søndag, september 20, 2020

Bedste “feature” i et spil nogensinde?

Daily Rush Debat Spil Bedste “feature” i et spil nogensinde?

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    BruneBanan
    Bruger
    36.141 indlæg
    Offline

    Jeg har fået gang i God of War, og er blevet total forelsket i spillets økse. Det fik mig til at tænke på, hvilken spilfeature, som er den fedeste nogensinde?

    Det kan være en gameplay-mekanik, et våben eller bare en eller anden ting ved et spil, som du bare forelskede dig total i.

    Jeg kan starte med Leviathan oksen fra God of War. Eller mere præcist, måden hvorpå Kratos kan kaste øksen og få den til at vende tilbage igen, ganske som Thors hammer. I’m in love!
    – Måden hvorpå øksen ikke bare flyver direkte tilbage, men gerne tager en lille kurve.
    – Måden hvorpå den banker tilbage i hånden på Kratos, så armen lige bliver skubbet tilbage. Lyden er helt vild fed!
    – Når vi snakker om lyden, så elsker jeg, at der kommer en masse KLINK! KLONK! BANG! lyde, når øksen flyver igennem alt muligt på sin vej tilbage. Jeg tænker straks på scenen fra Thor: Ragnarok, hvor han møder Dr. Strange og lader hans hammer flyve igennem Dr. Stranges hideout, haha!
    – At man kan fryse fjender ved at have den siddende i dem efter et “heavy throw”.
    – At man kan fælde dem ved at kaste efter deres ben.
    – At holde TRIANGLE nede, når du kaster. Så kommer øksen tilbage efter 1 kort sekund, hvorefter den kan kastes igen. Det er helt ekstremt effektivt, især hvis man er ved at være overvældet af fjender.

    Det absolut fedeste er dog, at kaste den, få den til at sidde fast, line fjender op på en række og så kalde øksen tilbage igen og se den smadre igennem alle fjenderne. YEAH!!!

    Skulle jeg lave en all-time greatest liste over features, ville den måske se således ud:

    1. Gravity Gun – Half-Life 2
    2. Slow motion – Max Payne
    3. Double Barreled Shotgun – Doom 2
    4. Web swinging mekanikken – Spider-Man 2 fra den originale Xbox
    5. Leviathan Axe return – God of War
    6. Force Push/Pull – Jedi Knight

    Og så er der sikkert 100 andre fede features, som jeg ikke lige har tænkt over. Men lad os se, hvad I kan finde på!

Viser 5 kommentarer - 76 til 80 (af 80 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #76

    Mr_Wizard
    Bruger
    1.153 indlæg
    Offline

    Nu hedder tråden jo “game feature”, så går ud fra vi snakker detaljer i spil…..ellers ville jeg nævne oplevelsen da jeg første gang smed en 3Dfx Voodoo glide patch på det gamle DOS spil Tomb Raider som ellers pustede og stønnede på min PC og pludselig blev forvandlet til en “glat som smør” lignende bevægelser og 10x visuel forbedring af udseendet!

    Men tilbage til game-features.

    Jeg er jo primært vokset op som fan af fps action genren og det skyldes nok min fascination af grafik teknologi, hvor FPS spillene nærmest altid var frontløberne der viste hvor vi skulle hen!

    Men Duke Nukem 3D var utrolig fremme i skoene for sin tid.
    Dette spil var jo det første der introducerede bl.a.:
    1. Vand man kunne svømme i.
    2. Flyve (via jetpacks)
    3. Introducerede interaktive miljøer, såsom vægge der kunne sprænges væk, spejle som både kunne reflektere samt smadres i stykker, toiletter som kunne smadres eller benyttes af Duke(der var også sjove sekvenser med fjender der brugte dem og kunne overraskes)samt billiard borde som man faktisk kunne spille på, når man skød fjender så blødte de også på væggen bagved dem hvis de stod tæt på, man kunne få strippere til at flashe deres patter med penge, animerede gif overflader som tillod “movie like” biograf oplevelser i spillet.
    Når jeg tænker over det, hvor mange spil tilbyder egentlig disse ting idag? Man kunne sikkert slippe afsted med bare at genopbygge det gamle Duke 3D i en moderne engine!
    4. Istedet for kun at kunne pege og skyde fjender med sine våben, fik man nu mulighed for diverse skrumpe, fryse, infrarød trip bombs, rør kaste granater og mange flere
    5. Spillet som introducerede indtalt dialog og “berømte” oneliners såsom “makin’ bacon” når en grise-muteret badguy bider i støvet!

    Og ja, skulle nogen spekulere over hvad jeg syntes om efterfølgeren DNF, så var jeg MEGA skuffet! Den leverede jo slet ikke på den aller vigtigste “Duke” ingrediens…..interaktive miljøer og fjender!

    Håber at Gearbox overgår sig selv og leverer den Duke Nukem 3D efterfølger, som kan sprænge barrieren for hvad der kan tilbydes af frihed i spil ligesom Duke 3D gjorde…..fingrene krydset herfra! Men vil ikke holde vejret!

    #77

    sYnCHAoZ
    Bruger
    12.045 indlæg
    Offline

    Kampsystemet fra Batman spillene, med dets combo og retaliate system. Hele dets flow er bare så sindsygt godt. Muligt at det ikke var Batman der gjorde det først, men vil vove at påstå, at det var Batman der fik folks øjne op for hvordan den slags skal gøres, hvis det skal gøres godt.

    #78

    Tas
    Bruger
    1.147 indlæg
    Offline

    Quake, Rocket Jump!

    Deep down i'm very superficial!

    #79

    BruneBanan
    Bruger
    36.141 indlæg
    Offline

    #78 WTF! Hvorfor er det ikke nævnt endnu

    #77 Yes, bestemt et super godt system. Jeg gad virkelig godt se en videreudvikling af det, som måske er lidt mindre “nu flyver helten 20m hen over slagmarken til den næste fjende” og lidt mere medbestemmelse fra spilleren. Men for sin tid var det super godt!

    #80

    Phonetic
    Bruger
    23.574 indlæg
    Offline

    #78: Ja for pokker.. Og Quake movement fysik generelt

    Daily Rush Head Honcho

Viser 5 kommentarer - 76 til 80 (af 80 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.