Ubisoft er snart klar med deres nye taktiske singleplayer online co-op multiplayer rollespilsfokuserede 3rd person shooter The Division. Vi har været en tur i det svenske for at se, om de virkelig kan klemme så mange forskellige ting ned i ét spil. Vi fik tiltusket os en masse spilletid og tonsvis af informationer. Læs derfor med i vores preview, der bliver en tretrinsraket. Først får du lidt generelt info og indsigt i co-op. I del to kigger vi på PvP og The Dark Zone, og så slutter vi af med et festfyrværkeri af en video i del tre.

Kolde og skræmmende rammer

Koldt, mørkt og fremmed. Starten på preview eventet i Malmø kunne ikke have startet mere sigende, da vi tog afsted til broderlandet for at kigge nærmere på Ubisofts nyeste IP, The Division. Temperaturen var et godt stykke under frysepunktet og de ny-inførte ID-kontroller på Øresundsforbindelsen gav et dystopisk og nærmest post-apokalyptisk indtryk på en mørkt og tidlig onsdag morgen. Stemningen var derfor sat på bedste (og mest skræmmende) vis, da vi ankom til “Slagthuset” i Malmø. The Division foregår nemlig i en karantæneramt New York City, hvor en isnende kold vinter har hjulpet til med at lægge gader og stræder øde.

BilledeBillede

Efter en kort introduktion til spillet blev vi parret op tre og tre. To journalister og én repræsentant fra Ubisoft Massive, et af de fire udviklerhold bag The Division. Jeg blev teamet op med holdet fra Gamereactor og en af de sjoveste Massive-folk, jeg endnu har mødt. Derefter blev vi placeret foran hver vores Xbox 1 og så blev controllerne ellers taget i hænderne. Endelig kunne vi prøve kræfter med et af de – på papiret – mest interessante AAA titler i meget lang tid!

Pre postapokalyptisk kaos

Fravær af håb. Det er ofte et af kendetegnene ved de utallige postapokalyptiske verdener, vi spillere har udforsket i spil efter spil, år efter år. The Division giver os håb. Bogstavelig talt, da apokalypsen endnu ikke har udfoldet sig. Verdenen kan faktisk reddes og håbet lever. Omend det er en smule spinkelt og ve befinder os på afgrundens og undergangens rand.

BilledeBillede

På fantastisk samfundskritisk vis benytter Ubisofts forfattere sig af muligheden for at rette fokus imod menneskets ustoppelige glubende grådighed. Det er nemlig kapitalismens største helligdag, Black Friday, der er startskuddet til samfundets totale kollaps. Onde kræfter kreerer en virus, der spreder sig via pengesedler. Fra seddel til seddel, hånd til hånd og alle de steder man som storbymenneske nu sætter sit fingeraftryk. På nærmest ingen tid udbryder der en katastrofal og dødelig pandemi, der får hele USA’s regering til at bryde sammen på blot fem dage . Det biokemiske angreb får politi, brandvæsen, hospitaler og selv hæren til at falde fra hinanden, og uden adgang til basale nødvendigheder som mad og vand følger resten af samfundet trop. Med et ord: Kaos!

Det kan lyde som en rigtig knaldroman fra Tom Clancy – og det er det vel også på en måde – men faktisk har forfatterne taget udgangspunkt i virkelige hændelser. Sådan da. Tilbage i 2001 afholdte den amerikanske regering nemlig en stor simulation af et biokemisk angreb kaldet “Operation Dark Winter”. Det var heldigvis bare en simulation. Fordi den viste nemlig, at sådan et angreb kunne resultere i en vaskeægte katastrofe for ikke bare USA, men også resten af verdenen. Om den virkelige regering så også valgte at uddanne tophemmelige “sleeper agents”, som vi ser i The Division, melder Wikipedia ikke noget om.

98 KOMMENTARER

  1. #1 Tak JEG glæder mig dælme også!

    #2 Oh yeah … har også glædet mig. Og TAK!

    #3 Sorry. Men der er SÅ meget, at vi hellere ville dumpe det ad tre gange. Der er 16.000 tegn bare i del 1. Så vi spreder lidt ud, hehe.

    #4 Hvor skal du spille? Jeg spiller nok på PC, og skal have masser af rushere at spille med.

  2. Hvad med classes?

    Nogen steder skriver de at det bliver uden classes mens andre steder står der at der findes “tanks”, “Healers” og “DPS” classes

  3. #12 Det kommer jeg ind på i del 2.

    Men der er INGEN classes. Men du kan “specce” til forskellige arketyper eller blande det hele, hvis du ønsker. Og du kan skifte “spec” lige så tosset, du vil.

    Så ingen traditionelle klasser, men du kan lave lige den klasse du vil med specs.

  4. Fin artikel og sjov läsning!!

    Har dog et spörgsmål bananaman. Så i en kommentar på en anden artikel at du ikke synes om Destiny men du virker ju ret så begejstret for Division.
    Rent gameplay mässigt virker de ret ens. Mmo som man kan spille singleplayer men helst i grupper, temmelig ens rpg elementer.

    Ville bare hörer hvad du synes forskellen er på de to? Eller er det blasfami at sammenligne de to.

  5. #14 Tak

    Ift Destiny. Mit største problem med Destiny har hele tiden været tre ting.

    1. Mangel på indhold. Man laver det samme hele tiden på de samme locations. Det er et ekstremt kedeligt grind. Det er en kende bedre nu, men det er stadigvæk meget grindy.

    2. Opgaverne ligner hinanden. Helt vildt. Kæmp dig hen til den her computer. Vent imens din robotven hacker ved computeren og holder fjender væk.

    3. AI’en er MEGA kedelig at spille imod. Halo havde de sjoveste fjender og den fedeste fysik. Destiny har intet af dette. Desværre.

    Men der er en flot skybox

    The Division ser ud til at have et bedre bud på de tre ting. Der er meget at lave, og opgaverne virker meget forskellige. Også selvom det ofte er search and rescue eller search and kill. PvE og PvP virker langt sjovere, og så er AI’en efter min bedste overbevisning noget mere solid i Division.

  6. Fandens også – så skete det igen. Havde besluttet at jeg ikke gad FPS mere, og især ikke Tom Clancy. Men på grund af BB´s strålende artikel – så er jeg nøødt til at joine betaen og hive min arbejds kollegar med, POKKERS

    Tak for en kanon review BB!

    Sry BB – jeg skrev forkert i min fråde Jeg ved godt at det ikke er et “review” lod mig rive med Men stadig en dejlig appetit vækker:-)

  7. …lige som jeg troede jeg havde fået min hype sådan nogenlunde under sund kontrol …
    Det bliver sgu nok en preorder. ..

  8. Du har fået mig overtalt Banan! Jeg var ikke sikker på jeg skulle have spillet før, men det skal jeg helt sikkert nu. Mangler noget nyt til min PC udover Fallout jeg kan smide maaaaange timer i!

    Skide godt skrevet. Men kan altid gætte når det er dig der har skrevet en artikel, du er helt din egen.

  9. #16 Tak tak … men husk nu, at det absolut IKKE ER EN ANMELDELSE!!!! Det er et preview. Har nok set omkring 2% af spillet. Bare lige så du ikke tager det for mere end hvad det er. Og det er ikke færdig kode. Selvom det nok er meget tæt på!

    #17 Hehe … undskyld!

    #18 Tak Er glad for, at du kan li stilen!

    Og ja, jeg tror også, at der ligger mange mange timer gemt i det her spil. Og jeg er klar på at spille med en masse rushere

    Jeg glæder mig bare til at kunne nyde spillet lidt mere. Sådanne events er altid lidt stressede, da man skal se så meget som overhovedet muligt på kort tid. Og så er det lidt svært at leve sig ind i det, da man ved, at intet af ens progression bliver til noget.

    Glæder mig sindssygt meget til at kunne nyde byen noget mere. Jeg tror, at der er sygt meget at se! Og stemningen og looket er ramt sublimt!

  10. #15

    fan, du har präcis ödelagt destiny for mig. Jeg har synes det har väret svärt at blive fanget af Destiny, netop pga. det med deres quests system – go to a then b, set up Ghost, kill everyone.

    Synes det var ret sjovt da jeg begyndte spille det med brormand, men nu irritere jeg mig bare på spillet igen

    Gläder mig dog til at se hvad Division har at byde på. Tror det kan blive det helt store. Ved dog bare ikke om det skal ejes på PS eller PC.



  11. Super god video der sammenligner grafik fra det nyeste press event build med E3 2012 præsentationen. fair,seriøs gennemgang. Ingen OMG DOWNGRADE!!!1 skrålen her.

    Ærgrer mig godt nok over mange af de mangler der er i det nyeste build. En stor del af det der gjorde E3 reveal så imponerende, var deres dynamic global illumination system. Ser ud som det fuldstændig er blevet skrottet, eller i hvert fald nedgraderet gevaldigt.

    Håber virkelig vi kommer til at se det igen i retail buildet

  12. #23 Jeg er sgu spændt på at se en PC-version i fuld firspring. Så vidt jeg ved, at de vist kun vist konsol versionen frem.

    Men det er en fed gennemgang … og en skam, hvis de har skrottet global illumination. Det så sindssygt fedt ud!

  13. #25 Tak

    Jeg synes, at spillet fungerede rigtig godt med en controller. Selvom fundamentet er 100% rollespil, så er skeletet et super solidt action spil 3rd person shooter, ganske som de store AAA titler. Coversystem, sigtemekanik og andet fungerer efter min mening glimrende, og det var ikke rigtig noget, som man tænkte over, hvilket er en god ting.

    Ift aim assist mener jeg, at der var en lille smule, men jeg mærkede faktisk ikke det store til det. Vi fik ikke lov til at rode med settings, så jeg kan ikke svare dig helt præcist på det endnu.

  14. #26 Takker

    Del 3 bliver som skrevet en video. Det bliver en masse video fra spilsessions tilsat vores interview med en super cool lead udvikler

    Han snakker blandt andet om, at han altid selv spiller spillet helt solo, hvilket også bare lyder mega fedt!

  15. God artikel Dennis! Jeg er helt sikkert klar på noget pvp action, når spillet udkommer.

    En lille rettelse – rouge er en farve, rogue er noget man er 😉

  16. #31 Undskyld

    Jeg ville ikke hype, uden at jeg selv blev hyped. Især ikke PvP, da det som skrevet absolut ikke er noget, jeg normalt gidder at bruge tid på.

  17. Med 30 spillere per Darkzone instans, så kan det hurtigt blive kaos.

    Min eneste bekymring vil være det her med at gå ind foran folk der er i gang med PvE for at flagge dem som Rogues som man så bare nakker bagefter.

    Det er et klassisk douche-bag move, som helt sikkert bliver brugt her. En skam Ubi ikke har ville give det så meget omtanke.

  18. Godt at læse anden del også. Glæder mig til tredie.
    Hvordan med bygninger? Er alt spærret af med træplader og skidt. Eller kan man gå ind i bygninger og nå op på de højere etager?

  19. #34 Ja, det kan man levende forestille sig. Kaos i PvP. Lead udvikleren sagde dog, at ved de fleste af deres interne men meget omfattende tests, spillede mange af spillerne faktisk som “good guys”. Som Division Agent er man jo faktisk good guy, og har til opgave at holde ro og orden. Derfor er det at blive renegade og aktivt modarbejde andre spillere faktisk lidt imod spillets “lore”. Det alene holder faktisk en masse spillere i den gode ende. Men nu får vi at se. Håber der kommer deciderede rollespilsservere, hvor folk spiller deres rolle

    #35 Ja, det var super fedt at høre. Han sniger sig ind i The Dark Zone, sniger sig rundt og sniger sig ud. Det lyder faktisk MEEEEGA sjovt

    #36 Man kan af teknologiske årsager selvfølgelig ikke vade ind i tusinder og atter tusinder af bygninger. Det ville et spil af sådan en størrelse ikke kunne klare. MEN … der var overraskende mange åbne bygninger, og der er en del safehouses og lignende, som man kan gå ind i. Jeg var positivt overrasket.

    #37 Well … quit your dayjob, haha!

  20. #38 Jeg så et par videoer på YouTube i går, og det ser også ud til at Rogue agents får det hårdt.

    Jeg har ikke som udgangspunkt et problem i PvP delen, det er ikke noget jeg regner med aktivt at bruge tid på.

    Mit problem er med troldene som jeg ikke gider

  21. #5
    Helt klart pc, med mit nye nvidia 970 og 144hz skærm så dur min xbox 260 ikke mere selv om det ville blive på et 4k tv
    Jeg må se hvornår det lander på pc, også finde jer. mangler nemlig også co-op spiller og genenelt pc spillere at game online med.

  22. #39 Ja, min opfattelse af at være rogue er i hvert fald, at man er max presset hele tiden. Der er gode ting ved at dræbe rogues. Derfor håber jeg, at folk oftest spiller på den gode side.

    Men det ville være godt med et løsning, der gjorde det sværere at ramme.

    En løsning kunne måske være, at Ubisoft implementerer en advarsel, hvis man rammer en anden spiller ved en fejl. Rammer man mere end én gang, så falder hammeren.

    Og VIL man så ramme og få rogue status, evt ved at surprise angreb, kunne man “afsikre” sit våben ved at trykke på en tast. Således ville man ikke få advarslet og gå direkte til rogue status.

    Ane rikke om det ville virke

    #40 Du kommer bar’

  23. Har lige set Pixeltv’s 4 små “film” af deres gameplay. Jeg vil ikke kommentere på de to anmeldere, men at høre på dem og så læse BB’s artikel, så kan man jo kun konstatere at der altid er forskellige meninger om et spil

    Der er tider hvor jeg sad og tænkte: Er det mon forskellige events I har været til?

    Godt arbejde fra din side BB og ser frem til sidste del.
    Spillet er nu forudbestilt til PC sammen med en beta access, så jeg er klar når den tid kommer

  24. #42 Det var faktisk 100% samme event

    Men ja, der er stor forskel på, hvordan man nu synes, at et spil har været. Personlig var jeg blæst lidt bagover og havde det enormt sjovt!

  25. #43 Jeg ser i hvert fald frem til at komme i gang med det spil.
    Personligt har jeg et problem med et review der som det første begynder at beklage sig over, at man ikke kan customize sin karakter nok. Jeg synes det fortæller mere om personens tilgang til spillet, end det giver et indtryk af spillet.
    Hvis man allerede fra starten irriterer sig over manglende mulighed for at give ens karakter en tatovering, så er man jo allerede i et negativt mindset. Og så synes jeg også det fortæller meget godt hvor forvente folk er blevet og hvilke krav der bliver sat til nye spil. Alt skal være perfekt, man skal kunne gøre alt (free-roaming), det skal være svært – men ikke alt for svært og så skal man kunne spille det i meget lang tid uden det bliver et grind og ensformigt

    Men Pixeltvs review sammenholdt med dit får mig til at se endnu mere frem til spillet. Mine forventninger er ikke skruet så meget i vejret, så tror jeg bliver lige så glad for det som jeg blev for Watch_Dogs

  26. Fedt preview – the hype is real! Lige et spørgsmål: Kommer PC-spillene, PS4-spillere og XBox-spillere til at spille sammen på de samme servere eller bliver det opdelt? Tænker PC-spillerne har en fordel pga. bedre styring

  27. God dammit Banana Tror jeg er nødt til at forudbestille skidtet nu også, havde ellers besluttet mig for at jeg ville springe over da PvP ikke umiddelbart fanger mig, men hvis PvE delen virker godt, så er jeg nødt til at eje det.

    Rigtig godt review indtil videre, glæder mig til den sidste del! Hvornår forventer du den er online?

  28. #46

    Ikke for at fluekneppe, men det er vigtigt at du er klar over det er et preview, og ikke et review.

    Del 3 kommer op en gang i dag.

    BANAN, GIEF NAUW!

  29. #44 Det er selvfølgelig fint at forholde sig kritisk. Det skal man. Og håber ikke, at min positivt stemte artikel blot virker som tom hype. Min positivitet er bestemt ægte.

    Og nu har jeg ikke set Pixels dækning. Og det er nok også blot et PREVIEW og ikke et REVIEW

    Men de klager da forhåbentlig ikke over, at man ikke kan tattovere sin karakter?!?

    For man er bogstavelig talt iklædt vintertøj fra top til tå, med både hue og vanter. Der stikker derfor kun et lille ansigt frem … og hvem faen gidder at have en masse blæk i ansigtet, med mindre man er rocker? Og i The Dark Zone har man tilmed en iltmaske på, hvilket går, at kun kinderne stikker frem. Tattoveringer er 100% overflødige og ligegyldige.

    Derudover rodede jeg ikke meget med caracter creatoren. Gad ikke spendere tiden på den. Ville hellere spille.

    #45 Haha, tak. Og NEJ! Det tror jeg bestemt ikke. Konsollerne ville få rykket flere nye røvhuller pga. controller vs mus. Så det håber jeg bestemt ikke. Og jeg kunne ikke i min mest levende fantasi forestille mig det.

    #46 Tak Men det er ikke et review. Det er et Preview. Baseret på omkring 2% af spillet. Så tag det ikke for mere end det. Det er ret vigtigt!

    Sidste del kommer, når jeg har overstået min eksamen i dag … håber det bliver i aften. Ellers er det i morgen.

    Og … vi har fået lov til at previewe PC versionen også. Den skriver jeg mere om til den kommende weekend, hehe.

  30. Rigtig god artikel!

    Kunne være fedt, hvis de implementeret et standing system, som de bruger i EvE, hvor når man har været rogue nok gange, så bliver stemplet med det samme når man kommer ind.

  31. #48 Ja, min fejl, det er selvfølgelig et preview og ikke et review. Det siger både du og dem jo også højt og tydeligt

    Hvis du ser den første video (https://youtu.be/nX7Hbc8fk-w) fra ca. 0:42 til 0:58, så snakker de der om mulighederne for customization og at de godt kunne ønske sig mere. Citat: “Tatoveringer, piercinger du ved, alt sådan standarden”. I min verden så er det altså at blive for forvent med spil. Personlig er jeg da piv-ligeglad med hvordan min karakter ser ud efter jeg går igang med spillet. Tøjet og sådan kan da være sjovt nok at ændre på (og det kan man så vidt jeg kan forstå), men om han/hun har en tatovering på højre balle eller ej, det er altså ikke noget der kan få mit blod i kog

  32. #49 Tak

    Ja, et standing system er faktisk en virkelig god ide. Det ville måske også gøre det sådan, at folk kunne grupperes ift. preferencer og lignende. Eller at man fik en warning om, at der er potentielle rogues i området.

    #50 Hehe, godt så

    Jeg har det lidt ambivalent ift. character creators. For på den ene side elsker jeg detaljer. Elsker at lave en karakter, der er præcis som jeg vil have det. Men 9/10 gange dækkes denne karakter med tøj/armor, og man ser så godt som aldrig de personlige “touches” man har givet karakteren. Lige på nær i samtale-sekvenser.

    I The Division er der vist ikke så meget samtale knald, det er 99% gameplay og action. Så mit bud er, at du meget meget sjældent ser din karakter “out of the action” og med tid til at kigge på ansigtstattoveringer. Jeg håber dog, at der er tonsvis af loot, så min karakter kan få et super fedt outfit. Det ville jeg langt hellere, at de brugte tid på at lave, fremfor en super detaljeret creator. I hvert fald i The Division.

  33. Der er bestemt stor risiko forbundet med at gå Rogue. Dem som dræber dig får både loot OG det XP rogues mister.

    Til info holdes der meget øje med hvor mange der går rogue. I Alphaen var det ca. 10-12% af spillerne – så ifølge dette vil man ikke altid bliver overfuset af loot liderlige mennesker.

  34. #54 Det ved vi jo nok først i næste uge

    Dem af os der har lavet preorder på Steam har beta’en liggende som et ekstra spil, så jeg går ud fra det bare er et spørgsmål om at din uPlay account bliver flagged.

  35. #56
    *Fedte Fedte Fedte*
    Hvis ikke du skal bruge den Beta key, så kender jeg “tilfældigvis” et hamster som godt kan bruge den..

  36. #52 Ja, de snakkede godt nok om, at det var ret få, der gik rogue. Det passer også meget godt i spillets historie, hvor man jo er på de godes side.

  37. FEEEDT! Men tror lige at jeg venter pænt på at Youtube har HD versionen klar…!

    edit: så også ud til at jeg lige blev subscriber number one på kanalen! woooohoo!

  38. Så fik jeg set videoen også. God video, med dejlig info. Spillet ser virkelig godt ud!

    Banan, da de offentliggjort spillet var en feature, at sneen smeltede der hvor en granat smeltede fx. Ved du om det stadig er med? I de efterfølgende videoer der er kommet, ser det nemlig ikke sådan ud.

  39. #62 Haha … 4ever V.I.P!

    #64 Tak!

    Mht granater og sne, så var det ikke noget, som jeg opdagede, da jeg ikke vidste noget til den feature. Jeg kan da lige trille igennem mine optagelser for at se, om det sker! Men visse ting er blevet cuttet ift. det grafiske. I hvert fald på X1 versionen.

    #65 thx

  40. #64:
    Spillet har lidt en del af grafik nedtoning som vi før har diskuteret. Det kunne snildt være noget af det øjeguf vi blev sat i vente der er røget i svinget. Det kan vi takke konsolerne for.

  41. #67/68 Yeah, det er altid træls med en nedtoning. Men jeg vil vente på at se en fuldfed PC version køre på min egen PC. Håber på at der er meget lir! Jeg ved i hvert fald, at der er et shitload af grafiske options

  42. Ser fantastisk ud. Er omgående helt oppe og ringe på denne titel.

    Tak for et super fedt preview. Virkelig grundigt, gennemarbejdet og underholdende.

    Lige et spørgsmål:
    Hvordan er loot-systemet opbygget? Fylder det meget og fungerer det godt? Er det Borderlands-agtigt med utællelige antal våben og variationer, eller træder det mere i baggrunden?

  43. #72 Hehe, så må vi håbe, at det holder i den endelige udgave

    #73 Tak tak

    Ift loot, så dropper fjenderne lidt som kan samles op efter en kamp. Det er ikke lootspam som Borderlands. Det virker langt langt mere begrænset, hvilket er ganske godt! Og alt er baseret på realistiske våben og add-ons, så man bliver nok ikke begravet i ragelse

  44. #70 Du kan da umuligt tro at det kommer til at se sådan der ud? Det er jo et promotional shot, det kommer ikke til at se halvt så godt ud.

  45. #77 Halvt så godt?

    Jo, det tror jeg sådan set.

    Vi kan jo få bananen og hans Titan X setup til at teste 4K

    Jeg kommer “kun” til at køre det i 1440p.

  46. #77 Jeg fik samme screenshot tilsendt som officielt screenshot. Så hvis Ubisoft bruger dette til at promovere PC versionen … så bør spillet se således ud på en beefed up pc. Hvis ikke, så får de sgu ørerne i maskinen!

  47. #79 Jeg vil elske at tage fejl, men kan simpelthen ikke tro at det kommer til at se sådan ud. Det ligner på ingen måde in-game i mine øjne. Vi skal også huske på at det er Ubisoft vi har med at gøre, de er ikke blege for at hype deres spil op.
    Her er er maxed out screenshot http://i.imgur.com/8MJ21jr.jpg der er altså langt fra det her til de screenshots som jeg er 90% sikker på er renderet.

  48. #82 Hvor er det billede fra? Der er vel ingen, der har fået fingre i PC udgaven i den endelige version endnu?

    Det får jo Xbox One udgave til at se flot ud. Kan næppe tro at det der er den endelige PC udgave i fuld firspring!

  49. #82 Hahaha et maxed out screenshot Prøv nu lige at kigge på det billede, og så brug din sunde fornuft altså. Selvfølgelig er det ikke et billede fra højeste grafiske setting på en PC

  50. Du kan da for fanden se utallige gameplayvideoer på youtube efterhånden, hvor det er tydeligt, at det billede ikke er repræsentativt for kvaliteten.

    Og samtidig er der mange youtubere, der har prøvet pcudgaven, der alle siger, at spillet ser utroligt flot ud