tirsdag, oktober 27, 2020

AMD Ryzen 3xxx

Daily Rush Debat Hardware Hardware AMD Ryzen 3xxx

  • Dette indlæg indeholder 249 kommentarer, har 26 deltagere og blev senest opdateret af  FunteX for 5 måneder siden.
Viser 15 kommentarer - 226 til 240 (af 246 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #229

    Deadmeat
    Bruger
    7.419 indlæg
    Offline

    #225: @mino det er naturligvis rent gætværk fra min side, men der er for det første stor forskel på PS4 CPU’en (ARM) og Xbox One CPU’en (x86). Denne gang deler PS5 og Xbox Series X CPU type (x86) og arkitektur (Zen 2), hvilket bør gøre det betydeligt lettere at optimere cross platform spil til CPU’erne.

    Desuden var gamer PC CPU’er (Intel) tilbage i 2013 generelt 2-4 kernede, så i hvert fald for cross platform spil forestiller jeg mig at det kan have påvirket spiludviklernes tilgang til CPU udnyttelse. Denne gang er PC markedet nogenlunde samme sted med multicore CPU’er og spiludviklerne har haft tid til at vende sig til flere kerner og programmere til at udnytte det.

    Men ja, rent krystalkugle og mavefornemmelse fra min side, så vi må se hvad de næste år bringer

    "Whose kitty litter box did I just shit in?"

    • Denne kommentar blev ændret for 6 måneder, 3 uger siden af  Deadmeat.
    #230

    Fisker
    Bruger
    12.445 indlæg
    Offline

    #226 PS4 bruger også en Jaguar

    #231

    Noztra
    Bruger
    2.145 indlæg
    Offline

    #223 AMD har faktisk højere singlecore performance end Intel. Intel clocker dog højere, hvilket gør de er “foran”. Men flere test viser at hvis man clocker AMD og Intel’s CPU’er til samme GHz, så er AMD’s CPU faktisk en del hurtigere.

    #232

    Deadmeat
    Bruger
    7.419 indlæg
    Offline

    #230: arh fark, du har ret jeg husker forkert. PS4 har en sekundær CPU der er ARM. Men ja den primære er da samme som Xbox One kan jeg godt se. Nå, jeg lader min fejludtalelse i #226 / #230 blive stående til spot og spe

    "Whose kitty litter box did I just shit in?"

    #233

    Sven_Bent
    Bruger
    25.845 indlæg
    Offline

    @223

    jeg er forbloeffet over du er overasket over dette
    jeg ha har udtalt i flere aar og forklaret, til dig og deadmeat, hvorfor at tro bare fordi en consol kommer med X kerne saa bliver softeware magiske lige pludselig muligt at koer med X antal traade

    at tror at consollerne paa nogen maade har sat en oevre graense for hvor mange traade man kan knibe ud af sine kode har fra starten af vare teknisk ubegrundet konklussion.

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    • Denne kommentar blev ændret for 6 måneder, 3 uger siden af  Sven_Bent.
    #234

    Sven_Bent
    Bruger
    25.845 indlæg
    Offline

    #223
    i raa isoleret core regne kraft ja
    men pga langsom core til core kommunication saa halter AMD stadigvaek knebent bagud i spil.

    problemet er at AMD og Intel har saa en stor forskellige arkitektur og AMD valg nogle tekniske valg der har nogle bagsider naar det kommer sig med workload der er typisk for spil

    bar fordi en cpu er hurtigere i cinebench betyder ikke at den er hurtigere i spil
    Cinebench er taet paa 100% core isoleret udregninger. hvor spil typisk skal share en del data mellem core og der blived ryzen designe sloevet ned af CCX og chiplet designet

    AMD har lavet noget design der koster performance i nogle tilfaelde for at kunne nemmere lave chips der er billigere.

    meget af det er loest med ente project mercury eller via widnows 10 1909 som kommer med en mere ryzen bevist thread scheduler

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    • Denne kommentar blev ændret for 6 måneder, 3 uger siden af  Sven_Bent.
    #235

    MiNo
    Bruger
    2.728 indlæg
    Offline

    #233 rolig nu. Vi er jo mest på samme side her, fx mht at Intel stadig laver bedste CPU til spil. Men ja, jeg havde troet at 6.5 år havde rykket mere. Dog ER der sket noget og mange spil bruger nu flere cores så det er jo altid noget. Tænker vi skal mere den vej og på et tidspunkt tror jeg at det bliver rigtigt billigt at komme mange cores i cpu’er – altså 100-200 stks – og så vil man “opfinde” en måde at udnytte dem på smartere end i dag.

    Men det næste stykke tid sker der nok ikke meget. Nu får vi 7 År mere med 8 kerner i cpu’erne på konsollerne – PC’erne kommer også med 8 nu og dermed ligger nok fokus solidt plantet der.

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

    #236

    Deadmeat
    Bruger
    7.419 indlæg
    Offline

    #233: Velkommen til diskussionen @sven_bent og hvilken entré – er du stadig sur over det med dobbeltparkeringen den anden dag (håber for øvrigt du slap helskindet fra episoden!)

    Ingen af os kan i sagens natur på nogen måde vide hvad 2021 og frem vil bringe i fht. spil og bedre udnyttelse af flere kerner/tråde på CPU i både konsoller og PC. Men pointen i den nuværende diskussion er, at når både PC og konsol efterhånden ensrettet skubber mod højere core count evt. krydret med HT/SMT, så er min påstand at spilproducenterne i højere grad vil udvikle til at udnytte flere tråde end de gør i dag. Og i virkeligheden ses udviklingen allerede at være i gang. Det er klart at det sker ikke på én dag og alle spil vil ikke bare magisk blive optimeret på den måde.

    EDIT: alene det faktum at 6 kernede CPU’er efterhånden er mindstekrav til AAA gaming understøtter også, at udviklingen går den ‘rigtige’ vej.

    "Whose kitty litter box did I just shit in?"

    #237

    Sven_Bent
    Bruger
    25.845 indlæg
    Offline

    #233 + #234
    Der er intet negativ i mind indlaeg. jeg oplyser blot om problemstilling ed at foelge en holdning/tro fordi dne er populaer fremfor om der er teknisk grundlag for den.

    det der med antallet af cores i en consol er jo blev brugt milevidt omkring som om det e rdne hellig gral og den afgorende faktore for mult ithreading.

    desvarre viser det sig jo igen aog igen at folk vil hellere tro paa noge de hort mange gange fremfor at lytte til en teknisk forklaring.

    Spil er svaert at mult ithrede pga at vi har en latancy af arbejds opgaven at goer hoej for det. Exemple som Cinebench har ikke den bagside cinebench kan are ligeglade hvor langsom den er med hver individel opdeling af billed saa laenge den er fardig hurstig muligt med billed. og hver part et storset en isolret opgave sa det kan nemt skalers saa tosset me nvil

    ved et spil har vi en hel del udregninger der er afganeing af hinandend foer vi kan danne scene. ai pathfiding collision dection er konstants noger de skal regne forfra for hver frame ud fra spillerns input. dvs vi kan ike tage multiple input og lagre det.
    eller det kan vi vi kunen i teorien lave etn “Gatling” gun er 8 frames af gangen men d og hver frame regnes i hver sin traad. oog opnaa en bedre fps ( hvis cpuen var flaskehalsen)
    men at side og med et inout og vente 8 frames for det reelt sker ville nok vare lidt for mget input lag for de fleste spiller og give en omgang soesyge

    Problememt har altid vare af den opgave som spil har ikke er nemt at multithreaded fordi du kan ikke multithreade en opgaver der konsekvent kraever data fra forrige udrening uden at skabe et latancy delay (Data ska lfore fra en core til en anden)

    saa det er en opgave/matamtisk begrasning og ikke et valgt pga om hvor mange core en consol.
    det har aldrig vare aarsagne fordi selve hvis en consol kun have 1 core var det intet i vejen for at lave software der kunne skalere over 16 cores hvis det var muligt det ville ikke skade den single core consol. saa der er ingen begraensing af det

    det er blot noget der har lydet godt for folk ligesom nar folk sagde at en skaerm emd 16ms reponse tid eller lave var god nok til en 60hz skaerm pga cycle intervallet var 16.6ms og skaermen deved var hurtigt nok. men igen intet teknisk grundlag blot ” det lyder rigtigt”

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    #238

    MiNo
    Bruger
    2.728 indlæg
    Offline

    #237 Man kunne også sige, at så længe en core kan nå at lave arbejdet, så er der ingen grund til at knokle for yderligere parallelisering når det samtidigt er svært at implementere.

    Jeg er helt med på, at en masse arbejde kun kan laves når et tidligere resultat er kendt. Men jeg er ikke enig i, at det arbejde ikke i højere grade kan sendes “ud” til flere cores.

    Så længe vi stadig får hurtigere single core performance, så er der ikke brug for at lave så meget om. Men hvis det pludseligt bliver umuligt eller ekstremt dyrt, hvorimod at flere cores bliver billige så vil det tvinge udviklerne til at optimere til dette i langt højere grad. Klart de ikke kan “trylle” men hvis man har 5000% ekstra performance liggende i flere cores, og der ikke er mere at hente på single core, så kommer motivationen til at tænke nyt.

    Men vi er stadig enige

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

    #239

    Deadmeat
    Bruger
    7.419 indlæg
    Offline

    #238: Det bliver vel i hvert fald så ikke alle spil, der egner sig til at udnytte mange CPU kerner fordi kun bestemte typer af beregninger til spil egner sig til at blive paralleliseret på en CPU. Jeg tænker altid på Battlefield 1 + V som eksempler på spil hvor det bliver udnyttet maksimalt. Jeg er ikke indsigt i hvilke beregninger DICE offloader til CPU, men bedømt ud fra belastningen så udnytter de i hvert fald CPUså meget som muligt. Så meget at min 4C/8T CPU melder alle tråde fuldt loadet i perioder og ser ud til at bottlenecke GPU (udnyttelse dropper målbart under 100 %).

    "Whose kitty litter box did I just shit in?"

    #240

    Deadmeat
    Bruger
    7.419 indlæg
    Offline

    Så er der snart billigere adgang til PCI-E 4.0 bundkort til Ryzen 3000: d. 16. juni lander de nye B550 bundkort, der gerne skulle være billigere end de nuværende X570 modeller.

    "Whose kitty litter box did I just shit in?"

    #241

    Sven_Bent
    Bruger
    25.845 indlæg
    Offline

    #238

    Bare en hurtigt visning

    A := 43 +54
    B:= a +34
    C:= B+A
    D:= C*2

    Hvordan vil du splitte det op til multiple cores og faa det koerte ned i tid ?

    Der er ikke et spoegsmaal om motivation det er nogle fundamentale matematiske opgaver som ikke kan splitte ud med de bagraensninger vi saetter til dem med et spil. for at splitte dme ud skal vi braekke nogle helt fundamentale princippet i universet

    det er det jeg hele tiden har sagt.
    hvis man tror det blot er omkring motivation saa har man helt misted problemet til at begynde med.

    Hvorfor du netop ser hvad jeg forudsagde fremfor hvad du forventede

    eller sagt kort:
    Du kan ikke regne med et tal du ikke kender hvorfor du blive noed til at vente Paa resultatet.

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    • Denne kommentar blev ændret for 6 måneder, 1 uge siden af  Sven_Bent.
    #242

    Sven_Bent
    Bruger
    25.845 indlæg
    Offline

    Dog skal det siges at vi har set nogle mirakler vi vulcan som nemt scalere over rigtige mange cores.

    og jo selvfoelgelige har code evner en del af side. der er ikke kun en faktore. me nat tror det er pga consollerne saa har vi bortkaster nok den foerste haandfuld arrsager foert. for der er absolut ingen teknisk aarsag til at saette antallet af traade ned fordi consollerne kun har faa cores.

    hvis du kan alve dit software med 16 traade koere det ligessa godt som hvis det kun havde 4 paa en cpu med 4 cores. (bortset for lidt traadhaandterings overhead)

    Sven Bent - Dr. Diagnostic
    www.TechCenter.DK

    #243

    Fisker
    Bruger
    12.445 indlæg
    Offline

    Fuck, Intel har 6x soldater i Total War: Three Kingdoms

Viser 15 kommentarer - 226 til 240 (af 246 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.