Quake 3 er det p.t. flotteste spil på markedet, men skønheden har sin pris: hastighed. Det er især et problem på maskiner, der ikke lige er blevet opgraderet fornyligt, men heldigvis er der hjælp at hente. Ved at ofre lidt af skønheden kan man pumpe hastigheden i vejret, og den proces vil vi hjælpe dig igennem.

Introduktion

Da Quake 3 udkom i Danmark den 17. december 1999, var der mange som jublede og straks investerede i id Softwares nye mesterstykke. Der var også flere af os, der kom hjem og installerede spillet for derefter at undre sig over, at spillet ikke kunne køre flydende. Jamen, min maskine kører 400 mhz siger man så, og forventer at det er nok. Glem alt om det, Quake 3 er et nyt spil med en ny grafisk engine, der kan få selv den hurtigste maskine til at bede om hjælp. Når det er sagt, skal man lige huske på, at da Quake 2 udkom, kunne gennemsnitsmaskinen heller ikke rigtig trække, den dengang meget avancerede grafik. Derfor har id gjort meget ud af, at brugeren kan konfigurere næsten alt. Ikke nok med at man kan vælge et hav af forskellige grafiske konfigurationer via setup menuen, men man kan tilmed konfigurere Quake 3 via “konsollen”, som er et interface til det indbyggede script-sprog, hvor man f.eks. kan ændre variable som ikke normalt er tilgængelige fra standard menuen. Ok lad os komme i gang…


Refresh rate og billeder per skund

Ydeevne måles normalt i FPS (frames per second/billeder per sekund). FPS er et udtryk for hvor flydende grafikken kører og føles. Tro mig, de dage hvor 30 FPS var standard er ovre – specielt et spil som Quake 3, der i den grad kræver hurtige reaktioner og et godt sigte. “Jamen hvis min skærm kører 75 Hz (opdaterer billedet 75 gange i sekundet), så kan man da ikke køre over 75 FPS” vil den skarpsindige læser måske sige. Jo, det kan du godt. Det første man gør er at klikke “sync on refresh” fra i skærmkortopsætningen i kontrolpanelet (hvis dit grafikkort understøtter dette). Derefter slår man det fra i setup/game options menuen. Hvorfor så det? Jo, hvis man ikke låser skærmopdateringerne til Quake 3, kan man opnå langt flere FPS end den skærmfrekvens man normalt kører. Hvordan finder jeg så ud af hvor mange FPS jeg kører. Jo, tryk på tilde (½/§) tasten og vupti konsollen scroller ned og du kan begynde at indtaste. Skriv derefter: “/timedemo 1” og “/demo deno001.dm3”.


Dynamic lightning, ejecting brass etc.

Når maskinen så har kørt demoen igennem, kan du trykke da på tilde tasten igen og konsollen kommer til syne. Der vil så nederst stå dine aktuelle FPS. Du har nu målt hvad din maskine kan, og er sikkert temmelig skuffet over, at det ikke rigtig kører så hurtigt, som du havde regnet med. Gå ind i setup/game options og slå “dynamic lightning” fra. Så vil der ikke blive beregnet lyskilder fra f.eks. raketter og andre våben. Ud over at give dig flere FPS, kan det være lettere at se fjender og venner i kampens hede. Slå derefter “ejecting brass” fra og du vil ikke længere se patronhylstre og lignende flyve om ørerne på dig. Slår “marks on walls” fra ser du ikke længere svedmærker fra diverse våben på væggene og jorden. Du kan til sidst slå “high quality sky” fra. På high-end maskiner gør “high quality sky'” ikke det store, men det er noget det kraftigt kan mærkes på maskiner, der ikke har så meget CPU kraft.


Hvad texture kvaliteten gør ved hastigheden

Lav derefter ovennævnte test igen, og se hvad maskinen spytter ud af FPS. Overrasket? Ja, man kan her få langt flere FPS end ved standardopsætningen. Hvis du stadig ikke er tilfreds, så gå ind i setup/system og sæt alt til 16 bit. Prøv eventuelt “vertex lightning” i stedet for “lightmap lightning”, da det på langsommere maskiner kan give en del bedre performance. Hvis du ikke har et 32MB grafik kort som f.eks. Geforce eller TNT2, så sæt endelig din “texture quality” ned. Maksimum texture kvalitet kræver meget ram, og næsten alle vil opleve, at det kører meget mere flydende, hvis man ikke kører med texture kvaliteten på maksimum. En generel regel er, at du skal prøve dig frem med forskellige konfigurationer, indtil du er tilfreds med dit eget setup. Nogen spillere på nettet kræver mange FPS, men må så til gengæld helt undvære textures, hvor andre er imponeret over dynamic lightning, og derfor bliver nødt til at leve med forholdsvis lav FPS. Så find en konfiguration du selv er tilfreds med.

3 KOMMENTARER