Når et nyt spil skal markedsføres, er der en go to-løsning som aldrig slår fejl: traileren. Det er også tilfældet for Gears of War 4, som netop har fået en teaser med titlen ”Tomorrow”. Traileren læner sig på mange måder op af den trailer, som fulgte det oprindelige Gears of War til dørs, men som det var tilfældet dengang, trædes der igen fuldstændig ved siden af på et kernepunkt: musikvalget.

Når musikken spildes

Til dem der ikke kan huske den, eller blot vil have en genopfriskning af hvordan Gears of War på Xbox 360 blev promoveret, finder du herunder den oprindelige trailer fra 2006.

Traileren er af mangt en gamer blevet hyldet, som værende en af de bedste promo-trailere nogensinde, men allerede dengang græmmede jeg mig, ved hvor håbløst generisk og intetsigende den var. Min største anke er musikvalget, og det er der flere grunde til.

Lad mig dog lige understrege at jeg synes Tears for Fears’ Mad World er et fremragende nummer, og de adskillige covers af sangen som er blevet til gennem tiden, formår ofte at fange essensen af den tone som sangen prøver at formidle, men når sangen skal repræsentere Gears of War, falder den altså helt ved siden af, af følgende grunde:

    Mad World er på ingen måde en action-præget sang. Med sangvalget forsøges der at formidle en større filosofisk tankegang, som Gears of War i sidste ende ikke kan leve op til. Det er helt klart forfriskende med noget andet end hård rock eller pumpende electronica, men bolden sparkes altså et godt stykke over målet.

  • Alle spiltrailere i verden kunne have brugt sangen, og fået præcis samme resultat. Forestil dig klip fra Assassin’s Creed, Call of Duty, Halo, Uncharted, Tomb Raider eller en af de andre stortitler som pryder vores hobby, og læg så instinktivt den ikoniske piano-intro henover, og pludselig virker Mad World-traileren generisk og uinspirerende.

Nu har Gears of War 4 så også fået sig en trailer, og sangvalget er denne gang et cover af Simon & Garfunkels Sound of Silence. Prøv og tænk over mine to pointer ovenover, og så se traileren:

Er Gears of War virkelig et spil, som med rette kan legemliggøre det budskab Sound of Silence byder på? Havde sangen, samt dette specifikke cover, fungeret på et andet spil? Lad os da bare tage de to første linier i sangen, og se ad:

”Hello darkness, my old friend – I’ve come to talk with you again”

Vi har en masse efterfølgere til udgivelse I år, og man kan lige så nemt tage en hvilken som helst samling in game-optagelser fra disse, og påføre netop denne tekst med musik som det overliggende soundtrack. Tænk bare på Mirror’s Edge: Catalyst, Mass Effect Andromenda, Deus Ex: Mankind Divided, Dishonored 2, DOOM, Dark Souls 3 … Ja, listen bliver kun længere, for hver ny annoncering af en efterfølger til en spilserie.

Jeg er altid spændt på nye trailere, uagtet om det er en franchise jeg har et særligt forhold til, eller om det er en saga jeg potentielt skal overtales til at springe på, men når der ikke sigtes højere med et så formularisk og prætentiøst bud, som det er tilfældet for Gears of War-serien, så daler min hype altså ned på et ensomt sted, udelukkende befolket af tanker vedrørende selfie sticks og ananas på pizza.

Beklager, men Gears of War 4’s Tomorrow-trailer er frygtelig, og musikken får hele skylden.

23 KOMMENTARER

  1. Sure gamle mand

    Mener faktisk, efter at have genopfrisket hukommelsen, at den passer rigtig godt til traileren, som den er skruet sammen.

    Actionspil kan godt have langsomme trailers, der sætter stemningen for spillet.

  2. God klumme Og må erklære mig 100% uenig i det hele.

    For det første synes jeg slet ikke, at Mad World traileren var hverken generisk eller intetsigende. På tidspunktet var der ikke meget andet, der lignede den trailer særlig meget, og det var nok også en af grundene til, at den blev så rasende populær. Ja, faktisk så populær, at selve sangen begyndte at hitte ret stort, haha.

    I forhold til, at det ikke er en actionpræget sang, finder jeg det ikke negativt. Når der skal fremmanes følelser kan man ofte benytte to metoder. Enten musik der understøtter og passer godt til billedsiden rent stilmæssigt eller vælge noget musik, der adskiller sig enormt meget fra billedsiden. Når der er stor spænd fra billedet til lyden skabes der en spænding for seeren, da billedsiden og lyden umiddelbart ikke passer sammen. Denne spænding kan kreere en masse følelser hos seeren, hvilket jo oftest er meningen.

    Med Mad World traileren rammer de dobbelt så godt, da selve sangen har en meget melankolsk og desperat følelse, noget som går virkelig godt igen igennem hele Gears of War-serien.

    For mig at se fanger nummeret, og den følelse nummere giver, næsten perfekt det, som Gears of War også forsøger at formidle via sin visuelle stil. Især i denne trailer, hvor Marcus er max presset, hele verden er gået under og modstand er “futile”.

    At en sang kan benyttes til flere trailere og stadigvæk fungere, synes jeg overhovedet ikke skal ses som en svaghed i forhold til traileren, men blot som en styrke i forhold til den enkelte sang. For ja, både Mad World og Sound of Silence er enormt følelsesladede sange, som kan bruges i en lang række sammenhænge. Men for mig at se tager det slet ikke noget fra den trailer, den nu bruges i.

    Jeg synes for eksempel heller ikke, at den fantastiske Suicide Squat Bohemian Rhapsody-trailer bliver ringere af, at den sang er blevet brugt til meget andet igennem tiderne.
    http://www.dailyrush.dk/boards/1460/topics/122904/

    I forhold til sangteksternes indhold sammenholdt med Gears of War, så har jeg to ting.

    For det første, så skal vi nok passe lidt på med at fortolke for meget sangtekst sammenholdt med indhold i trailere eller spil. For begynder vi på det, tror jeg at vi kan pille 99,999% af alle trailere med sange fuldstændigt fra hinanden, med mindre sangen er skrevet direkte til traileren eller spillet/filmen. Og så kan de fleste sange fortolkes på et hav af måder og tillægges enormt mange forskellige betydninger, alt efter hvem der nu lytter til sangen.

    For det andet, så er jeg faktisk ikke enig i, at sangene skyder “filosofisk” over målet. For ja, Gears of War-serien er en bunke “store dumme actionspil”. Men for mig har især etteren og toeren en filosofisk dybde, der findes i det artistiske udtryk og temaerne i historien. Det er værd at huske på, at selvom en historie er simpel, behøver den hverken være plat eller uden dybde. De stærke temaer for mig er undergang, tab og venskab, der er stærkere end døden. Jeg glemmer sent scenen i Gears of War 2, hvor Dom finder hans kone efter en forbandet hård kamp … for kun at være tvunget til at ende hendes lidelser. Avs, der var de usynlige løgskærende ninjaer lige på spil hjemme hos mig.

    Et andet gennemgående tema er “far og søn”. Både Rod Fergusson og Cliff B skulle eftersigende have mistet deres fædre i en ung alder, og derfor fylder det en del i især Gears 1 og så igen her i 4’eren, hvor vi jo spiller som Fenix’ junior. Det er simpelt, ja, men ikke uden dybde. I hvert fald ikke for mig.

    Jeg blev da også en smule rørt, da Marcus ses skære “JDF” i en træstamme, hvor D’et står for Dominic. Og det bliver skåret med Dominics kniv. Det går lige i hjertekulen hos mig, der jo også er langvarig fan af serien.


    Og da Dom så selv dør … arg. WHY!


    TL:DR. Meget uenig

  3. Er helt uenig. Den nyeste trailer ville slet, slet ikke fungere med hårdt pumpende action musik. De vil fremprovokere følelser, og der virker stille og melankolsk musik altså bare.

  4. Bananen har ret og OP tager fejl.

    Kunne godt tænke mig at se et par eksempler fra Chrism på gennemført godt musikakkompagnerede spiltrailers.

    “Analysen” i klummen her lugter lidt af musiksnobberi og overser fuldstændig klippekunsten og de følelser, der spilles på i samhørigheden mellem lyd og billede.

  5. Jeg tænkte nok at nogle af jer ville blive stødt, og det skal I også være velkomne til.

    På opfordring fra EyeBr0ws, er her nogle eksemplar på spiltrailere, hvor jeg synes at klipningen og musikken, går op i en højere enhed.

    I har allerede selv nævnt den første, nemlig Dead Island annonceringstraileren, som på alle måder er fantastisk.

    Jeg smider også lige et shout out til Infamous 2 og den super sprøde House of the Rising Sun-trailer. HEle stop-motion kulissen er elegant på egen hånd, og traileren spiller på idylen man associerer med The Bayou i New Orleans, som byen New Marais i spillet også er baseret på. Synes det holder 100%

    Launch-traileren fra Call of Duty: Modern Warfare 2, tager stadig pusten fra mig i dag. Klipningen i starten, sammen med det tunge beat fra Eminems ‘Till I Collapse er bare knivskarpt.

    Fallout-serien nyder ligeledes godt af en ikonisk genre, som den på nærmest sarkastisk vis har gjort til sin egen, og det mærkes særligt i denne trailer for Fallout 3, hvor musikken starter ca. halvvejs igennem videoen.

    Det jeg savner i GoW-trailerne, er noget mere interessant rent visuelt, end blot at smide billederne på, uden hensyntagen til musikken, og det er det jeg synes der er taget højde for, i de eksemplar jeg lige har givet. Musikken kan redde så meget ved en trailer, men GoW tager det absolut sikreste valg, og suger liv og sjæl ud af disse fantastiske sange.

    Hverken Mad World eller Sound of Silence fungerer som andet end et audio-blikfang, og har ingen relation til spillene overhovedet.

    Sorry, but not sorry. Det præller helt af på mig, når der ikke er mere samhørighed i de trailere.

  6. Musikken er bundrådden i både Gears of War: Mad World- og Gears of War 4: Tomorrow trailer. Men det har det altid været i Gears of War serien generelt.

    Tilgengæld som #3 nævner. så er lige præcis Dead Island traileren helt perfekt med valget af musikken. Den rammer “Spot On”.

    Dog skal det så siges at Grand Theft Auto serien har noget af det bedste musik til spil nogensinde. Nogle gange vælger man at køre en længere tur i GTA for at høre musik stykket helt færdig.

  7. Syntes den oprindelige GoW trailer fungerede ret godt og var lidt noget nyt at bruge musik og trailer på den måde i et action spil.
    Syntes også den nye GoW 4 trailer er fed.

    Syntes tilgængæld ikke at den skide superhelte film med Bohemian Rhapsody skåret i atmomer for at prøve at lave en version til traileren er fed elelr den der elendige cover version af nirvana come as you are blev voldtaget af en eller anden kvinde og lagt på en spil trailer. yuuck hold skæg og snot for sig.

    God musik kan sagtens bruges med spil men det skal trædes meget varsomt i nogle tilfælde. Meget musik har billeder og sin egen historie for folk.

    det svarer lidt til at filmatisere en bog som også er et ikke visuelt medie og så vende op og ned på alt og klippe og hakke i det som man lyster. og derefter sætte det ind i noget helt 3.

  8. Fed artikel, som giver noget at tænke over.
    Dog vil jeg sige som brunebanan, DET fungerede bare for Gear of War.
    Eneste grund til jeg overhoved købte en xbox GOW.

  9. #7 You are dead to me Haha. Ej, det er jo smag og behag!

    og de trailers der, de er rigtig gode. Og er enig i, at Dead Island traileren nok er DEN bedste, hvis vi ser tilbage her i 2016. Den er så afsindig god og stemningsfyldt. Sammenlignet med spillet, synes jeg dog, at den ikke er voldsomt repræsentativ. Men det gør ikke så meget, for selve traileren er hamrende genial!

    #9 Haha. Gammelfar og lidt sur, er vi? Jeg kan ikke rigtig blive stødt over, hvordan man bruger et stykke musik, især ikke til en trailer og ej heller hvis det klippes og redigeres.

    Jeg kan da blive lidt skuffet over en elendigt cover, ala den der come as you are, du snakker om. Men så lytter jeg bare til originalen, og så er alt godt igen

    Skal vi vende tilbage til Gears of War, så havde toeren en sindssyg god trailer med denne her:


    Den er SÅ fed! Den anden officielle trailer er også ret fed!


    Efter toeren gik det dog meget ned ad bakke!

  10. Om musikken passer til spillet eller ej, så er den oprindelige trailer til GoW stadigvæk fed. Det er jo et spil. Et hårdtpumpet actionspil endda. Ingen forventer vel, at det er dybt, men derfor kan man vel godt smide et smukt nummer ind over, for at gøre sin trailer lidt anderledes end alle de andre actionspiltrailere. For mig er traileren noget helt separat ift. selve spillet. Det er bare et marketingsprodukt. Vil jeg vide noget om spillet, ser jeg gameplay-videoer.

  11. #20 jeg er helt enig. Det er en frygtelig trailer! Musikken er fuldstændig fejlmatchet. Hverken tempo, stemning eller teksten passer til Skyrim, og jeg græmmes stadigvæk, hver gang jeg ser den!

  12. Jeg kan godt foelge tanke gangeng,. dog syndes jeg begge trialers var gode men PGA musikken og absolut INTET forhold til spillet.
    jeg kan vaere helt enig i at de ligges op til noget som spillene maaske ikke indfrier.

    kan vi ikke andre sidste saetning til “… og musik VALGET faar hele skylden”?
    musikken i sig selv var jo fin nok.

  13. Blasfemi!
    Musikken til den originale Gears of War trailer, er det der gør at jeg stadig husker den, her 10 år efter. Ikke én eneste anden trailer kan præstere det.

    Musikken er sublim til den trailer, netop fordi det ikke er hvad du forventer, den sætter en hel anden stemning end man regner med.

    Den nye trailer forsøger det samme, men jeg synes den fejler, da den ikke tager skridtet fuldt ud. Det er stadig lyd når der skydes, det ødelægger stemningen de prøver at skabe, så her kunne der, med fordel have været valgt noget andet.