CD Projekt RED er uden tvivl ved at koge noget rigtigt interessant sammen til os med deres Cyberpunk 2077. Og efter afsløringen af den 48 minutter lange E3 2018-demonstration, er informationerne så småt begyndt at komme frem. I denne artikel har vi forsøgt at indfange alle de ting som Cyberpunk 2077, som har undsluppet de stramt forseglede læber hos CD Projekt RED.

Den store gameplay-trailer

Lad os starte ud med den længe ventede, famøse og i lang tid hemmeligholdte demonstration, som først blev vist bag lukkede døre til E3 2018. Den 28. august blev den pludselig lagt ud på youtube, og nu kan vi se den igen og igen … og igen.

Traileren kan vises i 4K-opløsning, men den er faktisk “bare” optaget i 1080p og derefter opskaleret til 4K. Det er gjort for at gøre brug af Youtubes 4K bitrate, der er en del højere end 1080p-bitraten. Så selvom vi får et 4K billede, er det blot opskaleret fra 1080p. Det kan også være derfor, at det hele har et lidt “fuzzy” udseende.

CD Projekt RED har dog forsynet hungrende gamere med en mere “direct feed” video, der ikke er blevet degraderet af Youtubes båndbredde-besparende komprimering. Du kan finde den 16 GB store fil på gamersydes servere. Vi har skam hentet den ned, og ja, den er en del flottere end Youtubes 4K-udgave, men ikke voldsomt meget bedre.

Næsten en halv million seere så med live via Twitch, da CD Projekt RED streamede traileren offentligt for første gang ifølge githyp. 288.000 så med på det officielle stream og dertil kommer der en masse “re-streams”. Resultatet var hele 459.000 seere, hvilket gør denne afsløring til det mest sete spil på Twitch på dagen, og det er nu også den mest sete stream for et kommende spil her i 2018.

Den officielle gameplay-demonstration har i skrivende stund 5,4 millioner views på Youtube, og dertil kommer sikkert utallige millioner views fra re-uploads og impression-videoer fra mange af de store youtubere. Jovist, den 48 minutter lange video er blevet set en del gange nu.

Hvilken hardware kræver Cyberpunk 2077

Den endelig hardware er ikke offentliggjort. Men vi ved allerede, at demoen til E3 2018 kører på REDengine4, og at det specifikke build bag demoen var en i7-8700 @ 3,70GHz og et Nvidia 1080ti. Det specifikke build kan du se herunder:

  • CPU: Intel i7-8700K @ 3.70 GHz
  • MB: ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING
  • RAM: G.Skill Ripjaws V, 2x16GB, 3000MHz, CL15
  • GPU: GeForce GTX 1080 Ti
  • SSD: Samsung 960 Pro 512 GB M.2 PCIe
  • PSU: Corsair SF600 600W

CD Projekt RED har også udtalt, at de sigter på en release på den nuværende konsolgeneration, altså Xbox On og PlayStaition 4. Det er altså ikke en next generation-titel. Men da udgivelsesdatoen endnu ikke er offentliggjort, kan det meget vel være, at der er tale om en “cross generation”-udgivelse, der udkommer til både den nuværende og den kommende generation af konsoller.

Den åbne verden ser enormt flot ud – den bliver nok også ekstremt krævende!

På PC-udgaven kan vi nok også godt regne med, at et 1080ti ikke er nok til at drive spillet i 4K på Ultra settings og så håbe på at få 60FPS eller mere. I et interview med CGMagazine fortæller lead cinematic animator på spillet, at de allerede fra starten af har tænkt på optimering af spillet, og at de sigter på nuværende konsolgeneration.

We knew we are developing the game for PC, PS4, and Xbox One. And we started the process of optimization right at the start. So that’s why what you see running on the demo is a PC, which is like i7 and 1080 Ti. We are from scratch thinking about optimization, about how the streaming works, how to introduce global illumination, for instance, without overwhelming the CPU.

Om spillet kommer til at gøre brug af den nyligt annoncerede ray tracing teknologi fra Nvidias kommende generation af grafikkort, er ikke sikkert på nuværende tidspunkt. Men da CD Projekt REDs The Witcher 3 både havde Nvidia Hairworks samt HBAO+ er det nok meget sandsynligt, at Cyberpunk 2077 får understøttelse af Nvidias nye ray tracing-teknologi. Men vi ved ikke noget endnu. Den officielle Twitter har allerede kommenteret på dette spørgsmål.


Vil du dykke yderligere ned i den tekniske side, har Digital Foundry en fin videofeature omkring den cinematiske trailer fra E3 2018, som du kan fange herunder:

Cyberpunk 2077 kan pt. spilles fra start til slut

CD Projekt RED har arbejdet på Cyberpunk i mere end seks år, og selvom vi ikke har en endelig udgivelsesdato endnu, så ved vi, at spillet rent faktisk kan spilles hele vejen igennem. I et interview med engadget, fortæller producer Richard Borzymowski, at:

The entire game is playable from start to finish. It doesn’t have all of the proper assets, playtesting or bug fixes in place, but seeing the story come together is a critical step in the development process. t gives you the answers to all of your doubts. It just feels great.

Om vi får spillet allerede i 2019 eller om vi skal vente til 2020, det må tiden vise. Spillet er jo bygget på brætspillet Cyberpunk 2020, så der er en vis poetisk retfærdighed, hvis vi skal vente helt til 2020.

At lægge makeup får et helt nyt aspekt i Cyberpunk 2077.

Gratis DLC – men ingen DRM eller microtransaktioner

Til E3 2018 fik Cyberpunk 2077 en fornem præsentaion ved Microsofts store konference. Men hvad vi først fandt ud af bagefter, blandt andet takket være Polygon, var, at CD Projekt RED gemte en masse lækre informationer lige for næsen af os. Ved at invertere farverne et bestemt sted i video-transmissionen, dukker følgende brev op.

It’s been over 2077 days since we announced our plan to develop Cyberpunk 2077. We released a CGI trailer, gave some interviews and… went dark. Normal procedure for these kinds of things — you announce a game and then shut up, roll up your sleeves and get to work. We wanted to give you the Witcher 3 and both expansions first, which is why this period of staying silent was longer than we planned. Sorry for that.

As soon as we concluded work on Blood and Wine, we were able to go full speed ahead with CP2077’s pre-production. But we chose to remain silent. Why? At she point we made the decisions to resume talking about the game when we have something to show. Something meaningful and substantial. This is because we do realize you’ve been impatiently waiting for a very long time, and we wouldn’t like anyone to feel that we’re taking this for granted. On the contrary — it gives us a lot of extra motivation. The hype is real, so the sweat and tears need to be real, too

Både microtransaktioner og DRM for sat en pistol for panden.

But to the point. Today is the day. If you’re seeing this, it means you saw the trailer. – our vision for Cyberpunk, an alternative version of the future where America is in pieces, megacorporations control all aspects of civilized life, and gangs rule the rest. And, while this world is full of adrenaline, don’t let the car chases and guns mislead you. Cyberpunk 2077 is a true single player, story-driven RPG. You’ll be able to create your own character and… well, you’ll get to know the rest of what show at our booth at E3. Be on the lookout for the previews!

Before we finish, you probably have some questions,

1. When?

When we told you we would only release the game when it’s ready, we meant it. We’re definitely much closer to a release date than we were back then but it’s still not the time to confirm anything, so patience is still required. Quality is the only thing that drives us. It’s the beauty of being an independent studio and your own publisher.

2. How big?

Seriously big, but… to be honest, we have no bloody clue at this point in time. Once we put it all together, we will openly tell you what you can expect. And we promise we’ll do this before we start talking about pre-orders or ask anything of you.

3. Free DLC/Expansions/DRM

Expect nothing less than you got with The Witcher 3. As for DRM, CP2077, will be 100% DRM-free on PC.

4. Microtransactions?

In a single player role-playing game? Are you nuts?

Once again, thank you for your patience. If you have a minute, do visit cyberpunk.net and share your opinion (about anything) with us. We read everything you posted we treat it very seriously.

Yours,

CD PROJEKT RED Team

Vi kan altså forvente lidt gratis DLC ganske som med The Witcher 3, samt CD Projekt REDs vanlige fantastiske tilgang til både microtransaktioner og DRM … nemlig at ingen af delene findes i Cyberpunk 2077.

Det er primært FPS – men der er også mulighed for 3rd person

De færreste forventede en førstepersons-vinkel på Cyberpunk 2077, efter at The Witcher-serien har været dedikeret 3rd person. Men ikke desto mindre er det CD Projekt REDs vision at vi skal se deres fantastiske spilverden fra hovedpersonens egne cybernetiske  øjeæbler. Der er dog tilsyneladende flere muligheder for at se sin karakter og køretøj ude fra. Både ingame og i mellemsekvenser, som fx her, her og her.

Både skyderi og kørsel foregår i første person. Sidstnævnte kan dog også gøres i 3rd person.

Enormt mange håbefulde spillere har dog fået både kaffe, mad og bestik galt i halsen over FPS-vinklen, da de nok forventede et mere traditionelt 3rd person kamera Cyberpunk 2077, der primært er et rollespil og ikke en First Person Shooter. Og CD Projekt RED er klar over, at mange har svært ved at acceptere synsvinklen. I et interview med dualshockers fortæller quest designer Patrick Mills dog heldigvis, at de står fast ved deres vision.

We are firm in that decision. However, we’re very aware that a lot of people don’t like first-person, and there is a small number of people who can’t play first-person for a variety of reasons.

Ifølge dualshockers fortalte Mills også, at CD Projekt RED er ved at kigge på forskellige tilpasninger af spillet, så spillere der ikke er så gode eller trygge ved førstepersons-vinklen, stadigvæk ville have mulighed for at nyde spillet. Det virker ikke til, at CD Projekt RED kommer til at implementere en fuld 3rd person-vinkel, hvilket også ville være et gigantisk stykke arbejde, kunne man levende forestille sig.

Cyberpunk er absolut ikke for børn

Patter, sex, afrevne lemmer og masser af fy-ord kommer til at være en del af Cyberpunk 2077. Spillet har endnu ikke en fast rating, men mon ikke det rammer en “Mature” rating eller PEGI 15 eller højere. I den nylige trailer fik vi i hvert fald bare bryster, insinueret sex og nøgenhed, druk og rigelige mængder af afskudte lemmer.

Cyberpunk 2077 leverer patter så det batter. Men bare roligt. Det er bare bare bryster.

CD Projekt RED har tidligere fortalt, at det er muligt at have adskillige seksuelle partnere, både engangs-affærer og mere seriøse af slagsen. Også af samme køn. Vi krydser fingre for at udviklernes meget voksne fortællestil fra The Witcher-serien også bliver ført videre i Cyberpunk 2077. Og noget kunne i hvert fald tyde på, at visse fortæller-elementer fra den fantastiske fantasy-serie bliver taget med videre.

Missionsdesign fra The Witcher 3 går igen i Cyberpunk 2077

The Witcher 3 gjorde rigtig mange ting enormt godt. Et af de bedste elementer var dog spillets mange missioner, der ofte både var dybe, fyldte med gode og overraskende historier, velfortalte og engagerende. De elementer får vi muligvis med over til Cyberpunk 2077. Til PC Gamer fortalte CD Projekt RED quest designer Patrick Mills, at de har bygget videre på det allerede komplekse missions-system fra The Witcher 3.

You’ve got a quest giver, you’ve got a person over here—but you could just go straight to that second person and take the quest from them and do it that way. The process has gotten even more complicated in Cyberpunk—there are more multiple ways to resolve individual quests.

Before, there were usually a few ways, a couple of decision points. Now there are whole different ways to play the quest. I’ll say it’s a lot of work—they’re very, very complicated—but we try to think: if the player says, ‘an I do this?’ Then, yeah, actually you can, and then you deal with the consequences. That’s part of choice versus consequence—don’t just have that in the dialogues, but have it in the gameplay as well.

What I would say is I’d expect something to similar to The Witcher 3. Particularly in terms of playtime and in terms of quest complexity. Specifically, I’d even look more at the expansions than The Witcher 3 base game because that’s really where the quest design philosophy that we’re using now came from—it was developed later in the expansions.

Your mission, should you choose to accept it … Missionerne bliver “plugged” direkte ind i dit kranie.

Det er bestemt ikke dumt, hvis Cyberpunk 2077 får et udbygget missionsdesign fra The Witcher 3, der allerede havde nogle virkelig gode nogle af slagsen. Skal man tro fortælleren i den 48 minutter lange gameplay-demonstration, er der virkelig også mange måder at klare missionerne på. Han giver eksemplet med den robot, som V og hendes makker skal hente fra en bande. De kunne betale for robotten selv, de kunne – som vi så i traileren – få penge fra en af spillets store firmaer, de kunne have sneget sig ind i stjålet den, de kunne have skudt sig hele vejen igennem basen, de kunne have afsløret den plantede virus overfor bandelederen.

Ja, der er tilsyneladende et væld af muligheder. I et community-interview med senior quest designer Philipp Weber og associate design director Kyle Rowley kommer det også frem, at missioner kan slå fejl uden at spillet leverer en “Game Over”. Den forfejlede mission bliver så bare en del af spillets historie. Der er tilsyneladende kun hovedpersonens død, der stopper spillet.

Yes, you can fail quests. What we don’t have however is a game over state, the only game over that you will get is when you die. So when you fail a quest then it’s now part of the story, you have to deal with the consequences.

Hvordan dette hænger sammen med en stærk historiedrevet oplevelse, bliver i den grad spændende at se, da man må gå ud fra at visse centrale missioner kan påvirke historien i høj grad hvis de slår fejl.

Hvad kan man lave i den åbne verden?

Vi ved endnu ikke hvor stor Night City er. Men spillet byder på en dynamisk dag og nat-cyklus, og banen er tilpas stor til, at du både kan køre rundt i biler, motorcykler og “andre køretøjer”, som det bliver sagt i gameplay-demonstrationen. Måske er det også muligt at køre rundt i byens metro-tog, som vi så i starten af den cinematiske E3 2018-trailer.

Vertikalitet er en stor del af Night City. Og flot ser det nu også ud!

Det ser også ud til at Night City er meget vertikal, og at du kommer til at bruge elevatorer til at komme rundt med i visse tilfælde. Elevatorerne virker dog ikke til at gemme loading skærme, men til at være fuldt implementerede elementer i selve spilverdenen. Night City er proppet med NPC’ere på gader og stræder. Men du kan ikke slagte løs på må og få. Ganske som i The Witcher 3, er der begrænsinger på, hvem du kan skyde på, fortæller senior quest designer Philipp Weber

In what ways can random AI pedestrians be interacted with other than possibly killing them or bumping into them? PW: I mean, just like in the Witcher, they can bump into you, they’ll have something to say, they react to the day/night cycle, different weather conditions. If you shoot your gun in the city a lot of the normal NPCs will probably run away in fear, meanwhile you someone like a gang member will react a bit differently to those sort of actions.

Can the player kill all NPCs – if not, all unessential NPCs? PW: No, we would like to tell a very good story and our stories have always been very character driven, so some NPCs have to be essential to the story that we are telling.

Det er altså ikke GTA-lignende tilstande i Night City, og den historie drevne oplevelse sætter åbenbart lidt begrænsninger. Ikke at det er nogen dårlig ting.
Vi ser også V besøge en såkaldt Ripper Doc. Det er her opgraderingerne bliver lavet. Det er ikke helt sikkert, men vi er overbeviste om, at mange større opgraderinger kommer til at foregå ved sådanne kliniker spredt ud over hele Night City. Der nævnes i gameplay-demonstrationen, at der er også er “ikke sanktionerede” kliniker, der har adgang til noget ulovligt og derfor ganske heftigt militær hardware.
En tur til en af Night Citys Ripper Docs for at skifte øjne. Ikke for sarte sjæle!
I videoen ser man V få installeret et nyt øje, der giver mulighed for at zoome ind og for at scanne både objekter og personer. Det virker som en meget essentielt opgradering for hele spillet. Så om disse besøg er fastlagte igennem historien, eller om de er mere frivillige, ved vi ikke. Vi håber dog på det sidste.
Og hvor vild er installationen af det cybernetiske øje så ikke lige?

Hvordan fungerer skills, stats og våben?

I det førnævnte community interview, fortæller CD Projekt RED mere om både skills, stats og om, hvordan våben-beregningerne foregår.
I ethvert rollespil er ting som stats, skills og progression fuldstændig essentiel for spiloplevelsen. Og der er ikke noget, som CD Projekt RED har løftet sløret særlig meget for endnu. Vi har dog lidt informationer, som du kan læse herunder, hvor det hurtigt bliver tydeligt, at systemerne er store, meget avancerede og stadigvæk langt fra færdige.
Læg mærke til den lettere utydelige “Grab the gun” mulighed. Nok ikke det klogeste valg. Men fristende!
How many dialog options are visible at most at a time, and do stats and skills affect them in any way?
I The Witcher 3 var samtaler ikke just dynamiske på denne måde, hvor du kunne afbryde dem. Men de var både meget velskrevne, interessante og leveret med rigtig godt stemmeskuespil. Kan Cyberpunkt bibeholde disse ting og gøre dem langt mere dynamiske, så er det endnu et element, der kan gøre spillet enormt interessant.
Nej, ventetiden er ikke just blevet nemmere post 48 minutters demoen.

Hvorfor ventede de så længe med at offentliggøre gameplay?

Den aller sidste frame i den 48 minutter lange gameplay-demonstration gemmer på en lang besked fra CD Projekt RED. Heri forklarer de, hvorfor de ventede så længe med at offentliggøre den tydeligvist yderst imponerende og meget omtalte video, der først blev vist bag lukkede døre til E3 2018 tilbage i maj.

Sorry to have kept you waiting for this for so long!

Did you like what you saw? Because for us, the fact that we’re finally showing you Cyberpunk 2077 is HUGE. Please go to our forums, twitter, facebook, discord, and do tell what you think. Is the game world how you imagined? Do you see what we meant by “immersion” when we talked about CP2077 being an FPP RPG? How does our vision of “cyberpunk by day” make you feel? We really want to know.

Aside from that, we think we owe you a few words of explanation on why we’re showing you this gameplay now, some time after industry professionals and media saw it at E3 and gamescom.

Each time we discussed the idea of showing the game to you (and we discussed this idea a lot), we were ending up in this “we’re not 100% sure” limbo. Why? Because (for most people), when a game dev shows gameplay footage from their game, it means that this is how the game is going to look or play like. It’s not the case here. Cyberpunk 2077 is deep in development. We have a lot of design ideas, a lot of mechanics being playtested, but we don’t know what we’ll end up with at launch.

This makes publishing videos like what you just saw risky –we don’t want gamers saying ‘but in that previous video that gun was shooting differently’, or ‘why did you change the interface?’. Change is inherent to game development and there’s a ton of things being modified each day. Our fear was (and kind of still is) that you’ll think what you just saw is how Cyberpunk 2077 will look like 1:1.

What gave us that extra confidence to show you a work in progress game? Good initial feedback from people who are accustomed to see games at various stages of development. What they told us (and they told us they really liked what they saw) gave us the boost we needed to show the current version of Cyberpunk 2077 to the most passionate and insightful audience –you.

So… here’s what Cyberpunk 2077 looks like today (or rather looked like when we recorded the video). We sincerely hope you liked it.

Again, thank you for your patience and all the thoughts you shared with us.

Yours,

CD PROJEKT RED

Det er meget nemt at forstå, hvorfor de har været så tilbageholdende og meget nervøse. For hvis du kan huske tilbage på The Witcher 3, og hvor stor en “shitstorm” der kom, efter at spillet fik nogle grafiske (ned)justeringer, da det endelig blev lanceret, kan man jo godt forstå, at de ikke ligefrem er vilde med at vise deres spil frem.
De er især nervøse over, at visse spillere vil forvente en 1:1 oplevelse fra denne demonstration og den endelige udgivelse, både i forhold til det grafiske og til de mange detaljer i gameplayet, så som stats, skills og lignende.
For som de skriver her, så er sådanne gameplay-demoer ofte meget tæt på eller fuldstændig færdige i forhold til den endelige udgivelse, når udviklere viser spil frem. Men det er bare ikke tilfældet her. CD Projekt RED er stadigvæk “deep in development”, som de skriver. Hvilket betyder, at de stadigvæk er på ide-stadiet og stadigvæk playtester elementer af spillet, som måske, måske ikke kommer med i den endelige udgave.
Det kræver jo næsten professionel hjælp, hvis vi skal overleve ventetiden!
Så selvom vi ser wallrunning, double jumps og fx. “smart bullets” i denne demo, så kunne alle tre elementer måske være fjernet fra det endelige spil. Det tror vi nu ikke lige, men chancen er der, da spillet stadigvæk er langt, langt fra færdigt.
Det er også afsnittet med “deep in development” der måske fortæller mest om en udgivelsestidspunkt. Det er ren spekulation fra min side af, men når de stadigvæk playtester gameplay-elementer, skal vi nok tidligst regne med at se spillet omkring vintertid 2019. Jeg er selv mest overbevist om, at den står på forår eller sommer 2020, før vi ser noget til den endelige udgave af Cyberpunk 2077.
Det var alt, hvad vi havde gravet frem indtil nu. Der er masser af informationer at hente, og der er især mange youtubere, der har dissekeret de 48 minutter billede for billede, og har timevis af diskussioner derom. Så der er skam nok at give sig i kast med, hvis du har lyst til det.
Og mon ikke at CD Projekt RED har flere lækre ting i støbeskeen, som kan sætte endnu mere fart på det evigt voksende hypetrain?
Vi kan også godt holde øje med datoen den 17. september. Der er det nemlig 2077 dage siden vi fik den enormt sprøde teaser trailer!

11 KOMMENTARER

  1. Hvor er det optur med noget ægte journalistisk arbejde på DR. Har virkelig savnet andet end bare copy/paste viderebringelse af nyheder.

    Tak!

  2. #5 Tak tak Nu er artiklen dog nok også mest bare copy paste fra andres interviews og sådan, hehe. Men jo, det tog sgu ret lang tid at strikke det hele sammen. Og det er skam også sjovere end at skrive nyheder

    Håber at jeg har tid til langt mere artikelskriveri i fremtiden. Er glad for, at det er værdsat!

  3. #6 Lyder spændende! Glæder jeg mig til!
    Bare det at samle relevante links, quotes osv og pakke det ind i en tydelig holdning/tolkning er en million gange bedre end bare “Her er en nyhed, og her er en tekst-pølse af en pressemeddelelse som ingen læser”.

    Så indsatsen er bestemt værdsat!

  4. #6 Du skal ikke sætte dit lys under en skæppe.

    Det var en rigtig god summering og fik et godt download link osv.
    Håber du bliver lidt betalt for værdien du tilføjer til DR!