søndag, januar 17, 2021

Bor du i bolig/andels-forening?

Daily Rush Debat Off-topic Bor du i bolig/andels-forening?

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Mr_Wizard
    Bruger
    1.222 indlæg
    Offline

    Sååå….kan vi måske hjælpe hinanden med at spare penge/ærgelser!
    Til sagen:
    Sidder som formand i en lille andelsboligforening i Nordjylland og vi har for ganske nylig fået et brev fra vores ejendoms administrator(en bank…undlader navnet, for ikke at fornærme/”udstille” nogen) hvori at der varsles en væsentlig prisstigning som træder i kraft januar 2021.

    Så jeg har derfor været ude og undersøge bolig administrator markedet og…..hold da fast, det er jeg glad for at jeg gjorde!! Der var nemlig overraskende meget at hente, hvis man gider at bruge tid på at undersøge priserne derude!

    Jeg tænkte derfor at, ligesom når vi hjælper hinanden herinde til f.eks. at finde frem til hvilken online forretning man får mest for pengene ved køb af en ny computer, så kan DR fællesskabet da også hjælpe hinanden til at spare på bolig udgifterne!

    Jeg vil tro jeg har været forbi mindst 10 forskellige selskabers hjemmesider og fået lavet tilbud fra 6 af disse…..og indtil videre nået frem til, at disse 2 følgende selskaber kom med det bedste tilbud(til os). Da specifikke priser ikke kan sammenlignes direkte alligevel(pris niveau vil variere alt efter hvor mange andele/boliger det drejer sig om….mindre end 10 i vores tilfælde), så angiver jeg istedet besparelsen i procent.

    Boliq ejendomsadministration(Århus) = -18%
    Dabea (København) = -30%
    (forskel i pris fra nuværende bolig admin)

    Indkomne forslag fra DR folket:
    Cobblestone A/S(KBH) = +34,6% , endda med udgangs punkt i deres “skrabede” basis abo.
    Boligadministratorerne A/S = Afslog helt at komme med et tilbud til os!
    (forskel i pris ifht. vores nuværende bank/admin)

    Jeg tænkte, inden jeg stopper eftersøgningen helt, at jeg da også lige kunne prøve at høre DR-folkets erfaringer herinde ad. Både med de 2 omtalte, samt bud på andre kandidater jeg måske ikke kender. Jeg har dog ikke så forfærdelig lang tid at vente på flere forslag, da jeg/vi skal finde “vores kandidat” inden alt for længe, da vi forventer at skifte administrator inden det nye år starter.

    Men indtil videre er Dabea “favoritten”, da besparelsen hos dem var størst og faktisk så stor, at vores forening kommer til at ligge en god del lavere i udgifter til administration….endda selv hvis vi brugte vores nuværende niveau som udgangspunkt. Men skal da også nævnes, at de var flinke at snakke med og deres salgs materiale meget professionelt og overskueligt sat op, især ifht. til mange af de andre). Men som konklusion, kan man sige, at jeg gik fra “skuffet/sur på banken” til “fedt, så kan de fa*** lære dét”!

    Og hvis der ikke er bedre bud herinde, så kan min post(og tiden jeg brugte på det) måske tjene som en hjælp til andre herinde som også bor i enten bolig eller andels foreninger og som finder ud af, at der også er gode besparelser at hente for dem, ved at bede om et gratis tilbud hos en af disse selskaber jeg fik “gravet” mig frem til!

    I vores lille forening(hvor pengene derfor er små), betyder den nuværende besparelse igennem Dabea, at vi vil få frigivet en god pose penge i budgettet, som så kan bruges til renovering og indkøb, samt opsparing til større renoveringer i fremtiden!

    Til sidst, jeg var selv rimelig “blank” på området, da jeg startede min eftersøgning, men her er lidt info/tips som jeg har lært af forløbet indtil nu:

    Man har idag 1 måneds opsigelse hos begge parter. Så fungerer det ikke hos en ny administrator, kan man hurtigt udskifte denne til en anden.
    Sørg for at undersøge at det er en “seriøs” administrator du overvejer, check bl.a. om de er medlem af en organisation og forsikret hvis uheldet er ude og der sker fejl fra deres side. Der er ikke lovkrav om at man SKAL benytte en godkendt (stats autoriseret) revisor til at gennemgå og godkende årsregnskabet(var nyt for mig).

    • Dette indlæg blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  Mr_Wizard.
    • Dette indlæg blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  Mr_Wizard.
    • Dette indlæg blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  Mr_Wizard.
Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    LM
    Bruger
    2.524 indlæg
    Offline

    Vi benytter Cobblestone.dk

    #2

    Spionas
    Bruger
    1.677 indlæg
    Offline

    Ligesom #1 har vi Cobblestone. Det er ganskevist noget nybyggeri og vi har kun boet her siden september så erfaringerne er indtil videre begrænsede, men indtil videre ganske fornuftige.

    #3

    Mr_Wizard
    Bruger
    1.222 indlæg
    Offline

    #1 + #2 takker for input! Jeg prøver at hente et tilbud hos dem også(må vel være en grund til at de er “populære” herinde )!

    Men lidt sjovt, at der lige skulle komme 2 der benytter samme administrator!

    #4

    knekker
    Bruger
    1.989 indlæg
    Offline

    Mens du søger efter disse tilbud, og hvis i egentlig er tilfredse nok med den administrator i har haft indtil videre, så ville jeg svare tilbage på deres brev og fortælle dem at pga deres kommende prisstigning, har i været ude og undersøge markedet og kommet frem til et tilbud som ligger 40% lavere end det de kan tilbyde, så med mindre de kan matche det, så er i interesseret i at opsige jeres aftale.
    Ideen med denne taktik er ikke at matche det nuværende tilbud fra Bedea, da det jo blot er samme pris, så ved at bluffe med 40%, så opsætter du en chance for at få et endnu bedre tilbud fra den nuværende administrator (alt efter hvor villig de er for at beholde jer), så slipper i for alt papir arbejdet med at skulle skifte.
    Måske kan de ikke give jer 40% men måske 32% eller i væreste fald 30%, så får i de 30% i besparelse og samtidig slipper for at skulle bruge energi og tid på at skifte administrator.
    Prøv giv det et forsøg, i har intet at tabe.

    #5

    Mr_Wizard
    Bruger
    1.222 indlæg
    Offline

    #1 + #2 Har nu tilføjet Cobblestone’s tilbud til listen i 0#. Men jeg må sige, jeg var lige ved at tro I var ude på et trolle mig da jeg så deres pris forslag……for de er den dyreste administrator jeg har fået tilbudspriser fra hidtil. Så hvis I har den mindste interesse i at spare på huslejen/lette udgifterne, så ville jeg anbefale jer at gøre det samme som mig……hente uforpligtende/gratis tilbud hjem og find ud af hvor meget I kan spare. Og dernæst enten forsøge at forhandle prisen ned hos jeres nuværende administrator eller hvis det ikke kan lade sig gøre, skifte dem ud.
    Man er ikke “bundet” til sin administrator, men mit indtryk er(gælder også min lille forening), at man ikke spekulerer over dette, før der evt. kommer et tidspunkt hvor man evt. bliver “tvunget” til at undersøge den slags!

    #4 Det var præcis sådanne nogle overvejelser jeg gjorde mig, inden jeg gik igang med at undersøge markedet selv! Men allerede ved min første henvendelse til chefen hos boligadministrationen i banken(som var afsender af brevet), hvor jeg spurgte til om jeg kunne få uddybet lidt hvordan de var kommet frem til den pris. Blev jeg mødt med hvad jeg vil kalde “arrogance”. Han mente vi bare blev nødt til at acceptere deres priser, fordi de repræsenterede niveauet på markedet…..men vi var da velkommen til at søge andre steder, hvis vi ikke var tilfredse! Jeg har sjældent været så irriteret/skuffet over et svar. Men det er åbenbart det punkt vi er nået til, efter at have været kunde i samme bank siden 1987(da foreningen blev stiftet). *suk* ;-(
    Han var bedøvende ligeglad med at jeg senere fortalte om besparelser andre steder, han/banken havde sat sig fast på hvor niveauet skulle ligge hos dem……måske er vi bare ikke “store nok”(vigtige nok) i deres regnskab, til at det batter at antyde man flytter hvis ikke de vil forhandle. Men som sagt, med den atityde chefen hos banken lagde an fra starten, så har jeg ikke meget lyst til at blive hos banken længere. De har også nedlagt den lokale afdeling, så al kommunikation foregår alligevel digitalt idag, så derfor er en administrators adresse blevet ligegyldig idag og ikke en “salgs parameter” længere.

    Forresten mht. “papir-arbejdet”….der er sikkert forskel fra admin til admin, men f.eks. BADEA tilbyder at ordne hele flytningen automatisk for os.
    Så vi skal derfor ikke foretage os noget…..hvilket også er med til, at jeg ikke syntes at flytningen virker som et “stort spring”!

    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  Mr_Wizard.
    #6

    Jeppe
    Bruger
    1.959 indlæg
    Offline

    Vi bruger Boligadministratorerne A/S til en andelsboligforening med ~300 andelsboliger, 20 lejeboliger og 10 erhvervslejemål.

    “Gennemsnitsprisen” for administration i andelsboligforeninger er omkring 1.000 kr. om året pr. lejlighed, lidt mere hvis det er en lille forening. Prisen kan dog variere alt efter hvor mange opgaver de skal løse (såsom udarbejdelse af erhvervslejekontrakter osv.).

    #7

    Spionas
    Bruger
    1.677 indlæg
    Offline

    #5 Det var nu ikke for at trolle. Men jeg bor som sagt i et nybyggeri og dermed en nystiftet forening og Cobblestone blev fremlagt som forslag på den stiftende generalforsamling. Jeg er sikker på de bliver genvurderet når vi kommer lidt længere frem i tiden

    #8

    Mr_Wizard
    Bruger
    1.222 indlæg
    Offline

    #6 Du har ret i, at man også skal kigge på hvilke services der er inkluderet i prisen. Mit/vores udgangspunkt er “fuld administration” hvor man som beboer eller bestyrelsesmedlem, har absolut minimalt med opgaver i foreningen. Dvs. vi regner med administrator sørger for betaling af alle de faste bilag/udgifter i foreningen, samt holder styr på regnskabet og udarbejder årsrapporten som gennemgås ved den årlige generalforsamling. Så det eneste “arbejde” vi har er at indimellem at sende administrator en håndværker regning, når der har været service på en andel. Og så, hvis man er formand lave indkaldelsen til generalforsamling! Så ja, grundet vores lille størrelse, er der minimalt med administrations-arbejde hos os.
    Er man en langt større forening, med brug for flere forskellige ydelser, koster dette selvf. ekstra ved siden af. Men der er stadig forskel fra admin til admin…..som sagt, jeg har allerede kigget en del “service skemaer” igennem fra forskellige administratorer på markede. Og var bl.a. derfor jeg oprettede denne tråd, da jeg blev opmærksom på, at der kan være mange penge at spare, ved at vælge den “rigtige” administrator!

    #9

    Mr_Wizard
    Bruger
    1.222 indlæg
    Offline

    #6 Har nu skrevet med Vibeke Hassel fra jeres forening også, men hun ville sgu slet ikke prøve at lave et tilbud til os. Hun fortalte at de pt. havde kunder nok, så de tog ikke flere ind. Så hun ville anbefale mig at søge andre steder!

    Ved ikke rigtig om jeg tror på at det var “hele historien” bag afslag om tilbud, men ok, så har jeg også nu prøvet at blive afvist! ……tænker det måske var fordi, hun vidste de var for dyre!

    Ser mere og mere ud til at ingen kan konkurrere med Dabea….venter lige lidt endnu, ikke sikkert at alle DR brugere(som bor i foreninger) har nået at læse min tråd endnu!

    #10

    Nytjob2
    Bruger
    8 indlæg
    Offline

    Tit er det sådan at hvis din basis pris er lav, så koster ekstra services ekstra. Fx har jeg set foreninger hvor en administrator besvarelse ifbm. salg koster 5000,- at få udfyldt det tager ca. 10min og du skal bruge deres underskift så du kan ikke lave det selv. Så man skal lige huske at kigge på prislisten for alt der er udover basis.

    Kan forstå din irritation med banken, men det er low margin business med mindre man har meget store ejendomme. Så jeg forstår fint de ikke gider diskutere pris med jer, derfor behøver de naturligvis ikke blive arrogante.

    #11

    Jeppe
    Bruger
    1.959 indlæg
    Offline

    #9 Hende ved jeg godt hvem er :-). Det kan være at I er for små eller ligger geografisk dårligt i forhold til dem?

    #12

    Mr_Wizard
    Bruger
    1.222 indlæg
    Offline

    #10 Beklager på forhånd hvis jeg misforstår, men lyder på mig som om du måske blander ting lidt sammen i dit nævnte eksempel. For det er vidst meget normalt at man/beboeren betaler et sted imellem 4500-5500 når der skal laves salgsaftale kontrakter igennem administratoren. Dette arbejde laves jo kun ifbm. et salg/overdragelse af bolig/andel, så det er normalt ikke inkl. i et tilbud om administration, hvor det kun er de “faste udgifter” der er taget forbehold for. Giver jo ingen mening at betale for noget forud, hvis ikke man kommer til at benytte sig af det! Dette betaler vi også for hos vores nuværende admin og kan se dette går igen hos alle de admins som jeg har kigget tilbuds-servicelister igennem hos.

    Men for at vende tilbage til det jeg tror var din pointe, så er det korrekt at der kan være lidt forskelle i hvilke services der er inkluderet i det tilbud man får som forening. En stor bolig forening med +200 beboere som både har ansatte der skal aflønnes og evt. tilknyttet vedligehold af diverse faciliteter(kunne være bilvask, tøjvask, parkerings areal, udlån af lejligheder mv.), vil selvfølgelig kræve mere arbejde hos en administrator og prisniveauet/tilbudsprisen vil selvf. blive højere end hvis vi snakker en lille forening med 10 beboere. Var også derfor jeg indledningsvis nævnte i min oprindelige indlæg, at der sådan set ikke var grund til at opgive specifikke priser, da man ikke kan sammenligne lige over krone for krone…..medmindre foreningerne er ens!

    Men man kan sagtens sammenligne differencen på forskellige tilbud fra administratorne, hvis de får samme “rammer” at give det ud fra…..hvilket var det jeg havde gang i! Og dette kan give et prej om hvor de ligger prismæssigt generalt, ifht. de andre aktører på markedet, hvilket var min pointe med at lave denne tråd!

    Ps: Ang. “opførslen” fra banken. Så var min pointe, at jeg syntes det er skuffende når banken varsler prisstigninger på 18%. Og at når jeg så vover at spørge til hvordan de er kommet frem til at vi koster dem dette beløb(hvilket jeg syntes var et naturligt spørgsmål at stille), så svarer han på en måde som gør, at jeg får fornemmelsen af at han syntes jeg bør undskylde for at stille spørgsmålstegn ved deres nye priser. Og har aldrig skrevet til manden før og vi har som sagt være kunde i banken siden 1987……det syntes jeg er “lavt”/”dårlig service”! Selv hvis ikke han kunne tilbyde en anden pris, kunne han nemt have sagt det på en bedre måde, så han ikke virkede “ligeglad med os”!

    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  Mr_Wizard.
    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  Mr_Wizard.
    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  Mr_Wizard.
    #13

    FIRESTORM
    Bruger
    5.344 indlæg
    Offline

    Du skal måske lige overveje hvilket selskab det er du er ved at entrere med. De har en meget lille omsætning i sidste offentliggjorte regnskabsår.

    https://datacvr.virk.dk/data/visenhed?enhedstype=virksomhed&id=39588099&soeg=Dabea&type=undefined&language=da

    #14

    Mr_Wizard
    Bruger
    1.222 indlæg
    Offline

    #11 Jeg ved ikke om de eksempler du nævner skulle være med i overvejelsen af afslaget. Men kan blot fortælle, at dem nævnte hun ihvertfald overhovedet ikke i hendes begrundelse af hvorfor de sagde nejtak. Det var som sagt fordi de var tilfredse med det antal kunder de havde hos dem pt. Hun mente de havde “hænderne fulde” som det så ud pt. Hvilket jeg som sagt bemærkede, at den var ny!

    #15

    Mr_Wizard
    Bruger
    1.222 indlæg
    Offline

    #13 Tak for “advarslen”, men dette havde jeg dog også været inde og kigge på selv!
    Hvis du kigger mere derinde, vil du se at firmaet også er nystartet(2018). Dette var bl.a. derfor jeg undersøgte om de var forsikret. Samt hvilke betingelser man forpligtede sig til ved indgåelse af en administrations aftale. Jeg har dog snakket med Morten Boje fra Dabea(tror det primært er ham der passer telefonen derovre). Og ud fra hvad han fortalte, kan jeg forstå at de indtil videre mest har brugt ressourcerne på at få et effektivt IT system op at køre. De har tidligere mobilepay udviklere til at programmere deres IT platform, og kunne høre på ham at dette også var grunden til at de kunne tilbyde lavere priser end konkurrenterne. At de havde automatiseret alt hvad der kan automatiseres, således at omkostninger til løntimer kan holdes nede på et minimum. Dette skal så komme kunderne til gode, ved at de betaler en lavere pris for administration hos dem. Tanken er derfor, at du for hovedparten af kontakten med dem, kan betjene dig selv via deres IT løsning….(alt efter hvilken “pakke” du vælger hos dem)….hvilket i sagens natur, koster dem ingenting!

    Skulle ALT gå galt, har begge parter 1 måneds opsigelse….så man er altså ikke bundet til sin administrator. Var lidt det jeg mente i oplægget, men ville forsøge at undgå at indlægget ikke blev aaalt for langt(hvilket det vidst blev alligevel). Så jeg kan derfor ikke se at det skulle være “farligt” at give Dabea en chance, vi kan jo altid hoppe videre den næste måned!

    Men da nuværende banks IT system er noget “rod” at finde rundt i, tænker jeg næsten ikke det kan blive ringere. Og ud fra min snak med Morten, lød det som om de var meget obs på at IT skal være nemt at bruge, før det er smart og giver værdi for kunderne(den bliver stadig udviklet på, han nævnte noget med at de pt. arbejde på et nyt smart betalingssytem…som gav kunderne mulighed for selv at foretage betalinger direkte via deres IT system ). Men sådan kort opsummeret, så valgte jeg vidst lidt at se dem som “the new kid on the block” som pt. er ekstra blodtørstige mht. at få nye kunder i butikken…..hvilket måske også giver udtryk i gode priser…….især her i starten. Når de engang opnår noget de mener er “tilpas kunde størrelse”, kan det være at tilbudende bliver mindre “generøse” og at de sætter priserne op for nye kunder!

    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  Mr_Wizard.
    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  Mr_Wizard.
    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 3 uger siden af  Mr_Wizard.
Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.