Epic nyder i disse tider stor succes med Battle Royale-spillet Fortnite. Det holder dem dog ikke tilbage fra at prøve noget nyt, hvilket nu munder ud i en ny afdeling hos firmaet: Epic Games Publishing (EGP).

Epic vil altså nu aktivt fungere som udgiver, og det er på præmisser som firmaet selv ønskede de havde til rådighed under deres eget arbejde med udgivere, siger stifter og CEO for Epic Games, Tim Sweeney. At dømme ud fra de kriterier der diskes op med, må det også siges at være ganske favorable vilkår for de studier, som kommer ind under EGP’s vinger.

Først og fremmest kommer udviklerne til at have fuld kunstnerisk frihed og 100% ejerskab over deres IP. Dertil vil EPG dække op til 100% af omkostningerne for udviklingen, heriblandt lønninger, QAlocalization, marketing og hele udgivelsesprocessen. Afslutningsvis lyder den økonomiske aftale på en 50/50 fordeling af indtjeningen fra salg af de pågældende spil.

Epic præsenterer selv forholdene som værende “de mest udviklervenlige betingelser i branchen”, i håb om at studier kan fokusere på at lave deres spil så gode som muligt.

Danske Playdead blandt de første partnere

Tre studier er indtil videre annonceret som værende klar til at udvikle nye spil med EPG i ryggen, og blandt disse finder vi danske Playdead, som er kendt for de stemningsfulde puzzle/platformere Limbo og Inside, hvor sidstnævnte blev beriget med karakteren 10/10 i anmeldelsen her på Daily Rush.

Finske Remedy har stået bag moderne klassikere som Max Payne, Alan Wake og ikke mindst en af sidste års helt store overraskelser, Control. Remedy formår altid at prøve nye ting af i deres spil, uanset om det er en spilmekanik, eller en ny måde at fortælle en gribende historie på.

The Last Guardian var en smuk og rørende debut fra gen DESIGN, og med tanke på at studiet har veteraner fra ICO og Shadow of the Colossus i stald, er det forståeligt at EGP gerne vil agere medspiller i deres fremtidige projekter.

Alle tre udviklere har haft enten fastlåste eller tidsbestemte konsoleksklusive aftaler med tidligere udgivere, men med samarbejdet med EGP tyder alt altså på, at flere platforme vil kunne nyde de dygtige udviklerhuses arbejde – noget som på alle måder kun kommer gamere til gode. Studierne præsenteres da også i nedenstående video, som blev offentliggjort sammen med annonceringen:

Udviklingen er i gang

I de kommende måneder kan vi forvente at høre mere fra samtlige studier, om hvilke projekter de arbejder på. Remedy har dog allerede meldt ud, at de i skrivende stund arbejder på to spil:

“Remedy is working on two multi-platform games for next-generation consoles and PC that will be published by Epic Games. The first project is Remedy’s most ambitious one yet, an AAA multi-platform game already in pre-production. The second is a new, smaller-scale project set in the same franchise. Both games are being developed on Remedy’s proprietary, state-of-the-art Northlight game engine and tools.”

Control er seneste spil fra finske Remedy.

Playdead har vi ikke hørt noget fra, siden vi kunne vise første billede fra deres næste projekt for over tre år siden, men mon ikke samarbejdet med EGP kan være en anledning til, at de snart giver lyd fra sig.

Hvad gen DESIGN har gang i vides endnu ikke, men hvis ambitionerne fra The Last Guardian er bare nogenlunde intakte, så kan det næsten kun være storhed der venter – og forhåbentlig på flere platforme denne gang.

12 KOMMENTARER

  1. Ret gode forhold for udviklerne, man kan jo godt forstå at de siger ja. Jeg kommer nok ikke til at røre Epic’s launcher, men godt for dem.

  2. De er dem der giver de bedste tilbud til udviklerne i forhold til alle andre af hvad høre. De betaler mere og har mindre at skulle sige i måden udgivelse og marketing håndteres.

  3. #2 må jeg spørge om hvorfor du ikke vil bruge deres launcher?

    Har is holdt mig væk fra den, men ved faktisk ikke helt hvorfor :D!

  4. Jeg tror rigtig mange går imod dem pga. hele det der med at købe eksklusiv ret til at udgive spil på pc platformen som med f.eks. Borderlands 3, tror de fleste er MEGET imod det koncept med at man skal være låst og tvunget til at bruge en bestemt platform på pc og mener det er en glidebane hvis vi skal til at have 1700 forskellige programmer fordi alle spil er eksklusiv den ene og den anden.

    Men ser man bort fra det koncept så har Epic en fin model med at gratis spil og deres launcher fungere egentlig ok selvom den mangler alle de lækre funktioner vi kender fra steam.

    jeg bruger den men ville personligt helts undvære, men hader ikke epic mere end alle de andre, i sidste ende ville jeg bare ønske der kun var 1 launcher til alt, men de kan jo aldrig blive enige alle sammen så det kommer aldrig til at ske.

  5. Jeg holdt mig fra Epics launcher, lige indtil jeg indså hvor mange fede spil de smider i nakken på en. Det er simpelthen for vildt. Selve launcheren er dog stadig noget skrammel synes jeg

  6. #3:
    Det er sikkert den gamle traver med at “er det ikke på Steam så nægter jeg at bruge harddisk plads på en anden launcher”. Jeg benytter selv Steam, Epic, Bethesda etc etc. Ja, nogle af dem er direkte grimme og overskuelige, men det er jeg fløjtende med. Vil ikke lade det være grund til at jeg går glip af fede titler.

  7. #7 ja, ikke ligefrem den bedste launcher. Men Steam er også 16 år gammel. Det var også noget være lort i starten… crash, langsom dl, kunne ikke starte overhovedet, ingen refund o.s.v.

    Er bare glad for at Steam har fået lidt modstand…
    Det giver hos bruger nogle gode priser.

  8. #9 Enig konkurrence er sundt også derfor man skal udgive spil på alle/flere platforme på samme tid, hvis man køber en eksklusiv ret til at udgive et spil så er der ikke meget konkurrence i det.

  9. #10 Eksklusiv ret er jeg heller ikke tilhænger af, men synes stadig det er godt at Steam for lidt konkurrence…

    GOG kan man vist installer alle spil fra, den tager vist alle launcher, har dog ikke prøvet det. Man skal vel have launcher’ne installeret tænker jeg.