søndag, januar 19, 2020

AMD Ryzen 3xxx

Daily Rush Debat Hardware Hardware AMD Ryzen 3xxx

Viser 15 kommentarer - 151 til 165 (af 200 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #154

    Fisker
    Bruger
    11.957 indlæg
    Offline

    #153 Det handler ikke om fremtiden, både AMD og nu Intel har offentligt erkendt konsekvensen af at de ikke længere kan skalere vertikalt på samme måde som før, og det er en helt naturlig konsekvens af enhver forfinelse af enhver proces.

    På et tidspunkt når du loftet, og så er der altså kun en vej, det er horisontal skalering. AMD og Intel har allerede indset dette, AMD indså det “først”, hvert fald offentligt. Xbox Scarlett og PS5 går ligetil også over på Octocore nu. (Den samme øgede parallelisme er i øvrigt så småt ved at ske på GPU-fronten også, selvom man selvfølgelig nok kan sige det ikke ændrer lige så meget da de i forvejen er meget paralleliseret, bare ikke på chiplet niveau.)

    Så det du altså siger er at det er spekulativt at softwareudviklingen følger med hardwareudviklingen. Det er det ikke, det er tværtimod en konsekvens af hardwareudviklingen.

    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 4 uger siden af  Fisker.
    #155

    Noztra
    Bruger
    1.734 indlæg
    Offline

    #153 De nye konsoller får begge en 8C/16T Zen2 CPU og NAVI GPU.

    Er helt enig i at med Intel får du den bedste rene gaming CPU i 9900KS. Men de får bare “mere” i AMD’s CPU’er da de kun er marginalt efter Intel i gaming, men 50% foran i alt andet.

    #156

    Noztra
    Bruger
    1.734 indlæg
    Offline

    Meget godt interview.

    Zen 1, 1+ og Zen 2 var alle samme arkitektur. Zen 3 bliver et helt nyt design på 7nm+. De forventer flere cores, højere ipc og mhz og lavere strømforbrug.

    https://realmoney.thestreet.com/investing/technology/amd-inks-new-server-cpu-deals-15170073

    WCCTech har en opsummering.

    https://wccftech.com/amd-zen-3-new-cpu-architecture-significant-ipc-gains-higher-clocks/

    #157

    MiNo
    Bruger
    2.334 indlæg
    Offline

    #154 Jeg er helt med på, at ting ændre sig over mod parallelisme. Det vi snakker om, er hvor hurtigt det går.

    Hardwaren er godt med, men som det nævnes er næste års konsoller ‘kun’ nået til 8 kerner og dét er præcis hvor intels top gamer CPU’er ligger. Desuden tager det lang tid at ændre software. Det er en meget kompleks opgave væsentligt opgave at optimere kode (herunder engines, compilers, drivers) til 8 eller 16 kerner frem for få, eller en enkelt kerne. Og nogle opgaver er vist fortsat nærmest umulige.

    #155 Igen, de 50% mere i alt andet kan ikke rigtigt bruges af flertallet. Det er ligesom at argumentere for en bil med 50% mere bagagerum. Ja, nogle mennesker vil elske den ekstra plads men de fleste vil ikke – slet ikke til hverdag – og bilen bliver ikke hurtigere eller kører bedre.

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

    #158

    Noztra
    Bruger
    1.734 indlæg
    Offline

    #157 Jeg tror bare at flertallet ikke er gamere, men “generelle” brugere, som både gamer og bruger deres computere til andre ting.

    Hvis 9900KS giver dig 200fps og Ryzen 5/7/9 giver dig 190fps, men samtidig gør at du kan render en video 15min hurtigere, bruge mindre strøm, køre VM’s, etc, etc, så virker det bare som en bedre køb, når de samtidig også er billigere.

    #159

    Fisker
    Bruger
    11.957 indlæg
    Offline

    #157 Nå, det ser jeg ellers ikke nævnt nogle steder at vi taler om hvor “hurtigt det går”.

    Konsoller og PC’er er ikke det samme, konsollernes OS er ofte bygget med et klart formål, på en ret struktureret måde og en sikkerhedsmæssig afgrænset måde, dette tillader dem at allokere resourcerne langt mere optimalt end på en klassisk desktop-maskine. Derfor hvis vi antager dit nye argument om at de kun optimerer deres kode til 8 kerner, så er det stadigvæk en fordel at have flere, fordi OS’et laver andet end blot gaming.

    I forhold til kompleksitet så er den ikke rigtigt øget af ekstra tråde. I programmerings kontekst, er der et ret kendt “ordsprog” eller hvad man nu vil kalde det, og det er at når du kan håndtere 2 ting, så kan du håndtere n ting. Det er jo fordi når du har taget højde for at der kan komme et ukendt antal af ting, så ændrer processen for hvordan du behandler disse ting sig jo ikke fra 2 til 16 ting, men den ændrer sig fra 1 til 2/n.

    Det samme er tilfældet her, når de først gør brug af flere tråde, så har man allerede lavet infrastrukturen til 2 tråde så vel som 8, du har en main tråd der konsumerer noget data fra n tråde. Men selvfølgelig er der noget arbejde i at lave ændringen.

    Heldigvis er det ret populært i spilbranchen at genbruge og dele engines, og de har jo trods alt nok arbejdet på det i en rum tid i forbindelse med Scarlett og PS5.

    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 4 uger siden af  Fisker.
    #160

    knekker
    Bruger
    1.607 indlæg
    Offline

    Tjek lige pris grafen ud paa intels 9980XE efter AMD launchede deres highend Zen 2 serie. Paa Magisk vis blev der pludselig plads til at cutte prisen med 50% fra 16.000 kr til 8.000 kr.
    Det er satme ulaekkert at se hvor graadigt de har udnyttet deres monopol, indtil AMD er kommet paa banen.

    #157 Det lyder til at du godt kan lide at blive bollet i roeven, siden du ingen kvaler har om at stoette saadan et firma, blot for +2-3% single threaded performance og -50%. multithreaded performance. De 2-3 % kommer du ikke til at kunne maerke, men de 50% kommer du helt sikkert til at kunne maerke i fremtiden, som Noztra og Fisker er inde paa.

    Men hey hvis du kan lide den oppe i rumpen, hver sin smag.

    #161

    MiNo
    Bruger
    2.334 indlæg
    Offline

    #158 Jeg tror du har ret mht ‘generelle brugere’ og jeg snakker nok primært som ‘gamer’ da det ligesom er temaet her på siden. Som gamer vil jeg meget gerne have 5-10% mere FPS fra min CPU, fordi tilsvarende boost købt gennem en GPU er enormt dyrt. F.eks. at gå fra et standard 2080ti til Lightning/ Strix varianterne.

    Så vil jeg hellere lade en evt video rendering tage nogle minutter mere. Dels fordi jeg aldrig har haft brug for det, og fordi jeg er totalt ligeglad med om en opgave tager 40 eller 50 minutter. Det er ‘lang tid’ uanset, og så vil jeg hellere have bedre grafik i alle spil.

    Til ‘almindelige’ brugere, som ikke har gaming som en absolut præference, så er AMD’s nye CPU’er helt fantastisk og tilbyder meget mere for færre penge og på stort set alle områder har de overhalet Intel eller i det mindste presset Intel til at levere mere for pengene end tidligere. Win-win for os alle.

    #159 Du har ret i det hele mht tråde. Der er nok ikke meget forskel i 2 til 16 kerner. Problemet er del alle de steder, som stadig afhænger af single thread.

    i7-6700K@4.5 Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|GTX1080ti|32GB DDR4|Pro 950 512GB NVMe|2x 850 Evo 1TB SSD|CORSAIR AX 850W|R5|Asus PG279Q

    #162

    Deadmeat
    Bruger
    6.562 indlæg
    Offline

    #161: Bare husk på at din jagt på ekstra FPS bliver mindre og mindre meningsfuld jo højere FPS du allerede har. FPS stigning er ikke lineært fordi det reelt set er en hastighed per sekund. Så gevinsten på frame time bliver hele tiden mindre og mindre jo højere fps. Med andre ord kan du komme til at betale dyrt ekstra for en ‘gamer’ CPU der ikke nødvendigvis giver sig en synlig fordbedring på skærmen.

    "Whose kitty litter box did I just shit in?"

    #163

    Red-poL
    Bruger
    179 indlæg
    Offline

    #162 kan det forklares bedre. Jeg kan se at der er et større spring fra 60hz til 144hz men ikke så stort spring fra 144hz til 240hz. Jeg kan bare ikke finde svar på hvorfor?

    #164

    Nass
    Bruger
    1.891 indlæg
    Offline

    Er det ikke rigtigt, at f.eks. hvis jeg har et spil åbent, så kan det bruge 1-2 cores, og hvis jeg så også har excel åbent så excel få sine helt egne 1-2 cores, og så chrome, og så outlook, og så twitch appen osv.?

    Altså at hvis jeg køber en 16-core CPU for eksempel, så gælder følgende: nærmest ligemeget hvad jeg har åbent på min PC, så går det stadig lige så hurtigt at åbne f.eks. PowerPoint?

    Jeg havde en Surface Book for ikke længe siden. Lorte dual core CPU. Hver gang jeg gjorde 2-5 ting samtidig så var den slow as fuck.

    Dette eksempel forudsætter selvfølgelig, at RAM ikke er bottleneck. Fordi det er det ikke. Jeg har jo de der 64 Gigabyt0r RAM.

    Hell, it's about time

    #165

    Nass
    Bruger
    1.891 indlæg
    Offline

    #160 ej den der prisgraf er jo HELT sindssyg, fucking Intel tager 16.000 for en CPU som de stadig kan sælge til overskud for 8.000.. ffs…

    AMD-aktien er 15-doblet på de sidste 5 år (1.500%).

    Til sammenlign er Intel aktien kun steget med 60% på de sidste 5 år.

    Det er helt til grin en stor forskel det er.

    Hell, it's about time

    #166

    Deadmeat
    Bruger
    6.562 indlæg
    Offline

    #163: @red-pol, ja altså det er fordi det egentlig ikke handler om hvor mange billeder per sekund der vises, men om hvor lang tid der er imellem visningen af hver frame (altså ‘frame time’). Det illusteres bedst med en graf som denne:

    Det er også rigtig fint forklaret i denne blogpost. Grafen kommer der fra.

    Så vi gamere bliver på mange måder vildledt af at alle benchmarks i dag er fps baseret, for når man kommer højt nok op i fps, så betyder forskellene imellem grafikkort ikke en fis. Som det ses af grafen, så forsvinder gevinsten ved højere fps, når man kommer over 120-140 fps.

    "Whose kitty litter box did I just shit in?"

    #167

    Red-poL
    Bruger
    179 indlæg
    Offline

    #166 tak, så godt at billederne ikke kan blive meget bedre end perfekt mellem 160hz og 240hz tidligere idag.

    #168

    qoz
    Bruger
    2.712 indlæg
    Offline

    Se denne video fra Linus hvor de tester FPS/hz med bla. Shroud.

    https://www.youtube.com/watch?v=OX31kZbAXsA

Viser 15 kommentarer - 151 til 165 (af 200 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.