Spyplane is in the air

Mit forhold til multiplayerspil har altid været baseret på mere end blot en masse våben og dertilhørende dødelige sideaggregater. Jeg spiller sjældent online alene, det keder mig simpelthen. Og multiplayer med vennerne er blevet lettere og sjovere i Black Ops. Først og fremmest behøver du ikke lukke dit party, når du spiller team deathmatch. Det er den spilmode, jeg tilbringer langt det meste af min tid i, og den var i MW2-dagene præget af, at man som det allerførste mutede samtlige spillere, man ikke kendte.

Det er ikke fordi, jeg ikke kan lide fremmede mennesker. Men MW2 var vitterligt fyldt med folk, der råbte, skreg og skabte sig, fra de landede i en lobby, til kampen gik igang. I denne ombæring er parties tilladt, og det gør en stor forskel. Samtidig er selve community-delen af Black Ops mere vidtrækkende end i MW2. Du kan til hver en tid gå ind og tjekke dine venners eskapader i multiplayer ved at tage et kig på deres combatrecord. Og for statsludere er der i combatrecord flere statistikker, end godt er.

BilledeBillede

Du får overblik over, hvor mange kampe du har vundet og tabt. Hvor mange gange du er blevet skudt. Hvor mange du har skudt. Hvor du har skudt folk mest de seneste 10 kampe, for mit vedkommende er det oftest højre skinneben, og der er tilmed løbende oversigt over, hvor mange killstreaks du har opnået, og hvor mange gange du er blevet myrdet af modholdets killstreaks.

Killstreaks er der er i øvrigt også blevet pillet ved. Du kan stadig gøre holdets radar mere effektiv med spy-planes, og spolere fjendens med countere. Til gengæld er predator-missile blevet skrottet. Det samme er den flyvende kæmpe pave low, der ellers var god til at sprede død og ødelæggelse. Andre er også forsvundet, mens der er selvfølgelig er kommet nye til.

RC-XD is spotted in your area

Jeg er ikke direkte utilfreds med de ændringer, Treyarch har forestået i forbindelse med spillets kill streaks. For eksempel var predator-missile i MW2 lig med den sikre død for minimum én spiller. Det var sjældent, de ikke var særdeles dødelige i kraft af, at de var ekstremt lette at styre og endnu lettere at ramme flere med. Et klassisk scenario i MW2 er, at spillets speaker(?) konstaterer, at fjenden har fundet sig et predatormissil. Herefter kan man se en flok spillere, der ellers stod tæt ved hinanden sprinte til hver deres side for at undgå ikke bare deres egen død men også et ydmygende multikill.

Men selvom det er fint, at predator missile er røget ud, har den fået en irriterende lillebror. Han hedder RC-XD, og har indtil nu slået mig ihjel 100 gange. Som sagt. Der er mange statistikker. Dumme og ærlige statistikker. RC-XD er en lille, fjernstyret racerbil, der eksploderer, når du trykker på den højre trigger. Du har en fordel imod den i forhold til predator-missile: Du kan skyde den, hvis du er heldig. Men de to killstreaks minder ellers en del om hinanden; RC-XD er lidt sværere at manøvrere, til gengæld får du den efter tre kills, og den er absolut dødelig mod flere spillere, hvis den ellers ramler godt ind i midten af en gruppe. Det lille svin.

BilledeBillede

Spilstopperen, i ordets bogstaveligste forstand, tactical nuke fra MW2 er også blevet smidt på porten, og det højeste killstreak, du kan opnå i Black Ops er et gunship. Den fungerer i bund og grund som AC130 bare med færre gadgets. Vi er jo i den kolde krig. Som sagt er jeg ikke utilfreds med spillets nye killstreaks. Jeg hilser tactical nukes forsvinden velkommen, men savner egentlig predator-missile. Mest fordi du mod det i det mindste kunne gå indenfor. Du kan godt skyde den skide racerbil, der også dør, hvis den ramler ind i en claymoremine. Og underholdningsværdien i at ens holdkammerat råber, at der KOMMER EN RACERBIL, er i sig selv en hel del værd. Men det virker lidt som om, Treyarch har besluttet sig for at fjerne nogle af de overdrevent stærke elementer fra MW2. Og så har sat andre ind, der er mindst lige så slemme.

16 KOMMENTARER

  1. Der er en til ting der gør at Kill streaks her i ikke er så idiotiske som i MW2.

    I MW2 gav kill streak kills kills til næste kill streak. Gør de ikke her. I MW2 havde man jo nærmest en AC130 hvis man fik en Attack Chopper og ingen skød den ned.
    Stor forbedring.

    Men lidt nederen. Hit markers er MEGET mere upræcise her end i MW2. Man kan sagtens skyde en fjende med 10 skud, få markers på alle sammen, uden han dør. (PC Version)
    Det næste man så ser er at han dræber en med 2 skud.
    Kill Cams er også dybt upræcise. Håber godt nok det bliver fixed.

  2. #1 jeg tænker med det samme lag. Jeg kan næsten ikke tro killcam lyver, for det er en demo-replay af spillet.. og det bliver ikke meget mere “rigtigt”

    #0 snakker du på VoIP med vennerne? for ellers slår du det altså bare af, under lyd indstillingerne

    Jeg har som udgangspunkt ikke Voip sat til, for jeg bliver sindssyg af folk online

    EDIT:
    xbox?! føj for satan

  3. #1: Det kom ikke med i verdens længste tekst x_x
    Det andet tør jeg ikke udtale mig om. Krydskasseversionen har ikke givet mig problemer i den retning.

    #2: Ha ha
    Jeg er æblemand for satan. Jeg skal have autoaim!

  4. Har faktisk også et spørgsmål, party funktionen, er det noget der kun er tilstede på konsollerne ?
    En af de store punkter der virkelig gør mig trist ved pc udgaven, er at mine buddies og jeg, simpelthen ikke har fundet ud af hvordan vi kan join spil sammen og ende på samme hold

  5. #7: Det tror jeg ikke. Partyfunktionen sikrer blot, at andre slipper for at høre på jer.
    Når jeg skal spille med andre på Xbox, starter jeg MP. Når jeg er inde i pregamelobbyen, hvor jeg kan se combatrecord, ændre settings og den slags, har jeg mulighed for at invitere venner ind i min lobby. Herfra er det så mig, der bestemmer, hvilken type spil, vi skal spille og den slags

    Så jeg tror, du kan gøre det ved at vælge MP, og i den første menu, du ramler ind i trykke på en knap, der bringer din friendsliste op og invitere dem til dit spil..

  6. #2

    Lag samt det at hits er bliver udregnet client side (dem som du lader til at ramme). Først derefter bliver de udregnet af serveren. Som så ikke giver besked på om du ramte eller ej.
    På den måde får du riiigtig mange hitmarkers uden der sker en skid.

  7. #10 Ja men manglen på at kunne være på samme hold og ingen mulighed for at skifte side i kampene, gør det lidt mindre interessant, spiller den slags spil for at spille med mine venner, ikke imod dem.

  8. Ingen lobby i PC versionen…
    Her skal man også helt ud i hovedmenuen for at lave classes og den slags.

    Meget mærkelige designvalg.

  9. #11 Det har du selvfølgelig ret i. Det er også en af de ting der har generet mig rigtig meget. Det kan godt være vi har fået dedicated servers, men jeg syntes der er fjernet en masse muligheder, som der var “før i tiden”. Hvis i forstår hvad jeg mener.