Det lyder så simpelt: Fang flaget, og bring det tilbage til din egen base. Capture the Flag er dog noget mere kompliceret end det lyder, så det kan godt betale sig at sætte sig ind mekanismerne bag først. Det hjælper vi dig her på vej med.

Det grundlæggende

CTF, Capture The Flag, er muligheden for alle til at prøve kræfter med holdspil, og samtidig også få et våben. I Quake3 er der indtil videre kun 2 former for holdspil: Teamplay og CTF. Den største forskel er, at man i Teamplay tæller antal frags, hvor man i CTF tæller antal captures (hvor mange gange man har snuppet modstanderens flag). En anden stor forskel er våben-respawn tiderne, som er 5 sekunder i CTF, og 25 sekunder i Teamplay. Så hvis man gerne have en masse action – uden at skulle bruge Gauntlet eller Machinegun – så prøv CTF.


Reglerne i CTF er simple

Få fat i modstanderens flag, og bring det tilbage til din base, til dit eget flag. Simpelt, men det kan være meget svært, og en del spil bliver også afgjort på timelimit, især hvis det er to hold som matcher hinanden godt. Det typiske problem med holdspil på nettet, er at folk ikke ved hvilket hold de skal joine. Det er ikke nødvendigvis det hold som er mindst, som er det dårligste, så derfor er det en god ide lige at spørge hvilket hold man skal joine, eller spectate i et par minutter, og se hvilket hold som bedst kan bruge din hjælp.


Teamet betyder mere end individet

I CTF behøver man ikke kunne ramme ALT med sin railgun eller være ekspert med rockets for at være god. Her gælder det mere om at kende sin rolle på holdet, og ikke bekymre sig så meget om man dør, da man fx. kan lade sig ramme af en rocket som ellers var tiltænkt “flag carrieren” (den der løber med flaget, FC for short), og som måske gør at ens hold får et capture. Normalt deler man et hold op i “defence”, som passer på ens eget flag, og “offence”, som skal få fat i modstanderens flag, og bringe det tilbage, og normalt også med nogenlunde lige mange spillere på hver halvdel, men hældende mod flere på offence.


Kommunikation er alt afgørende

Kommunikation er meget vigtig i CTF, især hvis man ikke spiller på et fast hold, hvor rollerne er forudbestemt. Så derfor er det en god ide at få fat i nogle gode scripts (prøv f.eks. The Bind), så man bliver bedre til at fortælle hvad der sker, uden at skulle skrive alting real-time. En typisk ting er at advare ens defence om et angreb, og hvor det kommer fra (high or low), samt måske hvor mange der angriber. En anden god ting er at koordinere ens angreb, da det næsten er umuligt at få fat i flaget hos et hold med et nogenlunde defence. Lidt mere avanceret er at fortælle hvem der får power-ups, eller om ens base er overfyldt med modstandere (base overrun). Begge dele noget som kan være afgørende for hvem der vinder.

1 kommentar

  1. meget sjovt du har taget de tre useless naitive ctf maps med (og udeladt ctf2 som faktisk ejer), og kun et wctf map, imo skulle valget af maps til guiden være lidt anderledes men sådan er der jo så meget…. ellers meget nice for nye ctf spillere er jeg sikker på, gw