lørdag, august 8, 2020

Barske forhold i spilbranchen

Daily Rush Debat Off-topic Barske forhold i spilbranchen

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Omnifilm
    Bruger
    5.438 indlæg
    Offline

    https://www.dr.dk/nyheder/kultur/gaming/afsloerer-barske-forhold-i-spilbranchen-arbejder-alt-meget-og-tjener-alt-lidt

    Nu er det ikke mit ønske at få nogen til at udlevere sig selv eller deres arbejdsplads i de her forhold. Men jeg har da mødt et par eller tre eks-spil udviklere i min tid og bekseden de gav var 100% den samme.

    Det undrer mig at en branche kan være så presset og behandle sine medarbejdere så ringe. Og det undrer mig at økonomien er så skævt fordelt at man ikke er i stand til at tilgodese ansatte og aflønne dem tilsvarende når nu man som virksomhedsejer godt er klar over at missionen ikke lykkes med mindre folk overarbejder. Så skal lønniveauet altså svarer dertil fra start af.

    Jeg får godt nok heller ikke overarbejdsbetaling, men det er der taget højde for i min månedlige gage og det acceptere jeg og respektere.

    Og hvis man sammenholder det med at det ikke lige frem er gratis eller billigt for den sags skyld at være gamer… se bare på EA’s pengemaskine emperie med minimale ændringer på deres hovedtitler. Det er jo fandme næsten copy paste fra version til version… til fuld pris.

    Er der bare tale om en syg shareholder kultur, hvor det gælder om at overleve kunder og medarbejdere længst muligt….?

    Jeg havde engang en fantasi om at det kunne have været sjovt at være spil udvikler, men med de historier jeg hører og hey….. hvis man har set dokumentaren om For Honor spillets udvikling… tja, jeg kunne faktisk slet ikke tænke mig at arbejde med den slags overhovedet mere. Med mindre det var hos en af de få steder, hvor man har en fornuftig worklife balance…

    Er det lidt det samme I hører fra 2. part? Igen… I behøver ikke udlevere jer selv. Det er bare vildt at en branche, der udaftil kan have en stor portion glamour over sig, faktisk gemmer på så ringe vilkår, og endnu mere at folk vælger at arbejde under dem

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #1

    Zerathol
    Bruger
    148 indlæg
    Offline

    Er det ikke nærmere fordi der er så mange udviklere der så gerne vil ind i den branche? Så de kan tillade sig røvdårlig behandling af medarbejdere, men under præmissen at hvis folk ikke finder sig i det, jamen så finder de bare nogen der vil.

    #2

    Emilsa
    Bruger
    11.191 indlæg
    Offline

    #1 – Det er derfor man har brug for fagforeninger og kollektiv ageren

    Imagine explaining to someone with a Che Guevara shirt in 2003 that Britney Spears would end up to the left of Rage Against the Machine

    #3

    qoz
    Bruger
    2.740 indlæg
    Offline

    Nogle udfordringer er..

    – det er meget dyrt at lave spil efterhånden.

    – det er svært at lave det ene hit efter den andet. Specielt med nye IPs.

    – Danmark er dyr arbejdskraft vs. andre lande (som f.eks. Polen med CD Project RED). Så der er andre spil fra andre lande der er bedre, som bygges for samme penge.

    – mange drages af at være spil-udvikler. Lidt som at være i et band.. det er kreativt og man kan skabe noget unikt. Men det betyder også, at der er mange unge der gerne vil ind i f.eks. IO. De arbejder ofte for lav løn og arbejder meget fordi de ingen børn har, og spil udvikling er deres liv. Dermed presses lønnen også nedad.

    Jeg er selv udannet spil-programmør, men arbejder relateret til branchen og ikke direkte med spil udvikling (bla. pga. hvordan branchen er).

    Det der ofte sker er, at et lille firma får et hit og skaber en større virksomhed for de penge. Så går de fra 5-6 meget produktive/drevne founders til 30-40 ansatte der “bare er ansat”. Og her går det ofte galt.. fordi det er meget nemmere at kommunikere, kode og planlægge med færre folk.

    Hvis firmaet vokser over 15-20 personer så bliver man nødt til at have processer, leads, møder osv. Og så kvæles kreativiteten nogle gange og produktiviteten falder lidt.

    De gameplay ideer som var unikke i deres første titel, de virker måske ikke så godt mere. Da de var 5-6 personer, der kunne de lave mange iterationer og skabe et fedt gameplay. Men med det større firma, der brænder man mange penge af, hvis man spilder tiden. Så nogle gange laver founders så detaljerede design docs (fordi de jo opfandt den oprindelige success) og de ansatte skal føre det ud i livet. Men man glemmer lidt at processen også var vigtig for success.. den iterative process hvor man finder det sjove gameplay.

    Så begynder 2’eren at blive forsinket, founders bliver mere desperate og der skal så crunches for at release spillet hurtigt (fordi der kun er penge til 6 mdr måske). Projekter descopes og der bliver så udgivet noget som måske er flottere, men som ikke er sjovt at spille. Det sælger ikke godt, og enten går firmaet ned, eller det halter lidt videre på en 3’er som også har alle symptomerne med crunch osv.

    Et andet problem.. når man vokser som spilfirma, så skal alle ansatte aktiveres. Man kan ikke alle arbejde på samme projekt. De sidste 4-6 mdr. af et projekt, der sidder writers, designers, artists og laver ikke noget. Så der skal f.eks. være et projekt klar til en 3’er (pre-production), allerede inden de har udgivet 2’eren.

    Og hvis 2’eren flopper, så er al det arbejde spildt. At planlægge dette på en bæredygtigt måde over mange år er meget svært i en branche der er så hit-drevet.

    Det kræver utroligt meget indsigt og talent hvis man som leder skal sørge for, at en spil-virksomhed vokser fra de 3-5 mand til 200. Og det er sjældent at der mellem de 3-5 founders (der hardcore koder på et spil der bliver en success) findes sådan en person. IO gjorde det nogenlunde.. men de havde også Hitman som meget stærk IP.

    Det som branchen mangler (efter min mening) er rigtig god coaching osv. til de firmaer der får deres første hit og vækster. Den periode er utroligt sårbar overfor for dårlige valg i ledelsen.

    • Denne kommentar blev ændret for 3 måneder, 2 uger siden af  qoz.
    • Denne kommentar blev ændret for 3 måneder, 2 uger siden af  qoz.
    #4

    qoz
    Bruger
    2.740 indlæg
    Offline

    Det man lige skal have for øje.. er at mange af disse firmaer har 2 valg (når det først er gået lidt galt)..
    – at prøve at skabe en kultur hvor der arbejdes mere for mindre
    – at firmaet går konkurs

    Det kan godt være, at skaberne af virksomheden tog nogle dårlige valg i starten (måske var projektet for ambitiøst?), men står de overfor at lukke helt ned (og miste deres drøm) så er der mange der forståeligt vælger at presse deres medarbejdere lidt mere (speciel når der er mange der banker på døren og vil arbejde for lidt).

    Ikke at det er i orden.. det er bare meget forudsigeligt, at det er hvad derså sker.

    #5

    cycron
    Bruger
    778 indlæg
    Offline

    Jeg vil lige nævne, at jeg kender en del udviklere som arbejder i spilbranchen her i Sverige (DICE, King etc.) og de er allesammen meget glade mht. stort set alt – dvs. løn, arbejdstider/arbejdsforhold, pension osv.

    #6

    kongkim
    Bruger
    16.162 indlæg
    Offline

    Det er der jo intet nyt i.

    For ca. 10 år siden nu (tiden går hurtigt), før jeg fik arbejde i DSB arbejdet jeg med 3D og i starten var drømmen at komme til at arbejde med at lave spil.

    Så var inde i flere små spil huse, og lærte en masse at kende, og fandt meget hurtigt ud af at med mindre du var heldig at komme ind hos nogen meget veletableret udviklere, så blev der generelt arbejdet alt for meget til meget dårlig løn, og det blev ikke sagt men det var ofte forventet at men lærte nye ting der hjemme osv. for størstedelen af dem der gik ind i det med hud og hår, der var det jo også en hobby.

    Så et reelt job i spilbranchen hænger ikke på træerne, og har altid været et meget usikkert erhverv. Det var bla. en af grundene til jeg stoppet med at lave 3D selv om jeg havde 7-10 års erfaring alt efter hvordan man ser på det.

    Medlem af den religiøse Pc-Religion Konsol hader to the max. PC for ever. - Største ønske på DR: Alle fora på forsiden.

    • Denne kommentar blev ændret for 3 måneder, 2 uger siden af  kongkim.
    #7

    Ixnatifual
    Bruger
    2.371 indlæg
    Offline

    Jeg tror det er fordi udviklere/kunstnere som vil arbejde med spil brænder meget for det og det derfor er nemmere for arbejdsgiverne at slippe afsted med at tilbyde lavere løn og dårligere forhold end i alternative brancher.

    #8

    Omnifilm
    Bruger
    5.438 indlæg
    Offline

    #3 Det er til at forholde sig til det der og sikkert også noget som kan bruges i andre brancher. Faktisk meget interessant set ud fra et ledelsesmæssigt synspunkt.

    Jeg kommer også til at tænke på i den forbindelse at der i høj grad må være forskel på hvis hittet består af Fifa og der skal crunches på det (hvis det da overhovedet er nødvendigt) ifht. arbejde for Naughty Dog, som rent faktisk levere en reel oplevelse gennem mange af deres spil. Kort sagt… gad dælme ikke lefle for Fifa 21, men gerne for TLOU 2.

    Men ok, kan godt se at hvis arbejdskraften hovedsageligt er 24-30 årige, uden børn og måske uden fast kæreste, så er det nemmere at sænke sig ned i dårlige arbejdsforhold uden at tænke videre over det.
    Det er super ærgeligt det skal være sådan, for i bund og grund mener jeg at man skal honoreres for den tid man lægger i et projekt, uanset hvor gammel man er.

    Det kunne være super spændende at finde en succesfuld og skalérbar måde at lave den overgang fra 1st hit til 2nd prod. agil og effektiv på trods af at staben øges.

    #9

    qoz
    Bruger
    2.740 indlæg
    Offline

    #5 Jeg tror at problemet med crunch primært er de små firmaer .. og dem som vokser. De firmaer der ikke er polstret til langsigtede beslutninger og ikke har sikre IPs/franchises de kan blive ved med at lave.

    På et eller andet tidspunkt, så skal en stor spil-virksomhed tage et valg og forlade den gamle crunch kultur. Nogle er længere tid om det end andre.. EA var lang tid om det.. og selvom crunch bliver mindre udbredt, så vil det stadig være der for de yngre. Lisom i den danske filmbranche, hvor man sagtens kan arbejde gratis på 2-3 spillefilm som runner eller assistent – fordi der er så få der kommer igennem nåleøjet.

    Så på den ene side synes jeg, at det er ok at drevne/dygtige unge mennesker følger deres drøm, mens de stadig er unge og derigennem skaber en karriere (lærer en masse) ved at arbejde hårdt.

    Men på den anden side er det ikke ok, at crunch så fortsætter, når man bliver ældre og har mere erfaring, så det reelt ikke kan lade sig gøre at blive i branchen ifht. økonomi, familie og helbred.

    • Denne kommentar blev ændret for 3 måneder, 2 uger siden af  qoz.
    #10

    Harkonnen
    Bruger
    6.927 indlæg
    Offline

    Det er også derfor at mange spil virksomheder outsource udvilking til Indien samt Kina som har en veluddannet og udmærket arbejdskraft, samt til en lang lavere løn.

    Kinesiske programør 3000,-
    Indisk programør 6000,-
    Dansk programør 35000,-

    I stedet for at en medarbejder for 35000,- som arbejder kun 45 timer pr. uge der bliver til 180 arbejderstimer pr. mdr.

    Så kan man få 10x Kinesiske medarbejder for 30000,- og lade dem arbejde blot 30 timer pr. uge, det bliver 1200 arbejderstimer pr. mdr. for sådan et hold. Det vil jeg gerne se både Danmark, EU eller USA vil klare det.

    Plus hvis en Dansk programør lige pludselig bliver sur eller dårlig i længere tid, så har du en dyr omkostning og der sker ikke noget med projekt, hvorimod hvis 2-3 Kinesiske programør, så kan man stadigvæk 70% + arbejde/projekt tid.

    Så via outsourcing kan du få virkelig noget for pengene.

    Konkurrencen er benhård.

    He who controls the Spice, controls the universe!

    #11

    qoz
    Bruger
    2.740 indlæg
    Offline

    #10
    Er ikke helt enig. Det er sandt mht. andre software ompråder.

    Det gode (for danske spil programmører) er jo at..

    – spil er kreativt. det er svært at lave “sjove” spil. det sker iterativt og meget er i detaljerne.

    – spil er avancerede og alle systemer arbejder ofte sammen. Det er MEGET bedre at have 3 gode kokke (programmører) der arbejder sammen end 15 dårlige eller middelmådige som ikke forstår spillet.

    —-

    Så man ser ikke så meget outsourcing i spil-branchen til Kina osv. Nogle mobil spil måske.

    Man kans se, at der åbnes spil afdelinger i Polen osv.
    Ser du på de meget store (Dice, EA, Ubisoft), så er de altså i Canada (de har spil-firma tax breaks), US, Frankrig, Sverige, Japan, UK osv. Det er ikke billige steder..

    Fordi “et sjovt spil” kan ikke outsources nemt og vi har nogle kvaliteter der gør, at vi kan skabe underholdende oplevelser som folk vil købe.

    • Denne kommentar blev ændret for 3 måneder, 2 uger siden af  qoz.
    #12

    Steadi
    Bruger
    5.508 indlæg
    Offline

    #3/9 – prisen på arbejdskraft tror jeg ikke har stor indflydelse på mængden af “crunch”. CD Projekt Red skal eksempelvis være ret slemme til crunch, også på Cyberpynk 2077.

    På visse spilområder tror jeg faktisk, at mindre og nyopstartede virksomheder har en bedre virksomhedskultur end de store, etablerede huse. Igen, Red Dead Redemption 2 skal have været et crunch-helvede.

    Jeg er med Emilsa på den her – fagforeninger og overenskomster er bedste bud på bedre vilkår for en større flok, men bliver svært pga branchens særpræg.

    My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

    #13

    Deadmeat
    Bruger
    7.166 indlæg
    Offline

    #1: Der foregår også crunch hos de store etablerede studier. Bl.a. Rockstar og Bioware har været i mediemøllen i nyere tid pga. dét.

    "Whose kitty litter box did I just shit in?"

    #14

    Kolben
    Bruger
    18.682 indlæg
    Offline

    #10: De fleste danske udviklere er 1000 gange mere værd per time end de fleste indiske, selv hvis du løser kommunikationsproblemerne. Det kan man fylde i dit regnestykke og komme til en bedre konklusion.

    P=NP?

    #15

    Shiu
    Bruger
    1.691 indlæg
    Offline

    Sad og var ved at skrive et længere indlæg omkring branchen, men blev sku så dårligt til mode, så istedet vil jeg bare sige.

    Har været der, og skal aldrig tilbage igen.

    Esoteric Software

Viser 15 kommentarer - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.