tirsdag, september 29, 2020

Blive bedre til at skrive

Daily Rush Debat Bøger Blive bedre til at skrive

  • Dette indlæg indeholder 25 kommentarer, har 17 deltagere og blev senest opdateret af  gnavpot for 7 år siden.
  • Forfatter
    Emne
  • #0

    gari
    Bruger
    399 indlæg
    Offline

    Leder efter bøger der kan hjælpe mig med at blive bedre til at kommunikere på skrift.

    Jeg laver ofte grammatiske fejl, da jeg aldrig fandt det nødvendigt at lære alle reglerne. Så det kunne være rart med en bog der også tog udgangspunkt der, men også hvordan man bedst bygger sætninger op, så det er nemt for læseren at læse, og fremstår professionelt.

Viser 10 kommentarer - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #16

    PqT
    Bruger
    33 indlæg
    Offline

    Dit argument med at du kender en som ved bedre holder simpelthen ikke. Hvis du har lært så meget i gymnasiet, så burde du måske også have lært at finde kilder til at underbygge din påstand.

    http://sproget.dk/lookup?SearchableText=da

    Desuden skal du have styr på hvad forskellen er på adverbier og konjunktioner. (biord og bindeord)
    adverbier er ord der beskriver verber. Det som jeg tror, du fabler om. Nemlig tid, sted, måde osv.
    konjunktioner er det ord som binder ord, led og sætninger med hinanden.
    http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=da&select=da,3

    2) eksempel 2: “frem for alt ønsker jeg nogen at tale med, da jeg føler mig meget ensom”

    “da” er både adverbium og konjunktion. Hvad OP skrev, var en konjunktion. Derfor forstår jeg simpelthen ikke hvorfor du fabler om tid. Der behøves ikke noget “dengang da”. Det er noget sludder som du skriver i #6.

    Jeg synes også det er en underlig påstand med “nutidsdansk”, og hvilke ord der SKAL og IKKE SKAL bruges i 2013. Ord uddør først når de ikke bliver brugt længere. Den påstand kan derfor også afvises.

    #17

    MaskDupants
    Bruger
    1.746 indlæg
    Offline

    #16

    Amen så meget lort du kan lukke ud, undskyld, men du har ikke styr på noget som helst af det du siger. Lad mig pointere:

    1) Ekspertviden er en fin kilde.

    2) “Da” er et udtryk man bruger om fortiden, du siger:

    “Derfor forstår jeg simpelthen ikke hvorfor du fabler om tid.”

    Amen så læs dog det materiale du selv har fundet frem, Børge. Svaret har du jo allerede fundet.

    3) Som jeg skriver, så er der ikke nogen teknisk fejl med det som OP skriver, hvilket jeg også pointerer i min post #6. OP vil gerne lære “hvordan man bedst bygger sætninger op, så det er nemt for læseren at læse, og fremstår professionelt” – Og det gør man altså ved at bruge nutids dansk, og ikke en forældet skrivemåde som man ikke bliver undervist i mere.

    Du vrøvler rundt, prøver at fortælle mig at det som jeg skriver er forkert, selvom det materiale du selv har fundet frem fremhæver min pointe. Så hvad med bare at indse, at “fordi” er den rigtige sammensætning, og kom videre?

    P.S dine eksempler er over 20 år gamle og kommer fra ugeblade. Har du ikke lært om kildekritik, hm?

    #18

    Kimozabi
    Bruger
    24.582 indlæg
    Offline

    Varier gerne længden af dine sætninger. En tommelfingerregel er, at sætninger på 34 ord eller mere bliver svære for folk at læse. Det adhænger self. af, hvad du vil skrive. Den regel der kommer fra tekstforfatterteori, men en variation i længden af sætninger skader aldrig. Man vågner gerne lidt, hvis man i en tekst pludselig støder på en meget kort sætning, der efterfølger en lang sætning. Det plejer at virke.

    "You don't want to see me when I'm angry - because I back up my rage with facts and documented sources." - The Credible Hulk.

    #19

    Stavepladen
    Bruger
    206 indlæg
    Offline

    #17 Kildematerialet som #16 henviser til modsiger dig (eftertrykkeligt). Er du argumentresistent?

    #20

    Bunzai
    Bruger
    5.314 indlæg
    Offline

    #17 – Ekspertviden? Lad mig lige slå fast: En gymnasielærer er ikke ekspert.

    #21

    MaskDupants
    Bruger
    1.746 indlæg
    Offline

    #19

    Nej, det gør det ikke. Han forklarer at han ikke forstår at jeg taler om tid, det materiale han linker til, forklarer:

    “bruges som indledning til en ledsætning der udtrykker tid” << TID! Er det svært at se? TID!"bruges som indledning til en ledsætning der er knyttet til en forudgående tidsbestemmelse" << FORUDGÅENDE TIDSBESTEMMELSE! Er det svært at se?Hvornår skal man bruge når, fordi og da?"Da describes a scene in the past and når is used for future or repeted situations in present or past. ""Da" er en beskrivelse for en enkelt hændelse. Der bruges ikke "Da" når det er sket flere gange.--"frem for alt ønsker jeg nogen at tale med, da jeg føler mig meget ensom" Er taget fra ugebladet "Hjemmet" i 1992! Det er over 20 år gammelt materiale der henvises til, og der er materiale tilbage fra 1985 som han henviser til, det er en gang uopdateret bæ han hiver frem.#20 Og gu er en Gymnasielærer ekspertviden. Du har ikke nogen indsigt i hvor meget erfaring en Gymnasielærer kan have. Der var flere med ph.D grader i diverse fag der hvor jeg gik, så endnu en gang bæ der lukkes ud.Med respekt fra Mods lader jeg dig slippe denne gang, men du kan evt. undersøge hvornår den sidste revidering af det danske sprog var. Kilder fra 1991 er ikke gældende længere.

    #22

    PqT
    Bruger
    33 indlæg
    Offline

    #17
    Utrolig hvor stædig man kan være hva?
    Hvor i alverden ser du min kilde argumentere for at du har ret? Hvad med at du henter en voksen eller en som har forstand på grammatik til at forklare dig hvad der står på kilden? Lær hvad forskellen er på adverbium og konjunktion. Det lyder nemlig til at du ikke har forstand på ordklasser og deres betydning. http://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer/ordklasser

    Kildekritisk? Jeg henviser til DSLs danske ordbog. Læs lidt om DSL her: http://dsl.dk/om-dsl
    “Selskabet beskæftiger ca. 30 videnskabeligt uddannede daglige medarbejdere og en væsentligt større kreds af medlemmer, som fører tilsyn med udgivelserne og udgør selskabets øverste myndighed.”

    Undskyld, men hvor videnskabelig er du og din fantom gymnasielærer i forhold til DSL?
    Lad nu være med at gøre det værre for dig selv og kom videre. Du har bevist, at du ikke har styr på grammatik, kildehenvisninger og argumentation.

    Gymnasielærer ekspertviden? Seriøst, nu må jeg da lige. Hvor gammel er du? Diskuterer jeg med en 15 årig gymnasieelev? Skriver du “Lærer Dilbert sagde.. “blablabla” som en kildehenvisning?

    #17: “3) Som jeg skriver, så er der ikke nogen teknisk fejl med det som OP skriver, hvilket jeg også pointerer i min post #6. OP vil gerne lære “hvordan man bedst bygger sætninger op, så det er nemt for læseren at læse, og fremstår professionelt” – Og det gør man altså ved at bruge nutids dansk, og ikke en forældet skrivemåde som man ikke bliver undervist i mere.”

    Venligst henvis til en kilde, der siger at “da” som konjunktion er forældet. Du kommer med en masse påstande, du ikke har styr på. Utroligt at du, som fejler fuldstændigt, prøver at belære OP.

    #23

    PqT
    Bruger
    33 indlæg
    Offline

    ps.
    Tænk at du kan påstå at et magasin der kun er 20 år gammelt bruger en forældet skrivemåde.

    #25

    Kolben
    Bruger
    18.729 indlæg
    Offline

    Så bliver vi lige nødt til at bede om kammertonen. Fremtidige indlæg i tråden vedrørende ordet “da” vil blive slettet. Fremtidige personangreb i tråden vil blive slettet og medføre bortvisning. Kommentarer til dette indlæg vil blive slettet, men kan i stedet sendes til moderator@dailyrush.dk. Tal ordentligt, og hold jer til emnet.

    Med venlig hilsen
    Mods.

    P=NP?

    #26

    gnavpot
    Bruger
    2.494 indlæg
    Offline

    #0

    At kommunikere bedre på skrift er ikke nødvendigvis noget du behøver læse dig til. Det er klart en kompetence som man kan træne sig op til.
    Mange som har gået på længere studier vil opnå denne kunnen ved at skrive mange store opgaver. Det er ikke unormalt at man ved en større opgave bruger over en hel arbejdsdag per side.

    Hvis du ikke lige er på skolebænken, kan du i stedet træne dig selv ved at skrive ting for sjov. F.eks. spilanmeldelser, små historier, eller hvad du nu er til. Du kan prøve med forskellige målgrupper.
    Der er stor forskel på om du skriver en bageopskrift til en husmor, eller om du skriver en bageopskrift til en flok gymnasieelever.
    De sidste er langt sværere…

    Du vil hurtigt opdage at det er langt sværere at skrive en længere sammenhængende tekst, end noget at det tekst man normalt bruger i hverdagen.

    Det bedste trick er at gennemlæse sin egen tekst igen og igen.
    Prøv at se om du kan forstå den, selvom du ikke vidste noget om emnet i forvejen.
    Led efter ting i teksten som er uklare, eller kan forståes forkert.

    Hvis du finder sådan et afsnit eller en sætning, så indsæt et par tomme linjer, og begynd at skrive det samme igen, men på en ny måde.
    Når du er tilfreds med resultatet, kontrollerer du, at du stadig har alt det vigtige indhold med. Slet så det gamle afsnit/sætning.

    En gennemarbejet tekst er tit blevet “fluekneppet” så meget at den i praksis er blevet skrevet helt om to eller tre gange.

    Men generelt… skriv så meget du kan, og læs så meget du kan. Så vil du hurtigt blive bedre.

    Hellere komme galt afsted, end slet ikke komme afsted.

Viser 10 kommentarer - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.