Der er mørk mjød, nyslebne økser og aseprutter i luften hos Ubisoft. Assassin’s Creed Valhalla er under en måned fra sin udgivelse, og vi fik fornøjelsen af at kigge på et af de tidlige områder i spillet.

Undervejs fik vi prøvet kræfter med nogle af de raids man kan kaste sig over, verbale dueller i form af lyting, tømmermændsfremprovokerende drukspil og selvfølgelig en aller helvedes masse rå vikingevold.

Ud fra oplevelserne her, har vi fundet frem til seks ting, som er værd at glæde sig til i spillet, efterfulgt af en bekymring omkring spillets historie, i særdeleshed møntet på hovedpersonen Eivors motivation.

Se med her:

Assassin’s Creed udkommer den 10. november til PC, Xbox One og PlayStation 4, samt Xbox Series X og PlayStation 5 på deres respektive udgivelsesdatoer.

33 KOMMENTARER

  1. Mener heller ikke der behøves anden grund til volden, end at det er Vikinger der gør det de nu en gang var bedst til.

  2. År 920 var ikke 2020, og vikingerne led under et brutalt kulturelt angreb fra de kristne!

    Så er den motivation vist på plads.

  3. @chrism rigtig fin video og gennemgang. Eneste forbedringsforslag: lyden til spillet var meget lav i forhold til dig – den kunne sagtens være højere i de sekvenser hvor du ikke snakker.

  4. Enig, vikingerne var the bad guys men det kan altså også være virkelig sjovt engang imellem at spille som “the bad guy” da 95% af alle spil handler om at være helten.

    Vikingerne var altid set af alle andre som værende barbariske hedninge der bare skulle slagtes og de ansås som værende en pest for verden, man kan vel ikke bebrejde en hund for at være for meget hund, og de var nok ikke super fine i kanten, men i sidste ende så var de primært landmænd der søgte efter bedre jord da nordens klima dengang var utrolig svær at leve i året rundt og maden var virkelig svær at få til at hænge sammen, så deres primære motivation har nok været overlevelse, jagten på bedre land de kunne leve af, og den eneste måde de ligesom kunne det var ved at plyndre og overtage det ved magt og vold, da det ligesom var deres spidskompetence.

  5. Mange tak for jeres foreløbige feedback, både til indhold og det tekniske i videoen.

    Med hensyn til min betragtning omkring Eivors manglende motiv, så synes jeg det er svært at argumentere for mængden af vold i et computerspil, når grundlaget blot er rendyrket vold og historisk korrekthed. Jeg sammenligner det lidt med et spil, hvor man skal indtage rollen som en soldat, der repræsenterer det nazistiske styre under 2. verdenskrig. Det virker bare lidt “off”, at skulle være en del af en invaderende hær, som drager i krig på et egoistisk grundlag. Jeg er ikke helt glad ved den, og derfor håber jeg Ubisoft får spundet en solid historie sammen, med et motiv for Eivor som strækker sig ud over den “almindelige” hunger efter blod og dominans.

    Med hensyn til det tekniske i videoen, så er det stadig relativt nyt territorium for os her på DR. Vi lærer noget nyt for hver video, både i forhold til hvordan den skal redigeres, optages speak, holdes en rød tråd, ja, alt det som vi endnu ikke ved, men som vi finder ud af løbende. Personligt synes jeg det er sjovt at lege med formatet, og der kommer helt sikkert mere af det i fremtiden. Så smid endelig mere feedback efter os, så vi kan blive endnu skarpere.

  6. #10 Motivationen er jo overlevelse, hvis du er ved at sulte og dø af hungersnød og de indser de ikke kan leve af landet, skal de så bare ligge sig ned at dø? England giver sku ikke ved dørene, de er alle sammen kristne og de ser alle andre der ikke er som hedninge og fjender.

    I de andre trailers som er released siger ubisoft også at spillet starter i Norge hvor de bliver nød til at forlade stedet i håb om at finde bedre land de kan overtage og bosætte sig, plyndre og togter er noget vikinger altid har gjort det er vi enige om, men det her handler overordnet set primært omkring overlevelse og at sikre fremtiden for deres folk.

  7. Jeg forestiller mig når de ankommer til england for at nappe et lille stykke land at der kommer konflikter da jeg ikke tror englænderne er helt enige i de skal det, og så udspiller magten om dominans sig der fra.

  8. #11 + #12: Så hvis du sidder derhjemme, er løbet tør for mad og ikke har penge til at gå ned i Netto, så skal jeg sympatisere med din beslutning om at plukke æbler fra naboens grund? Og efter naboen så beder dig holde nallerne for dig selv, så skal din beslutning om at angribe vedkommendes køleskab så også glorificeres?

  9. Opfølgning til #13: Lad mig igen understrege, at jeg ikke kender det fulde historiske forløb i AC Valhalla, og at det er de præmisser der indtil videre er præsenteret, som jeg finder “dodgy”. Det kan sagtens være, at der kommer en anden form for motivation, som jeg nemmere kan tilgodese, men det der indtil videre er offentliggjort, synes jeg virker for… well, nemt.

  10. #13 Haha jeg siger ikke motivationen er god eller sympatisk men igen så kan det altså godt være sjovt at spille tyran rollen engang imellem, men jeg kan da godt sympatisere med at man går til ekstremer for ikke at uddø, survival of the fittest, og tænker ikke man kan sidestille situationen med et moderne scenarie, og ja hvis jeg var ved at dø af sult så stjal jeg gerne æbler fra naboen have frem for at dø af sult.

  11. Gamespot har et interview med spillets Narrative Director, Darby McDevitt, hvor de netop snakker om præmissen om at spille “as the conqueror, not the protector”:

    “There’s a bit of–what we say in literature or film–that depiction is not endorsement,” McDevitt added. “It’s a bit harder to make that argument with a video game, when you’re actually participating in it, but we’ve tried to be very even handed about it.”

    He concluded: “And I hope that when you play this game, as you move through it, you’ll see that we start to pull off the gas a little bit with the invasion aspect. And the territories that you see in the back half of the game, the reasons for meeting these people are actually much more diverse. [Valhalla] does start with, ‘Let’s go in and knock some pots and pans over heads and take over some forts so that the people know that we’re here to stay.’ But in the back half of the game, we go deeper into more human stories and more interesting and diverse stories.”

    Link: https://www.gamespot.com/articles/how-assassins-creed-valhalla-handles-your-role-as-an-invader/1100-6483285/?ftag=CAD-01-10abi2f

    Intet egentlig konkret fra McDevitt om hvordan det bliver håndteret, men det lader til de er bevidste om at det er en lidt skæv præmis.

  12. @chrism Jeg kan se, der også bliver snakket om lyden i kommentarerne på YouTube. Hvis du ikke gør det allerede, så vil jeg anbefale dig at optage din speak i mono. Så bliver lyden ens i både højre og venstre side. Bruger du/I Audacity?

  13. @vampiriceye – her kommer eksklusiv viden om arbejdet bag videoen: speaket er optaget på min telefon, og efterfølgende smidt direkte ind til redigering sammen med videoen, uden behandling af lydkvalitet eller lignende; jeg havde ganske enkelt ikke tid til at gøre mere ud af det.

    Men jeg har allerede tillært mig ny viden om hvad jeg fremover skal gøre, både når jeg optager og redigerer (og ja, der kigges også efter reelle mikrofoner til formålet).

    Men helt klart en god ide, bare at få det ud i mono, i hvert fald indtil jeg bedre kan beherske og styre et stereooutput.

  14. #19 Når det kommer til at optage din egen stemme, så skal det vist være et helt særligt scenarie, hvis det skal give mening at optage i andet end mono. Uanset hvor dygtig du er, så vil mono være at foretrække i nærmest alle tilfælde, hvor du bare optager din egen stemme og intet andet.:)

  15. Altså nu er det jo ikke svært at finde youtube videoer omkring spil som også er bedre produceret, jeg synes personligt charmen ved DR er at i stadig benytter det skrevne ord, bare en personlig præference.

    Hvis i begynder at erstatte jeres fine artikler med youtube videoer så kan man jo lige så godt bare gå på youtube til at begynde med.

    Og @chrism behersker jo det skrevne ord ret fornuftigt ved jeg, så det vil jeg da faktisk foretrække fremadrettet også, eller som minimum begge dele.

  16. #21: Pointen med vores indtræden på YouTube, er at vi her potentielt bedre kan formidle særlige elementer ved et spil. YouTube bliver på ingen måde en erstatning for sitet, men er primært tænkt som et supplement til vores øvrige dækning.

    Vi eksperimenterer stadig med hvilken slags indhold vi skal/vil levere, og hvordan vi bedst gør det – så for nu tager vi al den feedback vi kan få.

  17. #11 – Der var ikke hungersnød i skandinavien i vikingetiden, vikingetidens raids var ikke drevet af desperation. En meget stor del af vikinge angrebme vestover kom fra Danmark, et veritabelt kornkammer. Raidsne var sammen med handel med til at opakumulere rigdomme hos de konger i skandinavien der aktivt bekæmpede og udslettede hinanden. Når ens magt var funderet i hvorvidt man var istand til at øse guld, sølv og silke ud over regionens stormænd – eller arrangere muligheder for de selv kan drage ud og tage for sig af godterne i rigeligt mål… Så bliver raidsne en naturlig selvfølge. Det samme med hirden, de trofaste krigeres trofasthed var noget man betalte sig til. Det er i det lys man skal se vikinge tidens plyndringstogter.

  18. #28 Det er nok også smartest at styre uden om det, men hvis der alligevel er fuld smadder på voldsorgiet, så er det jo aldrig til at sige, hvor langt Ubisoft vil gå.

  19. #29: True. Blodig vold er der rigeligt af, men uanset hvor historisk korrekt det ville være med en “press X to rape”-kommando, så er det nok liiige lovlig betændt at inkludere sådan en gameplay-mekanik.

  20. #30 Det er egentlig sjovt, hvordan man skelner. Umotiveret, brutal vold er jo heller ikke sjovt i virkeligheden, men det har vi intet problem med at inkludere i spil. Jeg har heller intet problem med det. Men jeg ville nok studse lidt over det, hvis den der “press X to rape” lige pludselig dukkede op.

  21. #31 – Jeg tror aldrig du kommer til at se unhinged Skandinavisk kultur i et spil. Der ville være massere af minigames og sidequests der er alt for upassende. Som missionen hvor man vælger hvem af ungerne der skal druknes i en brønd for at sikre krigslykken, minigamet hvor man kyler de besejredes spædbørn mod spydspidserne eller begravelsen med rituel gruppevoldtægt og dertilhørende menneskeofring.