Steampunk. Varulve. Overskæg. Ja, der er mange enkeltstående ord, som på egen hånd kan få gamere op og ringe over The Order: 1886. Særligt trailerne op til udgivelsen, har indikeret at vi havde med et særdeles flot spil at gøre, og en historie som ville kunne tryllebinde tilhængere af førnævnte steampunk, varulve og overskæg. Har vi med en vaskeægte stortitel at gøre, eller en fuser der ikke forstår hvad det vil sige at indfri forventninger?

Ridder af det onde bord

I en tid hvor såkaldte half breeds, halvt menneske og halvt dyr, hærger historiens gang, beslutter Kong Arthur at tage kampen op med sin ædle forsamling af modige riddere. Bastardernes animalske styrke er dog ridderne overlegen, og det ligner umiddelbart et nederlag for menneskeheden. Til alt held opdager ridderne dog det mystiske black water, som både forlænger menneskers levetid og yder regenererende egenskaber. Det giver en lille fordel til ridderne, som altså forsætter krigen i flere århundreder.

BilledeBillede

Vi træder ind i et genfortolket 1886, som Sir Galahad Grayson, den tredje ridder gennem historien til at bære det legendariske navn, hvor krigen mod de dyriske fjender endnu kæmpes, men hvor industrialiseringen og den menneskelige teknologi har givet ridderne et overtag.

Vi bevæger os ganske rigtigt på steampunk-genrens metalliske og dampdrevne sti, men der er altså udelukkende tale om våben og gadgets af en højere kaliber end historiebøgerne ville være bekendt at kendes ved, mens Londons byliv og øvrige møblementer altså holdes i den industrialiserede ånd som må forventes af årstallet. Avancerede eksplosiver og elektriske rifler er derfor nu at finde i arsenalet, men bedst som man tror slaget er ved at være overstået, søger en forsamling af rebeller at lægge en ny dagsorden, og gå imod ridderordenen og de adelige som de søger at beskytte.

BilledeBillede

Historien i The Order: 1886 er tilpas fængende, og spiller virkelig godt på sin fortolkning af det victorianske London. Der er masser af små hints til fortidens hændelser, og endda nogle historisk faktuelle figurer til at pryde forløbet, men det gør desværre ikke fortællingen uforudsigelig. Klichéerne kommer massivt på overarbejde, både i forhold til replikker, plot twists og de arketyper som repræsenteres i persongalleriet. Ikke desto mindre afsluttes spillet med adskillige huller og ubesvarede spørgsmål, som Ready at Dawn uden tvivl glæder sig til at besvare i et friskt kapitel, og som jeg i lige så høj grad glæder mig til at bevidne.

16 KOMMENTARER

  1. #5 – Ja, jeg var også på grænsen til at blive forarget, men hvis deres anmelder vægter historie og grafik over gameplay, så fred være med det. Jeg har bare det simple kriterie, at et spil også skal være sjovt at spille, og det er The Order bare ikke…

  2. Efter at ha gennemført spillet, må jeg give anmelderen ret i at 5 tallet er fuldt ud fortjent !!!

    Det var godt nok ikke et spil jeg gad at gennemføre igen…

  3. Har aldrig forstået hvorfor devs insistere på cutscenes ikke kan skippes.
    Det forringer kraftigt genspilningsværdien, fik meget lange løg af at spille ME2 og skule tvinges til a se heeeeleee introsekvensen.

  4. Det er en sand gave med en karakter, så man hurtigt kan se bedømmelsen, i stedet for at læse 5 sider for at danne sig en mening om hvad anmelderen synes om spillet.

    Man spilder ikke sin tid, men kan gå hurtigt videre i livet. Logik!

  5. Er godt nok ærgerlig over at have set hvad der kan forventes i dette spil!

    Da jeg først så gameplay footage fra spillet, var jeg overbevist om at det skulle jeg forudbestille og glæde mig til at spille.

    Men efter at have læst flere anmeldelser og set at de alle kommer til samme konklusion, kan jeg godt se at jeg kommer til at vente til spillet er sat gevaldigt ned i pris, før jeg gider kaste penge efter det.

    Så flot et spil, men så begrænset… ØV!