I kølvandet på at udgivelsen af Cyberpunk 2077 i forgårs blev skudt til den 10. december, havde ledelsen for polske CD Projekt Red i går et konferencekald, hvor firmaets investorer kunne få svar på deres spørgsmål om forsinkelsen.

Et helt centralt budskab fra CD Projekt Red var, at spillet er klar til PC og next-gen konsollerne, men at PlayStation 4 og Xbox One-versionerne kræver mere optimering. Her er et citat fra afskriften:

The game is ready for the PC and runs great on the next-gen consoles, and could be shipped on the scheduled date on those platforms. However, even though the game has been certified on the current gens by both Sony and Microsoft, some very final optimization processes for such a massive and complex game require a bit of additional time.

Der bliver selvfølgelig gentagende gange spurgt ind til den nye udgivelsesdato, hvilket bl.a. resulterer i dette guldkorn:

Q10: Okay, so – basically – we can be comfortable now that the game is definitely coming out on December 10, is that what you’re saying?

MN: That’s more or less what I’m saying, I guess – yes.

Måske “more or less” og “I guess” ikke er helt det niveau af klippefast tiltro til datoen, investoren fiskede efter…

En anden interessant kommentar handler om at CD Projekt Red betragter Cyberpunk 2077 som et next-gen spil, som de samtidig udgiver til en generation af konsoller, der efterhånden har nogle år på bagen:

We are releasing a game which is, to be honest, a next-gen game, and we’re preparing it for fairly old machines, which poses certain unique challenges that won’t occur in future projects – at least in the next one.

Hele kaldet er ganske interessant og du kan læse en fuld afskrift her eller sågar høre det hele her.

6 KOMMENTARER

  1. MN: That’s more or less what I’m saying, I guess – yes.

    Synes denne sætning meget godt beskriver CDPR’s håndtering af denne release som helhed.

    Stadigvæk lidt underligt at hvis de gamle konsoller er årsagen, at det kan komme bag på dem så tæt på launch, og ligeså at 21 dage mere skulle kunne gøre en forskel her, nok ikke urealistisk den kan rykkes sig igen, men kan man i hele taget tillade sig at sige ens spil er gået guld hvis man ved det ikke fungere ordenligt på gamle konsoller? hmmm

  2. #1 Nu ved vi hvert fald at spillet kan gennemføres og problemet vedrører nuværende generation.

    Hvis det er nogle crashes de får eller måske performance problemer, er det meget sandsynligt de har en rimelig god ide om hvordan de skal løse det og hvis man har sådan en opgave hvor man bare slavisk kan gå igennem en liste af de samme problemer så tror jeg godt at “21 dage” kan gøre en rimelig forskel.

    Horizon Zero Dawn på PC crashede nærmest 4 gange i timen for mig, men det var mere eller mindre løst efter 3-4 uger.

    Så lige der tror jeg faktisk det er realistisk nok, jeg tænker også at selvom forsinkelsen kun er 21 dage har de jo muligheden for at prioritere tiden, så det kan være ~3-6 uger de har.

  3. #3 More or less… Hvis man da køber historien, ved snart ikke hvad man skal tro.

    Oprindeligt skulle det jo være kommet 16. April og man sagde man ville lave nxt-gen versioner senere, men nu siger de pludselig at cyberpunk er et next-gen spil og de har problemer med at køre det på de gamle konsoller, de selv samme konsoller det skulle være udkommet til d. 16 April oprindeligt., så kan man jo konkludere hvad man vil ud fra det.