FIFA 13 er lige på trapperne. Vi fik for nylig mulighed for at sætte os med Garreth Reeder, der er producer på FIFA 13, for at udspørge ham om FIFA 13. Vi lod Daily Rush læserne stille spørgsmålene, da I uden tvivl er nogle enormt store FIFA-fans.

Vi snakker FIFA 13

Det væltede ind med spørgsmål fra jer læsere, da vi sprugte jer om, hvad I ville vide om FIFA 13. Vi forsøgte at klemme så mange spørgsmål ind, som vi overhovedet kunne. Vi fik desværre ikke alle sammen med, da vi ikke kunne beslaglægge den gode Garreth Reeder i flere timer. Men vi forsøgte at få lidt med fra alle leder og kanter. Her er interviewet i sin fulde udstrækning.

Daily Rush (DR)
Garret Reeder (GR)

DR: Electronic Arts udgiver et nyt FIFA spil hvert eneste år. FIFA 12 solgte ekstremt godt, og det fik generelt en rigtig god modtagelse. Men hvorfor skal spillerne investere i FIFA 13?

GR: Gameplayet er simpelthen så anderledes, at man næsten skal prøve at spille FIFA 13. Måden man spiller på er slet ikke den samme som i FIFA 12. Fans vil virkelig sætte pris på de ændringer, vi har lavet. De største ændringer har at gøre med uforudsigelighed. I rigtig fodbold kan man ikke forudsige, hvad der sker, hver gang man rører ved bolden. Man laver ikke den perfekte modtagelse eller den perfekte passering med bolden. Vi ville lave en mere autentisk oplevelse, så vi introducerer en ny feature kaldet First Touch Control, der skal simulere, hvordan man modtager bolden. Derfor vil der i FIFA 13 være meget stor forskel på, hvordan spillere modtager bolden og hvordan de kontrollerer den, alt efter hvor gode de er, og hvordan bolden kommer. Derudover har vi optimeret fysikken, så alle kollisioner har indflydelse på spillet. Det er ikke længere bare kollisioner mellem spilleren med bolden og modspillerne tæt på. Det er over hele banen denne gang. Bolden er heller ikke en magnet til spillerens fod længere, det er en fysisk ting på banen.

BilledeBillede

DR: Hvordan virker First Touch Control helt præcis?

GR: Det er alt sammen beregnet via spillets fysikmotor, der konstant laver nye beregninger i forhold til vinklen på bolden og hastigheden. Det holder vi så op imod spillerens evne til at modtage og kontrollere bolden. Spilleren skal så dreje sig og justere foden, så bolden modtages bedst muligt. Derefter er det simpelthen bare fysikmotoren, der skal gøre sit arbejde baseret på alle faktorerne. Det kan så resultere i en perfekt modtagelse, eller bolden kan springe videre. Og så skal spilleren så reagere på det. Det giver især forsvarsspillerne lidt mere tid til at få positioneret sig rigtigt og måske sætte en takling ind.

11 KOMMENTARER

  1. Fedt! Gode spørgsmål og faktisk nogle klare og realistiske svar, ganske uhørt for branchen.

    Mit indtryk af demoen er også super. De har virkelig fikset mange af de tingede, der gjorde mig edderrasende i forgangne udgaver. Bl.a. oplevede jeg at få frispark, efter at en forsvarer holdte mig i trøjen, efter han var blevet tørret – det har manglet SÅ meget i FIFA serien.

  2. super fed artikel og hvor er det fedt i laver sådan nogen interviews
    tør man håbe på at DR kommer til at dække en af de store spil messer onsight på et tidspunkt?

  3. Jeg håber bare at når de siger de har fixet mp-online delen at det rent faktisk er tilfældet. fuck den er crap i 12.

    også menuer osv var LORT LORT LORT.

    ser dog ud til at menuerne har fået en lille overhaling i 13. men det burde heller ikke være så svært.

  4. Hvor er jeg dog skuffet over svaret til singeplayer

    “Den største nye feature er integrationen af data fra de rigtige kampe”

    Hvordan fanden vil det ændre gameplay? Og alt det arbejde “bare” for at have en realistisk top 10.
    Kan det virkelig passe de er så tomme for ideer..

  5. #8 det kommer jo til at ændre gameplay på den måde at hvis fx. Tevez er i form for City i PRL, så er han det også i FIFA og går op i stats, som han fx er det i demoen. Så hvis du kommer til at spille med eller mod City kan det være at det blive en nemmer eller sværere kamp end det ellers ville have været. Ligesom det ville være i den virkelige verden, når man møder et hold/spillere der er on fire.

  6. #9 Det jeg med på. Og hvis det virkelig er gennemarbejdet kan det da give lidt ændringer. Men er meget skeptisk over hvor stor en ændring det virkelig vil have. Der mange hold jeg ikke kunne mærke forskel på i Fifa 12 det var kun nogle få hoved navne man virkelig kunne mærke en anderledes modstander. Så om Arsenal ligger nr 1 og så lige pludselig dumper ned på 5 pga i realiteten sker det. Så tror jeg ikke det giver mig den store spiloplevelse ud af det.
    Jeg spiller kun singleplayer. Og for mig skal den kunne holde 1 år til det næste Fifa kommer og Fifa 12 blev hurtigt kedeligt. Trods jeg var på pro.

    Det helt store problem er imellem transfervinduerne så er det meget det samme. Jeg savner for os der ikke gider “Be a pro” at manageren har andre gøremål imellem kampene og transfer.

  7. #10: Af ren nysgerrighed: Hvorfor spiller du kun singleplayer? Multiplayer parer dig jo med en modstander på samme niveau som dig, så det er ikke fordi du bliver lammetævet af en unge på 9 år der har for meget fritid