Efter en intens uge på den virtuelle slagmark har Kochie fået gigaprygl og afgivet nogle knivsvingende håndmadder. Det er tid til at rette fokus mod multiplayerdelen af det storsælgende seneste Call of Duty-spil.

Don’t let us down

Hvis man vil have en idé om, hvor stort et spil Call of Duty: Black Ops (Black Ops fremover) er for øjeblikket, vil jeg citere lidt stats fra spillets menu, der har en OBS-ting kørende i bunden af skærmen. Mens jeg sidder og skriver dette, er tallene således: 103% af verdensbefolkningen har ladet livet online. Spillets offline-træningsdel har afviklet mere end 21 millioner spil. Og der er blevet sprunget tønder i luften for 18.446.744.072.551.005.520 dollars. Hvad der så end er indeni. Black Ops er kæmpestort, og sidst mit øje dvælede ved counteren, var der mere end en million kampklare tosser online i krigen om, hvem der er bedst til at myrde Call of Duty Modern Warfare Style. For der er ingen vej udenom, at Black Ops på mange måder er lig den åndelige forgænger, Modern Warfare 2, som jeg selv har hældt mere end fire døgns spiltid i på det år, der er gået, siden jeg købte det. Nu jeg kigger på min nuværende spildlivstæller, kan jeg sige, at jeg snart har rundet det første døgn på godt en uges gaming. Det vidner om, hvor vanedannende Black Ops er, hvis du altså er til den spilform, som det tilbyder.

BilledeBillede

BruneBanan, som anmeldte Xbox 360-udgaven med fokus på singleplayer-delen, kommer nok aldrig til at elske Black Ops. Han savner det feel, han får, når han spiller Battlefield Bad Company 2, og det er en ret god indikator for, hvad der er dig i vente, hvis du stadig hænger fast i singleplayerdelen af Black Ops eller slet ikke har investeret i spillet endnu. Der sidder vel nogen derude. Om ikke mange. I denne artikel, der reelt set ikke er en anmeldelse, vil jeg forsøge at belyse ligheder og forskelle på Black Ops og MW2. Der er flest af de første men også en håndfuld af sidstnævnte. Call of Duty: Black Ops er et rigtig sjovt multiplayer-spil, omend der stadig er frustrerende elementer ved spillet, der måske aldrig bliver fikset. Men det finder vi nok ud af om et år, når det næste Call of Duty-spil lander, og endnu engang vil være klar til at sprænge rammerne for, hvad et spil kan generere af indtjening på ét døgn.

16 KOMMENTARER

  1. Der er en til ting der gør at Kill streaks her i ikke er så idiotiske som i MW2.

    I MW2 gav kill streak kills kills til næste kill streak. Gør de ikke her. I MW2 havde man jo nærmest en AC130 hvis man fik en Attack Chopper og ingen skød den ned.
    Stor forbedring.

    Men lidt nederen. Hit markers er MEGET mere upræcise her end i MW2. Man kan sagtens skyde en fjende med 10 skud, få markers på alle sammen, uden han dør. (PC Version)
    Det næste man så ser er at han dræber en med 2 skud.
    Kill Cams er også dybt upræcise. Håber godt nok det bliver fixed.

  2. #1 jeg tænker med det samme lag. Jeg kan næsten ikke tro killcam lyver, for det er en demo-replay af spillet.. og det bliver ikke meget mere “rigtigt”

    #0 snakker du på VoIP med vennerne? for ellers slår du det altså bare af, under lyd indstillingerne

    Jeg har som udgangspunkt ikke Voip sat til, for jeg bliver sindssyg af folk online

    EDIT:
    xbox?! føj for satan

  3. #1: Det kom ikke med i verdens længste tekst x_x
    Det andet tør jeg ikke udtale mig om. Krydskasseversionen har ikke givet mig problemer i den retning.

    #2: Ha ha
    Jeg er æblemand for satan. Jeg skal have autoaim!

  4. Har faktisk også et spørgsmål, party funktionen, er det noget der kun er tilstede på konsollerne ?
    En af de store punkter der virkelig gør mig trist ved pc udgaven, er at mine buddies og jeg, simpelthen ikke har fundet ud af hvordan vi kan join spil sammen og ende på samme hold

  5. #7: Det tror jeg ikke. Partyfunktionen sikrer blot, at andre slipper for at høre på jer.
    Når jeg skal spille med andre på Xbox, starter jeg MP. Når jeg er inde i pregamelobbyen, hvor jeg kan se combatrecord, ændre settings og den slags, har jeg mulighed for at invitere venner ind i min lobby. Herfra er det så mig, der bestemmer, hvilken type spil, vi skal spille og den slags

    Så jeg tror, du kan gøre det ved at vælge MP, og i den første menu, du ramler ind i trykke på en knap, der bringer din friendsliste op og invitere dem til dit spil..

  6. #2

    Lag samt det at hits er bliver udregnet client side (dem som du lader til at ramme). Først derefter bliver de udregnet af serveren. Som så ikke giver besked på om du ramte eller ej.
    På den måde får du riiigtig mange hitmarkers uden der sker en skid.

  7. #10 Ja men manglen på at kunne være på samme hold og ingen mulighed for at skifte side i kampene, gør det lidt mindre interessant, spiller den slags spil for at spille med mine venner, ikke imod dem.

  8. Ingen lobby i PC versionen…
    Her skal man også helt ud i hovedmenuen for at lave classes og den slags.

    Meget mærkelige designvalg.

  9. #11 Det har du selvfølgelig ret i. Det er også en af de ting der har generet mig rigtig meget. Det kan godt være vi har fået dedicated servers, men jeg syntes der er fjernet en masse muligheder, som der var “før i tiden”. Hvis i forstår hvad jeg mener.