Sikkerhedsselen bliver nødvendig, når man skal navigere de hurtige biler rundt på små veje. Hvis det man leder efter, er et spil hvor man kan parkere (pun intended) hjernen på bordet, gribe controlleren og trykke speederen i bund, så er man nødt til at lede videre. Det kræver præcision at komme igennem et ræs uden at totalskade bilen. Dette finder man hurtig ud af, når man bliver tildelt trofæer som “stuntman” og “public threat”.

Klar til at træde sømmet i bund

Man kan med kæmpe fordel skrue godt op for lyden og lytte til sin co-driver der fortæller, dog meget monotont, hult og næsten robotagtigt, hvordan vejen former sig forude. Spiller man på en stor skærm er der nemlig ikke altid lige mulighed for at kigge op på anvisningerne i toppen af skærmen, uden at køre den hurtige bil af vejen.

Hvis man kommer fra spil som Burnout eller Need for Speed, vil WRC nok være lidt af et kulturchok. Styringen af bilerne i WRC kræver at du tager dig tid, og tager ting som underlag, vejr, dæk, osv. med i dine beregninger, når du hiver håndbremsen og drifter gennem svinget. For vælger man at mishandle sine bremser, kan status for dine dæk ændres midt i et løb og kørestilen i resten af ræset skal nu tilpasses herefter. Man er slet ikke i tvivl om, hvis ens knap så elegante drifting, har resulteret i et punkteret bagdæk. Det betyder så også, at du næsten slipper ”rattet” fra din kvart i tre position (tidligere ti i to) og kaster hænderne i vejret når du første gang glider perfekt rundt i et sving, for derefter at accelerere på det helt rigtige tidspunkt, og ræse videre som om man ikke havde lavet andet hele sit liv.

Livet som pro-racer

I spillets career mode er der lagt stor vægt på ”management”-delen. Man vælger en sponsor og ansætter da et hold af mekanikere, meteorologer, agenter, fysioterapeuter, osv. Det hele foregår meget flydende og det er let at overskue hvad de forskellige ansatte bringer til holdet. De hjælper dig med alt fra bilreparation til hvilken type dæk du skal bruge baseret på vejr og underlag. Man behøver ikke være semi-pro sofa-ræser for at være med, men det hele kan godt virke lidt overvældende – dog kun på grund af de mange forskellige valgmuligheder, og altså ikke sværhedsgraden.

Der er en fyldig management-del, som klæder WRC 8 virkelig godt

Det satte hold skal betales med penge man vinder i ræs. Jo dygtigere folk man ansætter, jo mere koster de. Det er vigtigt at man er opmærksom, og husker at give de individuelle medlemmer hviledage, hvor en anden fra holdet må tage over. Det skal derfor overvejes hvilket crew man vælger op til et stort løb, så man ikke risikerer sit bedste team må sidde over på grund af udmattelse.

Du vil løbende modtage e-mails fra dine sponsorer, som forhåbentlig er tilfredse med din indsats. Dette er de dog kun, hvis du fra start har lagt dit ego på hylden og været ærlig overfor dig selv. Der er tre niveauer af sværhedsgrad at vælge imellem, og har man satset for højt, bliver spillet hurtigt for tungt og svært, og man risikerer at blive droppet af sine sponsorer. Så skal du finde nogle nye bidragsydere og du mister det opbyggede samarbejde med de tidligere.

Masser af udsyn

Du kommer igennem en masse forskellige baner og terræner, fra bjergkørsel i solskin til 99,9% glatbane. Det bliver derfor ikke kedeligt og træls, når man endnu engang er nødt til at starte turneringen forfra, fordi ens køreevner endnu ikke helt rækker til niveauet. Der er endda tidspunkter, hvor man næsten får lyst til at sætte farten helt ned fra fuld hare til skildpadde, for lige at få det hele med. Så er der også bare et eller andet charmerende ved den lille helikopterdrone, som man til tider kan se filme en fra luften.

Der er ikke tid til at nyde omgivelserne, da du hele tiden skal være opmærksom på de skarpe sving

Ud over at vinde penge i ræs, er der også skill points som man kan bruge i R&D-delen. Her kan man selv vælge, hvilke evner man ønsker at fokusere på. Man er desuden selv ansvarlig for at opbygge sin kalender med en blanding af turneringer, træning og hviledage. Der vil løbende være nye typer ræs du kan vælge, eksempelvis “Extreme Conditions”, som byder på natkørsel i regnvejr i en godt smadret bil.

Efterhånden som du kæmper dig igennem career mode, optjener du point, som kan bruges på nye evner

Det fungerer rigtig godt, og på den måde bliver spillet ikke kedeligt og trivielt, men fastholder ens interesse.

Inspireret af de bedste

WRC minder meget om Dirt Rally. Især den realistiske styring og måden spillet kræver man er opmærksom og præcis når man kører på de snævre, til tider mørke og våde veje. WRC er dog ikke helt så detaljeret som Dirt Rally, og der mangler noget tekstur i grafikken. På trods af dette vil jeg dog personligt vælge WRC 8 over Dirt Rally, da jeg synes dette spil er mere gennemført og detaljeret i dets career mode og det er desuden betydeligt nemmere at overskue hvad der gør hvad og hvorfor, så det bliver nemmere for ikke så garvede spillere at komme igang.

WRC 8 er ikke det eneste rally-spil på markedet, men det er under alle omstændigheder en værdig titel

Du vælger selv om du ønsker at se spillet fra førsteperson, altså siddende inde i bilen, eller om man foretrækker at kunne se hele bilen når man kører. Det er derfor også oplagt at spille WRC 8 med rat og pedaler, skulle man have sådan nogen stående.

Spillet byder også på mulighed for Quick-race, for de som ikke ønsker at sætte endeløse timer af til at sætte det helt rigtige team for ens kørestil, men blot ønsker et racerspil af høj kvalitet. Der er også mulighed for at køre mod de absolut bedste i e-sport events online. Man kører stadig alene på banerne, men er man dygtig nok til dette niveau, får man sit navn på en online scoreboard, lidt som med de gamle arkademaskiner – og så må der naturligvis prales.

Vejene kan nemt være glatte, men spillet lærer dig, hvordan du skal håndtere den slags underlag

Skulle man sidde med en kammerat en lørdag aften, er der også mulighed for at spille i splitscreen (noget man ser alt for lidt af nu om dage, hvis du spørger mig). Man kører med en ghostdriver, så der er ikke mulighed for at totalskade kammeratens bil (eller risiko alt efter hvilken type venner man har).

WRC 8 er et spil hvor alle kan være med lige meget hvor stor eller manglende erfaring man har med den type spil. Det kan tage lidt tid at få den helt rigtige kontrol over bilerne, men det er ikke for indviklet eller tungt til at rookie-ræsere kan nyde spillet. Grafikken er ikke helt så detaljeret som eksempelvis Dirt 2.0, men det er ok, for banerne er flotte og der er god sammenhæng mellem eksempelvis vejrforhold og hvordan bilen opfører sig i kampen mod uret. Jeg ser WRC 8 som den absolut største konkurrent til Dirt-serien.

Dermed ikke sagt at de ikke kan dele pladsen i spilreolen.