Microsoft og Xbox One har i den grad brug for en eksklusiv titel, som for alvor rammer plet. Undead Labs er på banen med State of Decay 2. Leverer spillet på forhåbningerne og løfterne eller?

Ideen fejler intet eller?

Lad det bare være sagt med det samme: Nej. State of Decay 2 er endnu et open-world (ish) sandbox game, som giver dig middelmådige rammer med lidt for sparsomt og især monotont indhold.

Ganske som i det første spil, skal du styre en række overlevende i en post-apokalyptisk verden. De forskellige personligheder har alle hver deres styrker / abilities / traits, som kan forbedres via opgraderinger løbende. Til forskel fra det første spil, kan dette nu gøres med op til 4 spillere i co-op.

Det oftest lettest bare at køre zombies ned. Også de største af dem.

Der er basalt set kun en overordnet mission og det er at udrydde “blood plague”. Til gengæld mangler der ikke zombies og nogle er mere hårdføre end andre. Spillets største udfordring kommer dog fra andre enklaver af overlevende rundt omkring. Vælger du ikke at hjælpe dem eller holde dig på god fod med dem, kan det ret hurtigt eskalere og gøre livet surt for dig.

Du vil i starten af spillet bruge mest tid på at indsamle ressourcer og bygge dine første baser. Hoarding-delen bliver lidt mindre udtalt senere hen, men selv de større baser du bygger, synes at mangle lidt flere muligheder for tilbygninger, som kunne gøre livet noget lettere for dig.

Fejl er der dog masser af

Det første State of Decay ankom i 2013 i en tid, hvor zombie-shooters for alvor var på vej op. Det var måske en mere afpudset udgave af hvad vi så i H1Z1 og DayZ og gav forhåbninger til de som for alvor ville bruge tid på de udøde. Selvom State of Decay 2 har taget springet til Unreal Engine 4, og forgængerens til tider nærmest hovedrystende performance er blevet forbedret, er der stadig tale om en rå og til tider upoleret oplevelse – især med tanke på dette er en eksklusiv-titel, som helst skal vise sig bare lidt bedre.

Oops, ramte ikke helt med brandbomben.

Konstante pop-ins, ustabil frame-rate, zombies som spawner flyvende, hovedløse AI team-mates, som ikke ikke gang kan lukke døre efter sig, og ofte bare ser til mens du selv må klare en 7-12 zombie-afviklinger alene, er desværre noget af det som venter dig.

Om natten er det for alvor mørkt

Til forskel fra mange andre spil, vil du i State of Decay 2 ofte skulle operere om natten. Eneste reelle lyskilde er en lommelygte og spillet udmærker sig ved for alvor at kunne skabe en uhyggelig stemning. Første gang du bliver overrasket af et par røde zombie-øjne vil utvivlsomt give dig et chok, men manglen på lys kan for nogle være mere irriterende end skræmmende. Her hjælper det bestemt at benytte sig af spillets HDR-understøttelse, som giver mere kontrast og især i tusmørket.

State of Decay 2 kan være skræmmende om natten.

Når du finder ting rundt omkring, tager det også en krig at foretage en “search”. Du kan gøre det hurtigere, men så larmer det ofte og du vil tiltrække zombies, som alle synes at have helt fantastisk hørelse.

Spillets skydevåben har en ganske god feel og lydeffekterne understøtter dem godt. Problemet er bare lidt, at du stort set altid vil forsøge at lave headshots og derfor ikke helt mærker de opgraderinger f.eks. en god riffel bidrager med. Ammunition er også en mangelvare, så State of Decay 2 er ikke et spil, hvor du bare plaffer (hovedløst) løs …

Alt for lidt og alt for sent

Efter en 4-5 timer i State of Decay 2 havde jeg overordentlig svært ved at motivere mig til yderlige anstrengelser i spillet. Der kommer ret hurtigt en følelse af gentagelser – uden de nødvendige belønninger for for alvor at holde sig motiveret. At NPC’ere ofte virker totalt ubegavede, er med til at øge irritationen og frustrationen. Jeg fik f.eks. et radioopkald (som du ofte får) hvor en NPC skulle bruge hjælp. Efter at have brugt 35 min på at indsamle og hente det nødvendige grej, havde vedkommende åbenbart enten glemt mig eller selv løst problemerne.

Tre velplacerede slag med et brækjern og farvel zombie.

Det er for alvor AI som vil noget på helt egen hånd.

Konklusion

Med mindre du er rigtig glad for zombies og spil med enkelte højdepunkter, kan jeg ikke anbefale dig at investere i State of Decay 2. Der er tale om endnu et sandkasse-spil, hvor indholdet ikke helt følger med “kassen” eller rammerne.

Eneste formidlende omstændighed, er at State of Decay ikke helt er et fuldpris-spil (€29.95 for Standard Edition). Det kan købes som en del af Microsofts Game Pass og med mindre du investerer i Ultimate Edition (som er tilgængelig i morgen), er det ca. halv pris af en normal titel du betaler.

State of Decay byder på noget sparsomme omgivelser.

Det er dog yderst bekymrende, at Microsoft nu leverer den anden lidt for tamme eksklusiv-titel på et par måneder (Sea of Thieves er den første). Der skal altså mere til at holde på Xbox One-gamere. Især med tanke om de spilperler, som konkurrenten spytter ud for tiden.

State of Decay 2 har mange fejl og det er bestemt ikke alle som bliver udbedret med den Day One Patch, som allerede er ankommet.

Du kan gro planter og andet som kan spises.

Det første State of Decay-spil hittede i en tid, hvor DayZ var super populært. Her fem år senere, er zombies noget vi er blevet stopfodret med. State of Decay 2 er heller ikke en grafisk perle. Det kører i højere opløsning på Xbox One X (flere detaljer, højere kvalitet af textures og mere “græs”) end på den “lille” Xbox One, men selv PC-version vil ikke kunne imponere ret mange visuelt.

Dertil skal det nævnes at begge konsol-versioner har frame-pacing problemer. Xbox One X-udgaven kører med lavere framerate end Xbox One S og det er problematisk. Benytter du spillets køretøjer, vil du ofte opleve frame-rates i midt 20’erne. Det er simpelthen ikke godt nok – og slet ikke på den kraftigste konsol på markedet. Spillet lanceres med en performance, som bestemt lader meget tilbage at ønske sig

Der er dog også lyspunkter. Undead Labs rammer den rigtige stemning. Zombies er både sjove, skræmmende og udfordrende og især når der er mange af store af dem. Der er mere end en historie i spillet – alt afhængigt at hvad eller rettere hvem du vælger fra starten af.

Var du glad for det første spil, bør du se nærmere på State of Decay 2. Det er tale om et bedre spil end forgængeren. Det vil bare stadig ikke være nok for de fleste.

11 KOMMENTARER

  1. #4: Nej desværre. MS havde ikke mange keys. Jeg spurgte med det samme efter at have modtaget review key. Normalt får vi flere til netop at kunne teste co-op.

  2. #6: Men efter at have genlæst den et par gange, så burde jeg nok også bruge lidt tid på det jeg synes er godt i State of Decay 2. Spillet har bestemt også kvaliteter. Vil gerne høre din mening når du har spillet en nogle timer i morgen

  3. #7

    Bliver først d. 22/5 jeg kommer i gang. Kom til at se at jeg er fuldbooket det meste af weekenden, så får det ikke spillet før mandag alligevel

    Køber standard pakken. Vil da gerne skrive min mening når jeg har været i gang med den d. 22

  4. Puha, det er længe siden jeg har skrevet herinde sidst; men jeg er nu ret glad for spillet.
    Jeg var så også pænt pjattet med 1’eren og da 2’eren “blot” bygger videre på det (i form af nye ting, samt forbedringer), så er jeg egentlig meget tilfreds.

    Har spillet det rigtig meget, siden UE udgivelsen for et par dage siden. Sad som et lille barn der venter på juleaften, da spillet blev frigivet ved midnat om fredagen.
    Spillede noget der ligner 6-7 timer efter frigivelsen (1 time solo – derefter resten med en ven), på PC.
    Sidenhen, er det blevet til noget nært 20 timer i spillet (størstedelen i coop). Jeg er endnu ikke stødt på nogen voldsomme bugs (heldigvis) – kun den lidt “wonky” kørsel i spillet og måden bilerne opføre sig på mht. genstande der rammes o.lign (hvilket var 1000x vildere i SoD1 – det var voldsomt slemt).
    Det er bestemt meget “det samme igen og igen” – men sådan er det jo med mange spil, i et eller andet omfang – så det genere mig bestemt ikke. Jeg er ret glad for “community management”-delen af spillet, samt det pres der til tider kan komme på én, når man befærder sig i verdenen.
    Mht. den grafiske del af spillet, så synes jeg nu ikke det er noget at beklage sig over. Jeg er fint tilfreds med det. Jeg køre det på High-settings (Ultra skulle eftersigende ha’ mere “blur”, hvilket jeg ikke er en fan af – men det bliver en setting man kan slå fra, efter den næste patch, ifølge UL) og er fint tilfreds. Ja, det er ikke det mest imponerende grafiske spil – absolut ikke – men det er da heller ikke tosset at se på.

    Er man ny til “serien”, så bliver det nok meget hurtigt kedeligt, med mindre man helt specifikt er til den type spil – det er meget et “niche spil”. Det er blandt andet også derfor jeg foreslår de fleste der er “på vippen” mht. spillet; at prøve det via Game Pass istedet for købe det med det samme. Der er jo en 14-dages trial, hvis ikke man har brugt den allerede – samt det kun koster $10 per måned. Bliver man træt af det ret hurtigt, så er der jo kun brugt $10 på at prøve det, i værste scenarie.

    TLDR: Jeg er vild med spillet. Det er en genre/type der tiltaler mig rigtig meget (ikke pga. zombies – de kunne såmænd være udskiftet med almindelige folk, og det ville stadig fungere for mig).

  5. Der er én ting ved Xbox One-versionen som driver mig til vanvid. Spillet benytter en ret voldsom motion blur, når du roterer, drejer etc. Det kan ikke slås fra på konsol. Kan du dog på PC.

  6. Stale (of) Decay 1.2

    Jeg må sige, at jeg er noget mere kritisk end vores kære chef

    – Kedeligt og meget skrabet kampsystem i nærkamp
    – Skyderiet er “kun” fungerende. Gigantiske hitboxe og meget uraffineret våbenfysik
    – Base-management er en pestilens og yderst irriterende. Alle er mega whiny og man skal konstant løbe efter ligegyldige ting. I hvert fald indtil man får en større base og bygger den rigtigt.
    – Den kunstige intelligens er elendig.
    – Enclaves er en konstant irritationsfaktor med deres radioopkald. Jeg er begyndt at lave kill-raids på dem, for at få dem til at holde kæft.
    – Looting er SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ kedelig og langsommeligt. Og det er 95% af spillet. Øvs.
    – Co-op er skidt implementeret og virkelig dårligt programmeret ift. bugs.
    – Spillet er ekstremt uoptimeret. Jeg svinger imellem 60 og 15 fps!
    – Grafikken ligner noget for 10 år siden.

    Værst af alt er, at der er hamrende gode ideer. De er bare gemt under et hamrende sløvt og repetitivt gameplay, og udviklerne formår overhovedet ikke at indfri det gigantiske potentiale som det første spil havde. Det er en synd og en skam.

    Var spillet velpoleret, kunne det lige snige sig op på 6/10 og være interessant for fans af base-management og looting. Som det “buggy mess” spillet er nu, bliver min karakter:

    4/10

    Jeg ville personligt afvente mindst et halvt år for at se, hvad udviklerne kan gøre ved spillet for at forbedre performance, fjerne bugs og tilføje mere interessante elementer. Jeg har dog ingen forhåbninger, da udviklerne ikke formåede at gøre meget fra State of Decay 1 til 2. Og deres State of Decay 1 – Year One Edition var ligeledes proppet med bugs, som de ikke havde formået at fjerne.

    Et stort “NEJ TAK” herfra. En skam jeg spenderede penge på spillet, og jeg overvejer seriøst at kæmpe for et refund.