ASP.net eller PHP til hjemmeside?
Daily Rush › Debat › Programmering › ASP.net eller PHP til hjemmeside?
- Dette indlæg indeholder 36 kommentarer, har 19 deltagere og blev senest opdateret af
Fafner for 14 år, 8 måneder siden.
- ForfatterEmne
- 22/03/2006 kl. 17:58#0
Hvad vil i synes at jeg skal lære for at lave en hjemmeside, PHP eller ASP.net??
Hvis i samtidig har nogle gode links til nogle sider med guides ville det også være rart
- ForfatterEmne
- ForfatterKommentarer
- 23/03/2006 kl. 10:56 #16
Jeg er selv lige begyndt at lære PHP.
Har købt nogen bøger og hæfter, og det er sku ikke så svært.
Har haft en lille smule med C++ programmering før, og det minder en del om hinanden.Har ikke prøver ASP.Net, så kan desværre ikke sammenligne dem.
23/03/2006 kl. 11:16 #17#15
MS har ikke været spor innovativ med ASP.NET. Det eneste de har lavet er en velfungerende IDE.
Andre programmeringssprog har været objekt orienterede længe før ASP.NET.Der er rigeligt med webudviklingsplatforme der også let slår ASP.NET. Ruby, Java, selv Python.
Og nej, jeg håber ikke at PHP fortsætter deres pjat med at have rootlevel metoder til alt. Jeg håber de bliver objekt orienterede også, men det ville kræve et komplet redesign, og det er meget usandsynligt noget der sker inden for 1-3 år. For mange ting afhænger af den måde ting fungerer på nu, og det er meget svært at organisere komplette rewrites i en opensource udviklergruppe.
"Everybody wants to laugh but nobody wants to cry, Everybody wants to go to heaven... but nobody wants to die!"--Larry Howard
23/03/2006 kl. 11:25 #18#17
Jaja, enig bliver man vel aldrig helt med hensyn til udviklingsplatforme. F.eks. at kalde Java som en god webudviklingsplatform er bestemt ikke et udsagn jeg er enig i. Der er mange ting Java er godt til, men web er ikke en af dem.Men er jo også først når nogen laver noget der er anvendeligt inden for et felt at det bliver kopieret. Java var jo heller ikke det første garbage collectede OO-sprog, men det er blevet det de andre læner sig op ad når de skal pimpe deres helt egen udgave – læs: C#.
23/03/2006 kl. 12:10 #19#18:
ikke for at starte en religionskrig, men jeg synes nu at Java er udemærket til at udviklet webapplikationer i.
Du kan gøre det på mange måder.
Helt fra bunden ved at bruger Sockets og des lige. Ikke særligt anvendeligt, men det kan gøres.
Næste trin bliver Servlets, som mest bruges til databehandlingstunge sider. Næst er JSP som er meget som ASP, ie. html med kode “scriplets”. Hvis du så skal have noget der svarer til ASP.Net kan du bruge JSF (Java Server Faces). Men givet Sun (Java) har været bagud mht. til web i forhold til MS’ ASP, ASP.Net og PHP.
Der hvor Java verdenen især er forskellig er nok det der deler folk. I Java verdenen er der et væld af web frameworks (Struts, JSF, etc.) hvor i MS verdenen er der 1. Om man vil have frihed eller mere faste rammer er en smagssag. Jeg synes der er gode sider ved begge. I java, hvis du ikke er tilfreds med måden det bliver gjort på, kan du selv gøre det, I MS’ verdenen er der for det meste 1 måde at gøre tingene på og et IDE at gøre det i, som så giver nogle gode værktøjer (Visual Studio) og nemmere udvikling (grafisk og med wizards). Begge er self. sandheder med modifikationer og lidt et “sort/hvidt” syn på det.
- Holger "A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her." - W. C. Fields
23/03/2006 kl. 12:18 #20#19
Yup, enig, jeg har hermed lukket min mund omkring java til webudvikling23/03/2006 kl. 14:53 #21#20:
hehe ok. nok om det så.- Holger "A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her." - W. C. Fields
23/03/2006 kl. 15:31 #22Jeg stemmer på PHP… Jeg har kodet det i små 5 år og det virker… Det eneste minus det er at hvis man bagefter ( som tidligere sagt ) vil gå videre til noget mere struktureret som Java, C eller C++ så er der lige nogen ting man skal vende sig til, men jeg er uenig i at det er så svært at lave det skifte som nogen ligger op til… Personligt syntes jeg ikke det er rodet, hvis man pakker nok af det man laver ind i funktioner og ellers skriver gode kommentarer og ikke klyt koder…..
– Taager
KIG VÆK! Det smitter!
23/03/2006 kl. 16:28 #24Jeg har selv programmeret i PHP i godt og vel 5 år, men for 3 års tid siden skiftede jeg over til ASP.NET og har aldrig set tilbage siden.
Det eneste jeg kan sige er, hvis du er begynder programmør, så er PHP nok nemmest at gribe an da det er meget simplere, men vil du have de store muligheder du kan få fra ASP.NET, så giv det et forsøg.
Mange PHP fanatikere postulerer at PHP er bedre pga den gode dokumentation og en masse andet vås, men jeg synes nu at msdn.com er langt mere informativ.
Hvis du vil se på ASP.NET så kig f.eks her:
http://www.asp.net/QuickStart/Hvis du starter helt fra nul, bør du kigge på disse videoer, de viser dog hvordan du laver en windows applikation, men da .NET giver dig mulighed for at bruge hvilket som helst sprog du ønsker, giver det dig en idé om hvordan du skriver i C#.
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/visualcsharp/learning/default.aspx28/05/2006 kl. 01:58 #25For mig handler det i den grad om projektets størrelse. Hvis det bare er en semi statisk side der henter nogle data fra en database, så kan php sagtens klare opgaven.
Er det et større projekt, vil jeg helt klart fortrække asp.net 2.0.
Er du helt ny, så er jeg dog tilbøjelig til at anbefale dig at prøve at løbe video serien Absolute Beginner’s Guide igennem (og tag for guds skyld C# udgaverne, Visual Basic er der ikke meget fremtid i). Med de videoer i baghånden bør du få et fornuftigt indblik i hvad asp.net har at tilbyde.
Håber du kan bruge svaret, Egil.
28/05/2006 kl. 09:00 #26PHP ejer ASP
"Under the spreading chestnut tree, i sold you and you sold me" - George Orwell
28/05/2006 kl. 09:17 #27#26 – det kan godt være, men nu er det altså PHP vs ASP.NET, der bliver diskuteret her.
derstandt: Hver pige din en sugar daddy for stort set
28/05/2006 kl. 10:18 #28php.net er under udvikling via Mono-folkene og sponsoreret af Google’ “Summer of Code”.
Om det er en god ide vil jeg lade stå usagt hen, men jeg havde php som mit første valg til webudvikling indtil for et par år siden. Nu ville jeg aldrig vælge andet end ASP.NET.
Fafner SoISuckAtStarcraft
28/05/2006 kl. 13:36 #29PHP er gratis. Det er da en kæmpe fordel
Hvad der er bedst skal jeg ikke kunne sige. Jeg har kun styr på PHP (igen, det er gratis), men jeg skal helt klart have styr på ASP.NET “på et tidspunkt”.
28/05/2006 kl. 15:54 #30Asp.net er faktisk også gratis. Det eneste du skal betale for når du bruger Microsofts teknologier er deres IDE (og de har en gratis neddroslet udgave der faktisk er ok) og den server dit site skal hostes på.
Til udviklingsbrug har de fleste nok en XP boks anyways og til hosting kan man enten sætte en linux-box med mono op eller vælge et webhotel, der har en windows server 2003. De koster det samme som alle andre webhoteller lader det til.
Fafner SoISuckAtStarcraft
28/05/2006 kl. 19:41 #31#28:
Glæder mig til at se dine asp.net sider om 50år. - ForfatterKommentarer
- Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.
























