Med en vægt i udrustning svarende til at slæbe et par kasser øl gennem knæhøj sne og sylespidse håndvåben med en tyngde der kan kløve igennem et gennemsnitsrækkehus, forsøger For Honor at trække kampliderlige middelalderkampsentusiaster til sit brutale univers.

Sten, saks, papir

For Honor er en 3rd person multiplayer brawler, hvor du vælger en af flere kompetente krigere, til at agere modstander mod lige så kyndige dræbersoldater. Hver figur har sine styrker og svagheder, hvor hurtighed, slagstyrke og modstandsdygtighed udgør de væsentligste faktorer.

For Honor
Tålmodighed er en dyd hvis modstanderen skal overkommes i For Honor

Kamp foregår ved at forudse fjendens handlingsmønstre, indtage den korrekte forsvarsstilling, og derpå levere et fatalt sår i ansigtet på modstanderen, så snart en åbning byder sig til. Der er tre stillinger at forholde sig til, da du kan forsvare mod et lodret hug forfra, et sving fra venstre side og et ditto fra højre. Du har mindre end et sekund til at aflæse mønstret og tilpasse din position, for succesfuldt at afværge det slag der ellers vil penetrere din brystkasse.

Det kan bedst beskrives som en omgang ”sten, saks, papir”, hvor man får en brøkdel af et sekund til at se modstanderens angreb, og så må reagere med et prompte modsvar. Med et krav om reflekser der får selv vildkatte til at løbe med panden ind i en mur, kan man ofte ende i en situation, hvor panikken tager over og modsvaret bliver et opgivende ansigtsudtryk, som fjenden hastigt tolker som en invitation til at pløje en økse tværs igennem halsregionen.

Ét forkert træk og dit hoved lander et andet sted på græsset, end resten af dit livløse korpus gør
Ét forkert træk og dit hoved lander et andet sted på græsset, end resten af dit livløse korpus gør

Det er til gengæld et system der også straffer de spillere, som blot hamrer løs på samtlige angrebsknapper, i håb om at få bare et par slag indført. Oftest munder dette dog ud i en sejr til de kloge og tålmodige spillere, som tør afvente en sårbar modstander der må hive efter vejret.

Én mod alle

For Honors alpha test bød på tre forskellige måder at spille på:

En simpel duel mellem to modstandere, hvor den bedste af 5 runder vinder.

En to mod to-brawl af førnævnte, hvor hver spiller starter overfor en modstander, og vinderen af denne så må løbe over for at hjælpe sin medspiller.

Dominion er dog den mest interessante, da man her spiller med et andet formål, end blot at uddele øretæver til modstanderholdet. Hvert hold har fire spillere, der skal indtage nøgleområder på kortet, mens computerstyrede fodsoldater kæmper indbyrdes i midten af slagmarken.

Kampene intensiveres voldsomt når du pludselig står ansigt til ansigt med mere end én modstander
Kampene intensiveres voldsomt når du pludselig står ansigt til ansigt med mere end én modstander

Det kræver et helt andet taktisk overblik, at holde øje med pointtælleren mens man er opmærksom på sine omgivelser. Særligt hvis du pludselig står overfor mere end én modstander, eftersom man da må tage højde for angreb fra flere vinkler. Det er kun de mest hærdede krigere der kan overkomme to eller flere modstandere på egen hånd, men når det en sjælden gang lykkedes for mig, var jeg ikke i tvivl om at det skyldtes mere held end forstand.

Til trods for spillets noget sigende titel, er der dog heller ikke megen ære i at holde en fjendtlig soldat beskæftiget, blot for at se ens allierede komme løbende fra modsatte side, og levere dødsstødet. For Honor? Næh, snarere For Points!

Uanset hvordan man bider i støvet, så gør det lige ondt hver gang
Uanset hvordan man bider i støvet, så gør det lige ondt hver gang

Alle kneb gælder dog i krig og kærlighed, men der er nogle ting som jeg håber der bliver rettet op på, inden spillets officielle udgivelse.

Learning by doing

For Honors alpha test bød på en meget kort introduktion til spillets kampsystem, men det var blot med en enkelt af de seks tilgængelige krigere. De øvrige persongalleri kunne udelukkende læres ved at kaste dem hovedkulds ud i spillets ubarmhjertige præmisser.

Conquerer-figuren blev hurtigt en af mine favoritter, grundet hans hurtighed og relativt modstandsdygtige rustning
Conquerer-figuren blev hurtigt en af mine favoritter, grundet hans hurtighed og relativt modstandsdygtige rustning

Alphaen bød på et par tæningsvideoer, men ikke en egentlig praktisk gennemgang af mere avancerede kampteknikker, samt specificering af fordele og ulemper ved hver figur. Muligheden for blot at spille mod en NPC var glimrende til lige at få noget føling med sin nye dræbermaskine, men gyldige angrebskombinationer til forskellige situationer, måtte man altså aflure på egen hånd. Forhåbentlig kommer For Honors campaign mode til at råde bod på dette..

Det umiddelbare pointsystem kunne jeg heller ikke umiddelbart finde logik i. Se blot på nedenstående oversigt efter et endt Dominion-spil. Jeg har bidraget givtigt til både at indtage de forskellige områder, samt kæmpet stærkt for at få modstanderne ned med nakken, men jeg har fået forbløffende få point i forhold til både mine med- og modspillere. Vægtes ens egen død virkelig så højt, at de øvrige bidrag pludselig ikke tæller?

Der blev uddelt meget få point til kuglemanden, til trods for en ellers glimrende præstation.
Der blev uddelt meget få point til kuglemanden, til trods for en ellers glimrende præstation.

Jeg vurderede ved flere situationer, at mit hold kunne hente flere point, hvis jeg tiltrak mig fjendernes opmærksomhed og ofrede mig, for at mine allierede kunne indtage flere områder ubesværet, men denne anerkendelse af en ærefuld død kan spillet i nuværende tilstand ikke tage højde for.

Der er i hvert fald allerede virkelig gode takter at finde i For Honor, og spillere der søger en udfordrende oplevelse, kan med rette se frem til den 14. februar 2017, altså valentinsdag, hvor spillets udgivelse er sat til.

5 KOMMENTARER

  1. Hver NPC (ikke spiller) man nakker giver også 1 point. Derudover kan man få evner hvor du healer når du nakker de små NPC sværdmænd.

    Men ja, at dø skal man helst undgå

    Hvad syntes du om loot/Customization delen? Den er slet ikke nævnt i dit overblik?

  2. #2 – Jeg synes det var en ret langsommelig proces at samle blot et nyt stykke gear efter hver runde, hvis man da var så heldig at få noget. Jeg vurderede heller ikke umiddelbart at det man modtog gjorde en mærkbar forskel, men i betragtning af at der er tale om en multiplayer-fokuseret oplevelse, så vil det også spolere oplevelsen, hvis man bliver for overlegen med sit valg af gear.

    Jeg lurede ikke helt om man modtog noget ved hver level up, eller om det var helt tilfældigt hvornår man fik noget.

    Jeg var faktisk gladere for nogle af de kosmetiske effekter man kunne samle til sit våbenskjold og figur, end de ting der gav marginale opgraderinger. Skal man kæmpe “med ære”, så må man gerne ligne en påfugl imens

    Men ja, rent pointmæssigt kan det tyde på at der slås hårdt ned på hvert dødsfald man selv lider.