lørdag, maj 30, 2020

Aktier

Daily Rush Debat Off-topic Aktier

  • Forfatter
    Emne
  • #0

    Noztra
    Bruger
    1.837 indlæg
    Offline

    Jeg er selv begyndt at investere i lidt aktier og ETF’er.

    Har pt aktier i følgende:

    AMD
    GomSpace AB
    Saniona AB
    Zealand Pharma A/S
    iShares Core MSCI World UCITS ETF
    Sparindex INDEX DJSI World KL
    Sparindex INDEX Globale Akt Min Risk KL

    Kører pt med plus på alle på nær GomSpace og Saniona, da jeg købte lige inden de styrtede.

    AND ærgrer det mig at jeg ikke købte 6 måneder før jeg gjorde, men var så meget i tvivl at jeg ventede.

    Zealand Pharma er en god højdespringer i år.

    Er der andre herinde der investerer i aktier og hvad har i af tip, tricks, jeres portefølje og evt. nogle aktier i tror på?

    Ligger pt i år med en positiv udvikling på omkring 52%, hvilket jeg er godt tilfreds med.

Viser 15 kommentarer - 91 til 105 (af 119 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer
  • #91

    snowball42
    Bruger
    1.268 indlæg
    Offline

    #90 Man skal i hvert fald lige læse lidt op på det inden man sætter pengene i en tilfældig ETF, bare så der ikke venter overraskelser henne af vejen.

    #92

    Noztra
    Bruger
    1.837 indlæg
    Offline

    God dag for Tesla aktien.

    #93

    TheAviator
    Bruger
    667 indlæg
    Offline

    Microsoft-aktien er højere nu, end den var i februar 2020.

    Tror I allerede, kurven er vendt?

    Eller er det holdt kunstigt oppe lige nu af diverse hjælpe- og stimuluspakker for så at dykke igen?

    “I don’t think that people accept the fact that life doesn’t make sense. I think it makes people terribly uncomfortable.”
    ― David Lynch

    #94

    Kwanza
    Bruger
    5.450 indlæg
    Offline

    #93 Mit gæt er, at det hele er blevet lidt for rosenrødt, lidt for hurtigt. Jeg tror markederne overalt dykker igen, når de langsigtede økonomiske konsekvenser af covid begynder at kunne mærkes. Når alle mulige kæmpevirksomheder præsenterer røde regnskaber, når flyselskaber ikke kan overleve, og stater kommer med skattestigninger, fordi hjælpepakkerne var for dyre, etc.

    Men jeg er på ingen måde ekspert. Jeg blev taget på sengen mht. hvor hutigt markederne steg igen og gik glip af det meste af gevinsten på min ETF short.

    • Denne kommentar blev ændret for 1 måned, 1 uge siden af  Kwanza.
    #95

    TheAviator
    Bruger
    667 indlæg
    Offline

    #94 Tror, du har ret i det rosenrøde.

    “I don’t think that people accept the fact that life doesn’t make sense. I think it makes people terribly uncomfortable.”
    ― David Lynch

    #96

    Noztra
    Bruger
    1.837 indlæg
    Offline

    C25 index er stadig i -3% i år, så er ret hurtigt det er vendt.

    Min portefølje er i +25% efter at have været nede -30% og det er sket på de sidste 16 dage.

    #97

    Friik
    Bruger
    1.234 indlæg
    Offline

    Jeg har en tom NORD Investment konto og en Nordnet konto ventende på mig, men jeg stoler simpelthen ikke nok på markedet til at turde smide pengene derud endnu.

    Jeg TROR også det crasher igen, og dybere. Når vi så forhåbentligt er kommet forbi bunden, så hopper jeg ombord.

    Men – jeg ved intet om det her, så det kan også være jeg går glip af det hele nu.

    flibble flibble flibble.

    #98

    Kufad
    Bruger
    3.535 indlæg
    Offline

    #97

    Er du sød og venlig at sige til, når vi er kommet forbi bunden?

    PSN & XBL & Steam: kufad

    #99

    Guru35
    Bruger
    156 indlæg
    Offline

    Jeg har i lang tid selv overvejet at begynde at købe aktier, men har ikke kunne tage mig sammen, og lige nu er tiden i hvert fald slet ikke til det. Med det sagt, så tror jeg at der vil være gode muligheder for at tjene penge når krisen er overstået, eller ved at være overstået. Alle de aktier som er faldet i værdi, vil langsom få deres oprindelige værdi tilbage, hvis ellers ikke firmaet er gået konkurs i mellemtiden. Så tricket er nok at vælge nogle firmaer som ellers har et godt forretningspotentiale, og holde øje med dem.

    Flyselskaber har det elendigt i øjeblikket, men dem som overlever krisen, går en blomstrende tid i møde. Folks rejselyst er ikke forsvundet. Den er bare på standby, så hold øje. Flyselskaber er en potentiel gylden mulighed.

    Det samme kan sige om alle mulige andre brancher, som har det virkeligh dårligt, men som før havde det godt. Deres aktier vil være billige, og med risiko for at gå helt nul, men dem som overlever, kommer til at stige igen, og nogle af dem voldsomt.

    Jeg vil ikke købe nogle aktier i øjeblikket, men det er helt sikkert værd, at holde øje med markedet og situationen, og have en god opsparing klar. Det skal helt sikkert udnyttes at markedet er blevet meget billigere.

    Folk er også begyndt at snakke om bitcoin igen. Det rygtes at udbuddet af bitcoin bliver halveret i Maj. En halvering af bitcoin har tidligere været med til at igangsætte en genvaldig optur. Nogle mener at opturen kan blive 10 gange så stor som den vi så i 2017. Hold øje, men lad være med at gøre noget dumt.

    #100

    TheAviator
    Bruger
    667 indlæg
    Offline

    En aktie, der er skudt i vejret under corona er Shopifys.

    Shopify Aktie

    “I don’t think that people accept the fact that life doesn’t make sense. I think it makes people terribly uncomfortable.”
    ― David Lynch

    #101

    Steadi
    Bruger
    5.396 indlæg
    Online

    Jer der er på Tesla – hvad synes I om Musk og hans seneste optræden?

    Jeg er ikke selv på aktier, men ville være noget nervøs ved at sætte penge i en aktie, hvor chefen for det hele opfører sig… excentrisk.

    My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

    #102

    TheAviator
    Bruger
    667 indlæg
    Offline

    #101 Det kan godt være, Tesla er en god aktie at have i porteføljen.

    Men jeg ville personligt være bekymret for at investere i Tesla. Ikke så meget pga. Elon Musk, som altid har forekommet mig excentrisk også før hans Twitter-udbrud, men fordi Tesla i bund og grund er dårligt design: Hvem laver en bil så bred, at den ikke kan krydse visse broer i London og døre så show off, at de åbner opad og derfor kræver voldsomt meget plads og forhindrer bilens passagerer i at komme ud på en p-plads, hvor der er biler på begge sider???

    NB. Og så har Tesla sagsøgt Top Gear – hvorfor? For dårlige anmeldelser, tsk. tsk. Det er lidt mangel på dømmekraft, synes jeg.

    “I don’t think that people accept the fact that life doesn’t make sense. I think it makes people terribly uncomfortable.”
    ― David Lynch

    #103

    knekker
    Bruger
    1.677 indlæg
    Offline

    #101 Det har altid været en del af hans personlighed. Når det kommer til genier, så forekommer deres sociale færdigheder ofte quirky eller sær, det er bare en del af det man må affinde sig med, når man investere i et geni som Elon hvad angår Tesla.
    Selv om Californien er ved at løsne op for restriktioner, så holder Alemeda County (district i Californien hvor Tesla Fremond ligger) virksomheden unødigt næsten alt lukket, dette koster Tesla hundredevis af millioner. Mens alle andre virksomheder rundt om i USA arbejder med deres respektive kommuner om at åbne op roligt, kontrolleret og sikkert, så har Alemeda County gravet sine hæle dybt i jorden og insisteret på en senere genåbning for Tesla, så jeg forstår udmærket hvorfor Elon er ved at være godt træt af dem og hvorfor han nu reagere som han gør. Og ved at sagsøge Alemeda Country, og true med at flytte hans fabrik fra Californien, så lægges der langt om længe det pres der skal til for at Alemeda, begynder at tage Tesla seriøs.

    Hvad angår #102 argumenter til hvorfor du ikke skal investere i Tesla, så håber jeg ikke at du tager ham seriøs, eller mig for den sags skyld, ideelt skal du lave din egen research så du kan danne dig din egen objektiv velinformeret mening. Jo bestemt Tesla stadig har plads til forbedringer specielt Model X’eren, men det lyder mere som et skud fra hoften ved at se en EV hater som Clarkson fra Top Gear der bla. faker et dødt batteri midt under en Tesla kørsel og fremstillede det som et virkeligt uheld, blot for underholdningens skyld. Det virker ikke til at #102 har lavet sin egen lektier for at danne sig en nævneværdig mening omkring Tesla. For du vil se at deres salgstal bare stiger og stiger, kontra hvad #102 advare dig imod, så tager Tesla en sikker EV føring i England.
    Nu har jeg selv boet i London i over 3 år og har en personlig forståelse for hvilken slags køretøjer der køre rundt der. London er en ret gammel by, så mange af deres gader og broer er smalle, hvilket mere er et bevis for at London’s broer trænger til en modernisering end at Tesla skulle være problemet. Der køre mange tusinder store vare- og lastbiler rundt i London, det har fungeret fint nok for dem indtil videre, så jeg kan ikke se hvorfor en Tesla bil pludselig skulle være et nævneværdigt problem og man bl.a derfor ikke skal investere i Tesla aktien. Når det er sagt så er Tesla også igang med at udvikle en mindre passager bil I Kina, for folk med behov for fylde mindre i trafikken.

    Men uanset Elon’s uheldig ageren med tweets som “I think the tesla stock is too high imo”, så er Tesla ved at være så store nu med en enorm solid forretning der styres af meget talentfuld og intelligente folk, at Elon’s tweet har ikke længere den samme effekt på aktien som da Tesla stadig var under Production-Hell med Model 3, hvor de endnu ikke havde bevist at de kunne producere biler i stor skala.
    Da Elon forleden tweetede at han syntes aktien var for høj, så faldt aktien ca 10% men steg tilbage til samme niveau næste hverdag.
    Tesla’s forretning køre nu på skinner og har solide regnskaber der beviser at Tesla er et vinder selskab med potentiale til at dominere hele bil markedet. Jeg sagde det her for flere år siden og jeg siger det igen. Det er ikke et spørgsmål om “hvis”, men “hvornår” de fleste andre gamle bil fabrikanter enten går konkurs eller merger sammen for at have en chance for at konkurrere(overleve?) imod Tesla.

    Lige nu er Tesla foran når det kommer til batterier, men når Battery Day bliver afholdt, som spås at finde sted imellem d 17-23 Maj, så kommer du til at se annonceringen af et nyt battery som jeg kan læse mig til, spås til at være meget bedre på alle parameter, ie mange gange nemmere at producere(reduktion af produktions omkostninger), batteriet kan holde til flere opladninger, oplader meget hurtigere, mere energi kan lagres i batteriet osv, denne annoncering kommer til at efterlade alle andre konkurrenter i støvet.
    Men hvis vi glemmer deres batteri fordel for en stund, så er det ikke konkurrenternes største maridt, det er software delen i Tesla’s biler, fordi det kommer til at være der hvor de kommer til at tjene største delen af deres penge.
    BMW, Mercedes har et engangssalg af deres bil med en smule software hvor de tilbyder et årligt abonnement for at have opdateret kort til navigation. Det samt reserve dele er groft sagt alt hvad de tjener penge på. Derudover har disse fabrikanter en fortjeneste på hvert solgt bil på ca. 3-10%

    Ser vi på gennemsnits fortjenesten alene på hvert solgt Tesla bil, har de en fortjeneste fra Q1 2020 regnskabet på 20%, udover at tjene penge på reserve dele, autoværksted (de driver deres egne værksteder), kommer de til at tjene de fleste af deres penge på deres styresystem, hvor du kan købe apps ligesom på Apples app store hvor de kommer til at tage 30% af fortjenesten, her vil der blive solgt Internet forbindelse, spil, musik, film og andet underholdning til bilen. Det kommer til at blive en kæmpe forretning, hvilket gør at Tesla i teorien kan sætte prisen for deres biler endnu lavere da de ved deres indtjening bliver tjent hjem via deres software, hvilket kommer til at gøre det enorm svært for andre konkurrenter at penetrere bil markedet. Generelt er der stor afkastning på salg af software i forhold til salg af en bil, det er derfor BMW, Mercedes og VW i hemmelighed mødtes forleden om at udvikle deres eget styresystem, fordi de har ikke software udvikler nok til hverisær at udvikle deres eget styresystem. Man kan så spørge sig selv hvorfor de ikke bare samarbejder med Google (android) eller Apple (ios) om at lave et styresystem for dem, men det ville være enormt farligt fordi disse bilfabrikanter ved at softwaren kommer til at blive bilens hjerne, fremtidens salg og fortjeneste ligger i salg af software, og hvis du gør dig afhængig af apple for at have dine biler til at fungere, så kommer BMW, Mercedes og VW med tiden til at blive reduceret til en underleverandør, hvor google og Apple selv kan vælge og vrage imellem hvem skal producere deres egne biler
    BMW, Mercedes og VW griner ikke længere af Tesla, de er skide bange og det er derfor du nu ser dem begynde at samarbejde i forsøg på at have en chance imod Tesla, men de skulle have haft dette møde fra 5 år siden, nu er Tesla så langt foran at det bliver svært at indhente dem. Det vi oplever nu er akurat det samme som skete med Nokia hvor Iphone gør Nokia konkurs ved at æde største delen af kagen og så kommer der til at være nogle android telefoner der tager krummerne i form af overskud.

    Tesla aktien kunne umiddelbart godt virke dyr lige pt, men jeg kunne sagtens se den lande et sted imellem 1500-2000 dollars inden for 2 år, Når det er sagt så har du noget af det som virkelig kommer til at gøre en forskel og det er Tesla’s Autopilot, det er her hvor aktien virkelig kan gå amok og komme op på 4000+(måske om 5-7 år), dem som kommer først med autopilot i en bil der kan tage dig fra A til B uden at skulle have hænderne på rettet, kommer til at vinde bil markedet, det er noget som VW’s CEO Herbert Diess virkelig er bekymret over, da Tesla er flere år foran alle andre autopilot konkurrenter inklusivt google’s egen Waymo.
    Det er en Cash Cow feature som gør at Tesla kan tilbyde en konkurrent til Uber til en langt langt billigere tur pris, da du ikke skal betale en chaufør for at køre dig til din destination.

    Jeg har slet ikke nævnt solar energy eller Tesla’s Power Energy forretning som også har kæmpe potentiale, men jeg synes jeg har lagt nok argumenter på bordet til at illustrere at du skal ikke lytte til #102, og Tesla aktien med årene kommer til at se samme trend som Apple aktien efter at Iphonen blev introduceret.

    Du vil se aktien stige og falde en del, da det er en meget shortet stock, men der skal man bare slå kold vand i blodet da, da aktien med tiden har en generel opadgående trend.

    #104

    Tyfalion
    Bruger
    605 indlæg
    Offline

    Som aktionær i Tesla ser jeg kun positivt på, at man f.eks. siger fuck Californien og flytter produktion til Texas/Nevada nu.

    Som privatperson er den eneste nye bil, jeg overvejer at købe en Model 3 fremadrettet ift. at være fremtidssikret og undgå vildt tab i gensalgsværdi. En Mach-E fra Ford kunne være en mulighed, men de har ikke ladenetværket, som Tesla har. Jeg er ikke husejer og har ikke planer om at blive det, så jeg skal have adgang til et godt ladenetværk.

    #103: God kommentar.

    .

    #105

    Steadi
    Bruger
    5.396 indlæg
    Online

    #103 – jeg har ikke planer om at investere i Tesla, uanset 102’s kommentar, men var interesseret i at høre holdningen til netop Tesla ud fra de seneste begivenheder.

    Du virker overbevist om, at det er verdens bedste aktie – har du sat alle dine penge i den, eller ser du alligevel nogle områder, hvor den er sårbar?

    My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.

Viser 15 kommentarer - 91 til 105 (af 119 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.