Kalenderen og uret siger igen søndag aften (jeg har dobbelttjekket!), og vi bliver modvilligt nødt til at erkende, at weekenden snart er slut. Inden det går så vidt, skal vi dog lige nå Søndagsspilleren – vores faste mødested søndag aften her på Daily Rush.

Efter at have set de nyeste Doom Eternal-videoer fra E3, har jeg gået og funderet lidt over originalitet i spil. For Doom Eternal er om noget et uoriginalt spil; de grundlæggende præmisser har i store træk ikke ændret sig siden det første Doom-spil fra 1993. Teknologien er bedre, grafikken er bedre – ingen tvivl om det. Gameplayet? Det er sådan set det samme, og det er jeg glad for!

At de store AAA-titler med kæmpe budgetter som regel ikke tager mange chancer, er ikke noget nyt. De er langt mere tilbøjelige til at forfine og forædle en eksisterende opskrift, der allerede har haft kommerciel succes, end de er til at udforske nyt territorie. Og i tilfældet Doom Eternal er det sådan set også præcis, hvad jeg ønsker mig: mere af det samme, men større og flottere.

For at finde de mere originale ideer, skal vi typisk kigge i retning af de små indieudviklere, der på godt og ondt ikke har AAA-husenes konservative investorer i ryggen. Der finder man et bredt spektrum af koncepter, fra innovation inden for eksisterende genrer i den ene ende, til mere eller mindre outrerede eksperimenter i den anden.

Et eksempel på innovation kunne f.eks. være SUPERHOT, der tog FPS-genren og tilføjede det twist, at tiden kun går, når du bevæger dig.

I den anden ende af spektret finder man spillet den interaktive animation KIDS, hvor man med sin mus flytter nogle Keith Haring-lignende figurer gennem forskellige scener.

Jeg har det rigtig godt med, at spilbranchen rummer både AAA og de mindre, mere innovative spil, der dels skubber til grænserne for de eksisterende genrer, og dels introducerer helt nye. Lidt på samme måde som man nogle gange er i humør til popcorn og en Hollywood blockbuster, og andre gange til en eftertænksom Kieślowski-film.

Hvad er den sidste originale spiloplevelse, I har haft, kære Daily Rush’ere? Og er originalitet i spil noget, der er vigtigt for jer?

7 KOMMENTARER

  1. Det må være Resident evil 2 Remake for mit vedkommende.

    Synes de fangede den originales sjæl helt perfekt.

    Gamle klassikere der bliver moderniseret til nutidens gameplay, grafik og lyd.

    Flere spil af dem tak!

  2. The Long Dark. Fuldstændigt fremragende sandbox survival uden egentligt mål bortset fra at overleve så lang tid som muligt. Spækket med atmosfære og gennemsyret af sin helt egen, visuelle stil. Lys og lyd er helt perfekt. Stærkt anbefalelsesværdigt.

  3. For mig var det Fez. En 2D verden som man husker det fra Mario og Sonic og pludselig boom! Så kunne man dreje hele perspektivet.

    Det var for mig helt unikt. Jeg var fuldstændig solgt.

  4. Subnautica her. Ikke at det overordnede survival gameplay er originalt, men rammerne under vand og den måde gameplay er bygget op om de unikke miljøer gjorde det alligevel til en aldeles original oplevelse for mig.

  5. Fortnite, kombinationen af fps og at man skal bygge. (Selvom jeg gerne have været byggedelen foruden er det, den del der skiller de gode fra de næsten gode spillere). I virkeligheden er det en hel ekstra dimension i fps, har ikke prøvet noget lignende før.

  6. SOMA… det tog røven på mig, jeg kunne ikke stoppe med at spille det til jeg var færdig, det trak mig langt ud i nattetimerne og jeg havde bestemt ikke tid til det fordi jeg skulle noget dagen efter husker jeg.

    Men det var så fed en oplevelse der bare blev ved med at give, jeg havde virkelig 0 forventninger til det overhoved, tænkte jeg blot lige skulle prøve det hurtigt, nu har jeg gennemført det 2 gange yderlige siden så 3 gange i alt.

  7. #1 Spot on! Resident Evil 2 er et pragteksempel på, hvordan remakes bør tage sig ud; tro mod det gamle spils sjæl og generelle æstetik, mens de bringer nogle nye og rigtig praktiske tiltag til spillet samtidigt.