Jeg er ikke naiv. Jeg ved godt at du allerede har gennemført spillet adskillige gange, og blot venter på at se om dette er endnu en anmeldelse, som bekræfter hvad alle andre har sagt. Har du allerede spillet The Witcher 3: Wild Hunt, så gå direkte til konklusionen og få stillet din sult efter den endegyldige becifring. Er du til gengæld endnu på vippen om hvor vidt dette er et spil for dig, så håber jeg at du vil tage dig tid til at nå samtlige kapitler igennem, for er der noget min anmeldelse vil afspejle, så er det følelsen jeg sad med da jeg startede spillet op og dårligt nok anede hvor jeg skulle starte.

Velkommen til The Witcher

Historien om Geralt kan ikke helt defineres ud fra de sædvanlige rammer i et storslået rollespil. Mest af alt fordi de fleste spil i genren lader os skabe vores egen figur med egen historie, særlige udseende og evner inden for en bestemt klasse eller race. Men The Witcher-serien handler ikke om dig. Den handler om Geralt. Du er reduceret til den lille samvittighed på hans skulder, som må træffe de beslutninger ikke en gang Batman kan; betragt dig selv som heldig, at du får lov til at opleve dette eventyr, for det er blandt de stærkeste nogensinde formidlet i videospils-regi.

Fans af serien vil lynhurtigt finde sig til rette, men for nye spillere er det nemt at fare vild i både det spraglede persongalleri og det politiske klima. Spillet gør egentlig et udmærket stykke arbejde med at fortælle hvem de mest essentielle personer er og hvordan deres forhold til Geralt hænger sammen, men mange mindre roller træder også frem på skærmen, hvor det tydeligt skinner igennem at der ligger en tung fortid fra tidligere spil bag deres øjenlåg. Alt dette kan dog reddes af spillets egen håndbog, der på kyndig vis løbende opdaterer sig selv, så du aldrig mister tråden. Personer, lokationer, fjender, politik, fauna og alt hvad der ellers bør være af relevant information, kan lynhurtigt hentes fra spillets indbyggede database.

Selvom en krig er på randen af udbrud, står det dog meget i baggrunden for den egentlige historie. Geralt søger nemlig en ung kvinde ved navn Ciri, hvem han i sine unge år tog hånd om og trænede med henblik på at hun ville tilslutte sig rækken af de øvrige Witchers. Hun er på flugt fra The Wild Hunt, som er en samling af dæmoniske krigere, der ønsker at udnytte hendes særlige, magiske evner.

Størstedelen af spillet bruges derfor på at opsøge Ciri og helst før The Wild Hunt finder hende.
Historien spænder naturligvis bredere end dette, men jeg vil bestræbe mig på at holde det så spoilerfrit som muligt, da spillet ved adskillige lejligheder byder på opløftende førstehåndsindtryk, både i forhold til de personer man møder, de steder man besøger og de missioner man påtager sig. Der er en samhørighed og et nærvær til stede, som fremtidige konkurrerende spil i genren virkelig kan lære noget af.