Gårsdagens afsløring af PlayStation 4 Pro var ventet, men at konsollen ankommer om lige over to måneder var en overraskelse af de store. Efter at have fordøjet indtrykkene og vurderet konsollens specifikationer, er det stadig ikke helt tydeligt hvad Sony vil med den nye og kraftigere konsol.

Forstår Sony ikke de gamere som PS4 Pro er tilsigtet?

Sonys præsentation var yderst fokuseret. Kun en kort kommentar fra Sony-chef, Andrew House, hvor han nævnte at der nu er solgt over 40 mio. PS4’ere. Derefter var det lige-på-og-hårdt med først en hurtigt overstået præsentation af PlayStation 4 Slim, som kommer i handlen den 15. september og fremover vil erstatte den nuværende PlayStation 4 konsol.

ps4-pro-2

Fire gange flere pixels med den dobbelte ydeevne

PlayStation 4 chef-arkitekt Mark Cerny overtog derefter showet og fik fremvist PlayStation 4 Pro. Her valgte Sony først at fokusere på 4K-gaming og konsollens HDR-features (noget som kommer til samtlige PS4’ere via en opdatering). Derefter blev det kommende Call of Duty: Infinite Warfare, Modern Warfare Remastered fremvist, hvor Activision kunne demonstrere den opgraderede grafik, som vil udspille sig på PlayStation 4 Pro.

Sony oplyser at PlayStation 4 Pro har en ny AMD GPU som er i stand til at spytte 4.20 TFlops ud. De nævnede også en “CPU med højere clockfrekvens”, hvilket må tolkes som den samme CPU som i den eksisterende PlayStation 4 konsol (og den nye PS4 Slim), bare på lidt højere omdrejninger. Sonys Mark Cerny har lovet at tale mere om PlayStation 4 Pro specifikationerne, men her er hvad vi ved indtil videre:

  • Main processor: Custom-chip single Processor
    • CPU: x86-64 AMD “Jaguar,” 8 cores
    • GPU: 4.20 TFLOPS, AMD Radeon™ based graphics engine
  • Memory: GDDR5 8GB
  • Storage size: 1TB
  • External dimensions: Approx. 295×55×327 mm (width × height × length) (excludes largest projection)
  • Mass: Approx. 3.3 kg
  • BD/DVD Drive: BD × 6 CAV, DVD × 8 CAV
  • Input/Output: Super-Speed USB (USB 3.1 Gen.1) port × 3, AUX port × 1
  • Networking: Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)×1, IEEE 802.11 a/b/g/n/ac, Bluetooth® 4.0 (LE)
  • Power: AC 100V, 50/60Hz
  • Power consumption: Max. 310W
  • Operating temp: 5ºC – 35ºC
  • AV Output: HDMI out port (supports 4K/HDR) DIGITAL OUT (OPTICAL) port

Ingen mulighed for at afspille UHD / 4K Blu-Ray

Først bagefter blev det klart, at PlayStation 4 Pro ikke leveres med et Blu-Ray drev, som er i stand til at afspille UHD-medier. Det kan undre, da selv Microsofts Xbox One S har denne funktionalitet. PlayStation 4 Pro kan kun afspille 4K / UHD-film, som bliver streamet. Det virker som en noget underlig – og især forhastet – beslutning. Det er de mere krævende gamere, som PlayStation 4 Pro er tilsigtet og mange af disse ville sætte pris på at se deres 4K film i bedre og mindre komprimeret kvalitet end hvad streaming normalt tilbyder.

Hvorfor ikke fremhæve muligheden for 1080p i 60 FPS?

Kaster du et blik over kommentarerne til Sonys presseshow og også vores efterfølgende nyhed omkring PlayStation 4 Pro, synes det ganske tydeligt, at mange Daily Rush’ere undrer sig.

Sony har med PlayStation 4 Pro leveret en konsol som er lidt over dobbelt så kraftig som den nuværende PlayStation 4 og hvorfor så ikke slå et stort nummer ud af, at der meget snart ankommer en konsol, som kan spytte stort set samtlige eksisterende og kommende PS4-spil i silkeblød 60 FPS i 1080p?

Bedre grafik i form af flere effekter

Sony og deres partnere talte i stedet om mere grafik i form af flere elementer og bedre generelle effekter (reflection mapping, mere avanceret anti-alias m.fl.). Vi så i går et eksempel på Electronic Arts’ Mass Effect Andromeda i 4K opløsning, men der er intet gjort ved framerate. GameSpot kunne i går aftes bekræfte, at PS4 Pro vil afvikle spillet i 30 FPS – uanset hvilken opløsning der vælges. Det samme gælder for titler som The Last of US (PS3) og Rise of the Tomb Raider.

Guerilla Games har også afsløret at deres ellers ganske flotte fremvisning af Horizon Zero Dawn i går, heller ikke kørte i rigtig “4K” opløsning, men “så tæt på som muligt” (igen tak til GameSpot)

Halvhjertet satsning eller et rigtig godt tilbud?

Det er ganske tydeligt at der er en del Microsoft-chefter som ånder lettet op nu, hvilket også kunne ses at et ganske underholdende indlæg via deres Xbox Twitter konto. De har heller ikke være sene til at pointere, at deres kommende Project Scorpio vil kunne præstere lidt mere end PlayStation 4 Pro.

Jeg kan dog ikke undgå at føle, at Sony med PlayStation 4 Pro ikke helt har villet eller været i stand til at tage skridtet fuldt ud. Det siger sig selv at en konsol med (lidt over) den dobbelte ydeevne ikke bare kan spytte fire gange flere pixels ud uden kompromisser. På den anden side vil Sony levere en “Pro-udgave” af deres PlayStation 4 kun ca. en tusse dyrere end den nuværende PlayStation 4. Er det et godt tilbud eller er det en konsol som ikke helt ved hvad den vil eller skal?

Vi har til klummen her tilføjet lidt billeder af PlayStation 4 Pro – i højere opløsning end 1080p.

8 KOMMENTARER

  1. Ja, hovedfokus har helt klart været at få en konsol mod 4K-tv-ejerne, som jo er et marked i vækst. Denne gruppe af potentielle kunder er ikke nødvendigvis hardcore gamere, så derfor giver det god mening, at de ikke stiler efter et monster af en konsol.

    Vil skyde på, at de anser det som risikabelt at gå længere op i specs, da det primært er et marked domineret af PC master race :p

    Det er dog rimelig deprimerende, hvis vi ikke kan regne med 60 FPS. Jeg ved ikke om Sony anser det som en fordel for PS4 Pro ejere, hvis de har 60 FPS i forhold til de 30 FPS på PS4 Classic, så de ikke vil ændre på det af den årsag

  2. Er det ikke oplagt at Playstation pro blandt andet er lavet af hensyn til Playstation vr? Det vil jo kræve dobbelt power at vise to billeder, og derfor er en ps4 pro et must.

  3. “Sony har med PlayStation 4 Pro leveret en konsol som er lidt over dobbelt så kraftig som den nuværende PlayStation 4 og hvorfor så ikke slå et stort nummer ud af, at der meget snart ankommer en konsol, som kan spytte stort set samtlige eksisterende og kommende PS4-spil i silkeblød 60 FPS i 1080p?”

    Jeg er helt enig i at 60fps @ 1080p ville være at foretrække, men jeg synes, at du er lidt for hurtig til at drage dine konklusioner her. Udfra de frigivne informationer er det da ikke oplagt at den er i stand til det uden videre. Der er trods alt andet i et spil end pixels og vertices. Så vidt jeg ved er det faktisk meget normalt at det er CPU’en der ender med at være flaskehalsen i denne generation