Har du en fed ide til et map, men synes at Q3Radiant er et rent helvede? Eller går du rundt med en Christian Antkow i maven, uden at have den fjerneste ide om hvordag tingene skal gøres? Så er dette guiden for dig!

Første del: Introduktion og tema

Hej folkens og velkommen til denne q3 mapping følgeton…
I denne “tutorial” følgeton vil jeg forsøge at gennemgå grundprincipper såvel som detaljer vedrørende map design til q3. Artikelserien vil komme til at omhandle konstruktionen af et FFA/Tourney map fra start til slut. Jeg vil hele vejen igennem benytte mig af IDs egen Q3Radiant editor. Dette vil især gøre sig gældende når jeg senere i forløbet når til de mere advancerede funktioner der findes i q3radiant…
Hvis du ikke allerede er i besiddelse af q3radiant editoren vil jeg foreslå at du sætter dig til at hente den. Der er den første version af Q3Radiant og en lille update. Samlet fylder det ca. 8 mb.

Download: Q3Radiant + Tools
Download: Q3Radiant update

Ok, så kan vi begynde på vores map… troede du! Der er enkelte map designere der foretrækker at sætte sig ned og gå direkte igang med at lægge brushes i editoren. For de fleste, især dem der ikke har prøvet det før, vil det dog være en god ide at skitsere mappets layout på et stykke papir først. Det behøves ikke være en meget udførlig tegning du laver, men der er nogle retningslinier som er gode at holde sig til:

1: Hvilket tema skal mappet bygges over?

2: hvor mange spillere skal mit map være rettet mod?

3: hvor stort skal det være? (dette pkt. skal have en vis sammenhæng med pkt. 2)

Tema
Nu sidder de fleste sikkert og tænker: jeg vil lave et space map ala q3dm17!
Hertil kan jeg desværre kun sige: lad være!
Lige siden q3s udgivelse er samtlige level review sites blevet overdænget med diverse q3 maps i space stilen. Disse maps har, med undtagelse af en enkelt eller to, alle været sande katastrofer mht. gameplay…
Istedet skulle man som spirende map designer nok lægge ud med et mere normalt map. Men her er der også masser af spændende temaer at vælge imellem. En god ide når man skal vælge tema er at sætte sig til at se de originale q3 maps igennem. Når man så tilsidst har besluttet sig for et tema skal man til gengæld også holde fast ved det! En sten sikker måde at få dårlige anmeldelser af sine maps er at være sløset med temaet.

16 KOMMENTARER

  1. Tak for de venlige ord Jaboby!
    Det er rart at høre! -men det ville også være kool hvis i gutter ville komme med evt. forslag til forbedrelser…

    …og Ralle: bare se at komme i gang… der findes ikke noget federe end at kaste vennerne op ad vægene i et map man selv har lavet

  2. Jeg kan godt lide at i sætter folk lidt igang med at lave deres egne baner, men jeg tror bare ikke man kan bruge det til noget, før det bliver en lille smule mere avanceret.

  3. ok lyder fedt:) Det kunne jo være at du llerede havde noget et sted på din maskine som kunne bruges ellers laves om ‘hurtigt’.

    Kontakt mig endelig hvis du får lyst tid!

    stay frosty:)

  4. Godt tip til jer som ikke er gået igang med jeres map endnu… sæt jer ned med et stykke papir som Geebee beskriver i første artikel. Det er virkelig tiden værd.. Tro mig jeg ved hvad jeg taler om, men det kan i få at se i næste udgivelse af Pro Mode

  5. Fuck fuck fuck…

    Jeg er en forholdsvis newbie til at lave maps i Radiant (FED EDITOR MAND), men har lavet maps siden tidernes morgen i DCK, bare aldrig rigtigt udgivet nogen… Men tilbage til Radiant; er der nogen her, der har prøvet at din Radiant går ned? Ja… self. er der det… men det der er skide irriterende ved det, er ikke crashet i sig selv, det er sgu når Radiant beslutter sig for at slette hele din .map fil, så du kun har .bsp’en tilbage… Og den ka’ du jo ikke editerer ret meget… Jeg var faktisk færdig med opbygningen af dette her map, manglede bare detajler, lyssætning og items… Sat’me det er irriterende at miste 10-15 timers arbejde Er der nogen bsp2map til q3???

    Anyways… jeg er ude!
    Q-greetz: ZWaRTZ
    –O–U–T–

  6. Jo der findes et sådant program… jeg ved godt nok ikke hvor, men du kan vel prøve at lede lidt rundt på fileplanet?

    Der er bare det problem at programmet (ihvertfald det eksemplar som jeg prøvede) skaber ca. 10 gange så mange brushes som der oprindeligt var… det vil sige at du faktisk sidder tilbage med et næsten ligeså stort arbejde som da du lavede mappet første gang:
    for nu skal du til at er statte alle de små ophuggede brushes med “nye” og større brushes for at undgå helt astronomiske compile tider samt elendig ingame performance…

    Det ser ud til at du må bide i det sure…. og begynde forfra igen, men husk for fremtiden at gemme dit map regelmæssigt som fx: zwartzdm1a, zwartzdm1b, zwartzdm1c osv…

    Du kan nemlig også senere løbe ind i andre fejl og så er det dejligt hvis man har en masse forskellige versioner af mappet…

    …håber ikke det har taget modet helt fra dig!

  7. GeeBee:

    hehehe – normalt ta’r jeg osse backups af mine maps… altså dm1a, dm1b, dm1c etc. men gjorde det ikke lige i det tilfælde her… cuz som jeg tænkte: “Den laver jo en autosave … så er det vel ikke nødvendigt at lave 80 backups”… naive godtroende mig !

    Anyways… jeg sjokker lidt rundt på Fileplanet, du er bare alletiders, hejhej (som Dingle ville har sagt det)!

    Q-greetz: ZWaRTZ
    –O–U–T–

  8. Jeg synes det er en god hjælp, dog bliver jeg tit nød til at hive manualen frem, nå jeg prøver de ting i ikke har beskrevet.

  9. Kan map finde ra3map’s i et format, så man kan editere dem med fx. Radiant? Eller kan man på nogen måde editere en bsp eller pk3 fil?