I Quake 3 er der kun en måde at bestemme hvilken spiller der er bedst: 1on1. I modsætning til FFA kan der kun være en grund til man taber i 1on1, og det er at ens modstander er bedre end man selv er.

Begyndertricks

I Quake 3 er der kun en måde at bestemme hvilken spiller der er bedst: 1on1. I modsætning til FFA kan der kun være en grund til man taber i 1on1, og det er at ens modstander er bedre end man selv er.

Den største forskel mellem FFA og 1on1 er, eftersom der kun er én modstander, at man aldrig vil støde på et par kombattanter, der er i færd med at skyde hinanden i småstykker, og så dræbe dem begge med et par velplacerede raketter. Derfor er 1on1 heller ikke et fragrace i samme grad
som FFA er.


Forudsig hvor modstanderen lander

Når du render ind i din modstander skal han dø, og helst så hurtigt som muligt. Det er meget vigtigt at lære at forudse hvor folk lander efter man har skudt dem op i luften med en raket. Især hvis modstanderen hører til strafejumperne, da en velplaceret raket så vil sende ham på en flyvetur, og
sætter man endnu en raket ordentligt er han så godt som død.


Hvis man ikke har hjernen med sig i en 1on1 har man på forhånd tabt. Sådan er det bare. 1on1 er sandsynligvis den mest taktiske spilleform man kan komme ud for, da ens mulighed for at vinde står eller falder på hvorvidt man kan holde vigtige items o.lign. for sig selv. Så lær banernes layout
udenad!


Løb for livet

Ét enkelt frag kan have usandsynlig stor betydning for en kamps udfald (bare se finalen mellem Daimar og Raze fra vores Road Tour). At dø i en 1on1 er langt værre end at dø i en FFA grundet modstanderantallet, og derfor er det i en 1on1 langt vigtigere at holde øje med ens health end det er i FFA. Hvis du er tæt på at dø er det meget ofte en god ide at stikke af og finde et par health spheres inden man genoptager jagten.


Hvis man opnår en komfortabel føring bør man overveje om man vil lege gemmeleg for at undgå at miste føringen. Din modstander får jo kun frags når han myrder dig, så hvis han ikke kan det taber han.


Sørg for at holde armor og megahealth for dig selv

At holde ens modstander væk fra de sjove våben i en 1on1 i Q3 er næsten umuligt pga. den meget lave respawntid. Det var en god taktik i Q2, men at campe et bestemt våben i Q3 er hul i hovedet, så lad være med det. I stedet bør du sørge for at holde armor og megahealth for dig selv. Hvis du har
armor bliver skaden fordelt således at den snupper 2/3 af hvad der rammer dig. Husk det.


En ting det er vigtigt at holde øje med, hvis du vil gøre dig nogen forhåbninger om konsekvent at afskære modstanderen adgang til megahealth eller armor, er uret. Du slår det til ved at skrive “/cg_drawtimer 1”. Når du snupper rød armor på DM13, så kast et hurtigt blik på uret, og sørg så ellers for at være på pletten igen 25 sekunder senere (det er den tid armor er om at komme igen). På den måde kan du meget præcist garantere, at så længe du har overtaget i kampen, kan du bibeholde det ved konstant at nægte modstanderen adgang til ting som armor. Mega-health kommer igen enten hver 35. sekund (som på DM13) eller hver 120. sekund (som på Tourney4), og armor er som sagt tilbage hver 25. sekund. Husk de tal!


Der er mange der betragter det som uretfærdigt at benytte Quad Damage i en 1on1. Af samme grund kører de fleste 1on1 servere med en Quad-factor på 1x, hvilket vil sige at den ingen effekt har. Så den kan man lige så godt ignorere.


To spawn-frag or to be spawn-fragged

En af de vigtigste, hvis ikke den vigtigste, strategi i 1on1 er såkaldt “spawn-fragging”. Lige så snart du har bare det mindste overtag, gælder det i 1on1 om at udnytte det maksimalt. Når en person lige er død, er denne ekstremt sårbar. Han har hverken armor eller våben, og er derfor et let offer, hvis du selv både er udstyret med et godt våben og bare en lille smule armor. Sørg derfor for, at sekundet din modstander spawner efter at have været blevet dræbt, så stormer du straks i den retning, hvor du tror han spawnede. Fanger du ham inden han kan “power-up”, er der endnu et frag hjemme.


Væn dig til at skifte våben

I en bane som f.eks. Q3tourney3 er det sjældent et enkelt railskud dræber, men hvis man så skifter til plasmagun efter at have railet modstanderen er man næsten sikker på et frag. Det kan meget, meget ofte betale sig at afslutte med et andet våben en railen.


Tag også et kig på vores tips & tricks artikler, især til DM13 da den er gået hen og blevet en af de mest spillede 1on1 baner. Det er vigtigt at kunne få megahealth o.lign. uden alt for mange omveje.

1 kommentar