Hvad enten vi bryder os om det eller ej, så er mobilspil kommet for at blive. Det er en kæmpe industri med mangecifrede millionbeløb, der skifter hænder med lynets hast. Jeg kan ikke påstå at jeg er blandt dem der bidrager mest til denne gren af gamingbranchen, men det er der andre der gør – i stor stil!

Dem der nyder at spille på sin mobiltelefon, skal naturligvis have lov til dette. Jeg hverken kan eller vil sige et ondt ord om dem, da vi alle tilhører en eller anden målgruppe, som passer til et eller andet lukrativt marked. Alene min (næsten) årlige begejstring for nye Assassin’s Creed-spil, er et tydeligt bevis for dette.

Alligevel får jeg en knugende fornemmelse i maven, når annonceringer som Command & Conquer: Rivals, Diablo: Immortal og Alien: Blackout pryder mit nyhedsfeed. Men hvorfor gør jeg det? Det er jo bare mobilspil, som jeg snildt kan gå i en stor bue udenom.

“Skal du have fritter til?”

Mit problem er, at udviklerne tager spilserier jeg er voldsomt begejstret for, og komprimerer det ned til et letfordøjeligt produkt, som jeg tankeløst kan slå hjernen fra til, hvis jeg endelig skulle kaste mig over det. Jeg har brugt adskillige timer på at bygge mine baser op i Command & Conquer, optimere min figur i Diablo og strategisk manøvrere rundt blandt dødbringende Aliens, fra mine velkendte og trygge rammer i en kontorstol foran en PC eller i sofaen foran min konsol.

Disse spil har føltes som storslåede middage, med mørt kød, et varieret udbud af tilbehør, cremet sovs med friske råvarer og et lækkert glas vin til, på en lækker restaurant der har kælet for stemningen, service og alle de øvrige rammer. Selv badeværelsesfaciliteterne har til tider formået at imponere mig. Når jeg så ser disse IP’er på vej til en mobilplatform, så associerer jeg omgående til en chicken dipper-menu fra den lokale kina-grill: tomme kalorier der måske smager godt i syv minutter, efterfulgt af en skam over at have indtaget noget så tarveligt og formålsløst.

Jeg føler jeg besudler min krop, blot ved tanken om at produktet eksisterer.

Command & Conquer, Diablo og Alien betragter jeg som det dyreste og fineste kød, der fortjener den førnævnte behandling, som kun de bedste restauranter kan tilbyde. Når det samme kød findes hos det lokale pizzeria, hvor det hensynsløst proppes i et pitabrød med skammelige mængder creme fraiche-dressing, så forsvinder al lyst til at glorificere det forestående måltid, også selvom både kvalitet og mæthedsfornemmelse på fair vis matcher prisniveauet.

Der er en grund til at vi ser madanmeldere og selvudnævnte foodies hylde de bedste restauranter verden over, men sjældent tager sig tid til at berette om besøget på den lokale burgerbar, hvor thousand island-dressing på en eller anden måde har taget mayonnaisens plads.

Går man glip af noget?

Lad mig afslutningsvis opstille et skrækscenarie:

Diablo 4 udgives engang i fremtiden, og jeg spiller på livet løs, med en barnlig glæde som ikke engang hundehvalpe kan efterligne. Pludselig tager historien en uventet drejning, og en figur dukker op i spillet, som jeg aldrig har hørt om eller ikke føler har en berettiget plads i universet. Hvorfor er den figur der?

Well, det ville jeg vide, hvis jeg ellers havde brugt nogle timer på mobil-Diablo, hvor figurens forhistorie rigeligt udpensles, og derfor retfærdiggør eksistensen.

Det er følelsen af at gå glip af noget. Et plot twist, en ny bifigur eller en særlig udvikling i historien, som vil have konsekvenser for seriens fortælling for tid og evighed.

Tænk nu hvis sådan et pitabrød med kobe-kød faktisk smager godt? Det finder jeg nok bare aldrig ud af.

13 KOMMENTARER

  1. Jeg selv kan godt lide at hygge mig med lidt puzzel spil eller rpg spil til mobilen men det er dog kun betalte spil og igen med micro betalinger.

    Man kan godt finde nogen rigtig gode perler på mobilen man skal dog kiggge længe efter dem.

    Hvad jeg dog gerne så forsvinde var lootboxes da jeg ikke tror det er sundt for folk med ludomani.

  2. Udmærket analogi. Det er ikke så mærkeligt at mange folk mister respekt for Michelinkokken der skifter jobbet ud med at vende bøffer på McD.

  3. Nu kan man så diskutere hvor mange kvalitets spil med Alien der rent faktisk er udkommet til PC/tablet igennem tiden 😏 Så måske bliver lige netop dette mobil spil ikke så meget ringere end original materialet. Er det er vel stort set kun Alien: Isolation der har været et nogenlunde solidt spil.

  4. Well, så længe det ikke går ud over de seriøse spil fra udviklerne så er det fint med mig der også findes spil til dem der ikke kræver så meget af et spil eller blot søger lidt tidsfordriv med på farten.

    Selv spiller jeg aldrig på min mobil, kan slet ikke holde det ud i mere end et par minutter.

  5. God klumme men jeg kan ikke tåle, når ordet, “well”, bruges i stedet for helt almindelige, danske ord..! Det er så påtaget.

  6. Måske det kommer til at bide spilproducenter bagi på sigt. Jeg tænker på markedet er jo ikke ubegrænset og de skal derfor deles om en kage der med hvert ny produkt bliver mindre og derfor mindre lukrativ og attraktiv på lang sigt.

    Derudover tænker jeg mobil spil vil rende ind i samme problem som eksempelvis MMORPG, Game Royale, osv. hvor få populære titler kaprer og fastholder markedet i lange periode mens andre blot får en lunken interesse og begrænset succes.

    Sidst men ikke mindst så tror jeg nutidens kunderne render træt i det på et tidspunkt. Man opnår jo reelt ikke noget, “sejre føles hule og ligegyldige for mange” og det koster en masse penge, hvis man virkelige vil være med i toppen. Så jeg tænker er man først kørt træt i en eller to (og en masse penge fattigere) så er lysten til at begynde et tredje nok begrænset og mætheden er begyndt at indfinde sig.

    Blot tanker, men jeg tænker det kommer til at koste spilproducenterne på den lange bane og bliver nok ikke det økonomiske eventyr de forventer når de alle vil den vej.

  7. Jeg tror vist roligt at man kan sige, at din klumme er well done (indsæt badum-tish).

    Jeg vil dog sige at du måske glemmer al den ‘gourmet junkfood’, som også bliver lavet af folk med oprigtig passion for en gang god ‘junk’. Eksempelvis ‘Ghost Trick: Phantom Detective’ og ‘GTA Chinatown Wars’ er nogle seriøst lækre godbider.

  8. Et eller andet sted så synes jeg fandme at de der skride microtransactions er fuld fortjent!!!

    De der skide møgunger sablede Super Mario Run ned, som havde INGEN Microtransactions,
    man fik det fulde spil (prisen kan diskuteres) og alligevel tudede folk og gav den mega dårlige anmeldelser. Når folk opfører sig som sådan tudende babyer, så fortjerner de fandme også Microtranstions og lootboks hele vejen.

  9. Mobil spil er for casuals. Bevares der er da nogle af dem som er sjove nok og med en hvis dybde men der er meget langt imellem og stadig kan det ikke hamle op pc/konsol/handheld spil.

    Handheld vs Mobil spil viser jo hvor KÆMPE et spring der er i kvalitet. kvaliteten og kontrol med analog gamepad på en switch er jo milevidt foran hvilket som helst mobil spil og begge kan spilles på bagsædet af bilen i toget ja stort set hvor man lyster.

  10. #7 – Der er temmelig store dele af verden der først er kommet med på IT revolutionsbølgen med smartphone eksplosionen. Det er et potentielt meget stort marked man kun får adgang til hvis man udvikler titler til mobil… Jeg antager at det er chill nok at spille diablo i skyggen af et træ mens man vogter geder på savannen.

  11. Synes som sådan mobilspil er fint. Jeg har brugt rigtig mange penge på 2 spil henover årene..

    Idle Heroes og Tap Titans 2.

    Begge spil som ikke rigtig har en fanbase andet end på mobilen.

    Laver diverse firmaere nye spil som er ment til mobil platformen er det fint. Men eksisterende spil gider jeg ikke se på en mobil