Velkommen til pinseudgaven af Søndagsspilleren – vores faste mødested på Daily Rush hver søndag aften! Vejret udenfor begynder i den grad at ligne sommer, men lad os nu ikke af den grund forsømme de vigtige indendørs aktiviteter såsom – jeg nævner i flæng – gaming

Emnet i aften er de launchere af forskellig art, som for PC gamere er blevet et fact of life. Kategorien blev etableret for alvor da Valve lancerede Steam i 2003 og i takt med at digital distribution langsomt men sikkert har overtaget spilmarkedet, er launchere – og især deres indbyggede shopper – blevet vigtigere og vigtigere.

Steam havde faktisk overraskende længe ikke rigtigt nogen konkurrenter, men selvfølgelig var det kun et spørgsmål om tid, før de begyndte at melde sig. Og med god grund; Steam omsætter for milliarder af dollars om året, så der er store summer på spil.

Indenfor de sidste par år er tempoet accelereret og mængden af launchere er vokset betydeligt: Origin, Epic Games Store, Bethesda Launcher, GOG Galaxy, Uplay, Rockstar Games Launcher m.fl. Og det har ledt til én af de primære anker hos PC gamere: Man skal have for mange launcher apps installeret.

Helt personligt og subjektivt er det ikke noget, jeg har noget stort problem med. Jeg tjekkede lige og jeg har i skrivende stund otte forskellige launchere installeret. Det er dog kun de fire, jeg bruger på bare nogenlunde fast basis:

  • Battle.net
  • Steam
  • Epic Games Launcher
  • GOG Galaxy

Blizzards launcher tænker jeg egentlig også først og fremmest på som en klient til Battle.net og kun i mindre grad som en launcher. De sælger også kun Activision Blizzard spil, så på den front er den også lidt udenfor nummer.

Ikke bare har jeg ikke noget imod at have en håndfuld launchere installeret, jeg synes egentlig det er interessant at følge deres udvikling. F.eks. lancerede GOG Galaxy for nylig deres version 2.0. Da jeg i weekenden her skulle installere demoen af System Shock Remake, valgte jeg aktivt at installere den på GOG frem for Steam.

Epic Games’ launcher er nok den, der har mødt mest kritik. Epic har kanaliseret en del af deres mange Fortnite-penge ind i et platform play, der handler om at vælte Steam af tronen. Siden lanceringen i slutningen af 2018, har deres launcher fået kritik på en række punkter som f.eks. manglende features og paid exclusives.

De har dog samtidig haft gang i en seriøs charmeoffensiv overfor både udviklere og gamere. Udviklerne har fået et bedre cut af spillets pris end hos Steam og gamerne har fået en indtil videre endeløs række af gratis spil og tilbud i butikken. Jeg kan tage fejl (det ville ikke være første gang), men det virker på mig som om, at Epics strategi i en eller anden grad begynder at virke. Kritikken er ikke forsvundet, men jeg synes der er flere positive røster, end der har været tidligere.

Hvad siger I, kære Daily Rush’ere? Har I taget launcherne til jer, er de et nødvendigt onde eller er I ved at være grundigt trætte af dem?

10 KOMMENTARER

  1. Enig i at der er mange launchers. Jeg har dog stadig GOG til gode. Jeg synes det kan være lidt svært at holde styr på hvad man har hvor og holde alt opdateret. Ellers er jeg rigtig glad for det hele er elektronisk. Lige på nær at det havde været nemmere at børnene kunne låne et spil på CD så de kunne spille det mens jeg spillede et andet. For familie deling i steam havde været smartere hvis de kunne spille de andre spil jeg ikke brugte.

    Enig i at der er meget mindre kritik af epic, det virker også bedre om end jeg synes det er sværere at finde spil gennem den shop de har.

  2. Filmen knækker for mig når jeg starter et spil i én Launcher (Steam/Epic) og det så fører til at en ny Launcher starter før spillet kan komme i gang. Skyldige i den diciplin er bla. Ubisoft, Rockstar og EA.

    Jeg kan leve med at vi har 3 store online shops med launchere (Steam, Epic, GOG), men alt hvad der kommer oveni er en pine et vist sted. De skaber ingen værdi og så har man bare endnu en launcher og endnu et log-in at forholde sig til. Og hvis man er rigtig uheldig så skaber launcheren tekiske peovlemer i spillet.

  3. Flere lanucher er et nødvendigt onde hos mig, men samtidig anerkender jeg fuldt ud, at Valve har ligget på den lade side når det kommer til Steam. Det er nærmest et mirakel, at der ikke har været en seriøs konkurrent før Epic (omend det selvfølgelig kan være subjektivt).

    En af grundene til, at de kritiske røster om Epic er gambler, kan være fordi, at Epic kaster om sig med gratis, store spil.

    Jeg selv har stadig til gode at købe et spil på EGS, men jeg har vel 8 større titler, modtaget gratis. Indtil videre har priserne på de ting, som jeg overvejet, været ens på Steam og EGS.

  4. GOG Galaxy samler de fleste launchers i deres interface.

    Giver et godt overblik over hvilke spil man, har, hvor de er, og om de er installeret.

  5. Jeg købte det nye StarWars i Steam. Så opdagede jeg det launcher cirkus hvor den åbnede EA osv. osv.

    Det blev givet tilbage. Virkede af helvede til med mit controller setup på TV.

  6. Det er som sådan fint med noget konkurrence, har brugt Steam meste, men synes det er blevet lidt af en skrammelkasse, mit største problem er at jeg ikke kan huske hvilken launcher hvad er installeret i.

  7. Jeg kører med GOG Galaxy 2.0.
    Så alle mine spil er samlet i den laucher, hvilket giver mig et godt overblik over hvilke spil jeg har og hvilken launcher de høre til.

    Efter jeg begyndte at bruge GOG Galaxy, så har jeg fundet frem til rigtig mange spil jeg havde glemt jeg havde.
    Men har så over mere end 2000 titler fordelt på de mange forskellige launchere