Keep pushing

Hvis man kigger på alt det ævl, jeg har skrevet indtil nu, håber jeg, at man har fået en idé om, at spillet som mimimum er lige så godt som MW2. Der er stadig nogle irriterende ting i spillet, men mange af de rigtig latterlige elementer fra MW2 er blevet fjernet, og Black Ops hæver sig langt over MW2, når det kommer til de nye maps.
Jeg vil ikke afvise, det er fordi, det bare er nye maps. Altså fordi man har nogle nye legepladser at gå amok på. Men jeg synes overordnet set, at pakken af maps i denne omgang er sjovere og mere varieret end i MW2.

Først og fremmest er snebanerne i denne omgang underholdende. Jeg hader virkelig de to baner, der er i MW2, der er fyldt med sne; der er så meget hvidt pulver på de baner, og både Derail og Subbase led samtidig under, at snigskytter havde gode forhold på begge baner. Der er kun 14 baner med i denne ombæring, mod MW2’s 16, men fordi jeg hader færre af Black Ops’ tilbud, føles det ikke som et skridt tilbage. Men der er baner, jeg har svært ved at snuppe.

Det skal ses i lyset af, at spillet ikke tager højde for antallet af spillere, når der skal vælges bane. Og det er irriterende begge veje. En bane som nuketown, der mest af alt er landsbyudgaven af skodbanen “Rust” fra MW2, huser op til 12 spillere. På papiret. Men den minimale bane, der bliver ét inferno på få sekunder, kan blive frustrerende, fordi du risikerer, at fjenderne spawner lige bag dig, hvis du for eksempel står i den ene ende af banen og venter på en care-package.

BilledeBillede

I den modsatte ende af skalaen er det også frusterende at spille de større baner, hvis man kun er seks eller otte spillere. Jeg havde lidt håbet, at Treyarch havde lavet noget fiflen med banerne, der gjorde, at størrelsen varierede ud fra antal spillere. Det er ikke sket. Og derfor er det også lidt af en ørkenvandring, hvis man er seks spillere på for eksempel Array, der er et af spillets større maps. Array er samtidig en snebane, men den irriterer mig som sagt ikke. Måske fordi det hele ikke bare er hvidt. Men generelt set er Black Ops fyldt med underholdende baner, og selv Nuketown har sin charme, hvis man pludselig sidder i en choppergunner og kan færdiggøre kampen og ende med en score på 22-0. Det er altid sjovt.

Connection to host lost

Noget af det bedste ved MW2 var faktisk noget, der havde uendelig lidt indflydelse på gameplay og deslige. Men fra jeg starter spillet op fra dashboard, til jeg faktisk er inde i en aktiv kamp, går der ufattelig kort tid. MW2 er det spil, jeg kender til Xbox 360, der bruger kortest tid på at gå online. Det virker måske som en lille ting. Men det synes du kun, indtil du har leget “hvem er den største tosse” med GTA IV. Eller endnu bedre Red Dead Redemption. To spil der er så super fede. Både on- og offline. Og som bare sux max anus(x), når det kommer til at præsentere onlineverdenen på fornuftig vis. Black Ops er klasser over de to sidstnævnte. Faktisk fungerer lobbysystemet rigtig fint.

Ventetiden fra spil til spil føles aldrig for lang, og i modsætning til MW2 har du mulighed for at stemme på, hvilken bane du vil spille næste gang. I de gode MW2-dage kunne man kun vælge skip, hvis man ikke gad spille rust, hvilket man aldrig gider. Medmindre man er mærkelig. Black Ops tilbyder tre muligheder; to maps og random. Og med en opfølgende patch har Treyarch også lukket for fnataber, der kun vil spille Nuke Town. Nu kan man kun stemme på den samme bane én gang. Og sjovere er Nuke Town fandeme heller ikke.

Derimod er der stadig ikke servere til Xbox360. Det er der vist ikke til særligt mange konsolspil, og det er sjældent et problem. I og med jeg spiller med en controller, trådløs og bruger autoaim, skal jeg vist ikke kloge mig for meget på lag og andre net-relaterede ting. Men det sker sjældent, at spillet hakker. Og ragequitter tossen, der ellers hostede spillet men fik for mange røde balder af morfars haglspreder, plejer spillet at være i stand til at smide host-rollen videre til en ny spiller på rimelig kort tid. Jeg har heller ikke mødt nogle personer, der åbenlyst snød og svindlede sig gennem spillet. Jeg vil ikke afvise, at de eksisterer, jeg er bare ikke stødt på nogen.

Til gengæld blev det noget af en omgang at lande online, da jeg spillede sammen med fem venner i samme party på et tidspunkt. Vi var nødt til at lege roulette med, hvem af os, der skulle have værtsrollen og invitere de andre til spillet. Vi røg ind i mange kampe, hvor vi kunne se, at vi havde tabt et medlem af holdet på vejen og derfor måtte kravle tilbage i buret og prøve igen. Det endte med, at tre medlemmer pillede ved deres respektive routere, før vi fik det hele til at fungere. Måske er det ikke spillets skyld. Men det overrasker mig, at den slags problemer stadig eksisterer i 2010.

16 KOMMENTARER

  1. Der er en til ting der gør at Kill streaks her i ikke er så idiotiske som i MW2.

    I MW2 gav kill streak kills kills til næste kill streak. Gør de ikke her. I MW2 havde man jo nærmest en AC130 hvis man fik en Attack Chopper og ingen skød den ned.
    Stor forbedring.

    Men lidt nederen. Hit markers er MEGET mere upræcise her end i MW2. Man kan sagtens skyde en fjende med 10 skud, få markers på alle sammen, uden han dør. (PC Version)
    Det næste man så ser er at han dræber en med 2 skud.
    Kill Cams er også dybt upræcise. Håber godt nok det bliver fixed.

  2. #1 jeg tænker med det samme lag. Jeg kan næsten ikke tro killcam lyver, for det er en demo-replay af spillet.. og det bliver ikke meget mere “rigtigt”

    #0 snakker du på VoIP med vennerne? for ellers slår du det altså bare af, under lyd indstillingerne

    Jeg har som udgangspunkt ikke Voip sat til, for jeg bliver sindssyg af folk online

    EDIT:
    xbox?! føj for satan

  3. #1: Det kom ikke med i verdens længste tekst x_x
    Det andet tør jeg ikke udtale mig om. Krydskasseversionen har ikke givet mig problemer i den retning.

    #2: Ha ha
    Jeg er æblemand for satan. Jeg skal have autoaim!

  4. Har faktisk også et spørgsmål, party funktionen, er det noget der kun er tilstede på konsollerne ?
    En af de store punkter der virkelig gør mig trist ved pc udgaven, er at mine buddies og jeg, simpelthen ikke har fundet ud af hvordan vi kan join spil sammen og ende på samme hold

  5. #7: Det tror jeg ikke. Partyfunktionen sikrer blot, at andre slipper for at høre på jer.
    Når jeg skal spille med andre på Xbox, starter jeg MP. Når jeg er inde i pregamelobbyen, hvor jeg kan se combatrecord, ændre settings og den slags, har jeg mulighed for at invitere venner ind i min lobby. Herfra er det så mig, der bestemmer, hvilken type spil, vi skal spille og den slags

    Så jeg tror, du kan gøre det ved at vælge MP, og i den første menu, du ramler ind i trykke på en knap, der bringer din friendsliste op og invitere dem til dit spil..

  6. #2

    Lag samt det at hits er bliver udregnet client side (dem som du lader til at ramme). Først derefter bliver de udregnet af serveren. Som så ikke giver besked på om du ramte eller ej.
    På den måde får du riiigtig mange hitmarkers uden der sker en skid.

  7. #10 Ja men manglen på at kunne være på samme hold og ingen mulighed for at skifte side i kampene, gør det lidt mindre interessant, spiller den slags spil for at spille med mine venner, ikke imod dem.

  8. Ingen lobby i PC versionen…
    Her skal man også helt ud i hovedmenuen for at lave classes og den slags.

    Meget mærkelige designvalg.

  9. #11 Det har du selvfølgelig ret i. Det er også en af de ting der har generet mig rigtig meget. Det kan godt være vi har fået dedicated servers, men jeg syntes der er fjernet en masse muligheder, som der var “før i tiden”. Hvis i forstår hvad jeg mener.