Det var naturligvis planen at have en anmeldelse klar af Assassin’s Creed Odyssey tidligere denne uge, men som I nok ved, gik det meste af Daily Rush lidt på standby, efter den overraskende nyhed om Jans bortgang. Jeg har dog fået lagt en del timer i spillet allerede, og I skal derfor ikke snydes for mine første indtryk. Bemærk at dette ikke er en endelig anmeldelse, og der derfor ikke er givet en karakter endnu.

Fra Egypten til Grækenland

Sidste års Assassin’s Creed Origins var noget af en evolution for serien. Der var ikke længere tale om et traditionelt action-spil, men nærmere hvad der må betegnes som en helhjertet RPG-titel, med et moderne kampsystem, end gigantisk åben verden og en langt mere tilgængelig styring af hovedpersonen Bayek, end de tidligere udgivelser har budt på. Odyssey fortsætter denne stil, og tager nogle relevante skridt i retning af RPG-oplevelsen.

Jeg påtog mig rollen som Kassandra

Du kan selv vælge om du vil spille som en mand eller kvinde: Alexios eller Kassandra. Jeg valgte selv Kassandra til at repræsentere mit græske eventyr, og indtil videre er det en beslutning, jeg på ingen måde fortryder. Den endelige anmeldelse vil derfor også bære præg af, at det er hende der står i fokus.

En af de største ændringer for serien, er at du nu får mulighed for selv at vælge hvad du vil sige, under nogle af de mange interaktioner med spillets NPC’er. Mange af samtalerne er harmløse ideudvekslinger, mens andre situationer byder på skelsættende øjeblikke, hvor dit valg kommer til at påvirke resten af historieforløbet. Du bliver herre over nøglepersoners skæbne, og selvom jeg endnu ikke har set voldsomme konsekvenser ved nogle af mine valg, så glæder jeg mig til at se, hvordan det spiller ud senere i forløbet.

En blodig ballet

Origins bød på et helt nyt kampsystem, og Odyssey tager den præmis og skruer op til 11. Der er mange flere aktive evner at arbejde med end tidligere, hvor både bue, nærkamp og stealth har fået hvert sit skill tree. Ved at holde L1 inde under kamp, dukker disse evner op på controlleren, og der er både mulighed for at kaste en pileregn ned over en gruppe fjender, kyle fjendens skjold af helvede til og naturligvis parkere sin græske sandal i maveregionen på en modstander, med det ikoniske spark som de fleste sikkert husker fra ”300”-filmen.

Det føles så fedt at sparke sin fjender ud over en afsats

Nogle af evnerne må siges at være af decideret overnaturlig karakter, hvilket også er nyt for Assassin’s Creed, og det bryder en del med de historiske faktualiteter, som seriens ellers har pralet af siden sin fødsel i 2007. Til gengæld giver det et mere underholdende spil, og langt mere alsidighed i hvordan man takler en forestående udfordring.

Det gik ikke stille for sig i det gamle Grækenland

Særligt stealth-fremgangen har jeg benyttet mig meget af, når jeg skulle indtage en tungt bevæbnet fæstning, og takket være Kassandras spejdende ørn og mit eget kølige overblik, er det lykkedes mig at udrydde omkring 25 soldater fra en borg, uden at blive opdaget en eneste gang. Det tager tid, men følelsen af at se sin plan eksekveret til perfektion, er simpelthen fantastisk.

Lidt nyt og lidt gammelt

Ligesom der var ekstra stærke fjender i Origins, som konstant holdte Bayek på tæerne, er der også mercenaries i Odyssey. De opsøger Kassandra når der bliver sat en bounty på hendes hoved, og de hviler ikke før hendes skuldre er blevet en byrde lettere. Inde i menuerne er der en oversigt over de mercenaries man kender til, og minder lidt om en light-udgave af Nemesis-systemet fra Middle-earth: Shadow of War. Der er ikke den samme personlighed over disse brave kæmpere, men det giver stadig en kuldegysning ned af rygradden, når deres krigstrompet brøler ud af højttalerne.

Assassin’s Creed Odyssey har sørget for virkelig fede stealth-mekanikker

Naval combat er også tilbage, og mange af mekanikkerne fra AC III, Black Flag og Rogue er bibeholdt. Denne gang er der dog ingen deciderede kanoner på skibene, men i stedet en deling af bueskytter, som synkront skyder pile efter modstandernes både. Der er desværre ikke den samme pondus i en pileregn, som 12 kanoner der brager om kap med et tordenskrald, og derfor mister kampene til søs noget af sin intensitet. Det er en skam, når nu gameplay-mekanikkerne er identiske med den formel vi allerede kender.

Der er ikke samme slagkraft i bue og pil, som i kanonerne fra tidligere spil

Jeg vil ikke sætte for mange ord på det grafiske, da billederne i artiklen må tale deres eget sprog. Alle billeder er taget med PS4’s egen share-knap, og jeg har udelukkende søgt fede vinkler i spillets photo mode, men altså ikke pillet ved hverken filtre eller farvejusteringer. Spillets ser altså sådan her ud på PlayStation 4, og jeg er på alle måder imponeret.

Selvom dette ikke er en fuldbyrdet anmeldelse, så vær ikke i tvivl om at jeg allerede nu varmt kan anbefale Assassin’s Creed Odyssey. Kassandras og mit eventyr er langt fra overstået, og der er mange flere detaljer på vej, i vores kommende anmeldelse.

8 KOMMENTARER

  1. Jeg hører triste ting om at skulle grinde en heeeel masse for at få xp nok.
    Og at det XP boost man kan købe for $10 (…$10 for en fucking snydekode) gør spillet langt mere fornøjeligt.

  2. #2 – Jeg har godt bemærket den xp-boost man kan købe, og den har ikke været nødvendig for mig endnu, men du kan være helt sikker på, at den praksis får et par ord med på vejen i den endelige anmeldelse.

  3. #2 Jeg synes nu, at levels kommer trillende ganske hurtigt. Jeg hapser vel et par levels i timen. Det er i hvert fald hurtigere end i Origins, det er helt sikkert. Det gik sgu langsomt, synes jeg.

  4. #2 Har nu også kigget i deres shop. Og ja den der 50% ekstra XP og penge er tilpas dyr/billig til, at mange vil købe den. Man kan sagtens spille uden, men endnu en gang synes jeg faktisk at Ubisoft sælger deres ingame ting alt alt alt alt for dyrt. Heldigvis vælter jeg mig i både penge og godt loot. Men mon ikke Ubisoft tjener kassen på deres shop.

  5. […] var block_td_uid_2_5bbc3f0de16b3 = new tdBlock(); block_td_uid_2_5bbc3f0de16b3.id = "td_uid_2_5bbc3f0de16b3"; block_td_uid_2_5bbc3f0de16b3.atts = '{"limit":4,"sort":"","post_ids":"","tag_slug":"","autors_id":"","installed_post_types":"","category_id":"17","category_ids":"","custom_title":"","custom_url":"","show_child_cat":30,"sub_cat_ajax":"","ajax_pagination":"next_prev","header_color":"","header_text_color":"","ajax_pagination_infinite_stop":"","td_column_number":3,"td_ajax_preloading":"","td_ajax_filter_type":"td_category_ids_filter","td_ajax_filter_ids":"","td_filter_default_txt":"Alle","color_preset":"","border_top":"","class":"td_uid_2_5bbc3f0de16b3_rand","el_class":"","offset":"","css":"","tdc_css":"","tdc_css_class":"td_uid_2_5bbc3f0de16b3_rand","live_filter":"","live_filter_cur_post_id":"","live_filter_cur_post_author":"","block_template_id":""}'; block_td_uid_2_5bbc3f0de16b3.td_column_number = "3"; block_td_uid_2_5bbc3f0de16b3.block_type = "td_block_mega_menu"; block_td_uid_2_5bbc3f0de16b3.post_count = "4"; block_td_uid_2_5bbc3f0de16b3.found_posts = "2162"; block_td_uid_2_5bbc3f0de16b3.header_color = ""; block_td_uid_2_5bbc3f0de16b3.ajax_pagination_infinite_stop = ""; block_td_uid_2_5bbc3f0de16b3.max_num_pages = "541"; tdBlocksArray.push(block_td_uid_2_5bbc3f0de16b3);AlleAnmeldelserGallerierGuidesInterviewsKlummerKonkurrencerPreviews6 Previews […]