lørdag, september 19, 2020

1440p med gtx1080 og 4690k? Mini upgrade

Daily Rush Debat Hardware Hardware 1440p med gtx1080 og 4690k? Mini upgrade

• Forfatter
    Emne

Octo
    Bruger
    1.225 indlæg

I dag har jeg
    4690K@3,5
    gtx 970 4GB
    24″ 1900×1200 ips (ja det er en gammel god skærm)

Jeg tænker at lave et lille midtvejs upgrade til en:
    27″ 2560×1440 ips
    og en brugt gtx 1080 8GB. Tænker der kommer en del til salg når 11xx kommer.

1. Er gtx 1080 nok til 1440p og nye spil (jeg er ikke kritisk med fps og hz)?
    2. Vil min 4690k blive en bottleneck elle rvil den kunne klare de fleste titler okay? Tænker at stock køler nok kan klare @3900

Vil helst undgå nyt bundkort og cpu – så bøvlet. Så skal win jo installeres igen, alle programmer, spil og alt flyttes over – orker jeg ikke. Det gør jeg ved næste upgrade om et par år.

Viser 11 kommentarer - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Kommentarer

Pro_Olaf
    Bruger
    524 indlæg

Hvis du ikke er kritisk med fps, så kan ethvert GPU jo bruges.

Octo
    Bruger
    1.225 indlæg

#1 ja okay, men om det er 30 eller 60 går jeg ikke så højt op i.
    Tvivler på at min 970 er oppe 60 særligt tit – har dog aldrig testet. Men tænker det nok bliver lidt for hakkende på 1440p

• Denne kommentar blev ændret for 2 år, 1 måned siden af  Octo.

Deadmeat
    Bruger
    7.294 indlæg

#0: Jeg trækker 3440×1440 med et GTX 1070 og kan i de fleste spil vride 60+ fps ud, evt. ved at skrue lidt ned for detaljegraden.

Eftersom din opløsning er 35 % mindre end min, og et GTX 1080 er 25 % hurtigere end mit grafikkort, så kan jeg ikke se du får problemer med 1080. Du lyder ikke som typen der har brug for mere end 60 fps (din skærm er givet 60 Hz?).

Din nuværende CPU kan til gengæld blive en flaskehals i systemet, afhængig af, hvilke spil du skal spille. I de tilfælde vil du i hvert fald ikke få fuldt udbytte af 1080 kortet.

"Whose kitty litter box did I just shit in?"

SapowiTz
    Bruger
    1.880 indlæg

Kører på en
    i5 3570k @ 4.2GHz
    16gb DDR3 1866mhz
    GTX 980ti
    På en PG279Q G-Sync @ 2560×1440

Klarer mig fint med det meste!… kommer vel an på om alt altid skal være EKSTRA ULTRA HIGH eller man kan nøjes med High eller en kombi 😉

Jeg vil hellere spise her!

• Denne kommentar blev ændret for 2 år, 1 måned siden af  SapowiTz.

Deadmeat
    Bruger
    7.294 indlæg

#0: blot som hjælp til sammenligning: #4‘s GTX 980 Ti yder nogenlunde som et GTX 1070 i mange spil.

Paxdk
    Bruger
    2.024 indlæg

1) Jeg har det sidste års tid kørt med et 1080 kort i 1440p – du kommer (især når du skriver, at du ikke er så hys med FPS og hz) ikke til at have nogle problemer. 1080’eren kan sagtens klare de fleste spil i den opløsning uden problemer.

2) Der er jeg ikke lige så sikker, men 4690k’eren er stadig en ret solid CPU, så du burde ikke umiddelbart opleve, at den agerer bottleneck. En mere hardware/CPU-kyndig må dog gerne rette mig hvis jeg tager fejl.

"Smokey my friend, you're entering a world of pain..." -Walter Sobchak.

Deadmeat
    Bruger
    7.294 indlæg

#6: i5 4690k har 4 cores, hvilket i nogen nye spil kan skabe CPU bottlenecks. Det er ikke sikkert det kan mærkes af den enkelte, men kan betyde at ens GPU ikke udnyttes fuldt ud i et givent spil.

Jeg har derudover selv oplevet i Battlefield 1 multiplayer at min gamle i5 (4 cores / 4 threads) bottleneckede og gav en masse ‘hak’ i spillet (frame pacing spikes), samtidig med, at min GPU så ikke kørte 100 %. Opgradering til en i7 gjorde forskellen (4 cores / 8 threads).

Så det handler ikke længere kun om at CPU er kraftig, men også om hvor mange cores/threads den har. Lige pt. synes 6 cores at være et sweetspot til gaming i fht. cost. Derfor er bla. i5 8400 populær til gaming lige pt.

Paxdk
    Bruger
    2.024 indlæg

#7 Så blev man så meget klogere, det giver mening, og tak for forklaringen.

"Smokey my friend, you're entering a world of pain..." -Walter Sobchak.

Fox
    Bruger
    3.817 indlæg

Jeg har selv en gammel spand hvori jeg har smidt et 1070 (Aorus) – det klarer uden problemer 1440p. Ok – måske skruer jeg lige en smule ned for details, men den større opløsning giver jo i sig selv et pænere billede…så bare kom i gang.

Sometimes you gotta rise above your morales

atmorell
    Bruger
    76 indlæg

Din CPU bliver en bottleneck, men det kan fint køre. Du mister nok 25-30% i FPS pga. din CPU og RAM.

• Denne kommentar blev ændret for 2 år, 1 måned siden af  atmorell.

Octo
    Bruger
    1.225 indlæg

Mange tak for de gode input – det er meget brugbart.

Viser 11 kommentarer - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at kommentere på dette indlæg.