Vi var et smut for Ubi Softs nye lokaler i Herlev til en snigpremiere på tre af deres kommende titler. Sidste år bød Ubi Soft – især i kraft af deres Montreal-afdeling – på en række helt fantastiske titler (bl.a. Splinter Cell, Prince of Persia: The Sands of Time og Beyond Good & Evil) og med så meget vind i sejlene, var forventningerne naturlig store. Gårsdagens menu bestod af Far Cry, Splinter Cell: Pandora Tomorrow og den europæiske version af ION Storms Deus Ex: Invisible War.

Far Cry vækker begejstring

De lige over 3500 Daily Rush læsere, som har hentet singleplayer-demoen her fra os, har stort set samstemmende været meget positive overfor tyske Cryteks præstationer i forbindelse med dette spil. Jeg fik mulighed for at se nærmere på den seneste preview-build og var man imponeret over demoen, så blev man kun mere betaget nu.

Bedre ydeevne i preview-versionen

Billede

Mange har klaget over lave “frame-rates” i forbindelse med demoen, og Ubi Soft indrømmede da også, at man ikke havde optimeret grafikken endnu. Previewet var dog en anderledes oplevelse. Selv på den Pentium 4 1.8 ghz. (standard maskine fra Fona), var den grafiske side af spillet næsten uden undtagelser helst flydende. Crytek synes at have fået lavet velfungerende effekter på vand og røg, som normalt kan kvæle grafikkort i stor stil. Det var der ikke noget af. Cryteks brug af pixel-shader-effekterne til disse skal også roses for at være lavet subtilt og med helhedsindtrykket i tankerne. Det var ikke en af mange blærerøvs-effekter, som man tidligere har set i andre, nu lidt aldrende spil.

Zoom.. zoom og atter zoom

En ting man lægger mærke til i Far Cry er den voldsomme størrelse på banerne og den detaljegrad, som man har formået at skabe, uden at give afkald på “flydenheden”. Som flere af vores læsere også bemærkede, så kan man zoome med f.eks. sniper-rifle i næsten det uendelige. Det bliver ikke anderledes i det fulde spil. Man skal dog holde tungen lige i munden og tænke sig lidt om før man plaffer løs. I Far Cry kan det betale sig, at bruge landskabets “topografi” for at gemme sig og få fordele af steder, hvor man lettere afvikler sine modstandere.

Rag-doll physics og fremragende AI

Billede

Fjenderne er langt fra ”dummernikker” og den AI’en (Artificial Intelligence), som Crytek har bakset sammen hører noget af det bedste vi har set længe. Fjender drøner ikke bare omkring, men gemmer bl.a. sig i buske og bag træer. De kan sågar finde på at vente op pludselig angribe i samlet flok. På et tidspunkt blev en fjende elimineret på en skråning og det var en fryd at se kadaveret langsomt glide livløst ned af den bakke, som satte en stopper for vedkommendes videre eksistens.

Man kan, hvis man er lidt smart også benytte diverse objekter til at skabe forvirring. Under indtagelsen af en fjendtlig base, kan man f.eks. rive en større “gylletank” løs og derefter bare nyde at se den forvirring det skaber blandt fjendtlige rækker. Alt sammen detaljer, som vidner om et gameplay med mange muligheder.

Billede
Billede

Vehicles der giver en følelse af magt

Du kan også tage køretøjer i brug og køre Rambo-stilen, hvis det er der dine styrker ligger. Vi fik set en mindre Jeep samt den klassiske HumVee, som især Arnold har udødeliggjort. Man skal dog bare passe på. I Far Cry skaber du unødvendig opmærksomhed omkring din tilstedeværelse, når du tager så drastiske metoder i brug. Fjenderne samles omkring dig og deres snigskytter er irriterende effektive. Martin fra Ubi Soft, som primært demonstrerede spillet, havde en af sine mindre heldige dage – til Jesper og undertegnedes store morskab. Det skal dog lige siges, at manden normalt er mere end en ganske habil gamer.

Vi ser frem til multiplayer-demoen

Der er ingen tvivl om at Far Cry vil skabe overskrifter, når det kommer på gaden den 26. marts. Du behøver dog ikke at vente så længe, da multiplayer-demoen allerede vil være i blandt os den 23. februar. Det fulde spil vil også være langt mere optimeret end den første singleplayer-demo, så man ikke er tvunget til at være i besiddelse af en børste af en maskine, hvis man skal have en flydende spilleoplevelse. Vi kan i hvert fald næsten ikke vente med at kaste os over den næste preview-version.

Se mere: Far Cry galleri

Download: Far Cry singleplayer-demo