Jeg håber du har sat dig godt til rette med en kop af din foretrukne varme drik, for det er søndag aften her på Daily Rush og det betyder, at det er blevet tid til den ugentlige Søndagsspiller!

I aften sætter vi fokus på de spil, vil aldrig nåede at få i hånden, fordi studierne bag besluttede sig for at lukke ned for udviklingen. Det er desværre ikke sjældent, det sker, og selvom beslutningen kan være både nødvendig og fornuftig, bliver man som fan stadig skuffet.

Jeg har taget to spil med, som jeg selv havde set meget frem til, men som aldrig så dagens lys. Det første spil er fra Blizzard. De har i tidens løb lukket ned for flere forskellige spil, men denne gang tænker jeg specifikt på Warcraft Adventures: Lord of the Clans.

Det var et point-and-click adventure i Warcraft-universet, hvor man spiller rollen som Thrall, som forsøger at samle orkernes klaner. Udviklingen startede i 1996 med de to Blizzard-veteraner Bill Roper og Chris Metzen i spidsen. Projektet skred dog langt fra frem efter planen, og i 1998 hyrede Blizzard spildesigneren Steve Meretzky (kendt for bl.a. Infocoms text adventure spil) til at få styr på udviklingen.

Men det lykkedes altså ikke, og senere på året i 1998 trak Blizzard stikket helt på projektet. Dele af historien blev dog senere brugt i dels Warcraft III og dels World of Warcraft, men selve spillet fik vi desværre aldrig mellem hænderne.

Det andet spil udspringer af én af mine yndlingsserier, som vi faktisk også har en tråd kørende i forummet om lige nu: Babylon 5.

Babylon 5: Into the Fire var en 3D space sim, som placerede spilleren i ét af seriens Starfury rumskibe og senere i spillet større skibe. Spillet blev udviklet hos Sierra, der startede projektet i 1996. En række af seriens skuespillere havde lagt stemmer til spillet, og komponisten Christopher Franke, der skrev seriens musik, havde skrevet helt ny musik til spillet.

Desværre nåede vi ikke at opleve nogen af delene, da Sierra valgte at standse udviklingen i forbindelse med en omorganisering i september 1999 – kun få måneder inden spillet skulle være udkommet.

Hvilke spil har I set frem til, kære Daily Rush’ere, for så at se dem blive lukket ned af studiet bag?

16 KOMMENTARER

  1. Helt sikkert StarCraft Ghost som bare så stinkende fedt ud og Stargate Worlds som var et mmo jeg gerne have spenderet mange timer på.

  2. Man kan nu downloade en næsten komplet version af Warcraft Adventures: Lord of the Clans (eller se longplay på YouTube)

  3. Tæller spil som udkom men som var så buggede at de var uspilbare og aldrig blev patchet som spil vi aldrig fik mellem hænderne…. Isåfald bør Emperor of the fading suns have et honorable mention. Så meget potentiale, tabt på gulvet

  4. #2 for ikke at glemme Blizzard lige har annulleret endnu et StarCraft spil, denne gang et fps så vidt jeg har forstået. Det blev vist annulleret for at få flere hænder på OW2.