torsdag, december 3, 2020

27″ 1440p 144Hz ips 10bit – erfaring med disse to?

Daily Rush Debat Hardware Hardware 27″ 1440p 144Hz ips 10bit – erfaring med disse to?

• Dette indlæg indeholder 10 kommentarer, har 7 deltagere og blev senest opdateret af  Octo for 1 uge, 2 dage siden.
  • Forfatter
    Emne

Octo
    Bruger
    1.243 indlæg

Har p.t. en BenQ 24″ ips 1920×1200 fra 2007. Nu er det tid til ny.
    Har p.t. G-force 970 men går efter AMD 6800 eller nvidia 3070 til foråret.

Krav: 27″, IPS, 1440P, 144Hz+
    Freesync & G-Sync kompatibel
    10bit virker også til at være noget at gå efter.
    HDR kan ikke betale sig at gå efter på IPS.
    Budget maks 4.000 på Black Friday tilbud – gerne mindre selvfølgelig.

Jeg har kigget rundt og faldet over disse 2:

LG 27GL850 (3.350,-)
    https://www.displayspecifications.com/en/model/a4371716
    https://www.pricerunner.dk/pl/25-5046219/Skaerme/LG-27GL850-Sammenlign-Priser

GIGABYTE AORUS FI27Q (3.900,-)
    https://www.displayspecifications.com/en/model/6e031b3a
    https://www.pricerunner.dk/pl/25-5055024/Skaerme/Gigabyte-AORUS-FI27Q-Sammenlign-Priser

Specs på de to er ret ens og opfylder vist alle mine krav.
    LG’en er ret billig fro en IPS, anbefales flere steder, men kontrast er i den dårligere ende af IPS’er. Jeg spiller dog altid med en bordlampe tændt, så næppe så vigtig? Man ser det vist kun rigtigt når rummet er mørkt.
    Gigabyt’en har kun 10bit op til 120Hz og så 500,- dyrere, men lidt bedre kontrast end LG’en.
    Der findes en Gigabyte FI27Q-P med 10bit og 144Hz, men den er så 800 dyrere og 1300 dyrere end LG’en

Nogen der har kommentarer, erfaringer eller andre skærme jeg bør kigge på?

Viser 10 kommentarer - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

maestrow
    Bruger
    712 indlæg

Look no further: https://www.dailyrush.dk/debat/emne/ny-konsol-generation-ny-skaerm/ – en masse indspark fra forskellige rushere.
    Mine erfaringer efter at have købt LG’en med Series X:
    – 120 hz og Ray tracing kan ikke lade sig gøre. Det er vist en hardware begrænsning, og ville kræve en high end PC.
    – 120 hz og 1440p er kun muligt hvis Freesync slås fra. Research viser det er pga. det ikke er HDMI 2.1 men ikke sikker.

Mr_Wizard
    Bruger
    1.208 indlæg

#0 Du har ret i, at HDR er ligegyldigt på IPS PC monitorer uden zoneopdelt baggrundslys. Men du har ikke fanget, at 10 bit kun har relevans ved HDR eller hvis du evt. arbejder med 3D animation eller grafik, hvor du skal tegne og redigere i materiale med en 10 bit farvedybde.
    Med andre ord, til gaming uden ordentlig HDR, samt alt andet som ikke er relateret til professionelt photo/video redigering, og hvor man bruger sRGB farverummet…..er 10 bit totalt ligegyldigt, da du ikke har materiale der er lavet i denne opløsning!

Du begrunder ikke hvorfor skærmen skal have et IPS panel, men for at komme med noget input, og en kandidat du måske ikke har overvejet, vil jeg istedet anbefale Samsung’s seneste anmelder roste skærm dedikeret til gamere, som tilbyder lidt af det hele…..men bruger VA istedet for IPS = Samsung Odyssey G7 C27G75TQSU – priser hos pricerunnner
    Det eneste der måske kan tale imod denne skærm, er hvis du absolut mener at du ikke kan leve med at skærmen buer……hvilket er lavet for at forstærke indlevelsen ved gaming, da den som nævnt før, er lavet med gaming som sit fokus. Den er pt. den hurtigste skærm man kan købe med VA panel, og den har også HDR….som virker bedre med VA panel pga. den 3 gange højere kontrast og fordi den har zone-indelt baglys(dog ikke ret mange zoner, så vi snakker ikke noget spektakulært her…men anmelderne siger at det virker “ok”, især sammenlignet med andre skærme i samme prisklasse).

Nu har du ihvertfald en mulighed mere, som ligger indenfor dit budget!

• Denne kommentar blev ændret for 1 uge, 4 dage siden af  Mr_Wizard.

Octo
    Bruger
    1.243 indlæg

#1 tak, synes den tråd er ret konsol orienteret. Lidt input gav den da

#2 så 10bit i gaming uden hdr er total ligegyldigt. God pointe – tak. Det skal jeg vist undersøge nærmere – de få artikler/videoer jeg har set giver ikke indtryk af det, men har så ikke undersøgt emnet meget.

Jeg er dog ikke i tvivl om, at det skal være ips. TN er helt yt, VA fint, men intet slår ips på farver endnu. Grafik sætter jeg højere end hastighed.
    VA har helt sikkert sine kvaliteter, bl.a. kontrast, men overall er jeg stadig mest til ips.

Og buet skærm skal det ikke være – der er jeg ikke målgruppen.

Mikaa
    Bruger
    3.273 indlæg

Jeg har selv LG’en og jeg er rigtig tilfreds – kan kun give den en stor anbefaling. Jeg spiller mest FPS og det formål klarer den efter min mening perfekt.
    Hvis du vil se den i aktion kan du kigge forbi mig – bor i Åbyhøj ved Århus. Så skriver du bare PM

Help me, Premature Ejaculation Man! Premature Ejaculation Man: I'm coming!

Octo
    Bruger
    1.243 indlæg

#4 tak for anbefalingen og tilbuddet. Bor dog ikke lige i området og jeg er sikker på, at hvilken som helst ny 1440p ips skærm vil være et kæmpe skridt i forhold til min gamle.

Ang. 10bit, så fandt jeg denne tråd på reddit. Der står lidt info plus links til nogle artikler.
    https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/8ek1sa/10bit_colour_in_games_where_is_it/

Mr_Wizard
    Bruger
    1.208 indlæg

#3 Du nævnte kun “gaming” som brugs scenarie til skærmen, så var derfor jeg nævnte den model, som regnes for at være den bedste indenfor denne genre lige pt!
    Men bruger du også skærmen til at arbejde med materiale, hvor farvepræcision og gengivelsen af denne har højeste prioritet, så skal du selvf. vælge IPS….men det nævnte du bare ikke og var heller ikke mit indtryk at skærmen skulle brudes til, ud fra du ikke kendte betydning af 10 bit…..så derfor tillod jeg mig at foreslå en VA monitor!

Indenfor IPS skærme har jeg ikke lige en kandidat selv, men kan måske anbefale at kigge på de modeller som anbefales hos seriøse anmeldere at PC monitorer såsom TFTcentral.com og hardware unboxed(youtube)….og Rtings.com

Good luck!

hmmmm
    Bruger
    863 indlæg

Jeg kører med en asus vg27aq som umiddelbart har det du vil have minus de 10bit. Den er lige kommet i en opdateret udgave med nogle små justeringer.
    https://www.asus.com/dk/Displays-Desktops/Monitors/Eye-Care/TUF-Gaming-VG27AQL1A/
    Den kan varmt anbefales.

knekker
    Bruger
    1.937 indlæg

Men du har ikke fanget, at 10 bit kun har relevans ved HDR eller hvis du evt. arbejder med 3D animation eller grafik, hvor du skal tegne og redigere i materiale med en 10 bit farvedybde.

Fundet i linket fra #5
    Her er et spil med 8bit vs 10bit farve spektrum enabled på en 10bit skærm.
    https://abload.de/img/10-bit6uybq.jpg
    https://abload.de/img/8-bite8xve.jpg
    Som du nok kan se, pga manglende farve nuancer som er begrænset med 8bit, så forekommer det man kalder Banding, meget tydeligere.

Jeg tror du skal lave lidt mere lektier om emnet inden du bruger sætninger som “men du har ikke fanget”.
    Skærme med 10bit paneler, er lavet til at give en bedre kvalitet. 10bit har førhen været forbeholdt enthusiaster og professionelle brugere, så er billedekvaliteten selvfølgelig også derefter og fremtidens skærme og content bliver også lavet ud fra 10bit, så hvorfor ikke fremtidssikre sig med en skærm som er vi normal vis først skifter efter et årti.

#0 blot husk på at skærm producenter kan godt være lidt kreative med marketingen af deres skærme, hvor de vil hævde at skærmen er 10bit, men i virkeligheden er det en 8bit + FRC panel som faker 10bit. Hvis du gerne vil have 10bit, så skal du gå efter en panel med native 10bit.

Anubis
    Bruger
    5.726 indlæg

Jeg har også LGen og den er super god. Jeg er meget glad for det køb hver eneste dag

Is The Grizzly Reaper mowing?

Octo
    Bruger
    1.243 indlæg

#Alle. Tak for input. Tror jeg går efter LG’en. En del gode skærme derude, så helt galt i byen går man nok ikke lige meget hvad.

#6 Jeg er også glad for dine relevante input og anbefaling. Skærmen er sikkert rigtig god. Buet og VA er bare ikke mig.
    40% gaming, 50% alm. kontorarbejde, 8% surf, 2% video/billederedigering. Men gaming får 100% fokus ved køb af skærm – og i min optik er farve/billedekvalitet meget højere prioritering end hastighed. De seneste 15 år har jeg jo brugt min nuværende ips skærm til spil og været super tilfreds. De kan kun være blevet bedre.

#7 Asus’en har også været i mine overvejelser – også lækker skærm.

#8 Tak. Jeg er klar over 10bit i den prisklasse er 8+FRC. Men som jeg har forstået det, så er det ret godt ‘snyd’ og ligger tæt på 10bit for de flestes øjne.

Viser 10 kommentarer - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.