Sidste uge var Daily Rush inviteret med til et Electronic Arts presse-event, hvor vi fik nogle timers hands-on spilletid med Rocket Arena på PC. Online, naturligvis – fysiske events kan stadig ikke lade sig gøre pga. corona.

Bag spillet står det ret nye amerikanske studie Final Strike Games. Studiet blev grundlagt i 2016 og er i dag vokset til 55 medarbejdere. Rocket Arena er deres første spil og det bliver udgivet i samarbejde med Electronic Arts’ label EA Originals.

Rocket Arena en en team-baseret hero shooter der spilles i tredje person. Spillet har ikke noget slægtskab med det gamle Quake mod af samme navn, men de har dog det tilfælles, at raketter er det eneste våben, du har i dit arsenal.

Eller projektiler er måske et mere passende ord, men Rocket Arena lyder bare bedre end Projectile Arena. Der er nemlig ret stor forskel på de forskellige karakterers raketter – men mere om det senere.

Alle har valgt en karakter og vi er klar til kamp.

Den grafiske stil er cartoony og farverig. Visuelt minder spillet nok mest af alt om en hybrid af Fortnite og Overwatch. Rocket Arena hælder i det hele taget mod børnevenligt, da der f.eks. ikke er noget blod og man ikke dør i spillet. I stedet for health har man et såkaldt Blast Meter, der fyldes i takt med at man bliver ramt af raketter. Når det er fyldt, bliver man megablasted ud af banen. Undgår man at blive ramt i en periode, begynder ens Blast Meter at falde igen.

Den bar, du ser over modstandernes hoveder, er altså ikke health. I Rocket Arena er en tom bar skidt og en fyldt bar godt – det skal man lige vænne sig til.

Rocket Arena har en enkelt co-op PvE mode (Rocketbot Attack), hvor man sammen kæmper mod AI-modstandere. Men det er de fire PvP modes, der er fokus på. De hedder Knockout, Rocketball, Treasure Hunt og Mega Rocket og de spilles alle fire som 3-mod-3.

Al PvP i Rocket Arena er tre mod tre.

Knockout er ligeud ad landevejen team deathmatch; holdet der slutter med flest point vinder. I Rocketball scorer man point ved at løbe med en bold ind i modstandernes mål. Treasure Hunt handler om dels at kapre en skattekiste og dels at indsamle så mange mønter som muligt – til tonerne af noget ret Super Mario-agtig musik. Under Mega Rocket lander der raketter, som skaber capture zones, man scorer point ved at holde og erobre.

Af de fire modes var der helt klart mest kød på Knockout og Mega Rocket for mig. De to andre virkede liiidt fjollede, men det er selvfølgelig subjektivt. Der vil også løbende blive føjet nye game modes til spillet.

Ved launch har du adgang til ti forskellige karakterer og for hver ny season, vil der blive føjet en ny karakter til spillet (Season 1 starter allerede 28. juli). Du vælger din karakter i starten af en kamp og du kan ikke skifte undervejs.

I og med al kamp i spillet er baseret på raketter, er det også udgangspunktet for hver karakter. Raketterne varierer dog meget fra den ene karakter til den næste; nogle bouncer, andre har forsinket detonation, nogle er langsomme, andre er hurtige osv.

Topnotch letter med sin jetpack.

Udover det har hver karakter en secondary ability og en special ability, som er unikke for den karakter. Kayi har f.eks. en grappling hook, Mysteens skjold blokerer raketter og Topnotch kan låse en målsøgende raket på sine modstandere. Alle abilities er på en cooldown, så de kan ikke bare spammes konstant. Du kan se en oversigt over samtlige karakterer her.

Udover det kan du have op til tre artifacts, som tweaker gameplay i forskellige retninger. Ved at sammensætte artifacts efter din spillestil, kan du lave forskellige builds til hver karakter.

Endelig kan alle karakterer i Rocket Arena rocket jumpe. Det er dog en noget mere strømlinet version af rocket jumps, end vi kender det fra f.eks. Quake. Raketter giver ikke splash damage til dig selv, så et rocket jump kræver sådan set bare, at man peger sit våben nedad og skyder – det er ikke engang nødvendigt at hoppe samtidig. Man kan også rocket jumpe op ad vægge, hvis man er ved at falde ned i en afgrund.

Samlet set er der nok forskel på de enkelte karakterer, til at det er sjovt at prøve en ny, men ikke så stor forskel at det tager for lang tid at lære at spille den. Her har Final Strike Games ramt en rigtig fin balance.

Vi løb med sejren – denne gang.

Spillet launcher med ti forskellige kort. Alle de kort jeg prøvede, var forholdsvis små. Den positive side af det er, at man meget hurtigt er midt i kampens hede, efter man spawner. Omvendt bliver spillet hurtigt meget hektisk – grænsende til kaotisk på de helt små kort.

Og det opsummerer nok meget godt mit indtryk efter et par timer med Rocket Arena: Det er ikke uden potentiale og jeg giver det nok en chance mere, men spillet er på grænsen til at være for hektisk til min smag. Jeg vil i hvert fald foreslå, at man tjekker nogle streams eller Let’s Play-videoer, før man lægger de $29,99 for Standard Edition eller $39,99 for Mythic Edition, som kommer med nogle ekstra skins og andet digitalt loot.

Apropos skins osv. understregede Final Strike Games under præsentationen, at der ikke er nogen form for pay-to-win i Rocket Arena, hvis det er noget, man er bekymret for. Det eneste man kan købe for in-game eller rigtige penge er forskellige kosmetiske opgraderinger.

Rocket Arena udkommer 14. juli til PC (via Steam og Origin), PlayStation 4 og Xbox One. Crossplay er understøttet fra launch men kan slås fra, hvis man kun vil spille mod andre på samme platform.

5 KOMMENTARER

  1. #1: Jeg associerer det Rocket League, men jeg var heller aldrig med på Quake-vognen. Jeg gik Unreal Tournament-vejen

    Still, præmissen for Rocket Arena lyder nu ret sjov, selvom jeg ikke just er hooked på multiplayer.

  2. #1 Same here. Er for altid Quake 3 Rocket Arena i min bog. Navnet har noget helt speciel over sig, og dem af os, der spillet Quake 3 Rocket Arena ved hvad det er.

  3. Gad vide om det er en success.
    Origin har hæftig udsalg på spillet her 14 dage efter

    Rocket Arena Mythic Edition
    74,75 kr.
    Save 75% 299,00 kr.

    Rocket Arena
    41,50 kr.
    Save 83% 249,00 kr.