det er en turbo motor og du kører som en morfar efterfølgende, er der en mulighed for at spare pengene hjem over 3-5 år.

    Når du siger fristes af 130 HK lyder det ikke til at være tilfældet =)

    Grunden til at du sparer penge ved chiptuning er at ved den rigtige motor ændrer du momentet i de lavere omdrejninger. Du kan derfor skifte gear før og derved sparer du brændstof.

    Du skal dog lige være opmærksom på at hvis du ikke får synet bilen efterfølgende er det en “ulovlig” tuning. Der bortfalder garantien på hele bilen som regel.
    Det kan den gøre alligevel, det kommer an på det enkelte bilmærke.
    du kan også blive ramt af en anden afgift.

    Du skal også være opmærksom på at det ikke bare at proppe et generisk chip i bilen og så er alt godt. Hvis du skal have det rigtige resultat så skal der programmeres efter lige præcis din motor. Det er der nogle der er bedre til end andre. Så der er det en god ide at forhøre sig rundt.

    Som udgangs punkt, Nej det kan ikke betale sig, Men det er oftest lidt sjovere at køre bagefter.

    "It´s only a Game until you win"

    #2

    GravBar
    Bruger
    123 indlæg
    Offline

    Nu skriver du ikke rigtigt hvilken bil der er tale om, eller hvor i landet det drejer sig om, men jeg kan anbefale at benytte RH Motorsport eller Landberg. Hold dig fra Stage3.

    #3

    JD-79
    Bruger
    910 indlæg
    Offline

    #1: Af ren nysgerrighed; Jeg er med på, at en custom mapping (kunne ikke finde et bedre udtryk på dansk), hvor bilen køres ind på rullefelt gir det bedste resultat, men det gør producenterne vel næppe fra frabrikken af?

    Og i så fald bør en chiptuning vel ikke være ringere end den originale mapping, men blot resultere i en højere ydelse…

    #4

    Mazeios
    Bruger
    1.245 indlæg
    Offline

    #3 Det er korrekt.
    Bilen vil fra fabrikken have en standard software der er ens for alle.

    Du kan sagtens chiptune en bil til at være ringere. Det sker dog i det færreste tilfælde.
    Spørgsmålet gik dog på om det kunne betale sig. Det kan det ikke hvis du kun får mere ydelse ud af det. Der vil den nok slupre mere brændstof istedet.

    Besparelsen sker kun hvis du får mere moment ved lavere omdrejninger.

    "It´s only a Game until you win"

    #5

    JD-79
    Bruger
    910 indlæg
    Offline

    #4: Tak for svar og uddybning.

    #6

    Mart33N
    Bruger
    3.026 indlæg
    Offline

    #0

    Såfremt der ikke længere er garanti på bilen (hvis det bekymrer dig), så kan det for køreglæden på alle måder anbefales hvis din bil fx er en diesel turbo – er min personlige erfaring.

    Jeg har haft to biler med 90 / 110 hk (diesel turbo 1.9 VAG motorer) hvor jeg fik det gjort og det er simpelthen fantastisk at gå fra bovlam pony til noget med mere skub i.

    Dog er der visse forbehold man må tage sig. Fx. at man ikke skal tæske til pedalen hele tiden osv. Koblingen kan også tage skade af det og luftmasseføleren stå af, hvis ikke man behandler det hele pænt.

    Jeg fik både flere heste og bedre brændstoføkonomi, men for mig var økonomien sekundær.

    Har haft chip-modul tuning og rullefelt med OBD stik (klart det bedste, hvis de ved hvad de laver).

    Har været til syn med OBD tuning og strøg lige igennem alle 3 gange.

    Google

    • Denne kommentar blev ændret for 4 måneder, 3 uger siden af  Mart33N.
    #7

    MiNo
    Bruger
    2.038 indlæg
    Offline

    Aftalemæssigt : Ud over garantien ryger, og de mulige problem ved syn så kan man (vist) risikere at forsikringen ikke dækker og skat kan også komme efter dig. I begge tilfælde da bilen er modificeret / yder mere end den er indregistreret til.

    Rent mekanisk : kan du få problemer med holdbarheden af flere dele i bilen, i fald ydelsen nu overstiger hvad de dele er bygget til.

    Sikkerhedsmæssigt : Evt højere topfart kan betyde dine bremser / dæk ikke er dimensioneret til denne hastighed.

    Bare for at dele mine egne bekymringer som har gjort jeg ikke tør pille.

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

    #8

    Had
    Bruger
    2.737 indlæg
    Offline

    Scantune tuner “kun” til 20% mere. Det er stadig dækket af forsikring. Fik chippet min diesel til 440 NM, der er satme skub i den. Det er 1 år siden, og har ikke givet nogen problemer overhovedet. Hverken ved syn eller mekanisk.

    Unlimited tolerance must lead to the disappearance of tolerance

    #9

    Had
    Bruger
    2.737 indlæg
    Offline

    Vil lige tilføje at Scantune har rullefelt. Tuning er individuel til hver enkelt bil. Jeg betalte fuld pris for tuning, så det er altså ikke i reklameøjemed, jeg nævner dem. Er bare godt tilfreds

    Unlimited tolerance must lead to the disappearance of tolerance

    #10

    NoFaith
    Bruger
    3.799 indlæg
    Offline

    Har fået min egen chippet hos landberg som #2 også anbefaler, de har mange afdelinger over hele landet og har totalt styr på det der, det fungere bare, jeg gik efter ydelse over økonomi, og de har leveret langt over det jeg forventede.

    #7 Hvis du får det lavet af folk med mange års erfaring og holder dig under de 20% så kan du vaske samtlige bekymre af din liste på nær den med garantien.

    Oftes er der meget at hente alene i farbriksbegrænsinger som producenten fastsætter fordi de skal overholde visse miljøkrav og fordi de vil opnå en bestemt km/l for at få det rigtige grønne mærke etc. Min motor lyder væsentlig mere sund og har aldrig drejet bedre end den gør efter chiptuningen, det er en sand fornøjelse.

    Hvis dit udgangspunkt består i en bil med et lavt udgangspunkt så skal du have en turbomotor ellers er der ikke rigtig noget at hente på ydelse.

    Its Funny Because Its True...

    #11

    Mart33N
    Bruger
    3.026 indlæg
    Offline

    Det er ikke min erfaring, at forsikringsselskaberne eller taksatorer kommer væltende med udstyr de sætter på OBD stikket for at lede efter ændringer i motorstyringen – jeg tror ikke engang de fleste interne taksatorer i forsikringsselskaberne ved hvad de skal kigge efter.

    Risikoen må sættes lidt i perspektiv tænker jeg

    Det skulle da kun lige være hvis den syner af at være tunet på det ydre (hækspoiler, sænket, skørter etc.).

    Google

    #12

    Hgudmand
    Bruger
    135 indlæg
    Offline

    Super godt med alle de fine svar. Der er dog stadig mange argumenter for og imod.

    Eftersom der stadigvæk er 1 år tilbage af garantien, venter jeg nok med at tage beslutningen.

    #13

    Mart33N
    Bruger
    3.026 indlæg
    Offline

    #12

    Det tænker jeg er sund fornuft, men når den udløber, så kan du evt. nuppe den tilladte 20% forøgelse og starte der.

    Du vil opleve, at det gør en stor forskel, mest på bundtrækket (lækkerier).

    Google

    #14

    Had
    Bruger
    2.737 indlæg
    Offline

    #12 jeg fik også først chippet min efter garantien var udløbet

    Unlimited tolerance must lead to the disappearance of tolerance

    #15

    Phonetic
    Admin
    23.733 indlæg
    Offline

    Gør det samme om fire år på min. OBD remapper den, når garantien udløber

    Daily Rush Head Honcho

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.