Google Stadia lanceres inden udgangen af 2019

11
I går aftes kunne Google endelig præsentere deres vision for fremtidens gamingplatform, og navnet som er på de flestes læber denne morgen er Stadia: en streamingtjeneste for spil, som er forbundet via et utal af platforme.

Hardware hører til fortiden

Uden behov for en traditionel spillekonsol, en kraftig PC eller den nyeste tablet eller telefon på markedet, giver Stadia mulighed for at streame alt fra de største AAA-spil til de helt små Indie-titler, direkte til din foretrukne skærm.

Et af hovedargumenterne fra præsentationen, var at det skulle være nemt og uden for meget loadingtid. Alle spil bliver afviklet via Googles eget datacenter, for at minimere forsinkelser i form af lag, unødvendiggøre køb af den dyreste hardware, og ikke mindst helt forhindre snyd og hacking i multiplayer-spil.

Er du en nørd til tal, så kan du sikkert godt blive imponeret over Stadias GPU-performance.

Stadia arbejder med en GPU på 10,7 teraflops for hver unikke spiller, hvilket er kraftigere end de to stærkeste konsoller på markedet, PlayStation 4 Pro og Xbox One X, kombineret. Dette betyder at spil kan udvikles med færre begrænsninger, end tilgængelige konsoller i skrivende stund kan prale af. Det skaber desuden mindre afstand mellem PC-spillere, da forskellig indmad i computere ikke længere kan skabe differencer i afviklingen af spillene.

Alle spil vil ved lancering kunne blive afviklet i true 4K-opløsning med 60 billeder i sekundet, og med HDR-teknologi og surround sound-support. Det ligger dog allerede nu i kortene, at 8K-opløsning og 120 billeder i sekundet, bliver en del af Stadias fremtid, for de gamere som ellers har en skærm der understøtter denne funktion.

Spiloplevelsen i fokus

Under præsentationen fik vi demonstreret, hvordan man gnindningsfrit kunne skifte sin spilsession mellem flere skærme, med nedetid værende næsten ikke-eksisterende. Det var det storslåede og komplekse Assassin’s Creed Odyssey, som blev kransekagefiguren for, hvor meget Stadia kunne håndtere uden problemer. Hav dog for øje, at selvom det var en gnidningsfri præsentation, så foregik det stadig på en scene, hvor alt tydeligt var planlagt ned til mindste detalje. Om det endelige produkt kan håndtere denne funktion i samme grad, må vi vente og se.

Fra en skrabet laptop, videre til en telefon, over til en PC og til sidst en tv-skærm, så var det imponerende hvordan den samme spil-session, kunne skiftes mellem flere skærme.

Med den kraft der ligger i Googles datacentre, blev det også understreget, at split screen-spil atter kunne blive genoplivet. Da hver unikke bruger netop får adgang til de førnævnte 10,7 teraflops, skal spil afviklet via Stadia, ikke længere gå på kompromis med de begrænsninger som stationær hardware er låst med. Jeg vil personligt se meget frem til flere racing-titler, som man kan spille med vennerne i sofaen.

Marty Stratton fra id Software fik også mulighed for at træde op på scenen, og understrege at det kommende DOOM Eternal også vil blive tilgængeligt via Stadia. Han havde fuld tillid til, at Googles datacentre snildt vil kunne afvikle den kommende shooter, med både den hastighed og grafiske kunnen, som spillet vil forlange.

DOOM er kendt som et spil der har fart på – kan Stadia virkelig levere den spiloplevelse via streaming?

Jeg hæftede mig en kende ved Phil Harrisons udmelding om, at Stadia ville tilbyde full cross-platform play. Det blev ikke meldt ud hvad det præcist indebar, så om Stadia kan og vil spille sammen med f.eks. Steam, PlayStation, Xbox og ikke mindst Nintendo Switch, må vi åbenbart vente med at få afklaret.

Tilgængelighed frem for alt

Content Creators og YouTubers fik også opmærksomhed under Stadia-præsentationen. En af de særlige funktioner, som nok især vil finde vej til vores feeds i f.eks. Facebook og Twitter, vil være muligheden for at klikke på en knap direkte i et videolink, og starte spillet uden installation, opdatering eller download af patches.

På samme vis vil man også kunne se et livestream fra sin yndlings-YouTuber, og få mulighed for at hoppe direkte ind i en multiplayer-kamp mod dem. Google vil selv se til at sætte dig i kø, og starte spillet op direkte hvor sessionen finder sted.

Moderne controller-design med et par unikke funktioner til Stadia.

Med den nye Stadia Controller, er der taget højde for de fleste sædvanlige funktioner, som en moderne controller kan og skal tilbyde. Der er dog også en capture button ved fingerspidserne, som umiddelbart minder om den der også er tilgængelig på PlayStations Dual Shock 4-controller. Dertil er der også en knap, som giver direkte adgang til Google Assistant. Denne funktion skal hjælpe spillere som sidder fast i et spil, f.eks. ved at kunne finde den mest populære YouTube-video, som demonstrerer hvordan en særlig forhindring kan overkommes. Om denne funktion betegnes som ”snyd”, må være op til den enkelte gamer at vurdere.

Lanceres inden nytår

Stadia ser afsindigt spændende ud, og det kan snildt gå hen og blive en seriøs spiller på markedet. Med minimale krav til hardware, kan særligt tilgængeligheden blive appellerende for mange spillere. Kan Stadia desuden leve op til løfterne om kort loadingtid og hurtig opstart af spil, så kan selv de mest dedikerede gamere, potentielt også se fornuften i servicen.

Der er dog endnu nogle spørgsmål, som ikke er blevet besvaret. Jeg nævnte tidligere min undren omkring at nævne cross-play, uden at definere hvad det præcist indebærer. Dertil kom en prisklasse heller ikke på tale, og med tanke på Googles massive indtægt via reklamer, er der en lille alarmklokke der ringer bagerst i mit hoved; dog muligvis ubegrundet.

Stadia lanceres i USA, Canada, UK og i Europa allerede her i 2019, og vi kan angiveligt se frem til denne sommer, hvor mere information om Stadia vil finde vores vej. Fremtiden for gaming er her næsten, men om vi kommer til at bryde os om den, må tiden vise.

Snakken kører allerede i vores forum, og vil du se eller gense præsentationen, har vi inkluderet hele videoen herunder:

11 KOMMENTARER

  1. Tilbage i 00`erne lancerede OnLive med nogenlunde samme koncept og målsætning. Det var en katastrofal fiasko. Så historien er ikke på Stadias side.
    På den anden side er den gennemsnitlige nethastighed tidoblet siden dengang, plus det er Google som står bag.
    Bliver spændende at følge med i, under alle omstændigheder.

  2. #2: Stort set alle nye teknologier gennem historie har gennemgået samme udvikling. Firstmovere som lancerer ideen, men som ikke slår igennem, hvorefter et større firma slår igennem med produktet.

  3. #2 Game streaming er også kun en del af hvad Stadia omhandler, deres integrationer med YouTube ville gør enhver gamer våd hvis de var del af “normale” spil tror jeg

  4. #1 Det tror jeg faktisk ikke du skal regne med. Jeg tror godt 100mbit kan klare det fint.

    Til sammenligning ser jeg Netflix i 4K, og det trækker kun 15mbit. Jeg ved godt, at det ikke er det samme, men altså, det giver da en målestok

  5. Det hele strander vel på hvad et abo. i sidste ende koster ?

    #7 – jaeh….såfremt du ikke bor i et ældre hus….så ER det skam meget. Vi kan ikke få mere end 13 ud af vores kobber…og trække ledninger i hele huset koster pænt mere end hvad du kunne købe en monstermaskine for.

    #8 – ja den del er også spændende at følge. Udgiverne skal jo teknisk sige; vi forventer dette sælges i 5 mio. eksemplar = giv os penge hvad der svarer til det salg….eller hvordan vil de sikre “korrekt” revenue.