Wargaming og Mad Head Games’ Pagan Online blev annonceret tidligere på måneden, og spillet håber på at konkurrere med blandt andet Diablo og Torchlight, i den til tider hypnotiserende og hektiske action-hack’n’slash-genre. Især Diablo er en tung spiller, som kan være svær at vælte fra tronen, og selvom annonceringen af spillet kom på et besynderligt belejligt tidspunkt, hvor interessen for og tilliden til Blizzards dæmondræber-simulator begyndte at vakle, så forsikrer Product Director hos Wargaming, Jacob Beucler, at timingen ikke var ment som et stik i siden på Blizzard og Diablo-franchisen.

”Timingen var helt sikkert interessant, men det var ikke en panik-reaktion ovenpå annonceringen fra de genredefinerende konger af dungeon crawler-genren. Det har ligget i kortene i et godt stykke tid”, fortæller Beucler med et kækt grin.

Respekt for genren

”Vi træder ind på en veldefineret genre, og respekterer dens fundament. Vi kigger dog også i mange retninger for inspiration, så selvom spillet vil have nogle fællesnævnere med lignende titler, så vil det spille anderledes”. Der har været to fokuspunkter under udviklingen af Pagan Online: muligheden for at vælge adskillige unikke figurer, og progressionen i spillet. Figurerne skal variere i spillestil, og også være meningsfulde og behjælpelige i forskellige situationer, mens kampe vil finde sted i intense og udfordrende, men også behagelige og relativt korte sessioner.

”Vi forsøger at undgå både det angstprovokerende svære og det kedsommeligt nemme, og forsøge at bidrage med et fornuftigt flow. Styringen kommer til at være anderledes, lige så vel som figurernes udvikling, og settingen især er ganske unik for genren”.

Selvom de spilbare figurer kommer til at bære præg af nogle karakteristiske træk i forhold til deres evner, såsom tank og ranged dps, så vil alle figurer fint kunne klare sig på egen hånd. Blot tre figurer blev præsenteret i annonceringstraileren, men Beucler forsikrer at det ikke vil være de eneste når spillet engang lanceres. ”Heltene er et meget vigtigt fokus for os og tre eller fire figurer er slet IKKE nok!”. Han ønsker ikke at komme nærmere ind på, hvordan de forskellige evner og karakteropbygning kommer til at fungere, men forklarer at man med rette kan forvente traditionelle RPG-statsystemer; et dybt crafting-system vil også være inkluderet i spillet, og vil mere påvirke hvordan figurerne spiller, end hvordan de ser ud.

Respekt for single player

Selvom ordet ”Online” indgår i spillets titel, skal det bestemt ikke afskrække de spillere som ønsker at drage på eventyr alene. ”Vi har lavet tonsvis a research, for at finde ud af hvem spillet henvender sig til. Vi forventer at halvdelen af dem der vil spille Pagan Online, har været gamere i mere end 10 år, mens ca. en tredjedel har spillet i over 20 år”. Der er derfor en bevidsthed om at der skal appelleres til både multi- og single player-segmentet, og sidstnævnte kan se frem til jævnlige indholdsopdateringer med nye kapitler, såkaldte Battle Chapters. ”En fængende single player-oplevelse er en af de bærende søjler for spillet”.

Multiplayer-entusiasterne kan se frem til konkurrenceprægede PvE-elementer, som bliver meningsfulde for dem der ønsker at vise deres overlegne evner. ”Vi kan godt lide at tænke på det, som et safe sted at blive owned” fortæller Beucler. Spilleren skal have mulighed for selv at styre pacingen og der er tillid til at spilleren selv lærer at tilpasse sig de forskellige udfordringer.

Da Beucler spørges ind til PvP, er det korte svar ikke til at tage fejl af: ”ikke endnu”.

Respekt for myterne

Med hensyn til fjendetyper, kan man forvente alskens ugudeligt afkom fra før de bibelske tider. Der tages udgangspunkt i myter fra før kristendommen kom til, og de bliver præsenteret på en helt ny måde. Vi vil få mange flere detaljer herom i den nærmeste fremtid, ligesom Beucler også lover reelle gameplay-demonstrationer inden årets udgang.

For nu har han blot én ting at sige, i forhold til hvilke fjender man kan forvente: ”Der er bogstaveligt talt hundredvis af forskellige fjendetyper, og alle med forskellige måder at slå dig ihjel på, både effektivt og gentagende gange”.

Pagan Online har endnu ikke en udgivelsesdato, men er man tilpas nysgerrig, kan man med rette melde sig til trials-programmet via spillets egen hjemmeside. Vi holder i hvert fald et nysgerrigt øje på titlen, og ser frem til mere information inden nytår.

Fik du ikke set annonceringstraileren i første omgang, så kan du se den herunder:

1 kommentar