Kogt ned til action

Jeg har nu haft SteelSeries’ G650 trådløse mus under hånden i et par uger. Det har været en oplevelse som hurtigt er blevet gammel på den gode måde. Lad os atter starte med installation af musen.

Først og fremmest kræver dette simple redskab ingen plads, bare en tom USB-port. Det er jeg heldigvis leveringsdygtig i, så receiveren stikker nu kun 16 mm op fra computeren. Okay, jeg bruger faktisk 2 USB-porte, da jeg godt kan lidt at have ladekablet siddende klar. Stadig intet problem.
Softwaren er hurtig at hive ned, bare start installationen og så kører buss… æh, musen! Simpel software, nemt overblik, mine IT-færdigheder udfordres stadig kun på laveste niveau.

Smag og behag

Som du nok kan se på billedet ovenfor, kan musen lyse på fancy måder. Lysbuerne på siden kan endda indstilles i flere zoner, så man kan lave fine flotte overgange. Hvis man vil. Jeg vil ikke. Jeg er så gammeldags at jeg bedre kan lide at der er ro på, så mine egne indstillinger har slukket for det hele, bortset fra en blid oplysning af det bagerste logo. Du ved, bare så jeg kan se om musen er tændt eller ej.

Lyset har dog smartere funktioner end det. Man kan vælge at indstille lysbuerne så de reagerer på visse hændelser i visse programmer, fx CS:GO, DOTA og Discord. Det er en fin udvikling som mange nyere mus har taget til sig, og det gør at discolyset kan have reelle funktioner, frem for bare at være træls at se på. En fin lille detalje er at når man vækker musen fra slumretilstand, så blinker lyset omkring scrollhjulet enten grøn, gul eller rød, for at indikere batteristatus. Simpelt og smart!

Man kan naturligvis også lave sine egne indstillinger som aktiveres alt efter hvilket spil man spiller. Disse indstillinger gælder både lys og knap-funktioner, og bliver lagret i selve musen. Skulle man derfor være sådan en person der spiller på flere maskiner, så føles det stadig hjemmevant og rart.

Essens af mus

Det kan godt lyde som noget Professor Snape bruger til sine eliksirer, men det er faktisk sådan G650’eren bedst kan beskrives. Der er ganske få knapper og de er placeret fornuftigt. Der er de obligatoriske to hovedknapper plus scrollhjul, en DPI-skifter og tre thumb-buttons. Den eneste der er ude af rækkevidde for mine korte dukkefingre, er den forreste lodrette thumb-button. De tre thumb-buttons er da også lige lange nok og brug af dem alle tre, kræver at man er hurtig til at skifte greb eller har en tommeltakel frem for en tommelfinger.

Skulle jeg give designeren et godt råd, ville det være at gøre alle tre knapper mindre og samle dem tættere sammen. Jeg er blevet farligt glad for thumb-buttons, især til melee-moves og granater/dodging og det slår mig som ærgerligt at lige de tre knapper er så besværlige at nå. Min mistanke falder på at musen er designet til et (meget) anderledes greb end mit, hvilket understreger en vigtig pointe ved ethvert valg af mus: Find den i en butik og mærk den i egen hånd!

Livet som løs på tråden

Nogen husker måske min tidligere anmeldelse af en trådløs mus. Her kan jeg sige at der absolut ingen problemer er! Kablet sidder fint i fronten og har en god og lang bøjnings-beskytter. Denne beskytter er integreret i selve stikket, så der er rigeligt at trække i, som ikke lægger belastningen direkte i kablet. Intet fancy, kun stabilt og simpelt.
Musen kører stabilt og længe på en opladning. Jeg mindes at det fx tog omkring 8-10 timers konstant gaming at få den til at gå fra grøn til rød.

Skulle det så blive helt slemt med strømmen, kræver det kun kort tid at få et godt niveau tilbage i musen. Bare et kvarter på kabel og så er der strøm til de næste 10 timer. Alt i alt er det en langlivet mus at arbejde med og man kan selvfølgelig også selv indstille hvor lang tid der skal gå, før musen tager en lur. Et enkelt tryk på den og så vågner musen gladeligt op, klar til at skyde et eller andet.

De seriøse nørderier

G650 lader til at være optimeret til især seriøse FPS-gamere. CS:GO lader til at have været meget i tankerne under designet af musen og der skal den være stabil, hurtig og præcis. Dette gælder ikke kun i datastrømmen mellem musen og computeren, men også i musens opførsel i hånden på gameren. Der er kælet for nogle ekstra detaljer, som kan gøre en stor forskel for spiloplevelsen.

Nogle har nok bemærket at der er forskel på hvor langt man skal løfte en mus, før den holder op med at registrere bevægelse. Her er SteelSeries gået all-in og har installeret en sensor KUN til at registrere hvornår den skal holde op med at registrere. En dybdesensor, som man naturligvis kan justere følsomheden på, gør at man har meget præcis kontrol over hvor højt man skal løfte musen. Det er gennemført og effektivt!

Vægt og balance

Når jeg påpeger at man til hver en tid bør mærke mus i egen hånd før køb, så skal man give sig lidt ekstra tid med G650. Hvordan den ligger i hånden kan nemlig også indstilles. Det er dog ikke en finurlig detalje i driveren, men derimod en figurlig detalje i selve musen. Musen har nemlig magnetisk monterede sidepaneler som kan tages af. Under disse, kan man installere op til 8 stk 4-grams lodder, for at tilpasse vægt og balance.

4 til 32 gram lyder ikke af meget, men det føles faktisk temmelig skelsættende! Jeg har selv prøvet nogle kombinationer af, før jeg endte med at have et lod i hver side af fronten. Sådan synes jeg selv den føles bedst balanceret i forhold til mit greb og vægten er heller ikke blevet for meget. Er man ligeglad med balancen, kan man nøjes med at fokusere på vægten alene. Når man reagerer hurtigt, gør vægten alligevel en stor forskel på de hurtige bevægelser. Temmelig nørdet!

Konklusion

Helt personligt foretrækker jeg lidt flere knapper. Ikke voldsomt mange, men jeg kunne godt tænke mig nogle bedre placerede thumb-buttons og der er et par andre steder, hvor der kunne sidde noget fornuftigt. Ikke fordi de absolut skal bruges til noget, men fordi de giver flere tilpasningsmuligheder. Det lader dog til at gå imod de idéer der ligger til grund for musens design, så hvis jeg virkelig vil have noget andet, må jeg lette måsen og lægge hånd på nogle flere mus.

SteelSeries’ G650 trådløs gamer-mus er et godt stykke udstyr. Slet og ret. Musen reagerer hurtigt og præcist, kan indstilles på både digitale og fysiske parametre og er generelt rigtig godt designet. Der er ikke kastet unødige detaljer efter musen for at den skal være popsmart og moderne, så den giver i det hele taget et tilpas asketisk indtryk.
Både software og hardware kører glat og er nemme at have med at gøre, batterilevetiden er fortrinlig og musens reaktionshastighed og præcision kan tilfredsstille de mest krævende gamere.

12 KOMMENTARER

  1. #1 Hvis du synes. Her er det at det er så vigtigt at have musen i egen hånd.
    Jeg har oplevet mus med gode og dårlige thumb-rests, så selv hvis der var en, så ville det ikke nødvendigvis være en fordel.

  2. #2 Det er saa rigtigt nok, men sefolig mener jeg en der folger musens ovrige kvalitet, baade bygningsmaessigt og ergonomisk . . . Der er jo sefolig dem som fortraekker en mus uden, det her er jo personlig prefference . . .

  3. #3 Jeps og netop derfor prøver jeg primært at karaktergive de ting, der vil være relevante for enhver. Er musen stabil, præcis, nogenlunde ergonomisk til en “normal” håndstørrelse, softwarekvalitet og sådan noget. Er den godt kørende på alle parametre, så scorer den højt.

    Om den så ligger godt i hånden, må jeg vurdere både ud fra mine personlige præferencer og min viden om anatomi og ergonomi.

    Faktisk kan jeg afsløre at den her mus ikke ligger særlig godt i hånden på mig. Den er lidt for høj, så jeg ville foretrække en fladere mus. Og jeg kan også rigtig godt lide thumb-rest. ROCCAT-musen jeg anmeldte sidst, syntes jeg lå rigtig fint i min hånd og den havde både thumb-rest OG en knap på thumb-resten! Pænt smart, synes jeg! Men jeg kan også godt lige mange knapper på musen =)

  4. God anmeldelse, jeg elsker dit talesprog, hvor du lyder som en gammel, garvet gamer, som ikke lader sig dupere af smarte dingenoter!

  5. #6 Tasadaha! Jeg ER sgu egentlig nok lidt gammeldags. Jeg går mere op i funktion end udseende og jeg lader mig absolut ikke besnære at fancy lyseffekter eller andre popsmarte dingenoter.
    Hvis finterne giver mig bedre interface med min computer og derudover er stabile, så er jeg temmelig godt tilfreds!

    Det må næsten også være basis for enhver. “Er det stabilt og godt? Yes! Er det også fancy? Bonus!”

  6. #8 Du har alligevel en temmelig specifik liste over design-dele du ønsker på din mus. Det er klart en fordel, når du kigger dig omkring!
    Mine anmeldelser prøver jeg primært at fokusere på om udstyret har funktionaliteten i højsædet. Derefter kommer mine helt egne holdninger til musen i forhold til min helt egen hånd. Dem behøver du aldrig være enig i, men de KAN give dig et par overvejelsespunkter.

    Jeg synes også selv det er rart at kunne filtrere mange mus fra med det samme. Jeg er 50/50 omkring thumbrest. Må indrømme at jeg nok snarere er 70/30 positiv over for en thumbrest, nu hvor ROCCAT’en havde en rigtig fin en!
    Højde af musen burde jeg måske nok snart være smart at måle… men lige nu er jeg sgu for arbejdstræt til at være smart! Jeg tror bare jeg starter et spil og slår nogle ting ihjel.

  7. #9 Siger jo ikke at jeg ikke overvejer andrer ting, blot at funktionalitet har prioritet. Ydermere vil jeg da kategorisere komfort og ergonomi under det begreb . . . be-greb!!! haha . . .

  8. #10 Muahaha, I see what you did there!

    Og bare rolig, det siger jeg heller ikke. Men jeg kan kun se fordel i at have sine personlige erfaringer med til at “rydde ud” blandt mulighederne. Når jeg selv roder med mus, har jeg da også primært fokus på dem jeg kan se passer ind i mine præferencer, men jeg kan heller ikke lade være med at udøve noget konstruktiv håndspålæggelse over for konkurrenterne =)