Jeg sidder mutters alene i en biografsal ude på Nordisk Film i Valby. Lokalet er mørklagt, med undtagelse af lærredet som viser en gruppe teenagere i en afsides hytte. Der er tydeligvis intriger iblandt dem i form af mobning, seksuelle udskejelser og mængder af alkohol der ville få en gennemsnitlig deltager i Paradise Hotel til at trække håndbremsen. Festen stopper dog brat da en af pigerne ved selskabet forsvinder.

Langt ude i skoven

Horror-genren har virkelig fået en genoplivning med udgivelsen af de nyeste spillekonsoller. Jeg er selv helt pjattet med størstedelen af de spil vi er blevet budt på det seneste års tid, hvor Alien: Isolation og den nu kult-agtige Silent Hills-demo P.T. har markeret sig stærkest. I disse spil har man hovedsageligt været alene, og derfor afhængig af sig selv for at overleve.

Until Dawn søger at vende præmissen på hovedet, da du nu er sammen med dine jævnaldrende venner, og i bedste fald må søge tryghed i samværet med dem. Styringen skifter mellem de forskellige personer, der hver især besidder karaktertræk og handlemønstre, som du skal bruge til at sikre deres overlevelse.

Spillet følger den formel som vi har stiftet bekendtskab med i f.eks. Heavy Rain og Telltales episodiske eventyr, hvor der skal træffes valg som uundgåeligt har voldsomme konsekvenser. Når man hører en lyd hvis oprindelse ikke kan afgøres, skal man så vække den søvndrukne fyr ved køkkenbordet, eller løbe udenfor hvor resten af flokken opholder sig? Hvis en af vennernes telefon ringer, skal man så tage den eller lade den være? Skal man være hudløst ærlig over for kammeraterne, eller kan det svare sig at lyve for at undgå indbyrdes konflikter? Er man på flugt, skal man så tage den hurtige eller sikre rute?

Undervejs er det muligt at finde såkaldte totems i landskabet, og disse viser en potentiel fremtid, som man så skal bestræbe sig på at undgå. Konsekvenserne lurer om hvert et hjørne, og det er noget nær umuligt at forudsige hvilken retning man fører sin flok i. Særligt udfordrende bliver det, eftersom formålet er at holde så mange som muligt i live indtil daggryet viser sig i horisonten. En nedtælling der indikerer hvor lang tid der er tilbage til solopgang, pryder skærmen i tide og utide, og ser til at holde spilleren på stolekanten gennem hele forløbet.