Ubisoft forsøger igen at lave hele USA til en legeplads for benzinelskere. Denne gang med biler, både, motorcykler og flyvemaskiner. Men får vi en videreudvikling af den middelmådige etter, eller endnu en halvfesen Forza Horizon wannabe?

Tåkrummende pinlig historie

Jeg har i min efterhånden mere end 30 år lange rejse ud i spillenes fantastiske univers oplevet mangt og meget, når det kommer til kiksede karakterer, fjollede fortællinger og horrible historier. Men kun få – hvis ingen – kommer tæt på den elendighed, der er at finde i Ubisoft forsøg på at knytte en historie til benzin-eventyret i The Crew 2. Alt er ikke bare dårligt, men hamrende elendigt.

Du vælger til at starte med en avatar, som er lige så grim som den er anonym. Som et spejlbillede af ligegyldigheden af spillets mange andre facetter, starter du ud som en ukendt racerkører, hvor dit største mål er at få flere følgere. Allerede inden første løb bliver udsat for spillets fuldstændig forfejlede manuskript, hvor din trofaste hjælper forsøger at gejle dig op til det første løb. Meget bedre bliver det ikke, når du møder personager fra offroad folkene, gaderacerne, de professionelle kørere og andre dybt tåbelige karakterer.

Hvordan Ubisoft har formået at skrive så kiksede og 100% utiltalende, unormale og gennemført underlige karakterer, er uden for min fatteevne. Belastende dude-bro’s og selvfedme sprøjtes ud via den ene mere irriterende mellemsekvens efter den anden. Når jeg siger tåkrummende, så er det ganske bogstaveligt. Efter de første fem eller seks samtaler – der alle var som skrevne af 8-årige med frie tøjler – skippede jeg konsekvent cutscenes i resten af min spilletid.

Formularisk ræs i plastikbiler

Der er en lang række af løbstyper, hvoraf langt de fleste foregår på strækninger af den gigantiske åbne verden. Men der går ikke lang tid, før metaltrætheden forværres af lugten af smeltet plastik. For bilerne føles bare ikke særligt interessante eller sjove, når man ræser rundt. The Crew 2 er milevidt fra Forza Horizons solide arcadefysik, og det er desværre bare meget svært at få en god føling med bilfysikken i spillet. Og ja, jeg har fået opgraderet en masse biler via spillets enormt ligegyldige loot-system. Og en opgraderet bil har bedre styring, men ikke sjovere og mere tilregnelig styring.

Jeg hoppede faktisk tilbage til The Crew 1, og har føles bilerne faktisk en del bedre, selvom The Crew 1 stadigvæk ikke har en imponerende bilfysik.

Både, fly og motorcykler er ligegyldigt fyld

The Crew 2’s mest tiltalende feature er evnen til at skifte imellem biler, fly og både når som helst og hvor som helst – med mindre du er i et løb. Desværre erkender man hurtigt, at motorcyklerne er hamrende kedelige at køre på, flyene om muligt endnu langsommere og mere kedelige … men værst er bådene, hvor det blot handler som at sejle ligeud og holde boost-knappen i bund. Bådene er de vel nok mest ligegyldige maskiner, jeg har spillet i et racerspil i umindelige tider.

Spillet ville uden tvivl have været langt bedre, hvis de havde fokuseret på en bedre bilfysik og droppet alle de andre maskiner. Som det er nu, kan bilerne lige snige sig op på at være acceptable, hvor alle de andre dumper med et brag. Både i funfactor, implementering og køre-sejle-flyve-fysik.

Kunstige snydepelse

Den kunstige intelligens gør desværre mere brug af elastik end dit lokale bungee-jump-center. The Crew 2 byder på en af de mest frustrerende omgang ”rubberbanding”, catch-up eller hvad man vælger at kalde det. Klam kælling har mange navne, og i The Crew 2 har jeg skreget mangt et fyord af skærmen, når jeg efter et nærmest perfekt gennemløb ser hele feltet nærmest eksplodere forbi mig i løbets sidste sving, blot fordi jeg ikke tog det helt perfekt. Jeg har oplevet at være omkring 20 sekunder foran nærmest modstander, og så se bilen flyve forbi på opløbsstrækningen. Når der ingen ”rewind” feature er, og man SKAL komme i top tre for måske at få noget loot til at droppe, er denne rubberbanding voldsomt belastende.

Kikset kollisionskurs og kedelige baner

The Crew 2 lider også under, at kollisioner med objekter på banerne er total uforudsigelige. Nogle gange kan man brage igennem stole, hegn og buske. Andre gange bliver man stoppet af en pølsevogn, en stol eller andet objekt, som burde være flytbart. Ja, nogle gange kan man blive stoppet af selvsamme hegnstype, som man andre steder kan køre direkte igennem. Når spillet i 90% af tiden foregår på baner plottet ned i den åbne verden, er det bare ikke godt nok, at resultaterne af kollisioner er ekstremt uberegnelige.

Værre bliver alt dette af, at langt de fleste baner er jævnt kedelige at køre rundt på. Jeg har kun én eneste gang kørt et løb igen, efter at jeg ikke fik en 1, 2 eller 3. plads i første ombæring. Langt størstedelen af banerne virker til at være kreeret af en computer, og der er ingen finesser eller interessante detaljer, som man får ved mange lukkede, håndlavede og dedikerede racerbaner.

Rubberbanding, kedelig racerfysik, utilregnelige kollisioner, kedelige baner gør de fleste løb i spillet til kedsommelige, til tider dybt frustrerende affærer, som jeg bare skulle have overstået i en fart for at komme videre.

PvP løser problemerne

Rubberbanding, catchup, dårligt banedesign, utilregnelig kollisioner og det kedelige banedesign forsvinder som dug for solen, hvis du skal spille imod andre spillere i PvP … eller … nå nej. Der er IKKE PvP i The Crew 2. Av, det gør altså lidt ondt at udgive et racerspil uden PvP. Og selvom du kan tæse rundt med andre i den åbne verden, er der bare ingen dedikerede løb. Ubisoft siger, at PvP udkommer til jul. Men det er en julegave, som jeg ikke vil have til den tid. Der spiller jeg 100% sikkert IKKE The Crew 2 mere.

Du skal da ha’ følgere

Din succes afgøres af følgere, som du får ved at ræse og lave stunts. Men hvad er disse følgere? Er det på Facebook, Instagram eller anden SOME-platform? Er det følgere som i Forrest Gump, der løber efter dig? Eller er det noget helt tredje? Ingen ved det, men du skal i hvert fald have dem. I et spil som Watch Dogs 2 havde dine følgere faktisk en tilknytning til både historie og funktionalitet i spillet. I The Crew 2 har du bare følgere … fordi, det har du bare. Suk.

Sjov billede og videoeditor

Spillets bedste feature er photomode og videoeditoren. Du kan til enhver tid stoppe spillet og rode med et lækkert screenshot. The Crew 2 optager også de sidste 10 minutter, så du kan altid spole tilbage og lave en video af et vildt stunt eller lignende. Det er velimplementeret, sjovt og uden tvivl det eneste rigtig fede ved spillet.

Visuel optur med 250 km/t

Hvis du ikke stopper op, så er The Crew 2 faktisk et meget flot spil. Ser vi bort fra til tider horribelt meget pop-in – også af trafik på vejene – er spillet en virkelig flot racer. Det er milevidt fra Forza-serien. Men når man tænker på, at Ubisoft har kreeret en gigantisk miniatureudgave af USA, er det faktisk ganske imponerende. Frameraten er næsten fast 30 på Xbox One X, og selvom den dropper lidt i byerne, er det ikke noget, som jeg blev generet af. 60 FPS ville dog være virkelig lækkert, men det fik vi desværre ikke.

Tom gigaverden

USA er din legeplads, og det er helt klart en optur, første gang du snupper dig et cross country cruise en lækker bil. Men når du efter et par timer finder ud af, at den enorme store verden stort set er tom og meget, meget fattig på indhold, går luften lidt af road tripperiet. The Crew 1 har en hel del mere at tage sig til. Det kan meget vel være, at The Crew 2 får mere indhold senere, men lige nu er det en ganske voldsomt nedgradering fra The Crew 1.

The Crew 0.7

Grafikken er flottere end The Crew 1. Og der er en eminent billede og video-editor. Så godt som alt andet er mere skrabet og ofte en del ringere. Så kort kan kan det gøres. Jeg kan på ingen måde anbefale The Crew 2. Jeg vil i stedet anbefale at vente til Forza Horizon 4 lander senere på året, eller så tag en tur i The Crew 1, der på nærmest alle andre områder end den grafiske, er et langt, langt bedre spil.

The Crew 2 lugter simpelthen af, at Ubisoft ikke turde konkurrere med Forzas Horizon 4 senere på året. Som det er nu er det en stor men ganske indholdsløs ubagt dej, der ikke engang har PvP på nuværende tidspunkt. Det er næsten en pinlig udgivelse.