Giddy up. cowboy.

I dag er dagen hvor Red Dead Redemption II endelig lander på PC. Dette betyder uden tvivl, at mange af jer skal til at kaste jer ud i historien om Van der Linde-banden for allerførste gang. Tilfældigvis har jeg selv netop gennemført spillet på PS4’eren, og jeg vil derfor giver jer grønne gunslingers et par spoilerfri råd med på vejen.

Forbered dig på en lang rejse

Da jeg snakkede med PBT, gav han udtryk for, at han havde brugt lang tid på at gennemføre det originale Red Dead Redemption, og jeg havde det på samme måde, indtil jeg spillede toeren.

Groft sagt er Red Dead 2’s story mode tre gange så lang som etterens. Det vil tage cirka lige så lang tid at opnå 100% completion i det originale Red Dead, som det vil tage at spille selve historien igennem i toeren. Det er nærmest en odyssé, man begiver sig ud på, men for satan hvor er det det hele værd.

Så meget at se, så meget at gøre.

Det er okay at være overvældet

Spillet starter langsomt og håndholdende, men lige pludselig bliver man sluppet fri i Red Deads verden. En verden der indeholder en vanvittig mængde af ekstra aktiviteter, mini-games, companions, mechanics og jeg skal komme efter dig.

Jeg er personligt typen som afskyr følelsen af, at man gør noget forkert, hvilket leder til at man går glip af noget – hvilket resulterede i, at jeg prøvede at lære at gøre det hele på én gang. Mine første mange timer med Red Dead 2 var derfor ikke særlig fornøjelige, og jeg endte bare med at være ekstremt træt i hovedet efter hver game session.

Så mit floskel-agtige råd er: tag det roligt, tro mig når jeg siger, at der tid nok til at nå det hele. Næsten alle spillets aspekter bliver gennemgået i story missions, så hold dig til dem, indtil du er en nogenlunde kompetent cowboy.

Hvad kan man sige, jeg er hooked.

Know thy cores

Cores er en af de få helt nye mechanics som Rockstar har introduceret i Red Dead 2 – og underligt nok bruger spillet nærmest intet krudt på at forklare, hvordan de virker. Kort fortalt har ens karakter tre Cores: en som repræsenterer Health, en som repræsenterer Stamina og en som repræsenterer Dead Eye (spillets version af bullet time).

Hver Core starter som udgangspunkt med at være fyldt op, men drænes automatisk over tid – præcis hvor lang tid kan man se under Player-sektionen i menuen. Hvis man ikke spiser nok, er forgiftet eller har for lidt (eller for meget) tøj på, drænes dine Cores endnu hurtigere. Genopfyldning af Cores forgår ved at spise “Provisions” som du har i din taske.

Cores er dog kun en indikator for hvad du har i reserve. Hvor meget Health, Stamina og Dead Eye du kan bruge uden at dræne dine reserver, er indikeret af ringene rundt om dine Cores. Tænk ringene som et regenerende skjold for dine Cores, når du bliver skudt på, så forsvinder ringen efterhånden og din Core bliver sårbar. Hvis din health Core rammer nul, så er du Red Dead. Det er derfor for meste dine ringe du skal holde øje med; sørg for at genopfylde dem løbende ved at drikke “Tonics”.

Lille tip: Dead Eye Core regenererer ikke selv, og den er konstant flad, så sørg for bruge masser af Chewing Tobacco og spise noget dyrekød bagefter. Og forresten har din hest også Cores – dog ikke en Dead Eye Core – så bliv ikke overrasket, hvis du pludselig har fem.

Lige over mappet finder man sine Cores

Help! Wanted!

Noget virkelig fedt og nyt i Red Dead 2 er deres systemer, som gør spilleren eftersøgt og endda udlover en dusør på deres liv. Noget virkelig ufedt er, at disse systemer overhovedet ikke bliver forklaret og spilleren selv må sjusse sig frem til, hvordan det virker.

Kort fortalt: Hvis du bryder en af de mange love i Red Dead 2, vil vidner smide alt hvad de har i hænderne og galopere hen til den nærmeste sherif. Når det kommer sheriffen for øre, hvilken rod du har været, sender han straks en gruppe ryttere hen til stedet, hvor forbrydelsen fandt sted for at arrestere eller skyde dig.

Spilleren har – ligesom i Rockstars andre spil – muligheden for at stikke af og vente på, at sheriffens mænd opgiver jagten. Det nye er dog, at spilleren først skal identificeres, før der kan blive udskrevet en dusør på dem. For at undgå identifikation kan man iklæde sig en bandana,  før man begiver sig ud i ulovligheder. Det gør, at et vidne som sladrer ikke kan give spillerens identitet.

På forunderligvis kan enhver person indenfor ordensmagten med det samme gennemskue alle former for forklædning, hvilket resulterer i, at man med det samme identificeres og får en fed dusør smidt i nakken.

En dusør som i øvrigt kun bliver større, jo flere politifolk man mejer ned i sit desperate flugtforsøg. Så prøv for gud skyld at stoppe vidnet inden de når ordensmagten, helst med ord eller lasso. Hvis det går galt og du får en kæmpe dusør på dit hoved, er det ikke verdens undergang. Det betyder blot, at du hele tiden har dusørjagere på nakken. Jo større dusør, jo flere og bedre bevæbnet bliver de.

Dine muligheder er her: at blive ved med at nakke hele bundtet, så snart de kommer tæt på (hvilket ikke forøger dusøren), at flygte til en anden stat, hvor du ikke er eftersøgt, eller at betale din egen dusør på posthuset.

Nogle gange bliver man nødt til at skyde sig fri og det kan blive dyrt i dusørpenge.

Udforsk, for helvede

Jeg tror ikke, at jeg nogensinde har oplevet en virtuel verden, hvor der er så meget at se, så mange at snakke med og så meget at gøre. Derudover er Red Dead Redemption II nok det smukkeste spil, der nogensinde er blevet skabt. Hver en bid af spillets kæmpe map har sine egne særprægede karakteristika og er en ren fornøjelse at gå på opdagelse i.

Godt tip til lange rejser: Hvis man placerer et waypoint på mappet, sætter sig op på hesten og aktiverer “Cinematic camera”, så rider hesten turen selv mens man kan nyde de fantastiske landskaber som spillet byder på. Det går ikke hurtigere på den måde, men man slipper for selv at holde hesten i gang.

“I’m just a poor lonesome cowboy, a long long way from home..”

Jeg vil egentlig ikke sige mere end det af frygt for at ødelægge alle overraskelserne, udover “Ride, ride with me boys!”.

18 KOMMENTARER

  1. #3 No problem feller. Tror jeg var forvirret over hvordan Cores fungerer i cirka.. de første 10 timer. Ikke fordi det er et dårligt system, men fordi at det bliver præsenteret på en elendig måde.
    Skriv endelig herinde hvis der er andet som giver anledning til forvirring.

  2. Jeg ved ikke om det er nævnt, men når du nakker en gut og han dør, vil der komme et rødt krys frem på skærmen. Er den derimod mørke rød, er fjenden kritisk skadet og vil bløde ud – det er grusomme sager, men stop gerne med at pløk på målet og se personen lide som aldrig set før

  3. Er der ikke også noget med man kan skyde op i luften for at “skræmme” andre mennesker UDEN at skyde på dem. mener man skal holde en tast nede for dette, og forklares vist heller ikke i spillet.

  4. #5 Det vidste jeg faktisk ikke og jeg er 60 timer inde i spillet Utroligt at man stadig kan opdage nye ting i spillet efter al den tid.
    #6 Dude, køb det nu! Har hørt at online delen efterhånden er blevet ret fantastisk. Vi kan ride ud og fange nogle bounties sammen. + Vi kan endda lave en klan!
    #7 Har godt hørt at der er kæmpe problem med PC versionen, det er virkelig ærgerligt at Rockstar er så uskarpe på det punkt.

  5. #8 Jo! Spillet er propfuld af uforklaret features. På PS4 trykker man pil op mens man har trukket en pistol for at rette våbnet opad og skyde advarselsskud.

  6. Hvis ens health core bliver tømt, er man altså ikke død. Man regenererer bare liv meget langsomt. Jeg gennemførte spillet uden at være meget opmærksom på mine cores uden større problemer.

  7. #5 / #9 Samme gælder dyr, rammer du et dårligt skud eller bruger et våben der ikke er godt nok kan man risikere at hjorten bare ligger sig ned og skriger

    Hvis det så sker, så lad endelig være med at skyde den, bare løb op til den og vent på “kill” ikonet kommer frem, så vil Arthur trække sin kniv og stikke den i dyret.

    Derved kan et 3-stjernet dyr stadig reddes, men hvis du skyder den igen ryger den 1-2 stjerner ned i kvalitet med det samme!

    #14 Helt sikkert, det er netop der RDR spillene, især 2’eren, er virkelig gode IMHO.

    Du vil også se mange flere folk der beklager sig rundt omkring på forums netop fordi de ikke fatter at det er et sløvere spil med indlevelse og exploration osv, rigtig mange ser bare at det er open-world of lavet af R* og kan slet ikke forstår hvordan det ikke bare er GTA med heste.

    Det lyder lidt sjovt men det er en af de bedste RPG spil jeg har spillet, der er egentlig ikke så mange traditionelle RPG-elementer, men selve RP delen, roleplay, der holder RDR2 bare 100%.

    Når jeg spiller ER jeg Arthur, og af samme grund tonser jeg ikke bare rundt i spillet som i GTA. Næh du jeg vågner i campen, laver en kop kaffe, hugger lidt brænde, giver hø til hestene, sætter mig ned for at spise lidt af Pearson’s stew, og så rider jeg ellers bare ud for at jage eller gå på opdagelse, og jeg nyder hvert et sekund!

    I øvrigt et tip til PC spillerne, skrev i en anden RDR post om hvordan det i RDR2 faktisk kan være en fordel at sætte ens mouse settings til “Direct Input” istedet for “Raw Input” som jeg personligt plejer at bruge i alle spil. Direct Input gør dog at du kan aime uden alt lagger imens du holder en knap nede, f.eks. hvis man sprinter med hesten og prøver at aime, hvis det lagger der, så brug Direct Input.

    Det nye jeg så har fundet ud af er “mouse smoothing” kan hjælpe en del også, selvom Direct Input hjalp en del for mig så havde jeg stadig problemer med at lave små justeringer når jeg aimede, det var som om sigtekornet lige skippede en halv mm for meget eller for lidt, men med smoothing slideren på 100% er det helt væk og nu alt bare flydende.

    Var lige ved at lave et klip selv men fandt sgu et på YT: https://www.youtube.com/watch?v=qNWmA8yXb9k så hvis i har samme problem, så få sat smoothing på med det samme!

    I øvrigt kan jeg også anbefale at gå ind i camera settings og sætte third person til “horse relative” i stedet for “camera relative” det gør at det kun er dig som styrer hesten, så hvis du holder W i bund og rider på sletten og du gerne lige vil flytte musen til en af siderne for at se Arthur fra siden så kan du gøre det uden at hesten drejer til den anden side, plus det gør også at når du aimer så tonser hesten ikke bare i den retning, skide træls at løbe mod nogen man skyder mod, eller at man gør folk vrede når man prøver at greete dem fordi hesten går ind i dem med standard camera controls..

    Puha, blev en længere smøre men det var et par problemer og fixes som jeg selv var riiiiimelig træt af, så tænkte det kunne være andre havde samme problemer!

    #13 True, man kan i teorien lade dem droppe, det gør dog tingene sværere, f.eks. så gælder ens dead-eye core også for ens normale aim

    Så hvis dead-eye coren er HELT tom, så vil dit aim faktisk stadig svinge frem og tilbage når du aimer UDEN dead-eye, så selv hvis man ikke bruger f.eks. dead-eye kan det være værd at holde ens cores oppe. Og så kan du også tage mere damage og sprinte længere selvfølgelig med fyldte cores, samme gælder for hesten.

  8. Fik köbt spillet igår! Havde lidt problemer med sort loadingscreen og crashes ingame, men nu körer det fuldt ud.

    SPillets grafik er noget af det mest fantastiske jeg har set på. Jeg forsvinder fuldständig hen i omgivelserne en gang i mellem og gelemmer helt at jeg spiller et spil. Dertil er spillet jo sygt underholdende og jeg elsker hele temaet. Så fedt at man spiller med JohnMarston og ser hvordan han faktisk havde fået de ar i hovedet han nu engang har. 11/10

  9. #17 Yeah synes også det var fedt at se, også ligesom mange andre en fed mission fordi den fungerer både for dem der har spillet RDR og dem som ikke har.

    Hvis man ikke har spillet RDR så ved man bare at det er en gut der hedder John Marston som er blevet angrebet af en ulv i bjergene, og man skal hjælpe ham fordi han er en del af banden.

    Hvis man derimod har spillet RDR så er det et glædeligt gensyn og et mysterie løst som man har undret sig over igennem RDR, hvordan fik John de store ar i ansigtet.

    Der er en del missioner der er lavet på den måde, som sagtens kan stå alene, men lige har lidt extra hvis man også har spillet RDR.