Indlevelse. Dette ord omfatter alt hvad der er SHIFT 2: Unleashed. Du har nu muligheden for at sidde som fluen på væggen på selve racerkørerens øjeæbler. Og derfra får du serveret en vanvittig og hidtil uset intens raceroplevelse. Daily Rush har prøvekørt det måske mest lovende racerspil i 2011. Læs videre for at finde ud af, hvorfor SHIFT 2: Unleashed har potentialet til at tage serien helt op i racerspillenes superliga.

Fem centimeter ændrede alt

Den største nyhed i SHIFT 2 er uden tvivl det nye “Helmet cam”, hvor du oplever løbet inde fra racerkørerens hjelm. Forskellene fra den velkendte in car view er små men enormt betydningsfulde. Point of view rykkes omkring fem centimeter tilbage. Udsynet indrammes af hjelmens sorte sider og visiret stjæler lidt af lyset. Den største ændring er, at du nu kastes rundt, alt efter hvordan du smider bilen rundt på banen. Bremser du ned, trækkes du fremad. Accelererer du, trækkes du bagud. Inden svingene læner køreren sig ind i svingene og så videre. Små subtile ændringer. Men gud hvor føles det fantastisk, når man fiser rundt på spillets baner med 250 km/t. Efter at have haft SHIFT 2 mellem hænderne føles alle andre bilspil som statiske og sterile køreoplevelser. SHIFT 2 skaber en forbindelse til bilen som ingen andre spil kan måle sig med. EA har smækket “det mest realistiske racerspil nogensinde” på æsken. Hvis vi ser bort fra bilfysikken, om hvilken vi desværre ikke rigtigt kan sige noget intelligent endnu, så er selve køreoplevelsen uden skyggen af tvivl den mest autentiske og realistiske nogensinde.

BilledeBillede

Udover det fantastiske Helmet Cam er spillet blevet opgraderet fra ende til anden. Der er kommet en helt ny fysikmotor, der skulle gøre spillet mere realistisk i forhold til SHIFT 1. Der er endnu flere muligheder for at rode med styringen, så du bedre kan indstille både den almindelige controller eller dit rat, hvis du har sådan et. SHIFT 2 har også en “Elite Handling Model”, som er beregnet til simulationsentusiasterne. Vi fik desværre ikke selv lov til at lege med rat eller de hyperrealistiske indstillinger. Så hvor gode Slightly Mad Studios har været til at gøre spillet mere simulationspræget, må vi vente med at fortælle indtil vi gennemtæsker spillet i vores benzinfyldte anmeldelse. Udviklerne har dog været i konstant dialog med en flok racerkørere for at optimere SHIFT 2. Nu er konsulentbistand fra professionelle langt fra lig med et godt spil. Men når udviklerne igennem hele udviklingstiden har haft adgang til deres helt eget Need For Speed hold af professionelle racere, vil det bestemt ikke gøre spillet dårligere.

BilledeBillede

17 KOMMENTARER

  1. Jeg er personligt RET spændt på den .. faldt aldrig helt for SHIFT .. nok mest på grund af den enorme skuffelse over pro street, så kunne slet ikke få mig selv igang. Hot Pursuit derimod er jo alt alt for vildt og sjovt, så håber SHIFT 2 laver det samme tigerspring fra sin forgænger som hot pursuit gjorde

  2. Jeg elsker shift lige så meget som jeg hader det.. Man lever sig unikt meget ind i det, men sætter man afsted i en zenvo eller veyron, så har man ikke en jordisk chance for at holde balancen, og vinde racerløbet på samme tid.

  3. og os der kan lide bumpercam???? får intet fedt lir?

    Autolog blev introduceret i sidste års fedeste racerspil , 2010 udgaven af Need For Speed: Hot Pursuit. <- jeg græder nu...

  4. #1 SHIFT 1 var rigtig fedt. Følelsen af at fise afsted i en racer var uovertruffen. Fysikken og AI’en haltede dog efter min mening. Det ser ud til, at de har fået rettet op på dette. Men vi fik ikke så lang tid med spillet, så det er svært at bedømme ordentligt.

    #2 Haha… ja! De hurtige øser var vanvittigt svære at styre.

    #3 Altså… du kan jo køre bumpercam alt det du vil. Det vil dog være en skam, da heltmet cam virkelig er en sindssyg fed oplevelse, og den feature der adskiller SHIFT 2 fra alle de andre spil.

    Hvilket bilspil kunne måle sig med hot pursuit sidste år? Og hvis du siger GT5… så er det sgu min tur til at græde

  5. GT5 var faktisk en ret stor skuffelse.

    En skuffelse der ikke blev mindre, når man kiggede på hvor lang tid spillet havde været i udvikling.

  6. #5 Jeps. 2010’s største skuffelse, by far. Jeg spillede det 2 dage efter udgivelsen, og har ikke rørt det siden.

    Overvejer faktisk at sælge skiven, da jeg sikkert ikke kommer til at game det igen.

  7. Fordi i kører i bus og ikke går en skid op i biler… kun computah gamez og arcade ræz!’
    ‘noobz!

    Mere seriøst… Så er GT5 virkelig ikke et spil for folk der bare vil ud og køre stærkt og ikke går så meget op i alle de andre aspekter af motorbranchen…

    GT5 er helt fantastisk på nogle punkter og på andre er det en halv kedelig affære…

    Men Hot Pursuit er da godt nok bare arcade så det basker! og bør slet ikke nævnes i sammenhæng med GT5 eller NFS Shift for den sags skyld!

  8. #7

    Ja, mega arcade, men stadigvæk bedste need for speed længe.. Og nej, jeg tager aldrig bussen, jeg elsker biler og har egen bil.

  9. #Ghidora. Nu dækker bilspil jo både over sim og arkade. Og IMO ownede hot pursuit alt og alle i 2010. Jeg elsker bløde sim-spil. Er giga forza fan. GT5 var bare alt for MEH til mig. Forstår dog godt, at nogle holder af det. Jeg gør dog ikke.

    #12 MEGET! Jeg skal så meget eje den og køre samtlige baner tynde i den. Den er syyygt fed!

  10. Det er ogsaa fint tænk hvis vi alle var ens glæder mig til det bliver sommer… Pt er det ik sasa sjovt at rode med biler… Og saa skal brormands trans am satme luftes…!!

  11. Det eneste man kan blive skuffet over ved gt5, er at det er et 98% ripoff af de tidligere spil. Det har ikke rørt sig en skid, der er bare kommet nye modeller og ny fysik.. Det er lidt synd, men på den anden side, så får man jo præcis det man kommer efter. Jeg er rigtig glad for gt5, jeg savner bare noget mere vildskab, men forstår de ikke har haft energi til det.