Prøver du at få en god start på Quake 3? Forstår du ikke helt virkningen af en given variabel? Denne guide giver dig et hurtigt og godt spark i den rigtige retning.

Introduktion

Jeg har på det seneste tilbragt en del tid på kanalen #quake3.dk på QuakeNet. Tit observerer jeg formodentligt kommende Quake 3-spillere, der fremtræder som fortvivlede sjæle, når de forsøger at få svar på nogle spørgsmål om opsætningen. Det er ikke altid, at personerne får de rigtige svar, fordi alle ikke er enige om de forskellige settings, og det kan da også være trættende at besvare de samme spørgsmål igen og igen. Som et forsøg på at hjælpe nye spillere – og forhåbentligt også besvare et par af den mere erfarne spillers spørgsmål – har jeg skrevet denne guide.

Som udgangspunkt indeholder guiden forklaringer og forslag til de mest nødvendige ændringer til Quake 3s standardopsætning. Den omhandler den generelle opsætning, der gælder, uanset om man spiller OSP, Rocket Arena 3 eller andre modifikationer. Jeg kan bl.a. nævne sv_fps/snaps-problematikken samt beskrivelse af den for mange underlige funktion, cl_timenudge. Såfremt du har forslag til ændringer, forbedringer eller tilføjelser, vil jeg opfordre dig til at skrive en kommentar.

God fornøjelse med guiden.

Bemærk: Jeg har efter lancering af guiden foretaget nogle ændringer. Du kan læse mere om disse under afsnittet med kommentarer.

30 KOMMENTARER

  1. Jeg kan spille med timenudge 0 til -20 uden problemer. Jeg finder det dog mest brugbart at spille med -20. Igen, en smagssag.

    Snaps anbefaler jeg varmt til 40 og cl_maxpackets 100 fungerer glimrende. jeg har prøvet at spille med 125 men fandt overhovedet ingen grund til at benytte den værdi. 100 fungerer perfekt, for mig anyway.

    har altid haft de samme værdier undtagen timenudge som jeg har leget lidt med gennem tiden. Af linier jeg har siddet på kan nævnes:

    2048/512 tre gange TDC adsl
    512/512 to gange TDC adsl (nuværende hastighed)
    512/128 TDC Webspeed
    256/128 TDC adsl
    256/256 TDC adsl

    Jeg oplever ikke at folk der skifter maxpackets fra 100 til 125 bliver bedre af den grund. Men om det er meningen aner jeg ikke

  2. Du kan vælge at spille med cl_timenudge mellem -20 og 0, ja, men du får ikke noget ud af det.

    Mht. snaps så har jeg så sent som i dag læst en post , hvor arQon skriver, at “there’s no such thing as ‘snaps 40′”. Jeg retter guiden og skriver, at snaps bør sættes til at matche sv_fps.

    Mht. cl_maxpackets så er værdien 100 en stor forbedring i forhold til 30. Hvorfor du ikke vil tage det sidste skridt (125), når din forbindelse tillader det, kan jeg kun stille mig uforstående overfor.

  3. kanont smartin, så fik jeg lige ændret en masse i min cfg,engang imellem fik jeg ikke lyd når jeg tog items, men det er vist fixet nu… GJ m8

  4. Hvor høj en maxpackets værdi man skal bruge afhænger meget af ens fps. Hvis man f.eks ikke kan klare konstant 125 fps er der ingen grund til at bruge 125 i maxpackets. Hvis man kun har 100 eller 60 fps er det optimale altså 100 eller 60 som maxpackets. Reglen er at ens maxpackets ikke bør være betydelig lavere end ens fps.
    Mere flydende gameplay får man også hvis man indstiller skærmens antal hz til samme værdi.

  5. Jep, cl_maxpackets og com_maxfps hænger sammen – som man kan se med cg_lagometer.

    Mig bekendt er der ingen skærme, som kan køre 125Hz, men det ville selvfølgelig være rart, hvis det hele gik op i en højere enhed

    *pist* Hvis man har en computer, der ikke kan klare mindst 125 fps konstant i Q3, så er det skidt. Det minder mig om, da mit udstyr bestod af en P2 300MHz med et ATI Rage Pro grafikkort

  6. jeg har ALTID har problemer med at høre jumppads.. lyden kommer ikke ½-delen af gangene men nu vil jeg prøve com_soundmegs jeg har ellers rodet med samtlige s_ kommandoer for at finde ud af hvorfor (af en eller anden grund mister jeg kun lydene når serveren har sv_fps over 20 .. i alle år jeg har spillet quake)

    ser lige om det duer .. men god guide…. synes dog du bør anbefale snaps 60 .. da alle pb enablede servere understøtter dette, og så kommer folk ALDRIG i problemer hvis serverne har højere sv_maxfps…

    en newbie som denne guide vil måske sætte snaps til 20 .. og ikke forstå hvorfor det lagger når serveren har sv_fps 30..
    ud fra din guide kan han tro det er pb eller timenudge eller maxpackets det gør det.. og det er jo ikke så SMARTin (den havde du ik hørt før )

  7. Du skal helt klart rode med com_soundmegs

    Mht. snaps har du helt ret i, at det er en fælde, hvis man har den sat til standardværdien på 20. Folk glemmer måske at ændre den, når de joiner servere med sv_fps 30 og forstår ingenting af deres handicap. Derfor står der nu anbefalet 30 i stedet for 20+ – tak for input’et

  8. TheØrns guide var jo bedre?
    Men sødt nok af dig at du gider. Jo også rart nok med lidt osp stuff.
    gj, men sys’ dog stadig at theEagles guide giver noget af det samme

  9. Jamen hvis du ellers har læst begge guides, så vil du jo opdage, at det kun er afsnittet om hukommelse, der går igen. De to guides kan supplere hinanden, eftersom jeg fokuserer på de – efter min mening – mest grundlæggende og vigtige indstillinger, mens Egil skriver mere om tilpasning (crosshairs, modeller osv.)

  10. det kan godt være der ikk er noget der hedder snaps 40, men det er den værdi jeg lirer med og det spiller max

    Og jeg får faktisk noget forskelligt ud af at sætte timenudge forskelligt

    0 giver et meget flydende movement hos dine nmy’s mens -20 få dem til at “hakke” en lille bitte smule. og min erfaring er at jeg spiller bedst med -20, så jo jeg får noget ud af at ændre den fra 0

  11. I bedste fald bliver snaps 40 fortolket som snaps 30 (forudsat du spiller på en sv_fps 30 server) – i værste fald går der “noget” galt, og du får dårligere performance, end du burde (dette gælder naturligvis ikke på en sv_fps 40 server).

    Ja, du får netop ikke-flydende movement fra enemies, hvis du bruger en negativ cl_timenudge-værdi. Hvis du synes, det er rart, så er det selvfølgelig perfekt

  12. ah så kom jeg os lige igennem min cfg, ku ikke huske hvad jeg havde – fra dengang jeg stoppede, så lige få ting som skulle ændres. Som tiden dog ændre settings >:]~

  13. mht punkbuster så fix så det er slået fra

    seta cl_punkbuster “0”
    pb_cl_disable
    bind f4 “pb_cl_enable”

    og så når man forsøger at connecte til en pb 1 server så kommer der en “punkbuster blablabla” og så taster man f4 og kan connecte

  14. pb_msgprefix [skipnotify]^5PunkBuster Client

    gør så pb beskeder ikke kommer på skærmen (skal have konsollen frem for at se dem)

  15. Jeg aktiverer også kun PB, når jeg har brug for det, og det er bestemt en god idé (i hvert fald for OSP’ere, der ikke er tvunget til PB overalt). Jeg får lige skrevet det ind i guiden ved lejlighed, men nu vil jeg holde en forlænget weekend… hygge

  16. toggle client-side player prediction. (disabling causes the client to wait for updates from the server before updating the player location.)

    Dvs at når du fx strafer til højre/venstre/hopper/skyder/osv vil du ikke se det på din skærm før 30-40ms senere (alt efter hvor meget lag der er til serveren).

    Så cg_nopredict gør nok overhovedet ikke det samme som cg_predictitems­ :>

    Håber seriøst ikke du har spillet med den setting :>