I Skindergade i København ligger spilstudiet Invisible Walls, som arbejder på et nyt strategisk multiplayerspil: First Class Trouble. Spillet har løgn og bedrag på dagsordenen, ikke ulig den formular som har gjort Among Us populært de sidste par måneder. First Class Trouble har allerede vundet priser og nomineringer i blandt andet Tyskland, Japan og England, og set med danske øjne, må vi håbe det i fremtiden kan konkurrere med både eksisterende og kommende spil i genren.

Rammerne for spillet beskrives således:

“First Class Trouble er et online strategispil, hvor 6 spillere skal undslippe et interstellart krydstogtskib, men hvor to af de seks spillere arbejder imod de andre. Spillet foregår i en alternativ tidslinie i 1950’erne og er stærkt inspireret af design retningen mid-century modern, der var dansk designs storhedstid.”

Niels Wetterberg, CEO for Invisible Walls, udtaler at studiet laver spil, der ikke blot er sjove at spille, men også er sjove at kigge på. Han sammenligner nutidens gamingpublikum på YouTube med den skare af seere, som gjorde reality-tv populært i 90’erne.

Dollars i ryggen

Invisible Walls lader dog til at have fat i den lange ende med First Class Trouble. Den amerikanske udgiver, Versus Evil, har nemlig fået et godt øje til det københavnske studie, og deres bud på den nye gren af spil, hvor løgn og bedrag fungerer som de primære spilmekanikker. Der er ellers tidligere søgt investorer til spillet, hvor det i første omgang blev til en mindre saltvandsindsprøjtning fra engelske kanter.

I First Class Trouble ved du aldrig, hvem du kan stole på.

Versus Evil står bag udgivelser af blandt andet Banner Saga og Faeria, og har altså stor tillid til First Class Trouble. De har nemlig kastet et uspecificeret millionbeløb efter Invisible Walls, som altså nu sigter efter en soft launch denne december, og med en storstilet udgivelse på alle relevante platforme i foråret 2021. Det er blandt andet den bemærkelsesværdigt fraværende fysiske interaktion mellem mennesker i 2020, som har fået Versus Evil til at få øjnene op for den type spil, som Invisible Walls altså arbejder med.

CEO for Versus Evil, Steve Escalante, udtaler om samarbejdet:

“En af grundene til at denne type spil netop nu bliver en succes er, at de fordrer en ny type socialt samspil, som ikke er set før. For en generation af spillere bliver det et socialt samlingspunkt i en tid med manglende sociale mødepunkter. Invisible Walls’ skyhøje ambitioner harmonerer med fremtiden, og det er grunden til, at vi har købt ind i First Class Trouble og Invisible Walls.”

Du kan læse meget mere om First Class Trouble på udviklerens egen hjemmeside. Skal du have et hurtigt kig på hvordan spillet tager sig ud, så er “closed alpha trailer” herunder værd at se:

Der er endnu ikke fastsat en dato for udgivelsen af First Class Trouble. Vi holder naturligvis øje med både First Class Studio og Invisible Walls, og ønsker dem al succes med deres kommende udgivelse.

5 KOMMENTARER

  1. Spændende, det er da dejligt at se spilindustrien stadig trives i DK og vi måske ikke blot er et “one hit wonder”(pun på hitman)

  2. #1 Altså heroes and generals kan man mene om hvad man vil, men rent spiller mæssigt havde det en ganske pæn mængde. Især efter de kom ind på det russiske marked.

    Og mit klare indtryk er også at DRG klarer sig helt fint.

    Så det kan godt være de ikke når hitman, men jeg synes bestemt at vores spil industri trives.

  3. #3 Enig, selvfølgelig er Hitman det mest profilerede danske spil, men vi må heller ikke glemme Limbo samt Inside fra samme studie. Vi kan skam sagtens være med, vores befolkning taget i betragtning.

  4. #1 Det har en del at gøre med unge iværksættere hellere ser dem selv sælge deres første succes til en større virksomhed og takke af arbejdsmarkedet, i stedet for at afvise opkøb, og i stedet for lad sig vokse ved at fortsætte med at udvikle i samme ånd. Det er grunden til vi aldrig får større danske virksomheder her i landet. Alt iværksætteri — gaming eller ej — er med henblik på at blive opkøbt. Det sørgeligt og en kæmpe fejl af vores uddannelser at der ikke bliver sat mere fokus på problemet.