Som ny kaptajn for Nintendo-nyhederne her på Daily Rush, vil min primære opgave være at guide jer læsere igennem, hvad der sker i og omkring Nintendo fra nu af og fremadrettet. En opgave jeg ser meget frem til. Men lad os først starte med at se tilbage på en lille håndfuld af de ting, der er sket i Nintendos verden indtil videre i år.

Wii Shop Channel er lukket

Start lige ovenstående video, og læn dig tilbage og nyd musikken, imens du læser videre. En æra sluttede den 31. januar, da Wii Shop Channel lukkede efter at have været i drift i mere end 12 år. Den kan stadig åbnes, så musikken kan nydes, men det er ikke længere muligt at købe WiiWare- og Virtual Console-titler. Jeg åbnede shoppen dagen inden lukningen for at snuse lidt rundt. Det er sørgeligt at kunne konstatere, at den på visse punkter gav et bedre overblik over det tilgængelige indhold, end eShoppen på Nintendo Switch kan præstere i dag. Samtidig var det en påmindelse om, hvor mangelfuld eShoppen er, når det kommer til Nintendos omfattende bibliotek af klassiske titler. Jeg håber stadig, at der bliver rettet op på dette. Der går rygter om, at et udvalg af SNES-titler er på vej til Nintendo Switch Online. Det vil i så fald være et lille plaster på et stort sår. Snart to år inde i Switchens liv virker dette stadig som en halvfærdig løsning.

Tal, tal og atter tal

Nintendo Switch blev udgivet den 3. marts 2017, og da den havde været på markedet i et år, havde Nintendo solgt 15 millioner enheder. I foråret meldte ledelsen ud, at Nintendos mål var at gøre det endnu bedre og sælge 20 millioner enheder i dette regnskabsår (1. april 2018 – 31. marts 2019). Ved udgangen af januar blev Nintendos finansielle rapport gjort tilgængelig. Følgende salgstal er gældende for Nintendo Switch frem til den 31. december 2018:

  • Hardware (totalt antal): 32,27 millioner
  • Hardware (dette regnskabsår): 14,49 millioner
  • Hardware (1. oktober 2018 – 31. december 2018): 9,42 millioner
  • Software (totalt antal): 163,61 millioner
  • Software (1. oktober 2018 – 31. december 2018): 52,5 millioner

Nintendo har nedjusteret målet for dette regnskabsår fra 20 millioner til 17 millioner enheder, da salget ikke var som forventet i de første seks måneder. Med det momentum, der har været i seneste kvartal, vil jeg mene, at de 17 millioner ikke bør blive en udfordring. Ud fra tallene ses det også, at Nintendo Switch har en attachment rate på lige over 5:1. Altså har hver Switch-ejer i gennemsnit købt lige over fem spil. Ganske imponerende efter mindre end to år på markedet. De fem største sællerter på software-siden ser således ud frem til den 31. december 2018:

  • Mario Kart 8 Deluxe: 15,02 millioner
  • Super Mario Odyssey: 13,76 millioner
  • Super Smash Bros. Ultimate: 12,08 millioner
  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild: 11,68 millioner
  • Pokémon: Let’s Go Pikachu/Eevee: 10 millioner

Alle tallene er imponerende, men et af dem springer alligevel mere i øjnene end de andre. Salgstallene gælder som nævnt frem til den 31. december 2018, og Super Smash Bros. Ultimate udkom den 7. december 2018. Der er solgt over 12 millioner enheder på sølle 3,5 uge. Den lader vi lige stå lidt. Hvis du virkelig elsker tal og grafer, så kan du selv grave videre i rapporten på Nintendos egen side.

På mobilfronten

Jeg håber ikke, at smartphones kommer til at fylde særlig meget i min dækning af Nintendo. Den nye præsident, Shuntaro Furukawa, insisterer dog på, at det er et marked, som Nintendo skal blive bedre til at profitere af. Han er mere forretningsmand end gamer, og man kommer ikke udenom, at der er et stort indtjeningspotentiale på mobilmarkedet. Derfor giver dette øgede fokus desværre god mening. Jeg har en naiv tro på, at en forhøjet indtjening i den afdeling, vil give flere penge til mere og bedre software til Nintendo Switch.

Med det af vejen, så lad os se på, hvad der er på vej. Mario Kart Tour var sat til udgivelse senest den 31. marts 2019, men det er blevet udsat til sommer. Personligt er jeg lidt ligeglad med Mario Kart Tour. Når jeg skal spille Mario Kart, skal det være ordentligt, og der kan ikke herske tvivl om, at en mobiludgave aldrig vil kunne hamle op med Mario Kart 8 Deluxe. Tanken om at skulle betale for dele til sin bil eller for at skulle mindske ventetiden mellem løbene er heller ikke just tiltalende. Lad os ikke håbe, at det går så galt.

Det seneste skud på mobilstammen er Dr. Mario World, der er sat til udgivelse først på sommeren. Dr. Mario er et klassisk puzzle-spil a la Tetris, og det bør rent faktisk egne sig rigtig godt til mobilen. Med mindre Nintendo dræber det med micro-transactions. Det må tiden vise.

Metroid Prime 4 er blevet skrottet… Eller er det?

Til E3 2017 var et af de helt store samtaleemner et logo. Ikke en gameplay trailer. Ikke en episk cutscene. Et logo. Det var alt, Nintendo havde at vise, da Metroid Prime 4 (MP4) blev annonceret. Der var ikke skyggen af et udgivelsesvindue og ingen information om, hvilket studie der skulle stå for udviklingen. Baseret på den efterfølgende nedsmeltning rundt omkring på det store internet, tydede det på, at de fleste var ligeglade med, at præsentationen var noget tyndbenet. Et nyt spil i Metroid Prime-serien var på vej, og alle var glade og kunne ikke vente på at se mere. Den ene Nintendo Direct efter den anden kom og gik, og der var stille omkring MP4. E3 2018 kom og gik. Stilhed. Der spredte sig en vis forundring. Måske endda bekymring.

Spol frem til for et par uger siden; mere end halvandet år efter den oprindelige annoncering. Nintendo bryder endelig tavsheden med ”Development Update on Metroid Prime 4 for Nintendo Switch” på YouTube.

Den dårlige nyhed først: Som min dommedags-agtige overskrift subtilt hintede til, så er halvandet års udvikling af MP4 lige til skraldespanden. Kvaliteten lever simpelthen ikke op til Nintendos standarder. Og nu den gode nyhed: MP4 lever selvfølgelig stadigvæk, og udviklingen er nu på velkendte hænder. Retro Studios, der stod bag den oprindelige trilogi, er sat på opgaven. Denne nye begyndelse betyder dog, at Metroid-fans må væbne sig med tålmodighed. Vi har stadig ikke et udgivelsesvindue, men vi ved dog, at det bliver senere end oprindeligt planlagt.

Den lange ventetid efterlod mange af os med en masse spørgsmål. De fleste er stadig ubesvarede, og der er opstået en masse nye. Hvilket studie har stået for udviklingen indtil videre? Hvor længe har Retro Studios været i gang? Hvad sker der med det spil, som Retro Studios ellers har været i gang med de sidste par år, som vi stadig ikke kender til? Jeg kunne blive ved. En ting er sikkert: Forsinkelsen er den perfekte anledning til endelig at annoncere Metroid Prime Trilogy HD Ultimate Deluxe, som jeg ikke er i tvivl om er på vej. Skal vi sige en annoncering senest til E3 2019 og en udgivelse inden året er omme? I må gerne holde mig op på det.

Afrunding

Jeg havde egentlig ikke tænkt over det, inden jeg skrev denne klumme, men jeg kan vist godt tillade mig at påstå, at Nintendo har fået en halvsløj start på 2019. Når Dr. Mario World er blandt højdepunkterne, så ved man, at den er gal. Lad det være sagt, hvis nogen skulle være i tvivl: Jeg er kæmpe Nintendo-fan, og jeg elsker min Switch. Men det har set lidt tyndt ud de sidste par måneder. Heldigvis har Nintendo annonceret en Direct til i aften, som forhåbentlig forsikrer os om det, som jeg stadig tror er tilfældet: 2019 skal nok blive et fedt Nintendo-år.

1 kommentar