Inden længe vil AD&D fans verden over kunne dele oplevelser i det nye Dungeons & Dragons Online: Stormreach. Vi har haft mulighed for at prøve spillet under betatesten. Det er der kommet dette preview ud af.

Jeg ruller gerne mine d20 igen

Jeg føler efterhånden, at jeg har tæsket mig vej igennem utallige rollespil og i nyere tid mmorpgs. I midten af december måned fik jeg imidlertid mulighed for at prøve kræfter med en betaudgave af Dungeons & Dragons Online: Stormreach. Jeg var ikke længe om at sige ja tak til det, selvom jeg havde hørt onde rygter om at spillet ikke var specielt godt.

Billede

Grunden til min store entusiasme blev lagt i efteråret 1994, hvor jeg første gang deltog i et pen and paper AD&D eventyr. Vi var en halvsnes venner som mødtes en til to gange om ugen på det lokale bibliotek for at skræmme det lokale klientel væk ved at sidde omkring et bord og råbe højlydt om mærkelige monstre og klappe af terninger der ikke rigtig lignede terninger. Kort efter blev vi indsluset i ungdomsskoletilbudene på den lokale skole (læs: biblioteket blev lidt trætte af os) og hermed var vores sociale skæbne ny fastlagt. Vi blev hurtigt stemplet som særlinger, nørder, der øgensynligt ikke så ud til at lave noget, men bare sad og lod som om de var nogen andre og levede os ind i sære universer regeret af regelbøger med diverse tal. Vi blev ved med at spille vores spil, selvom vi gang på gang måtte finde os i at bonderøvene, som enten var ved at tage jagttegn eller knallertkørekort barrikaderede døren indtil det klasselokale vi befandt os i. Vi var ligeglade, for vi havde netop besejret end grum ork eller havde netop fundet et longsword + 1 som vi var superglade for.

Billede
Billede





Vi springer nu tilbage til år 2006. Ti år senere, og jeg har måttet erkende, at jeg gennem mine mange erfaringer med computerbaserede rollespil (værende det offline eller online) ikke har kunnet finde det samme som sendte mig tilbage til dengang i 1994, hvor det hele var så nemt, og man brugte frikvarteret på at rulle nye characters til det næste store eventyr. Dette skal ikke betyde, at jeg ikke har værdsat nogle af de nyskabelser og det gameplay som diverse mmorpg har tilbudt. Næh, tværtimod, de har hver i sær gjort det godt, men jeg har altid syntes, at der manglede noget. Det var derfor, at jeg kastede mig over DDO.

Da spillet stadig er på betastadiet, vil jeg ikke komme ind på specifikke detaljer omkring grafiske dele af spillet osv. De er jer, som alligevel vil vide mere, kunne kaste et blik på AD&D core rule book v.3.5 som spillet bygger op omkring. Det er med andre ord de velkendte regler som styrer showet.

Billede
Billede




21 KOMMENTARER

  1. Synd og skam de Noobs of the Coast, er så fikseret på at det skal være så stivnakket gruppe PvE.

    Det er yderst sjældent at kunne få en gruppe til at køre flydende, når så specialiseret karaktere er nødvendige.

    I Lineage II, var det yderst sjældent at en klan kunnne stille med en “perfekt” gruppe, der var altid en eller anden manglende karakter, for at gruppen blev perfekt.

    Når en gennemsnitlig gruppe på lvl 18 mangler en tyv, så kan det volde problemer at finde en ordenlig tyv, der uden gnidninger kan spille med i gruppen.
    Måske manglende erfaring, måske for grådig, for doven, uopmærksom, skal hele tiden gå AFK osv, osv.

    Noobs of the Coast har helt klart sovet i timen, og udgevet en dødsseljer. Kun meget naive personer og hardcore D&D fans, kan finde på at spilde sin tid på at købe dette spil. En skam når der ellers var så meget potentiale, med det ypperlige system.

  2. Hmm… det lød sq enegentlig meget godt indtil:

    1. Ingen PvP: Ok skod, men det kan jeg sq godt leve med når det er D&D

    2. Ingen crafting: Hmmm, det virker da mærkeligt.

    3. Ingen større verden at udforske: HVAD! Er der verdener lige som GW? Magen til lineære lorte verdener skal man fandeme lede længe efter… jeg køber sq FF i stedet.

  3. AD&D 3.5?

    Nu er det jo D&D 3.5 afaik

    Synes det er et fint preview, der burde bare være flere historier “inde” fra selve spillet

  4. #1
    Din holdning til at folk, som vil nyde dette spil er naive, viser vist blot hvem i denne tråd der virkleig er naiv.

    Og desuden er det ikke “Noobs of the Coast” der hverken laver eller står for spillet. Det er Turbine, WoC bidrager kun med support.

    Min største frygt for spillet er også, som de fleste andre, det manglende pvp. Resten af smøren lyder som det rene guld i mine øre, og jeg skal uden tvivl investerer i herlighederne. Må så se hvor god holdbarhed det har, når pve delen bliver for triviel.

  5. Det mest positive aspekt ved spillet er de quests der er lagt ind. De virker meget mere forskellige end eksempelvis WoW. Mange af dem kræver at man tænker sig lidt om og løser puzzles, hvilket var sjovt og til tider kaotisk når folk skulle koordinere det hele over voice chatten.

  6. Udemærket artikel, jeg synes det lød rigtig godt indtil skygge siden poppede frem, for hurtige kampe er ikke af vejen, men man kunne godt frygte lidt lag nemt kunne gøre det af med en gruppe.

    Men jeg kan godt lide ideen med at der er langt imellem magiske ting, og det ikke vælter med potions.

    Havde det så været krydret med lidt elementer fra WoW, så havde de sikkert nok haft en vinder.

    Umiddelbart slår de nok ikke WoW af pinden, faktisk svært at se hvem der lige skulle gøre dette.

    5.5millioner spiller det er jo sygeligt…

  7. Umiddelbart slår de nok ikke WoW af pinden, faktisk svært at se hvem der lige skulle gøre dette.

    Det gør d bestemt ikke. Men til gengæld er jeg sikker på, at i modsætning til World of Warcraft, kommer 80% af DDO communitiet ikke til at bestå af 12-årige Diablo 2 fans.

  8. sYnCHAoZ kære samspilsramte udfordrede skribent, du er ganske uviden om hvorledes Noobs of the Coast forpligter spiludviklere til at følge D&D ånden, hvor spillere skal dyrke PvE, det gode mod det onde og hjælpsomhed til man brækker sig.

  9. Fraud, alene det at du kalder det Noobs of the Coast viser klart din indskrænkede holdning til emnet, og at du vil være umulig at føre en almindelig diskussion med.

    Kunne også godt lide anmeldelsen, flere af dem tak

  10. #10 jamen det er jo godt for dig at du er tilfreds med alle Noobs of the Coast’s forstokkede holdninger til PvP, balance af karaktere, osv i komputerspil regi.

  11. Velskrevet preview Caero. Jeg kunne dog godt have tænkt mig at høre lidt mere specifikt om en quest eller to.
    Det kunne være man skulle samle sine gamle pen & paper-medspillere, og hoppe på vognen

  12. #4
    Jeg tror ikke at små unger gidder at bruge tid på den meget langsommelige character progression i spillet.

    #13
    Et eksempel på en quest kunne være en quest-række i katakomberne. En ung munk står fortvivlet ude foran indgangen og ber en om hjælp til at finde biskoppens datter, som er forsvundet. Man siger selvfølgelig “yes, sir” fordi man er lawful good paladin og leder af partiet (paladins, sorcerers og barder med høj karisma er gode ledere, forhandlere etc.) Dernæst begiver man sig til at lede efter spor efter datteren i de øvre katakomber. Det viser sig meget hurtigt, at der er noget galt (de fleste munke osv er slagtet) og man støder pludselig på nogle undeads. Den første del afsluttes hurtigt, hvis man har nogle i partiet der kan spotte hemmelige døre, da man kan skyde store genveje i mange quests på den måde.

    Man finder et spor og er overbevist om at den virkelig er gal. Så man søger råd hos biskoppen. Han sender en ned i biblioteket, hvor en munk vil hjælpe en med at tyde det spor man har fundet. Desværre bliver han hurtigt slagtet i starten af missionen og man er derfor på egen hånd til at finde sporene.

    Sådan fortsætter questrækken. De folk i ens party der har høje listen og spot skills vil kunne høre monstrene på længere afstande og vil få “Dungeon Masteren” til at oplæse noget (Eksempelvis: “Du mærker en kold brise fra den venstre side”) Hvilket kunne vise sig at være hemmelige døre (eller fælder). Man opdager også monstre der er usårlige, hvor man bare skal løbe alt hvad man kan for senere at vende tilbage med items der gør at man kan nedslagte det.

    Det sjoveste der skete under en af missionerne, var da vi stødte på en ond necromancer (de er vist altid onde), som ikke kunne lide os. Den første spell han kastede var blindness på mig. Dette resulterede i at jeg blev permanent blind (sort skærm, med enkelte grålig skygger hist og her). Ingen i partiet kunne heale det (kræver nogle high level spells eller meget sjældne potions) så mit party blev faktisk nødt til at guide mig hele vejen tilbage til et tempel i byen hvor jeg kunne få det kureret. Lidt morsomt.

  13. Angående det mere actionbaserede kampsystem, må jeg erkende at det ikke er 100% vellykket. Det kan blive ufattelig hektisk til tider, specielt hvis man er rimelig low level.

    På den anden side har jeg intet tilovers for kampsystemet i spil som everquest og WoW. Det er simpelthen for kedeligt og mekanisk. Man skyder de samme spells af i samme rækkefølge, hver gang. Det er simpelthen ikke underholdende eller krævende på noget plan.

    Hvis man kunne lave en blanding af de to, hvor der skete lidt mere og man havde større kontrol over slag og dodges men at det stadig var mindre hektisk end DDO er, så ville det rykke lidt mere.

  14. 5.5mil der gamer wow, hvoraf 3mil faktisk ikke gamer.

    … varer ikke lang tid foer vi faar en titel der slaar de 1.5mil diablo og wc3 freaks hjem og game noget ordenligt mmo.. Men dette spil goer det naeppe.

  15. #16

    5,5 – 3 = 2,5 men lad nu det ligge

    Hvor har du de 3 fra? Har Blizzard selv lavet en opgørelse over aktive accounts?