lørdag, november 28, 2020

Bedste IPS 1440×2560 gsync skærm?

Daily Rush Debat Hardware Hardware Bedste IPS 1440×2560 gsync skærm?

• Forfatter
    Emne

MiNo
    Bruger
    2.771 indlæg

Hej!

Ja, det er 12 andre tråde om skærme men jeg har et spørgsmål/udfordring som jeg ikke synes er belyst andre steder.

Den allestedsnærværende Asus PG279Q synes at være det logiske svar. Men, hvis man nu ikke synes at 145 eller 165 FPS er vigtigt – er det så stadig det bedste valg?

Sagen er, at jeg hidtil har opfattet 60 fps som ekstremt flydende. Jeg er med på, at jeg nok vil kunne have glæde af lidt mere FPS lad os sige op til 90 fps som vil være 50% boost.

Så tænker jeg, at en skærm som Asus PG279Q synes at være på ‘the bleeding edge’ mht at få FPS ud fra IPS paneler og at der må være lavet nogle kompromiser for at få den hastighed.

Derfor forstiller jeg mig, at den optimale gaming skærm for mig, ville være en hvor der ikke var fokuseret *så* benhårdt på FPS, men mere på en balance mellem øvrige skærmkvaliteter.

Jeg vil købe skærmen i DK og tænker 6-7000 er maks budget.

TL;DR Er der nogle fornuftigere alternativer til Asus PG279Q når >90 fps er lige meget?

i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 71 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

Rothkeen
    Bruger
    418 indlæg

Ser lige med her, overvejer selv en IPS 1440p skærm.

Belwas
    Bruger
    447 indlæg

Den har godt nok ikke gsync, men er også noget billigere. Jeg har lige købt denne:
    http://www.edbpriser.dk/skaerm/benq-gw2765ht-sort-id-8718956.aspx

Mine kriterier var: 1440p, IPS, under 5k og gode anmeldelser. Er fint tilfreds med den.

TormDK
    Bruger
    14.720 indlæg

lidt inspiration

Jeg faldt selv over en Acer XB270HU

Formanovo
    Bruger
    589 indlæg

@belwas – præcis den jeg sidder med også. Fantastisk skærm

Harkonnen
    Bruger
    6.953 indlæg

Jeg har selv overvejret at købe Asus Rog Swift PG279Q sammen med en ASUS Rog Strix GeForce GTX 1080 m/8GB her til August, så man er klar til Deus Ex: Mankind Divided.

Det er en dyr skærm til 6500,- Men tror også at du får mest for penge her.

He who controls the Spice, controls the universe!

Redspeed93
    Bruger
    13.446 indlæg

Hvis du vil finde et alternativ til ASUS’ PG279Q, altså 2560×1440, så ser det sort ud, for der er stadig ikke vanvittig mange skærme med G-Sync:

http://www.144hzmonitors.com/g-sync-ulmb/

Du har valget mellem Acer XB270HU eller ASUS PG279Q. Og så alligevel ikke rigtigt, da skærmene koster cirka det samme og ASUS PG279Q er målbart bedre.

Basis-råd: Vælg et billigere bundkort, en mindre PSU og hovedtelefoner + mic i stedet for et headset

MiNo
    Bruger
    2.771 indlæg

#2/#4 Det *skal* være med Gsync – med mindre AMD når at komme med noget sindssygt vild meget snart, men det tvivler jeg på.

#6 Det havde jeg også kommet frem til. Omend det vist ikke er den helt store forskel. Er det ikke også samme panel i de 2 modeller?

Er der noget i horisonten som kunne pille ved PG279Q’s ‘konge’ status? Dvs i samme størrelse og opløsning. Den kom i september sidste år, så 9 måneder er gået og udviklingen inden for del slags skærme (bedre IPS gamer) synes at være ret hektisk. Hvad med OLED – er det noget som er på vej og kan bruges til gaming?

i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

DonBorup
    Bruger
    191 indlæg

Jeg har også købt ny 2560×1440 skærm. Jeg valgt ikke at gå efter “harcore” gamerskærme som efter mit forbug var for meget fokus på refreshrate.

Mit valg faldt på Dell UP2716D. Billedet er fantastisk – også til gaming. Den har et ret lækkert design – med kun en 5 mm kant i siden og toppen.

Den indbyggede KVM er mega smart. Der er indbygget USB 3 hub (4 ports) med 2 upstream kabler og masser af video input. Hvis jeg lige skal lave en times arbejde hjemme kan jeg nemt koble arbejdsbærbaren til med 2 kabler som ligger klar. Kan klart anbefales.

http://www.edbpriser.dk/skaerm/dell-ultrasharp-up2716d-sort-id-11917049.aspx

Bragse
    Bruger
    772 indlæg

Acer XB271HU. Den opdaterede udgave af XB270HU. Lækker skærm jeg har været voldsom tilfreds med.

*.*

Octo
    Bruger
    1.242 indlæg

#8 Kan den Dell køres op/ned? Og vippes op/ned? Drejes højre/venstre?

Redspeed93
    Bruger
    13.446 indlæg

@mino Nej, det er 2 forskellige paneler. Det er dog begge fra samme producent, men de er altså forskellige

OLED er stadig langt væk fra desktop monitors (desværre *snøft*) og jeg har ikke hørt noget om nye skærme der er lige om hjørnet (det er generelt et område hvor der ikke kommer særlig meget frem før skærmene rent faktisk er her). Firmaer som AU Optronics melder sjældent ud når de har et nyt panel på vej og der kommer ligeledes sjældent rygter om nye paneler fra firmaer som disse.

Men når det er sagt er der rent logisk ikke rigtig nogen grund til at vi skulle se nye 2560×1440 IPS paneler som fokus i fremtiden. Som du kan se fra mit link er fokus i stigende grad rettet mod 4K og ASUS fremviste på Computex en prototype skærm med 27″ 4K IPS panel med 144Hz refreshrate, så den steppingstone som 1440p har været de sidste par år ser ud til langsomt at fade væk.

Basis-råd: Vælg et billigere bundkort, en mindre PSU og hovedtelefoner + mic i stedet for et headset

MiNo
    Bruger
    2.771 indlæg

@Redspped93 Ok, fint at få det med panelet banket på plads – tak.

Personligt så tvivler jeg sgu på 4K på desktoppen (for gamere) inden for overskuelig fremtid. Med nyeste og dyreste gfx kort, så er man ikke garanteret bare 60 fps hvis man vil se spillet med alle de detaljer som udviklerne har lagt i det. Og tænker man så lige 12-18 måneder frem så det det bare være væsentligt mere problematisk med de udgivelser som kommer der. og *så* mange ønsker altså ikke skifter gfx kort til >6000kr hvert 1 til 1.5 år.

Jeg vil til hver en tid hellere spille på max setting frem for max opløsning (4K) for der *skal* vælges. Også selv om forskellen mellem “high” og “ultra” måske er lille, så synes jge det er fedt at få det hele med.

Egentligt er jeg godt tilfreds med opløsningen på min gamle skærm (1920×1200) og det er kun fordi jeg ønsker en generelt løft af kvaliteten (primært panel + gsync) at der ligesom giver mening med 3″ mere (that’s what she said!) og den tilhørende højere opløsning. Pixeltæthed øges med 15% fra 94.34 PPI til 108.79 PPI hvis jeg skifter så der er en lille forbedring, som jeg er sikkert på er rigeligt til mit behov.

Jeg har i øvrigt “tæt på” 4K på min laptop (Dell XPS 13 – 3,200 x 1,800) og der er bare ordenlig styr på ‘scaling’ i windows endnu. Efter min mening.

DonBorup
    Bruger
    191 indlæg

Jeps. Skærmen kan køres op/ned, vippes ind/ud for neden, roteres så skrærm er lodret og drejes i fod højre/venstre.
    Generelt er den meget veludtænkt – fx USB hub’en har 2 porte i siden til nem adgang til fx usbnøgler og 2 bagved som mus og keyboard sættes i.

Redspeed93
    Bruger
    13.446 indlæg

@mino Nja, der er helt sikkert spil hvor et GTX 1080 ikke kan leverer 60fps, men der er altså også en masse spil hvor det kan. Og med både Vega fra AMD og de øverste Pascal kort klar omkring nytår er der ikke så forfærdelig længe til, at vi får kort der er i hvert fald 20% hurtigere end 1080 og det kommer 4K 60fps i de nyeste spil jo kun tættere på af

Og alt efter hvor ofte du køber skærm kan det jo også overvejes, om det ikke ikke giver mere mening at købe en skærm du kan udnytte i 5 år, frem for en, som dit grafikkort efter bare et års tid kan løbe om hjørner med

MiNo
    Bruger
    2.771 indlæg

Nye kort kommer der – men nye spil trækker ligeledes mere (uanset opløsning). jeg tror det er for tidligt at gå efter 4K og at rigtig mange først nu er på vej til 1440. Og så er der alle dem som er på 1080 (vist de aller fleste)

Men det kommer jo også an på hvor meget man er villig til at kaste efter hardware. For nogen virker det nærmest lige meget hvad det koster ( i ved hvem i er!! ) men de fleste har en slags budget. Og så er det bare (nu) håbløst dyrt at få en fed 4K oplevelse.

I øvrigt; læste et indlæg forleden om at support for crossfire og SLI er for nedadgående hos spilproducenterne. Nogen der kan af- eller bekræfte dette?

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 71 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.